Dzisiaj o godzinie 18.00 na specjalnej konferencji (która oczywiście będzie się odbywać w formie online) zostaną zaprezentowane nowości jakie znajdą się w programie Houdini 18.5.
Stream będzie dostępny w serwisie YouTube. Będzie go można oglądać również tutaj.
Dzisiaj swoją premierę miał nowy teledysk piosenki, która jest efektem współpracy Piernikowskiego i Moniki Brodki -"Horyzont". Dlaczego o tym piszemy? Bo nawet jeśli nie jest to wasz ulubiony gatunek muzyczki warto zwrócić uwagę na oprawę graficzną i efekty specjalne.
Za produkcję teledysku odpowiada studio DOBRO, a za postprodukcję Platige Image.
Lista osób odpowiedzialnych za niego jest naprawdę spora, a wśród nich znajduje się kilka osób, które pojawiają się tutaj od czasu do czasu.
Credits
Written & Directed by
Sebastian Pańczyk
Cinematography
Piotr Sobociński Jr
PRODUCTION DOBRO
Executive Producers
Ewa Brzózka, Jarosław Sawko, Piotr Sikora, Karol Żbikowski
Producer
Anna Pietkun
Production Assistants
Monika Ossowska, Piotr Kołodziej
Edited by Wojtek Włodarski PSM
Set Designer
Marcin Płaszczyk, Weronika Masalska
Costume Designer
Maria Górska, Karolina Rodanowicz
Costume Designer Assist.
Sonia Ziółkowska, Andzia Moes, Flora Kamusińska
Makeup
Liliana Gałązka, Ludmiła Krawczyk
Special Makeup & Hair Effects
Liliana Gałązka
Publisher: Asfalt Records
POSTPRODUCTION PLATIGE IMAGE
VFX Supervisor
Rafał Sadowy
VFX Producer
Magdalena Gnaś-Szymaniak
Head of Production
Justyna Supernak
On Set Supervisor
Rafał Sadowy
VFX Artists
Michał Bereś, Piotr Borowski, Michał Grądziel, Jarosław Kapuściński, Marcin Klicki. Adrian Klimczak, Grzegorz Mazur, Zofia Nagy, Michał Niewiara, Łukasz Nowicki, Rafał Sadowy, Bartek Sławiński, Oleh Ridzel, Rafał Szyc, Paweł Szczęsny, Klaudiusz Wesołowski, Waldemar Woźniak
Online Artist
Piotr Popielawski
Grading
Piotr Sasim
DI Piotr Dutkiewicz
DI Support
Maciej Żak, Kamil Steć, Cezary Musiał
CTO Tomasz Kruszona
Pipeline TD
Jarosław Zawiśliński, Witold Duraj, Tomasz Krugan, Maksim Kuzubov, Marta Nowak
Head of IT
Piotr Getka
IT Jakub Dąbrowski, Łukasz Olewniczak, Damian Sobczyk, Kamil Słupecki
SOUND
JUICE SOUND
Kuba Pietrzak
Michał ‚Jurgen’ Jaroszewicz
STARRING:
Robert Piernikowski
Monika Brodka
Sumo
Michał Zbroja
Białasy
Agnieszka Michułka
Wojtek Grzesiak
Daniel Rasielewski
Iwo Świłło
Fans
Dawid Kosmal, Zuzanna Czerczak, Maxime Cresseaux, Jan Szalasny, Orhidee, Marrec, Michał Szczepaniuk, Kacper Siemaszko, Maria Szydłowska, Alicja Łabądź, Wiktoria Łuczak, Marta Pop, Gładki, Agata Gołąb, Adrian Ambeatz, Paulina Sokołowska, Rootshot, Bartosz Biniek, Dawid Quinones-Kulisz, Jan Anusz, Katarzyna Brzozowska, Patryk Wancerz, Bartosz Biniek, Adam Rajkiewicz, Jan Dawidowicz, Jan Antosiewicz, Natalia Cybulska
1AD Bartosz Jarzębski
Focus Puller
Tomasz Habrewicz
DIT Marcin Boguszewski
Video
Józek Grzymała
Steadicam Operator
Mateusz Wasążnik
Steadicam Assist.
Fryderyk Ślęzak
Drone
Marcin Kukla
Props
Łukasz Pypno, Rafał Rusin
Gaffer
Bogusław Modzelewski
Spark
Janek Wojtczak, Dominik Banasiuk
Grip
Jarosław Pawłowski, Tomasz Sternicki
Pyrotechnist
Tomasz Bykowski
Set Menager
Łukasz Wiewiórski
Stage Hand
Marcin Skajnowski, Łukasz Hlebek
Cars
Head2Head Team
Krzysztof BRYLANT Szymański, Jakub WARIAT Siemczuk
Motion Control
Alan Blackfish & Phantom Gravity Motion Control
Bartosz Dąbrowski
Grzegorz Najder
Robert Obiała
Leszek Obiała
Leszek Adwent
Bartłomiej Stempień
Maciej Żemojcin
Camera Equipment
ATM System
Light Equipment
FireFly
Special Thanks
Anna Błachnia
PTAK Expo Warsaw
Klub Progresja
---
Piernikowski & Brodka "Horyzont", długo oczekiwany teledysk doczekał się swojej premiery! Follow the primeshit. Autorem klipu jest Sebastian Pańczyk z ekipą, czyli załoga stojaca za fryderykowym sukcesem klipu Synów "Nag Champa". Wraz z premierą teledysku rozpocznie się przedsprzedaż kasetowego wydania albumu "The best of moje getto". Nagranie pochodzi z płyty Piernikowskiego „The best of moje getto”. Premiera kolejnej solowej płyty 1/2 Synów miała miejsce 17 października 2019 r.
Creditsy:
Piernikowski - Horyzont ft. Brodka
Głos, słowa: Piernikowski, Brodka
Muzyka, produkcja: Piernikowski
Mastering: Mark Bihler at Calyx Mastering
Zacznę od małego podsumowania. Można powiedzieć, że rok temu wskrzesiliśmy Max3D.pl do życia na nowo. Zakupiliśmy nowy silnik, kupiliśmy skórkę (błąd), coś tam staraliśmy się jeszcze pozmieniać. Kilka rzeczy nam się udało, ale też kilka rzeczy nie ma co owijać w bawełnę - nie udało się. I więcej było tych drugich. Troszkę byliśmy ograniczeni przez zasoby, które mamy jak i brak pewnym modyfikacji systemu. Wszystkie te wady wymieniliście w osobnym wątku na forum jakiś czas temu.
Podjęliśmy z @KLICEK rękawicę po raz drugi. Nareszcie coś więcej mogę na ten temat napisać - jakie są nasze plany, co udało się poprawić. Zacznę może od tego co widać.
Nowy wygląd (jasna i ciemna skórka)
Odchudziliśmy serwis, usunęliśmy skórkę którą zakupiliśmy jakiś czas temu. Skorzystaliśmy z nowej skórki IPS, która zmodyfikowaliśmy. Różnica? W szybkości jest niesamowita! Ale też naprawdę uprościliśmy stronę główną i na razie będziemy się trzymać tego kierunku.
Stawiamy na ten moment na kilka rzeczy:
Galeria (grafiki) i W.I.P-y - czekamy i liczymy na Was. W dalszej części rozwinę temat mocniej
Newsy - no cóż, niestety sam osobiście nie mam czasu na pisanie newsów "technologicznych" codziennie, być może za jakiś czas znajdziemy kogoś kto nam w tym pomoże. Na dzień dzisiejszy stawiamy na treści własne - promocję waszych rzeczy. Skupimy się na informacjach związanych naszym polskim podwórkiem (aczkolwiek na pewno będą też wyjątki od tego). Dzisiaj myślę, że nie ma sensu przepisywać newsów z zachodnich serwisów, bo zapewne jak tylko pojawi się wersja jakiegoś softu - przeczytanie o tym na Facebooku lub w zachodniej prasie (co nie zmienia faktu, że fajnie czasami o czymś takim podyskutować - newsy społeczności zostają i te połączone z forum sprawdzają się dobrze).
Tutaj mały apel - jeśli zrobiliście coś fajnego, czy to sami, po godzinach, czy to firmowo, chcecie się podzielić making ofem, animacją - śmiało. Zakładajcie wątki, piszcie wiadomości.
Tutaj małe przykłady jak to może działać: Statek Piracki - Cinematic, Podcasty z polskimi artystami
Praca - chcemy rozwinąć ten dział mocniej. Na razie będziemy zachęcać firmy do zamieszczania ogłoszeń. Tutaj osobiście wiem od wielu osób, że Max3D.pl pomógł wielu osobom w zatrudnieniu, zdobyciu pierwszej pracy. Być może w przyszłości uda nam się dodatkowo ten temat zmonetyzować.
Forum - dyskusje. No cóż. Nie ukrywam, że o te coraz trudniej i zdajemy sobie sprawę, że forum schodzi na dalszy plan. Zostało ono mocno uproszczone, większość działów zniknęła. Natomiast główne działy zostają. Tutaj bez wątpienia najaktywniejszym działem jest Hardware oraz Dyskusje ogólne. Te kilka działów pozostaje do Waszej dyspozycji, silnik naprawdę do tego jest świetny, ale tak jak napisałem. Wiemy jak jest 🙂
Galeria - albumy, profile i W.I.P
Tutaj zmieniło się najwięcej. Wysłuchaliśmy Was i poprawiliśmy błędy z którymi wystartowaliśmy w 2019 roku. Wiem, że przy poprzedniej wersji było sporo zamieszania.
Jak to teraz działa i co się zmieniło
Zachęcamy Was do wrzucania prac do tzw. albumów (galerii). W 2019 roku gdy uruchomiliśmy galerię wprowadziliśmy osobne kategorie, można było wrzucać prace pojedynczo lub w albumach (no i te rzeczy było zupełnie różne od siebie). Sam widok galerii był też wtedy problematyczny, wy nie wiedzieliście co i jak wrzucać. Okazało się też, że przez wrzucenie czegoś do galerii najczęściej mieliście na myśli wrzucenie kilku ujęć jednego tematu, pracy (album).
Był też problem z nawigacją - rozwiązany 🔥
Galeria znajduje się pod adresem: https://max3d.pl/galeria/
Jest to taka "ściana", wyświetlająca ostatnio wrzucone albumy. I nie jest jak ostatnio, jeśli wrzuciliście album np. z pięcioma pracami - na tej stronie zobaczycie pierwszą pracę, po kliknięciu jednak można przeglądać wszystkie 5 prac nawigując po galerii strzałkami.
A więc w tej chwili nawet jeśli chcecie wrzucić jedną pracę - tworzycie dla niej osobny album. Dzięki temu jest to później uporządkowane, nam łatwiej promować takie rzeczy no i dostajecie nowy wygląd profili.
Profile
Wrzucając prace w albumach dodatkowo tworzycie swój nowy profil na Max3D.pl, który może wyglądać tak
Lub tak:
Dział W.I.P - czyli Teczki 2D/3D, prace nieukończone, speedy...
Nie rezygnujemy z teczek. Te nadal są również promowane na stronie głównej, wątki z teczkami dostały nowe statystki po prawej, łatwiej nawigować po grafikach wrzuconych do nich.
Nadal cieszą się popularnością i wiele osób z nich korzysta. Niech tak zostanie. A więc w serwisie macie dwie możliwości zamieszczania swoich prac. Albumy i teczki. Zachęcamy do wrzucania do albumów ukończonych prac, a w teczkach eksperymentowania, dyskutowania.
Inne zmiany
Zachęcamy do przeklikania sobie ustawień profilu, serwisu, obserwowania twórców, których prace Wam się podobają.
Wyzwania
Wiemy, że nadal nie jest idealnie, ale w porównaniu z wersją z 2019 - różnica jest olbrzymia i mam nadzieję, że to odczujecie. Największym wyzwaniem będzie odzyskanie części ruchu, który mieliśmy kiedyś oraz monetyzacja.
Monetyzacja
Na ten moment wyświetlamy reklamy Google i zachęcamy do odblokowania AdBlocka dla Max3D.pl. Reklamy nie będą Wam przeszkadzać. Nie ukrywamy jednak, że dzisiaj z tych reklam nie da się nawet opłacić serwera.
Mamy nadzieję jednak na znalezienie innych modeli zdobycia środków na rozwój (liczymy na zdobycie partnerów). Przeszły nam przez myśl opcje wyłączenia reklam za drobną opłatę, ale to na razie odkładamy na przyszłość i liczymy na odzyskanie pewnej części ruchu. Liczymy tak jak pisałem też wcześniej na dział z pracą.
Czekamy na Waszą aktywność!
Ojciec prowadzący od roku 1999 🙂
Na stronie Autodesk udostępnione zostały materiały z konferencji Autodesk Media & Entertainment Days 2020. Przypominamy, że konferencja odbyła się we 23 i 24 września tego roku.
Materiały dostępne są za darmo po wypełnieniu krótkiego formularza imiennego.
Spis wszystkich udostępnionych materiałów (prezentacje oraz wideo)
Dzień I
Sesja plenarna. Kreatywność wspierana technologią
Magdalena Lubas | Autodesk
Codzienne wyzwania w pracy artysty 3D w studiu postprodukcji
Piotr Kujko | Platige Image
Wykorzystanie fotogrametrii do tworzenia fotorealistycznej zawartości 3D w grach i aplikacjach VR
Wojciech Pazdur | The Farm 51
Maya® 2020 – New Features And Improvements
Roland Reyer | Autodesk
Wykorzystanie narzędzi Autodesk przy produkcjach trailerów do gier
Mariusz Radomski, Łukasz Kubiński | Dash Dot Creations
Ask the Expert - Maya session
Roland Reyer | Autodesk
Dzień II
Increase your rendering power with Arnold 6
John Paul Giancarlo | Autodesk
Latest and Future Workflows for Games, Design and TV in Autodesk 3ds Max®
Alex Horst | Autodesk
Tworzenie Arnold Shadera dla modelu smoka w 3ds Max
Łukasz Banaszkiewicz | Procad
Ask the Expert - Arnold & 3ds Max
Alex Horst, John Paul Giancarlo | Autodesk
Kontrola chaosu w ujęciu postprodukcyjnym - czyli realia pracy przed i po wprowadzenie Shotgun'a
Tomasz Dyrduła | Juice
Import i obróbka danych z systemów MoCapowych z wykorzystaniem Motion Builder®
Jakub Baran, Michał Chmielewicz | PCC Polska
Najnowsze propozycje od Dell Precision ułatwiające pracę z domu dedykowane dla przemysłu media & entertainment
Konrad Pleban | Dell
Wirtualna produkcja - VR w branży filmowej
Bartosz Żuk | HTC Vive
Materiały z konferencji znajdziecie pod tym adresem: https://www.autodesk.pl/campaigns/me-days/library
Na naszym forum pojawił się wątek autorstwa Artura Teodorczyka, który podzielił projektem wykonanym na pracę licencjacką w Wyższej Szkole Informatyki i Umiejętności w Łodzi.
Jest to krótki cinematic ze statkiem pirackim wraz z jego kilkoma etapami tworzenia.
Bez wątpienia jest to projekt, który zasługuje na wyróżnienie go tutaj na stronie głównej.
Kilka słów o projekcie od samego autora:
Animacja
Breakdown
Oryginalny wątek zamieszczony przez autora znajdziecie tutaj:
Nie jest tajemnicą, że podcasty w ostatnich latach zyskały mocno na popularności. Ba! Nadal zyskują. Cieszyć może fakt, że jakiś czas temu w polskim środowisku graficznym pojawił się kanał na YouTube i podcast o nazwie "Rozmowa z mistrzem".
Jest to podcast prowadzony przez Tomasza Szulińskiego. Do dnia dzisiejszego pojawiło się, aż 15 odcinków z osobami, których nazwiska nie powinny być wam obce.
Sam autor w serwisie Spotify opisuje, swój podcast w ten sposób:
Osobiście po zobaczeniu kilku odcinków uważam, że warto pomóc Tomkowi w jego przedsięwzięciu bo naprawdę robi to dobrze. Uważam też, że opis zawężający podcast tylko do concept artu może być mylący. Polecam grafikom 3D/2D oraz grafikom koncepcyjnym.
Podcastu możecie słuchać w tych miejscach:
YouTube (oczywiście w formie wideo rozmowy)
Apple Podcasts
Spotify
Sam podcast ma również osobną stronę i znajdziecie ją pod adresem: https://rozmowyzmistrzem.pl/
Kilka godzin temu pojawiła się nowa rozmowa z Krzysztofem Rusinkiem.
Polecam!
Zachęcamy również do rzucenia okiem na archiwalne rozmowy z takimi osobami jak Marek Madej, Marcin Klicki, Grzegorz Przybyś, Wojtek Fus, Darek Zabrocki ...
Starsze odcinki:
Już 23 oraz 24 września odbędzie się konferencja Autodesk Media & Entertainment Days.
Konferencja odbędzie się w formie wirtualnej, sprawdź agendę bo jest naprawdę interesująca.
Autodesk Media & Entertainment Days – gry, filmy, reklama – zapraszamy do rejestracji na www.autodeskday.pl
1 września 2020, Warszawa – Już 23-24 września (śr.–czw.) będzie miało miejsce wirtualne spotkanie dla branży Media & Entertainment. Jeżeli Twoja codzienność to produkcja wideo, tworzenie grafiki użytkowej, środowisk wirtualnej rzeczywistość, scenerii i postaci gier komputerowych – już dziś zarezerwuj czas na to wydarzenie. Rejestracja na stronie https://autodeskday.pl
Spotkanie skierowane jest dla producentów gier i filmów, twórców animacji i efektów specjalnych, producentów reklam, studiów produkcyjnych oraz wszystkich pasjonatów z obszaru mediów i rozrywki.
Program obejmuje szereg prezentacji podzielonych na dwa dni. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z nowościami w 3ds Max®, Maya®, MotionBuilder®, Arnold, Shotgun® - najważniejsze elementy przedstawią międzynarodowi eksperci z Autodesk i firm partnerskich (PCC Polska i Procad).
Ważną część stanowić będą przykłady z codziennej praktyki firm działających w Polsce. Swoim doświadczeniem podzielą się Dash Dot Creations („Wykorzystanie narzędzi Autodesk przy produkcjach trailerów do gier”), Juice („Kontrola chaosu w ujęciu postprodukcyjnym - czyli realia pracy przed i po wprowadzenie Shotgun'a”), Platige Image („Codzienne wyzwania w pracy artysty 3D w studiu postprodukcji”), oraz The Farm 51 („Wykorzystanie fotogrametrii do tworzenia fotorealistycznej zawartości 3D w grach i aplikacjach VR”).
Dla osób zainteresowanych sprzętem, wystąpienia przygotują Dell Technologies i HTC Vive. Przewidziane są także sesje Ask the Expert, czas na zadanie pytań przez uczestników.
Spotkanie odbędzie się w formule wirtualnej, dając możliwość uczestniczenia z dowolnego miejsca.
Autodesk Media & Entertainment Days - dlaczego warto?
• Nowości branżowych rozwiązań Autodesk, w tym 3ds Max®, Maya®, MotionBuilder®, Arnold, Shotgun®
• Trendy w tworzeniu animacji
• Najlepsze praktyki i doświadczenia prezentowane przez klientów (Dash Dot Creations, Juice, Platige Image, The Farm 51)
• Międzynarodowi eksperci
• Online – z dowolnego miejsca
Informacje o konferencji
Autodesk Media & Entertainment Days – gry, filmy, reklama
Online, 23-24 września (środa – czwartek)
Rejestracja oraz program konferencji: www.autodeskday.pl
Patroni instytucjonalni: Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji
Partnerzy konferencji: Dell Technologies, HTC Vive, WACOM
Partnerzy Autodesk: PCC Polska, Procad
Jeśli myśleliście nad zakupem oprogramowania od firmy Affinity to jest w tej chwili ku temu okazja. Aktualnie programy ten firmy można kupić z 50% zniżką!
To również idealna okazja na sprawdzenie czy to oprogramowanie może wam zastąpić oprogramowanie Adobe. Warto przypomnieć, iż Affinity Photo czy Affinity Designer to największa konkurencja dla produktów Adobe takich jak Photoshop czy Illustrator. Ważny jest również fakt, że firma Affinity nie ma abonamentu na swoje oprogramowanie - więc po prostu je kupujemy i używamy.
Zanim kupicie te produkty w związku aktualnie panującą sytuacją związaną z wirusem COVID-19, przez 90 dni możecie za darmo korzystać z tego oprogramowania.
Ceny oprogramowania wyglądają w ten sposób:
Affinity Photo - 119zł (Windows, MacOS)
Affinity Designer - 119zł (Windows, MacOS)
Affinity Publisher - 119zł (Windows, MacOS)
Dodatkowo, za połowę ceny możecie kupić wersje Affinity Designera oraz Photo na iPada w cenie 47,99zł.
Szczegóły: https://affinity.serif.com/en-gb/
W serwisie ART OF VFX pojawił się obszerny artykuł (wywiad) na temat tworzenia efektów specjalnych w Wiedźminie (od Netflixa). Julian Parry dosyć szczegółowo opowiada o pracy przy tym projekcie.
Julian odpowiedzialny był całościowo za efekty specjalne. Przypominamy, że jednym z vendorów pracujących przy produkcji była firma Platige Image. Z wywiadu możemy się dowiedzieć, że w sumie była to jedyna firma spoza Londynu. Supervisorem jeśli chodzi o efekty specjalne od strony Platige Image był Mateusz Tokarz.
Będziemy chcieli zorganizować dla Was AMA z Polakami pracującymi przy Wiedźminie. Być może się uda.
Ale zachęcamy do przeczytania artykułu: https://www.artofvfx.com/the-witcher-julian-parry-overall-vfx-supervisor/
Na kanale SPA Studios (studio, które jest odpowiedzialne za film Klaus o którym pisaliśmy już wielokrotnie) pojawił się film na którym Marcin Jakubowski (Production Designer) pokazuje jak stworzyć tło w stylu znanym właśnie z tego filmu.
Ciekawy materiał z komentarzem Marcina.
Wiem, że Wiedźmin jest w tej chwili na ustach wszystkich, ale o nim zapewne jeszcze sobie coś napiszemy. Chciałbym przypomnieć o innej produkcji Netflixa z polskim akcentem wartej polecenia (szczególnie w okresie świątecznym).
Jeśli dopiero kupiliście abonament Netflixa lub zapomnieliście o takiej produkcji jak Klaus Netflix - warto rzucić na nią okiem!
Przyznam szczerze, że mnie osobiście dopiero teraz udało się nadrobić zaległości bo chciałem to zrobić razem z rodziną i ... piszę ten post spontanicznie, bo tak dobrej animacji nie widziałem już dawno (a jako rodzic jestem dosyć na bieżąco😎). Oczywiście to opinia moja, ale i pozostałej części rodziny, która ze mną to oglądało przy czym córka naprawdę nie odeszła od telewizora tak ją wciągnęła historia (a nie zdarza się to często w warunkach domowych).
Przepiękna animacja, stylizacja, postacie, cały czas jest na czym zawiesić oko.
Zdaje sobie sprawę, że to zasługa większej ilości osób, ale gratulacje Szymon Biernacki oraz Marcin Jakubowski 👏 (Production Designers). Taki nasz polski akcent, ale mnie osobiście również kojarzący się z Max3D.pl bo przez lata (co prawda dawno temu), ale wiele Waszych prac można było oglądać na Max3d.pl). Być może uda nam się Was namówić na AMA? Pogodamy może o tym w Nowym Roku 😉
Szczerze polecam obejrzenie tego filmu i trochę przedwcześniej życzę wszystkim Wesołych Świąt! 🎅
PS. Postaramy się zorganizować AMA z Szymonem i Marcinem w Nowym Roku.
PS2. Jeszcze jako bonus mały making of z produkcji z YT
Paweł Jaruga, artysta-grafik 3D, Polska
W ciągu mojej 10-letniej kariery jako grafika 3D i cyfrowego rzeźbiarza nie było lepszych możliwości i większej swobody w tworzeniu niż są teraz. Przy dostępie do potężnych narzędzi sprzętowych i programowych profesjonaliści mogą dziś w pełni realizować swoje wizje bez limitów ze strony technologii.
Na początku mojej przygody miałem wrażenie, że moje wyobrażenia były często ograniczane do prostych i łatwych do uzyskania efektów. Dekadę później i po sukcesywnych inwestycjach w technologię moja praca – od modelowania i teksturowania po cieniowanie i rendering – stała się szybsza i łatwiejsza i to przy tworzeniu coraz bardziej szczegółowych modeli. W przeszłości, gdy procesory i karty graficzne nie miały takiej mocy, jak dziś, byłem ograniczony, co do liczby trójkątów, twarzy i tekstur, jakie mogłem projektować. Brak mocy obliczeniowej był szczególnie dotkliwy, gdy pracowałem z domu przy użyciu pojedynczej stacji roboczej – wszystko trwało bardzo długo, zwłaszcza gdy przygotowywałem animacje. Duże przyspieszenie w mojej pracy obserwuję nawet przy porównaniu obecnego sprzętu do tego, co miałem jeszcze 3 lata temu.
Na co dzień używam Zbrush i kilku narzędzi renderujących na bazie GPU, jak np. AMD Radeon ProRender, a mój sprzęt to m.in. AMD Radeon Pro WX 9100 (dostarczony mi przez AMD) i 8-rdzeniowy procesor o taktowaniu 4,0 GHz i 64 GB RAM. Mój sprzęt sprzed kilku lat pozwalał mi tworzyć modele złożone z 20-50 milionów trójkątów i to było dużo, jak na freelancera. Obecnie moja stacja pozwala mi obsłużyć ponad 200 milionów trójkątów, więc szczegółowe modele złożone z 70-120 milionów to dla mnie dziś nic specjalnego.
Do teksturowania używam Substance Painter i 3D Coat, a mój sprzęt ma przynajmniej 8 GB pamięci wideo. To naprawdę minimum, żeby móc teksturować postaci z gry przy 4096-bitowym zestawie tekstur (4096x4096 pikseli). To kolejny spory skok w porównaniu z początkiem mojej kariery, gdy moim limitem było 1024x1024 per postać.
Ten technologiczny postęp nie tylko pozwolił nam tworzyć bardziej realistyczne i żywe postaci, ale także umożliwił rendering w czasie rzeczywistym, co oznacza, że widzę od razu wszelkie wprowadzane zmiany, a to przyspiesza dodatkowo pracę. Mam ponadto możliwość produkowania foto-realistycznych obrazów, które pomagają tworzyć bardzo szczegółowy i wiarygodny świat 3D. Można też łatwo oświetlać sceny i modele przy użyciu pojedynczych obrazków HDRI oraz wykorzystywać skany fotogrametryczne, czyli trójwymiarowe skany prawdziwych przedmiotów i postaci bazujące na zestawach zdjęć robionych wokół obiektu, w tym także wysokiej rozdzielczości tekstur. Ogólnie to bardzo pomaga czynić proces twórczy większą zabawą, skoro nie trzeba się męczyć ze sprzętem.
Przystępność rozwiązań sprzętowych i programowych nadal się poprawia, dzięki czemu graficy 3D mogą kontynuować swoją twórczą przygodę i skupiać się na rozwijaniu swoich umiejętności i potencjału przy wykorzystaniu najlepszych programów. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że wydajność i opłacalność zależy ściśle od potrzeb. Moje wymagania są różne w zależności od tego, czy zarabiam pieniądze na renderingu, czy też na modelowaniu i teksturowaniu postaci do gier, do czego muszę mieć możliwość pracy na wielu zestawach tekstur 4K na raz. Te wymagania są też zupełnie inne, gdy tworzę proste modele do gier mobilnych lub nisko-budżetowych, do czego nie potrzebuje aż tak wielu tekstur. Jakkolwiek potrzebuję dużo pamięci wideo, to znalezienie odpowiedniego balansu może być trudne, więc staram się zawsze kupować najlepszą kartę graficzną, na jaką mnie stać, aby moja praca była jak najszybsza.
Twórcy 3D pochodzą z różnych środowisk, zarówno technicznych, jak i artystycznych. By być grafikiem 3D potrzebujesz od razu trochę umiejętności kreatywnych, choć kreatywność można też rozwijać w ciągu swojej kariery. Natomiast umiejętności technicznych wystarczy się po prostu nauczyć (aczkolwiek jest trudniej, jeśli nie znasz się w ogóle na komputerach). Mam przez to na myśli, że współczesne narzędzia programowe są znacznie bardziej dostępne i przyjazne dla użytkownika, a do tego wsparte potężnym sprzętem, który przyspiesza prace i wydajność. Dla przykładu: obecnie nie trzeba rozpoczynać modelowania od bazowej siatki, a formy i kształty można tworzyć bez wiedzy matematycznej czy technicznej. Dlatego cokolwiek przyjdzie Ci do głowy, to możesz to praktycznie zmaterializować na modelu 3D.
Jakkolwiek posiadanie pewnych umiejętności technicznych i obycia artystycznego może ułatwić Ci początek kariery jako grafika 3D, to cierpliwość jest nadal kluczowa, ponieważ będziesz pracować wiele godzin dziennie szlifując swoje projekty. Niedawno nauczyłem od podstaw dwie osoby, z których żadna nie miała większego doświadczenia ze specjalistycznym oprogramowaniem komputerowym, a teraz obie pracują z sukcesami jako profesjonalni graficy 3D. Obie są jednak niezwykle cierpliwe, wytrwałe i chętne do nauki i rozwoju.
Jako Polak jestem bardzo podekscytowany widząc rozwój tej branży w moim kraju. Mamy tutaj znakomitych artystów 3D i deweloperów, a przy współczesnej technologii możemy sobie pozwolić na tę samą swobodę twórczą, jak profesjonaliści z zachodniej Europy i Ameryki, gdzie powstają największe produkcje.
Nasza rodzima branża gier komputerowych się rozwija, a wśród najbardziej znanych studiów są Flying Wild Hog, The Astronauts, 11 Bit Studios, CI Games, Techland, People Can Fly i CD PROJEKT RED, a tak wyczekiwany Cyberpunk 2077 jest już w drodze, by zadebiutować w przyszłym roku. Firmy te jednak nie tylko przyciągają pracowników z całego świata, ale także inwestorów, których kuszą możliwości inwestycyjne naszej branży.
Choć mocny sprzęt jest obecnie wykorzystywany do tego, aby zapewniać najlepsze możliwości za pośrednictwem ekranu naprzeciwko użytkownika – np. za sprawą ekranów 8K czy też zgodnych z AMD Radeon FreeSync, to następnym etapem będzie VR i AR. Profesjonalne aplikacje do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości się rozwijają, a artyści 3D coraz częściej używają zestawów takich, jak Oculus czy HTC Vive do tworzenia. Sądzę, że to będzie kolejny etap w tej przygodzie i to niezwykle ekscytujący dla twórców w Europie i na świecie.
Informacja o artykule: Artykuł powstał przy współpracy Pawła z firmą AMD. Paweł jest użytkownikiem Max3D.pl od wielu lat i znany jest tutaj pod pseudonimem @Levus. Artykuł nie jest artykułem sponsorowanym Max3D.pl (został nam udostępniony). Jeśli macie pomysły na inne artykuły, sami chcielibyście coś napisać i zamieścić u nas - dajcie znać.