Jump to content

Pass Vray zdepth i EXR a TGA


Zernat

Recommended Posts

Witam. Mam do was dwa pytania, mam nadzieję, że ktoś będzie miał ochotę mi pomóc :)

 

1. Nie ważne jak ustawiam wartość min w zakładce Zdepth, pierwszy plan sceny renderuje się pure white i zmieniają się tylko odcienie szarości na 3 planie przez co nie mogę uzyskać DOF'a na pierwszym planie. Mierzę wszystko dokładnie miarką, i próbowałem już przeróżne wartości. Jednak zdepth nie chce współpracować. Moglibyście mi coś doradzić ?

 

2. Porenderowałem już sobie wszystko i teraz znów się zastanawiam nad formatami. Mam TGA 32 bity którą PS czyta bez problemu. I mam też EXR 32 bity którego Ps za nic nie chce załadować, bo PS nie pracuje na 32 bitach z exr'ami. I teraz mam do was pytanko. Walczyć jakoś z szopem i jakimiś wtyczkami aby zmusić go do akceptacji EXR'ów czy to może nie ma sensu zważywszy na to, że bitrate przy konwersji exr'ów i tak spada i już lepiej zostać z tą targą 32 bity ? Słyszałem, że podobno obydwa formaty są bezstratne ale EXR chyba jest "bardziej" bezstratny bo waży niemal 3 razy więcej od TGA :/

 

Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 12
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

W open exr z automatu są zapisywane dodatkowo passy (render elements), jeśli takie renderowałeś. W PSie i tak w końcu będziesz musiał zejść do poziomu 16 bitów albo i nawet 8, żeby popracować na warstwach. Open EXR jest fajne nie tylko z tego powodu, że to swoisty RAW ale również z tego powodu, że można w nim zapisywać wszystkie passy, więc w kompozycji możesz używać jednego pliku. Wszystko masz w jednym miejscu. Jeśli byś chciał odczytać w photoshopie te passy potrzebowałbyś płatnego pluginu ProEXR, tylko pamiętaj, że i tak będziesz musiał zejść do poziomu 16bit bo będzie cię ograniczać photoshop.

 

Co do formatu jedni wolą TIFF, innni Targa a ktoś inny EXR. Wydaje mi się, że to kwestia kto co lubi. Tyle wiem:)

 

Pozdrawiam!

Link to comment
Share on other sites

Czyli naprawdę nie da się jakoś bawić EXR'em w 32 bitach w PS'ie ?

 

Hmm, przed chwilą zorientowałem się, że TGA nie zapisuje przezroczystości, ale ja jakiegoś pstryczka nie zaznaczyłem przy zapisie z Maxa ?

 

I macie może jakiś pomysł odnośnie tego ZDeptha ?

Link to comment
Share on other sites

Ja co prawda tga nie używam ale sprawdziłem i u mnie zapisuje przezroczystość i nawet alfe można zapisać do osobnego pliku.

 

Co do tego Zdeptha to przyznam się, że nie rozumie. Ale Zdepth tak właśnie działa, że to co blisko jest białe a to co stopniowo dalej jest czarne. Zmniejszenie różnicy min/max zwiększa kontrast. Jest też opcja, żeby wartości max i min vray pobierał z camery opcji clipping. Ustawiasz sobie jak chcesz w clippingu, potem wyłączasz cliping, a w render elements zaznaczasz vray use camera clip boundaries.

 

Potem to już zabawa krzywymi i invertem dla rozmycia pierwszego planu albo drugiego.

Link to comment
Share on other sites

I jeszcze jedna rzecz, napisałeś "Zdepth".

Może po rpostu nie używasz VRayZdepth?

Wartości najłatwiej ustalić tak jak lukis opisał.

Aha, i nie matrz jak to wygląda na obrazku, tylko pojeździj prawym guzikiem po renderze -> bedzie ci wyświetlał wartości w floacie.

A, no i VrayVFB to podstawa.

 

Co do photoshopa i 32 bitów - jedyne co w ps sensownie ustawisz w 32 bitach to expozycja.

Zatem nie warto zapisywac do 32 bitów jesli robisz postpro w ps, tylko sie chwile dłużej pobawić vraycam w maxie.

Link to comment
Share on other sites

Framebuffera oczywiście używam. Miałem na myśli VRay ZDepth :)

 

Chodzi mi dokładnie o to, że myślałem, że mogę sprawę rozegrać tak, że ostre będzie to co jest pomiędzy min i max. A to co jest za max i przed min będzie nieostre. Ponieważ chciałem mieć rozmazany pierwszy i trzeci plan. A tak to cały przód VRay Zdeptha renderuje mi się niemal pure white i tylko tył się ładnie przez to rozmazuje.

 

W takim razie, czy moglibyście mi doradzić jakiś fajny sposób na rozmazanie też tego pierwszego planu ? Próbowałem rozmazywać ręcznie (kropelką w PS'ie) próbowałem też automatycznych filtrów jak np. gaussian. Z mapowaniem i bez. No ale raczej średnio to wygląda (mam w pierwszym planie dosyć sporo cienkich elementów, które zamiast rozmazać się "na boki" rozmazują się w ten sposób, że robią się pół przeźroczyste).

 

Będę bardzo wdzięczny za jakieś rady.

 

PS. Dzięki za info o tych 32 bitach.

Link to comment
Share on other sites

Tak na szybciorka znalazłem na yt tutorial, który (choć siermiężnie) pokazuje jak wykorzystać zdepth w ps.

 

Jeżeli z tego tutka niewiele wyciągniesz, to wpisuj takie tagi w wyszukiwarkę: vrayzdepth, photoshop, lens blur, dof.

 

 

Nie pamiętam też, czy photoshop lepiej sobie radzi z zdepthem z antyaliasingiem, czy bez.

Niestety nie mam żadnego z AA pod ręką, wiec nie moge sprawdzić czy efekt nie byłby lepszy.

Tak czy owak, sprawdź z AA i bez AA - sam ocenisz, który lepiej radzi sobie na krawędziach obiektów.

(Żeby wyłączyć aa w vrayzdepth odznacz "enable filtering", po zaznaczeniu tego render elementu na liście)

 

 

+++

 

Właśnie zobaczyłem, że koles na tutku nie pokazał jak zmienić punk ostrości (tylko zaznaczył invert).

Wiec: jest tam suwak "focal distance", oraz, co na pewno bardziej intuicyjne, możesz po prostu kliknąć na obrazku w miejsce które ma być ostre.

Link to comment
Share on other sites

Przekombinowałem z maskowaniem tego passa i zrobiłem po prostu ręcznie pierwszy plan czarny.

 

Jakoś to wygląda, ale to dziwne, że VRay sobie z czymś takim nie radzi :/

 

I dziękuję wszystkim za pomoc :)

 

Z Tego Dof pro nie korzystałem ale wygląda całkiem ciekawie, szczególnie galeria DOF Pro vs Real DOF :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy