Napisano 27 Sierpień 201410 l Obejrzałem całość prezentacji i jestem pod ogromnym wrażeniem. PBR + realtime GI urywają głowę. Z ich słupków wychodzi że około 1/4 gier na mobile jest teraz robiona na unity. Nie spodziewałem ten silnik jest aż tak popularny, myślałem o czymś w stylu 10% co i tak można uznać za kolosalny sukces. Epic powinien ruszyć tyłek i dopracować rzeczy pod mobile bo Unity tech ich zje. Powinienem to podesłać mojemu szefowi żebyśmy wreszcie zaczęli się wycofywać z naszego engineu. Nie widzę żadnych plusów properitary enginów dla małych firm gamedevowych celujących w komórki. Na pewno nie tych z obrotami poniżej 100tyś dolców gdzie kończy się licencja Free unity. Coś jakby pisać własny soft do modelowania i animacji 3d zamiast ściągnąć blendera albo kupić majkęLT za grosze.
Napisano 27 Sierpień 201410 l Autor Na mnie wrażenie zrobiły słupki ale inne - te mówiace o wartosći rynku - za 5lat będzie już niemal kompletne nasycenie, a już teraz gry PC/konsole zamknęły tort (wiecej kasy sie nie wydłubie i trzeba sie dzielić tym co jest z doswiadczonymi graczami) i reszte dobijaja komórki. Widać, że silnik jest naprawdę fajny, szkoda ze to tylko silnik do gier i nic więcej. 100k usd to jakieś 58k GBP więc nawet małe firmy za darmo porobią sobie najwyżej testy. Edytowane 27 Sierpień 201410 l przez olaf
Napisano 27 Sierpień 201410 l Widać, że silnik jest naprawdę fajny, szkoda ze tylko silnik i nic więcej.Zupełnie się nie zgodzę. Dzięki największemu community i asset store Unity jako ekosystem to najpełniejsze narzędzie do robienia gier. Na dobrą sprawę jedyne co trzeba więcej to soft do authoringu grafiki i audio. Czego niby chcesz więcej i do czego porównujesz?
Napisano 27 Sierpień 201410 l Autor wyedytowałem wczesniej zdanie zdanie ale widze za późno - miałem na myśli silnik do gier, a nie silnik sam w sobie. Jak najbardziej do gier, community jest bogate, asset store świetna sprawa. Ale do aplikacji albo hybryd już się nie nadaje za bardzo.
Napisano 28 Sierpień 201410 l A po co do aplikacji. Do aplikacji masz .NET i inne takie tam. Co do słupków to ja też jestem zdziwiony, myślałem że U3D to minimum połowa rynku gierek.
Napisano 28 Sierpień 201410 l Autor Bo np. za flasha płacę 18funtów/mc, a za Unity musiałbym zapłacić ok 150fu, a w obu mogę napisać takie same gry, tylko produkcja assetów we flashu jest też tańsza. Dodatkowo mogę wykonać w nim rzeczy nieosiągalne dla Unity, które mocno przekładają się na potencjał emisyjny firmy. Nie trzymam się tu flasha, ale niektórych gier z tego powodu nie napiszesz w Unity. Rynek nie jest zbyt dochodowy - 90% dev nie zarabia, tort podzielony jest w większości na duze firmy. Bez budżetu marketingowego nie zarobisz, bo tak są zbudowane sklepy z np. mobilnymi aplikacjami. Faworyzują duzych graczy, więc zarabiasz mało, bo albo się uczysz albo dzielisz kasą z wydawcą. Robienie gier na wykresie widać przestanie mieć sens za 5lat. Cięzko mysleć o branży tak ścićle (silnik tylko do gier) i nie rozważać co najmniej hybryd jeżeli za 5lat nie da się z tego runku wycisnąć dodatkowych dolarów ponad to co juz jest. Edytowane 28 Sierpień 201410 l przez olaf
Napisano 28 Sierpień 201410 l narwik - Połowa rynku? Wliczasz te miliony śmieciowych gierek na androida napisanych w javie? Olaf- Nie rozumiem o co ci zgodzi z aplikacjami hybrydami. http://unity3d.com/showcase/gallery/non-games Oczywiście że unity się do tego świetnie nadaje i jest takich appek masa. Wizualizacje architektoniczne realtime, panele informacyjne w muzeach i centrach handlowych, symulatory instruktażowe dla lekarzy, kierowców, żołnierzy. Sam korzystam z 2 atlasów anatomicznych 3d zrobionych na unity. Mój kumpel który pracuje jako muzyk w naszej firmie zrobił sobie syntezator dźwięku i kontroler midi na jego tablet (z pokrętłami rendrowanymi w 3d ;) ). Appka w której user może wymodelować sobie coś w 3d i przygotować to do druku? Proszę bardzo, na assetstorze jest eksporter do STL za 5 dolców. Możliwości są nieograniczone i wychodzą daleko poza gry. Na prawdę nie rozumiem o co ci chodzi z tymi rzeczami nieosiągalnymi dla unity. Jakiej gry niby się nie da napisać w unity? ;) Gdy mówimy produkcji gier 3d to prędzej toole oparte na flashu mają limitacje a nie na odwrót. Nie widziałem wszystkich silników na stage3d ale szczerze wątpię że mają tak rozbudowane narzędzia jak te wbudowane w unity i te dostępne na asset storze. Dodatkowo wydajność redneru 3d, z tego co wiem to AIR nie ma się czym pochwalić. W najlepszym wypadku będzie renderował (3d) podobnie wydajnie co unity ale przy bardziej złożonych rzeczach liczba fpsów może być 2 razy mniejsza. Deploy na konsole anyone? Po mobilnej rewolucji to nadal 1/3 rynku gier. Anyway. Nie przekonuje do przesiadki. Czas poświęcony na naukę unity może ci się nie opłacić skoro już robisz co chcesz w flashu i ASC. Jednak jakbyś startował z czystą kartą to Flash żadnej znaczącej przewagi nie ma.
Napisano 28 Sierpień 201410 l Autor Też uważam, ze Unity to świetne narzędzie. Ale np. nie pozwala mi pisac tooli do robienia gier. Choćby gneratory kodów i eksportery do html5. Chociaż staram się przyglądać temu i pewnie niedługo zmienie zdanie. Pomysł na syntezator w tablecie niezły ;) Oczywiście flash nie ma praktycznie żadnej przewagi w kwestii technicznej - jako silnik 3d na pewno słabszy. To bardziej różnice jak między Javą a Unity, bo flash to prawie java. Ale jest znacznie tańszy niestety. Jest jednak jedna rzecz ktora sobie uświadomiłem na urlopie i na razie zostanę z flashem na jakiś czas. mały spojler. Wg. statystyk kazdej godziny gra w jedną z moich gier łącznie ok 50tys userów. Średnio przez 4minuty. Zatem w kazdej godzinie mam do dyspozycji ok 150tys minut obliczen (zakladajac ze 3min efektywnie mogę przetwarzać zapytanie). Wykorzystując cpu (nawet bez gpu i zakładając ze to jeden rdzeń słąbego i3) - jestem posiadaczem chyba największej chmury obliczeniowej w Polsce - w amazonie zapłaciłbym za to ok. 7mln usd rocznie. Nie sprzedając praw jestem 100% właścicielem kontentu. I korzystając z doświadczenia mogę każdego roku stawiać minimum 2x większą. Zatem flash jako kombajn to coś więcej niż silnik do gier. No i Unity na starych kompach zwiesza przegladarki. Edytowane 28 Sierpień 201410 l przez olaf
Napisano 28 Sierpień 201410 l Ciekawy patent. Wytnij ten wpis natychmiast bo ktoś przejmie pomysł. :D
Napisano 28 Sierpień 201410 l Dobry pomysł na opowiadanie Olaf. Ale cóż takiego mógłbyś liczyć na tych cudzych corach? Kolejną liczbę pierwszą? ;)
Napisano 28 Sierpień 201410 l Autor Dobry pomysł na opowiadanie Olaf. chmury z gier przeglądarkach/flashowych są akurat w dosyć powszechnym użyciu od kilku dobrych lat. flash sprawdza się świetnie do min. captchy i innych operacji na micieżach czy generowania tablic. Ale to offtop więc kazdy moze sie zapoznać we własnym zakresie.
Napisano 28 Sierpień 201410 l Dało by się generować BTC na CPU, gdyby tylko jeden hash check trwał poniżej minuty. Wracając do tematu. IMHO w U3D da radę napisać wszystko co się da w JS/C#, czyli... wszystko : ) Flash ma o tyle przewagę, że w powszechnej opinii nie wymaga instalowania pluginu. Ze statystyk wynika, że 1/2 moich end userów odpuszcza sobie grę w łaziki bo nie chce instalować u siebie kolejnego niewiadomoczego. Monio: myślę, że olaf .../non-games traktuje nadal jak gry, techniki te same, jedynie cel mniej rozrywkowy. Anyway, olaf gratuluję imponującego wyniku obładowania userami.
Napisano 28 Sierpień 201410 l Teraz ten plugin do unity jest problemem ale ekspansja HTML5 i WebGLa w niedługim czasie załatwi temat. Adobe migruje z flashem na zupełnie inną stronę niż przeglądarki bo mają tego świadomość.
Napisano 28 Sierpień 201410 l Autor w Creative Cloud jest już webGL i html5 canvas wiec bardziej odchodzą od activeX - niedługo tak jak na mobilkach nie będzie znaczenia w czym było robione, wazne jak. Myślałem o hybrydach - czymś bardziej viralowym jak np. malowanie pisanek. Ale możliwe ze spokojnie da się to zrobić - nie pamiętam, bym to znalazł. Niemniej jako plugin bardzo mocno powiązany jest z gpu w przegladarce i moi klenci maja sporo problemów na słabych komputerach. Niemniej namieszali straszliwie mimo wszystko swoją polityką i samym silnikiem. Tylko wciąż ten wykres wzrostu tortu elektronicznej rozrywki nie budzi entuzjazmu. @baza graczy. Podziekować trzeba głownie userom z Chin - bardzo mały zysk generują ale do kompresowania danych albo przetwarzania obrazu, parsowania danych sa w sam raz. Mam nadzieje, ze kiedyś się zgram z jakimś ciekawym startupem i wtedy zaiskrzy. Przy lepszych premierach gier w krótkim czasie można mieć i kilkaset tys. sesji na godzine. A i dobra gra time management/tower defence daje nawet 10+minut średnio.
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto