Skocz do zawartości

Teczka 3D: N00mad


N00mad

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Jestem nowy na Forum ale po przerobieniu każdej możliwej dziedziny IT wydaje mi się, że w końcu znalazłem to co sprawia mi największą przyjemność.

 

Po przejrzeniu całego działu WIP i patrząc na progress ludzi, którzy "zaryzykowali" i dali tu swoje prace doszedłem do wniosku, że jest to najlepsza forma nauki.

 

Więc tak, po krótkim wstępie chcę Wam pokazać swój pierwszy WIP i mam parę pytań, na które może mi odpowiecie :)

 

Aaaaa i ogólnie to zacząłem przygodę z 3D od zBrusha

 

Przechwytywanie.png

 

Tak wygląda mój poke stworek :P i mam problem ponieważ nie mogę dodać mu oddzielnie oczu ponieważ pokazuje mi błąd: "the mesh is composed of multiple subdivision levels delete or freeze"

Próbowałem... szukałem... ale nic konkretnego nie znalazłem.

 

Druga sprawa to mała gęstość siatki na "nogach" przez co nie mogę ich dokończyć. Czy jest na to jakaś rada ? ewent. może ja coś źle robię ? Ogólnie całość powstała ze Sphery i używałem brushy: standard, Smooth i Move.

 

O i dodatkowe pytanie czy jest jakiś sposób na wycinanie "w głąb" tak jak zrobienie ust bo ja się męczyłem ze standardem na Alt-cie ale tak jak widać nie przyniosło mi to zadowalającego efektu.

 

Czekam na komentarze :) Pozdro :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 42
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Oczy probujesz dodac insert meshem, a insert meshe dzialaja tylko wtedy jak model nie ma dodatkowych subdivision leveles.

Tak wiec moze poprostu dodac nowy subtool ta kulke. I potem z zakladki plugin uzyc subtool master do skopiowania i odbicai na druga strone tego subtoola.

Jezeli chodzi o siatke w nogach to albo dynamesh albo zremesher. Ja preferuje ten drugi sposob, ale w sumie roznie to robie.

zduplikuj mesh zrob na jednym zremesher dodaj podzialow i zrob projekcje na stary. Do kontroli nowej siatki mozesz uzyc dodac krzywe z pedzla zremehsher i rysujac je na modelu.

Wejdzi na storne pixologic i sie uz podstaw.

http://pixologic.com/zclassroom/homeroom/#digital-sculpting

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plusik za rozpoczęcie przygody z 3D od zbrusha. Jak poznasz podstawy to będziesz miał z tego czysty fun. :) Nie wiem czy już masz tablet czy nie, jeśli nie to koniecznie się w niego zaopatrz, teraz te rzeczy są dosyć tanie.

 

Trochę podstaw. Najlepiej rozumieć Tool w zbrushu jako taka mini "scena" 3D złożona z różnych siatek - czyli subtooli. Mówiąc o scenie mam na myśli uproszczenie, nie porównuj tego ze scenami z innych programów, chodzi o zbiór obiektów 3D. Toolem czasami nazywa się też pierwszy obiekt w hierarchii tego co wewnętrznie w zbrushu nazywa się "Tool".

 

Każda siatka (subtool) może posiadać własne ustawienia takie jak jej rodzaj (polymesh, zsphere, primitive), ilość subdivów, ustawienia wyświetlania, teksturowania i tak dalej. Wszystkie zakładki w palecie Tool to ustawienia i operacje które możesz wykonać na poszczególnych subtoolach. Relacje pomiędzy subtoolami i operacje na wielu subtoolach są w zakładce Subtools i tylko tam.

 

Prawdopodobnie próbowałeś dodać temu potworkowi oczy za pomocą pędzla Insert Mesh. Zgadza się? Niektóre operacje które modyfikują bazową siatkę nie działają na siatkach które mają subdivy. Działa to dlatego że subdivy to dane relatywne do bazowej geometrii i gdy ta się zmienia zbrush pogubiłby się gdzie co było rzeźbione.

Żeby twój stworek zyskał patrzałki musisz je dodać jako nowy subtool. W zakładce subtools znajdz opcje Append i z menu które wyskoczy wybierz Sphere3D. Umieść jedno oko gdzie trzeba. Teraz musisz je skopiować i odbić lustrzanie. Jest do tego plugin (SubToolMaster) ale dla celów edukacyjnych opiszę jak zrobić to ręcznie.

Gdy masz już umieszczone oko w palecie Subtool użyj opcji Duplicate by go skopiować, w liście subtooli pojawi ci się nowy subtool będący kopią oka. W zakładce Deformations znajdź guzik Mirror i upewnij się że w jego rogu na biało masz zaznaczoną oś X, po tej osi obiekt zostanie lustrzanie odbity. Teraz subtool drugiego oka powinien przeskoczyć na przeciwległą stronę i znaleźć się w drugim oczodole.

Warto teraz połączy oba te obiekty żeby mieć możliwość rzeźbić na nich jednocześnie lub je przemieszczać. W zakładce Subtool jest znajduje się sub-zakładka Merge. Zaznacz pierwsze oko i kliknij Merge Down. Done.

 

Żeby uzyskać równomierną siatkę możesz skorzystać z Dynamesha który znajduje się w Tool > Geometry > Dynamesh. Pamiętaj jednak że ta opcja może działać destrukcyjnie na detale. Najlepiej pracować tak że robisz główną formę korzystając z dynamesha a gdy chcesz rzeźbić detale to wyłączasz dynamesha i zaczynasz korzystać z subdivów.

 

Bardzo polecam ci przejść przez Tutoriale któe znajdują się na stronie Pixologic. Opisują wszystkie podstawy które są potrzebne do pracy z Zbrushem.

http://pixologic.com/zbrush/getting-started/

http://pixologic.com/zclassroom/homeroom/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie ludzie za takie przepiękne opisy. Jest to dla mnie wielkie pozytywne zaskoczenie, że zadając (tak mi się wydaje) proste pytania nie zostałem zmieszany z błotem i wysłany do wujka Google. Samo takie nastawienie ludzi chętnych do pomocy motywuje mnie żebym dalej się uczył i działał z 3D. Jeszcze raz wielkie dzięki i postaram się jak najczęściej wrzucać kolejne etapy powstawania poke stworka :) pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poglądaj sobie tutoriale na YT o modelowaniu twarzy tam masz pokazane jak się modeluje usta i oczy powinno to ci pomóc nawet przy stworkach typu pokemony.

 

Mam jeszcze takie pytanie do "Monio" jakie tablety polecasz niedrogiego ale w miarę dobre do zbrusha i np malowania tekstur itp w PS?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak mi się przypomniało w tenacie rzeźbienia twarzy.

Bardzo polecam każdemu kto chce się bawić w organikę. Nawet rzeźbiąc komiksowe potworki taka wiedza się bardzo przydaje.

 

thecrew- Nie orientuje teraz dokładnie co tam się dzieje w tabletach. Wiem że pojawili się konkurenci wacoma z produktami niezłej jakości a same wacomy są dużo tańsze niż kiedyś. Jak ja kupowałem swój tablet to intuosy były o ponad 1/4 droższe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siemka.

 

Poniżej aktualna wersja poke-stworka ale przypominam, ze jestem nadal w trakcie nauki ;)

Bardzo wziąłem sobie do serca Wasze nauki no i nie zamierzam na tym poprzestawać :)

 

Przechwyt_wwwesqn.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tworze sobie i tworze w tym ZBrushu ale mam pytanie: dlaczego ludzie przenoszą często potem prace z ZBrusha do Maya'i ?

Możliwości renderowania ? Animacje ?

I czy można w ZBrushu po zrobieniu modelu dodać mu kości ?

I ostatnia sprawa ... Nauka texturowania :P z czym to się je i gdzie najlepiej zacząć. Przeglądałem tutki na Youtube ale nie mogę nic konkretnego znaleźć :(

 

PS. Zabieram się do zaczęcia pierwszego człeka i moje pytanie brzm: Czy ręce , nogi, tułów itp. to oddzielne subtoole ?

 

POZDRO :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zalezy co ludzie robia. Jesli robia stwory, ktore pozniej beda uzywane np. w grze to robia tam retopologie i rig, to samo tyczy sie ludzi. Dodatkowo, tak jak wspomniales, mozna tam robic rendery. Niektorzy zaczynaja od Mayi, robiac tam lowpoly model + UV, a pozniej przenosza to do Zbrusha.

 

Teksturowanie to obszerny temat, na poczatek musisz znalezc program, ktory Ci odpowiada. Z tych bardziej znanych: Photoshop, PolyPaint w Zbrushu, Mudbox, 3DCoat, Quixel Suit, Substance Designer/Painter, Mari.

 

Co do modelu czlowieka - zalezy od Ciebie. Ja osobiscie robie calosc razem w Dynameshu, gdy proporcje sa na miejscu to ucinam dlonie, stopy i glowe, bo wygodniej mi pracowac na nich gdy sa osobno, pozniej i tak mozesz dac merge.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK dzięki wielkie za odpowiedź ale dokładniej chodzi mi o to czy jak zrobię człowieka, którego chcę wykorzystać do animacji to od razu nadać mu rig czy mogę do gotowego?

 

a i co to jest UV :P (sory za tak proste pewnie pytanie :) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zbushu nie ma czegoś takiego jak kości a animacja to tylko ustawienia kamery i parę parametrów, jest tam tylko po to żeby móc zaprezentować model. Jak coś ma być do gry czy filmu animowanego

 

UV to mapowanie tekstury na podstawie trójwymiarowej geometrii rozłożonej na dwu-wymiarowej płaszczyźnie. http://wiki.polycount.com/wiki/Texture_Coordinates

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesteście lepsi niż cały internet :) Jeszcze jedno pytanko (chyba ostatnie na najbliższy czas :P ) często widzę jak prosto, w innych teczkach, ludzie zmieniają pozy swoich gotowych modeli (dlatego pytałem o rigowanie) czy jest na to jakiś prosty sposób czy to kwestia podzielenia na kawałki i używania move'a ?

 

Sory za takie zawracanie pupy ale wole mieć więcej czasu na praktykę niż na szukanie funkcji :) mam nadzieję, że nie przeszkadza to :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniżej speedzik z wczoraj :) proszę o komentarze - co zmienić gdzie popełniam błędy :P

I oczywiście jak by to było gdybym nie zadał pytań :P

1. Jak robić uszy ? Walczyłem walczyłem ale robią się beznadziejne wcięcia (takie jak bez dynamesha)

2. Zauważyłem że z każdym Wyłączeniem i włączeniem DynaMesh on dorabia kolejne polygony przez co smooth nie daje w ogóle efektu co robię źle ?

3. Kombinowałem z detalami ale mnie to trochę przerosło :( próbowałem różnymi pędzlami, różnymi alphami i nic... efekt nie zadowalający. Nie mam pojęcia jak zabrać się do powiek, jak wyostrzyć nos itp. itd. (jakiś tutek może :P )

 

11245210_851255498282331_681845630_n.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cos co Ci takze powiem z doswiadczenia - nie rób z pamięci. Na początek naucz się się mieśni, jaki maja ksztalt, gdzie sie zaczynaja, a gdzie konczą. Znajdz jakies odniesienie do tego co robisz na necie, na pinterest jest mnostwo obrazkow z opisem miesni.

 

Im gęstsza jest siatka, tym slabszy efekt smooth.

Detale sobie odpusc na ten moment ;)

 

Pamiętaj tez, że nikt na tym forum nie jest magikiem i nie wyciągamy tutoriali z rękawa, szukamy je tak samo jak Ty byś mógł. Wystarczy wejść na youtube i wpisac to czego sie chce:

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja rozumiem to, że sam mogę sobie znaleźć. Ale problem zaczyna się wtedy kiedy w 3 różnych tutkach są 3 różne sposoby i się okazuje, że 4 jest dobry a ja mam za mało doświadczenia, żeby to ocenić.

 

A jego nie rozbiłem z pamięci :P tylko z teczki jacoba się wzorowałem. Ale dobra już nasiekałem zdjęć mięśni i będę się uczył dalej :) mam nadzieje, że coś jeszcze dzisiaj wrzucę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza tabletem, kolejną przydatną rzeczą jest drugi monitor. Może za szybko na takie decyzje i wydatki, ale łatwiej się pracuje. Na drugim monitorze możesz właśnie jakieś referencje dać, czy tutorial i robić razem z nim. Dzięki temu nie robisz z pamięci.

A co do tutoriali, który lepszy, najlepiej obejrzeć wszystkie, próbować każdy sposób i technikę. Jedna Ci podpasuje inna nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

JackTheRippy dobrze gada. Na detale jeszcze przyjdzie czas. Proponuje żebyś sobie założył na razie że przy rzeźbieniu całego ciała postaci nie przekraczać pół miliona polygonów. Na samą głowę styknie ci 200 tysięcy poly żeby wymodelować wszystkie potrzebne detale. Wyciśnij ile możesz z możliwie najmniejszej ilości polygonów. Jeśli boli cię kanciastość siatki możesz skorzystać z opcji Dynamic Subdivision, to nie modyfikuje siatki tylko działa jak podgląd.

 

Powinieneś ćwiczyć tak zwane inteligentne postrzeganie. Wrzucasz bo zdrusha masę obrazków i rzeźbisz ile się da starając się odwzorować wszystko co uda ci się dostrzec. W zbrushu w menu Texture masz na dole plugin import images as planes dzięki któremu łatwo załaddujesz obrazki. Ćwiczenia anatomi są bardzo wymagające ale jak się wkręcisz to będziesz miał z nich fun. :)

Na start polecam ci standardowowo zrobić ludzką czaszkę. Bardzo złożona i trudna forma ale takie ćwiczenie jest nieocenione bo potem rzeźbiąc kolejne głowy będziesz "widział" co jest pod skórą i jak powinny się układać wewnętrzne struktury. Potem możesz rozwinąć to ćwiczenie i dodać jako osobne subtoole główne mięśnie twarzy. Takie ćwiczenia anatomiczne powinno się powtarzać, ja zrobiłem już chyba z 10 czaszek i z każdą uczyłem się czegoś nowego. Inteligentne postrzeganie to coś co rozwija si dosyć powoli więc trzeba ćwiczyć dużo żeby uzyskać dobre efekty.

 

https://www.anatomy4sculptors.com/

https://www.pinterest.com/TheCGBros/zbrush-sculpting-human-anatomy-reference/

https://www.pinterest.com/monio4/anatomy/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za kolejne instrukcje. Monitory 2 mam niestety na tablet musze poczekać do przyszłego miesiąca bo ciężko z kasą :p no to biorę się za pierwszą pełną sylwetkę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to tak... Kupiłem tablecika :) na początek zgodnie z instrukcjami stwierdziłem, że zrobię czaszkę :) niestety na razie bez zębów ale dzisiaj pewnie ją dokończę :)

Czekam na komentarze :)

 

1jpg_wwqwhns.jpg

2jpg_wwqwhna.jpg

3jpg_wwqwhnq.jpg

 

Pozdro :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale mam taki problem, że jak robię na niższym to w pewnym momencie widzę rozciągające się pojedyncze polygony i np. wcięcia oczu czy "ust" robią się takie ostre i nie modyfikowalne, że tak powiem :( może złego toola używam :( sam nie wiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK ok chyba zrozumiałem czyli nie na początku odpalać tylko za każdym razem jak się rozciągają zrobić wył --> wł i jazda dalej tak ??

Jeżeli tak to postaram się coś dzisiaj albo jutro nowego wrzuć :)

A tak ogólnie opinia proporcji itp ? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak najbardziej jestem bardzo zadowolony.

Nie duży koszt a bardzo profesjonalny.

Dodatkowo moim zdaniem przy grafice 3d lepiej pracować na małym tablecie niż na jakimś a4 albo a3. to taka moja opinia ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie musisz wyl. i wl. Wystarczy, ze uruchomisz raz, a pozniej gdy chcesz zresetowac trzymasz CTRL i przeciagasz poza modelem kursor - tak jakbys chcial zrobic mask, ale nie robisz tego na modelu.

 

Proporcje niestety zle jak i ksztalty kosci :( Referencji musisz posciagac troche.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest progress ale musisz jeszcze nad tym posiedzieć. Czubek nosa najbardziej niepoprawny, sam nos jest za szeroki, brakuje zaznaczenia łuku brwiowego. Popatrz na jakieś refki z profilu i z dołu na czachę. Łuk na którym osadzone są zęby u ciebie jest kwadratowy, on faktycznie trochę mocniej zakręca na górnych siekaczach ale nie jest aż tak kanciasty jak u ciebie. Zrób sobie dzień przerwy robiąc jakiś inny projekt i potem ze świeżym okiem wróć jeszcze do tej czachy na kilka godzin.

 

Poszukaj jakiś konkretnych refek. Prawdziwe czaszki banalnie łatwo znaleźć w internetach. Wstukuj "skull reference" i jazda. To co pokazałeś jest niepoprawne anatomiczne więc siłą rzeczy się z takiej refki niewiele nauczysz. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisałem jest to wip ;) zwróciłem uwagę na to co napisałeś i na wydruku sobie zaznaczyłem. refki mam z anatomii 4 sculptors :) myślę że dzisiaj dam finalna wersje ;) zmienić projektu nie zmienię bo chce jeszcze 10 takich zrobić a najpierw muszę zrobić 1 dobrze ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok ja już nie wiem co dalej jest źle :P prześledziłem anatomy for sculptors z 50 razy nauczyłem się wszystkich częsci na pamięć. Wydrukowałem swoje rendery i naniosłem najpierw poprawki długopisem a potem wszystko odwzorowałem.

Mam nadzieję, że Wam się spodoba :) ewent. proszę o kolejne komenty :)

 

11PNG_wshnpee.png

22PNG_wshnpes.png

33PNG_wshnpeq.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby się podobało to musisz jeszcze porzeźbić kilka miesięcy i to ładnie wyrenderować. :P

Tak na serio- Jak na pierwsze ćwiczenie anatomiczne to rezultat jest całkiem dobry, doceniam zaangażowanie. Jeśli na chwile obecną nie widzisz co dalej można poprawić to znak że możesz zabrać się za nowe ćwiczenia. Odpal sobie tą czachę za kilka tygodni i zobaczysz że zauważysz wtedy dużo rzeczy które mógłbyś poprawić. Wpisuj "head reference" i jedziesz z portretem teraz. :P

 

Polecam ci wymienić matcap (materiał) na którym pracujesz. Ten podstawowy jest bardzo średni i niewygodnie się z nim pracuje bo odbiór bryły jest trudny. Ogólnie polecam mieć zestaw różnych matcapów i przeskakiwać pomiędzy nimi podczas rzeźbienia, model zawsze trochę inaczej się prezentuje jak je zmieniasz, będziesz zauważał inne rzeczy.

Tutaj możesz pobrać bardzo dobre matcapy: http://luckilytip.blogspot.com/search/label/Matcap?&max-results=3 Wrzucasz te pliczki do "ZBrush 4R7\ZStartup\Materials" żeby ładowały ci się przy starcie programu i wybierasz tam po lewej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zwykle Monio ratujesz mi życie ;) ale powiedz mi .... ogólnie kierunek życia obrałem na tworzenie gier :P znam silniki umiem programować i wiele innych rzeczy ale jednak zakochałem się w grafice 3d i animacjach :) ale wiadomo dużo nauki potrzeba. Bardzo się cieszę, że nadal instnieją takie fora gdzie można się więcej nauczyć. Piszesz o nowym projekcie ... ale jakim ? ludzi nie zrobię bo anatomii nie umiem .... zwierzęta ?? to też anatomia .... Bronie ?? myślę, że to bardziej maya ??

 

 

 

POMOCY :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludzka czaszka to nie anatomia? ;) Anatomi nie nauczysz się inaczej niż przez rysowanie/rzeźbienie. Nie oczekuj że na początku będziesz robił super rzeźby tylko rób najlepiej jako potrafisz a skill będzie rósł i super rzeczy kiedyś się zaczną same pojawiać. Pamiętaj tylko o dobieraniu dobrych referencji, jak chcesz rzeźbić człowieka to dobrą opcją są aktorzy i celebryci bo łatwo znaleźć ich zdjęcia z wszelakich ujęć.

Znajdź jakaś grafikę która cię jara i przeanalizuj co musisz poćwiczyć żeby zrobić coś podobnego, mam tu na myśli stronę artystyczną jak i techniczną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba mnie nie zrozumiałeś :P powiedziałeś, żebym zajął się innym projektem; Na początku powiedziałeś, żebym 10 razy zrobił czaszkę a potem przeszedł do mięśni a teraz mówisz, żebym zmienił projekt na coś innego i świeżym okiem spojrzał za jakiś czas dlatego chciałem pomysł na następny projekt :) czy zająć się postaciami czy zwierzętami czy czymś innym :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanow sie co chcesz robic teraz, nikt Ci tego nie narzuci. Chcesz robic potwory ? W tym pomaga znajomosc anatomii zwierzat. Postacie ? Odpowiedz oczywista :)

 

Ja polecam zabawe z anatomia ludzka, czesc po czesci, najpierw glowa, pozniej tors, konczyny itd. Mozesz tez od razu zrobic baze calego ciala i rzezbic razem, tak jak pisalem, wszystko zalezy od tego co Ty chcesz robic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności