Narida Napisano 21 Październik 2013 Napisano 21 Październik 2013 Witajcie, poszukuję pomocy w doprowadzeniu CATa do porządku. Mam scenę, w niej 4 postacie z custom rigami i mam potężne problemy ze stabilością sceny. Chciałabym się poradzić, czy znacie z doświadczenia rzeczy które mogą powodować crashe? Mi już brakuje pomysłów. Sprawdziłam każdą z postaci po sto razy. Wszystkie kości i kontrolki mają "Additive to setup pose" poza kręgosłupami. Żaden z obiektów nie jest skinowany do pojedynczej kości kręgosłupa (to także powoduje crashe). SKiny działają dobrze. Jakie macie doświadczenia? Co Wam potrafiło wywalać CATa? Dodam, że jedna postać ma tylko jedną rękę i to praca przy niej zdaje się przede wszystkim powodować crashe. Czy to możliwe żeby brak ręki powodował takie problemy? Korzystam z maxa 2014, ze wszystkimi trzeba SP. Bardzo docenię każdą pomoc i pomysł!
Miłosz3ds Napisano 21 Październik 2013 Napisano 21 Październik 2013 Czołem! Przede wszystkim na samym początku trzeba by było rzeczywiście sprecyzować co stwarza takie problemy. Wtedy najłatwiej można coś zdziałać, bo może to być naprawdę głupota - np. jakieś niefortunne połączenie modyfikatorów, czy coś z którymś skinem. Nawet jeśli zauważasz, że 3d studio najczęściej się sypie podczas manipulowania jedną postacią, winę może ponosić coś zupełnie innego, na pierwszy rzut oka nie związanego z tym szkieletem. Proponuję zawężać obszar poszukiwań - mianowicie wywal wszystko wszystko ze sceny - oprócz szkieletu, który podejrzewany jest o powodowanie crashy. Pobaw się nim, zobacz co i jak. Jeśli nic się nie zadzieje - dokładaj po kolei kolejne obiekty i testuj dalej. Jeśli coś się zadzieje - wywal tylko ludka z jedną ręką z całej sceny i upewnij się, że tylko on powodował crashe. Z mergowaniem wszystkiego do nowej sceny mogą być problemy - ale myślę, że też warto spróbować, a nóż się uda. Powodzenia!
Narida Napisano 21 Październik 2013 Autor Napisano 21 Październik 2013 Dzięki wielkie za tak szybką odpowiedź. Zrobię jutro tak jak mówisz. Robiłam testy każdego z ludków przed importem, zdawały się działać, ale pomęczę je bardziej. Mam wrażenie że dopiero połączenie wszystkigo w jednej scenie dało takie a nie inne rezultaty. Sprawdzę jeszcze raz czy nazwy się nie powtarzają... Miłego Sapera :D
Ania Napisano 21 Październik 2013 Napisano 21 Październik 2013 (edytowane) Wiesza się zaraz po imporcie, czy dopiero później? Wypluwa jakiś meldunek? U mnie się wiesza zawsze przy próbie zmiany riga. Na przykład po wstawieniu CatParenta, zazwyczaj ma jakiś tam domyślny rig, i jak zmieniam na mój rig to się wiesza na szaro. Żeby tego uniknąć, należy stworzyć "pustego" CatParenta (wybrać CatRig "None" PRZED wstawieniem obiektu), i dopiero potem wybrać rig. Już później nie ma możliwości zmiany riga bez zawieszki, jedynie eksport clipa i na nowo pusty CatParent. Crashuje też przy próbie usunięcia mięśni po usunięciu riga, ale to dość specyficzna sytuacja. Próbowałaś zrigować drugą rękę nie podpinając ciała? O ile to brak ręki wywołuje zawieszkę w jednorękim osobniku. Generalnie CAT się wiesza i crashuje częściej niż reszta Maxa (u mnie). Edytowane 21 Październik 2013 przez Ania
Narida Napisano 21 Październik 2013 Autor Napisano 21 Październik 2013 Nie, nie crashuje sie przy imporcie. Ja od razu wybieram moj rig i go wstawiam i jest git, nie musze wstawiac pustego parenta. I czasem sobie spokojnie animuje i wszystko działa, aż nagle przy którejś transformacji (move, rotate) mam crasha. Włączam ponownie i mam crasha np. po dosłownie dwóch ruchach. A potem znów piętnaście minut nic. Najczęściej dzieje się tak gdy zmieniam nad którym ludkiem pracuję. Animuję jednego - jest spoko, biorę się za drugiego - crash. Uruchamiam ponownie, pracuje nad drugim - jest spoko, dotykam trzeciego - crash. A już szczególnie jeśli dotykam tego bez ręki. Delikatny jakiś.... A tak spytam: na ile niezawodne jest eksportowanie animacji do clipa? Czy jeśli pozmieniam nazwy obiektów zeskinowanych (ale nie kości) to clip będzie dobrze działał? Pytam, bo podejrzewam że mogę mieć problemy w nazewnictwie. W ludkach powtarzają się pewne elementy i nazywają się tak samo. Sądziłam że przy imporcie Max automatycznie je przemianuje ale tak się nie stało. Monitów żadnych nie dostaję. Po prostu się wywala i już. A jednorękiego jeszcze nie modyfikowałam, ale myślałam żeby zrobić dokładnie tak jak mówisz, jeśli to on okaże się przyczyną. Dzięki wielkie za rady i pomysły, na pewno się przydadzą :)
Narida Napisano 22 Październik 2013 Autor Napisano 22 Październik 2013 OK, no więc kilka ustaleń dla potomności: udało mi się nieco ustabilizować scenę. Pierwszą rzeczą była kolejność działań przy robieniu rigu. Jeśli mamy piszczel i zapomnimy mu nadać "additive to setup pose", zrobimy "use up vector" i dopiero wtedy i jednemu i drugiemu nadamy "additive.." to się crashuje (przynajmniej u mnie). Naprawiając takie drobnostki udało mi się ustabilizować jednego z dwóch ludków z którymi miałam problemy. Jednoręki okazał się większym problemem i to nie brak ręki był przyczyną (chyba) ale siatka. Z ucinania modelu zostały mi nieczworokątne płaszczyzny, na mój rozum to to był problem. Obecnie mam siatkę all quads i rig z obiema rękami ale jedna jest niezeskinowana. (ale sam ten zabieg nie był wystarczający, trzeba było zmienić siatkę). Obecnie scena crashuje się znacznie znacznie rzadziej - da się pracować. Jednak warto tu wspomnieć o poradzie jaką dostałam na digital tutors od jednego z tutorów: CAT jest niestabilny i praca w nim może być frustrująca. Przemyśl czy nie lepiej przerzucić się do Motion Buildera i dopiero potem przetransferować animację do Maxa - z tym CAT radzi sobie dobrze. To tyle, może komuś się to kiedyś przyda. Jeszcze raz dzięki za pomoc :)
Miłosz3ds Napisano 22 Październik 2013 Napisano 22 Październik 2013 Fajnie że coś tam udało się zdziałać. Dobrze zawsze pamiętać właśnie o porządkach w scenie - co nie potrzebne od razu do wywalenia, ładne nazwy - oczywiście bez polskich znaków, najlepiej też bez spacji, ew " _ " między wyrazami. No i w razie problemów i braku stabilności ustawić sobie jakąś strategię sprawdzania i sensowne kombinacje - co z czym może się gryźć i wszystko dokładnie posprawdzać :) Powodzenia, pozdrawiam!
Narida Napisano 28 Październik 2013 Autor Napisano 28 Październik 2013 Jeszcze raz dzięki wielkie za wsparcie. Po kilku dniach pracy dorzucę jeszcze coś co wydaje się być oczywistością, ale jakoś jednak wcześniej na to nie wpadłam. Pracuję na relatywnie low-poly modelach, animowałam zatem z włączoną geometrią. Okazuje się że wyłączenie geo i praca na samym rigu poprawia stabilość maxa o niebo całe :) Pomimo, że Task Manager pokazywał użycie pamięci i procka na stosunkowo niskich poziomach to jak widać nie należy temu ufać. Zaczęłam także nowy temat: http://max3d.pl/forum/showthread.php?t=91127 - jeśli ktoś ma jakieś doświadczenie z animowaniem w 60fps to znów - docenię każdą pomoc. Pozdrawiam wszystkich serdecznie :)
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się