Jump to content

Renderowanie normal mapy. Krawędzie, załamania dziwne odbicia światła.


Recommended Posts

Posted

Witam, od kilku dni walczę z optymalizacją prostego modelu, próbuję przygotować scenę w unreal engine i chce się nauczyć optymalizować modele pod kontem polygonów.

 

Na razie próbuję ogarnąć normal mapę na prostym sześcianie, niestety nie idzie mi to za dobrze... Siedzę nad tym już kilka dni i dalej nie mogę znaleźć odpowiedzi i rozwiązania. Mam nadzieję że znajdzie się jakaś dobra dusza która powie mi co robię źle... albo czego nie robię w ogóle...

 

Wiem że temat na forach dla grafików był już gwałcony tyle razy że szok, ale naprawdę nie znalazłem rozwiązania mojego problemu.

 

Do rzeczy...

 

Mam cuba w low poly i high poly. Robię wszystko tak jak pokazywały mi tutki z neta itd. Na lowpoly uvw zrobione. Lpoly model dopasowany względem hpoly. Klatka ustawiona lekko ponad model, renderowanie do textury, na każdym poly ustawiona inna smooth grupa, mapa wychodzi i wygląda nawet całkiem całkiem. Niestety po wrzuceniu modelu lpoly do marmoset toolbag i nałożeniu normal mapy na niego efekt jest co najmniej żałosny :/

 

O tyle o ile z daleka wygląda to jeszcze jakoś akceptowalnie to o tyle co po przybliżeniu jest bardziej niż źle, pojawiają się dziwne cienie, załamania, krawędzie są widoczne, tzn czyste 90 stopni a nie zaokrąglone jak w przypadku modelu hpoly.

 

Moje modele:

https://imgur.com/UCoqP8j

 

Siatka na modelu lpoly:

https://imgur.com/KySihJT

 

Normal mapa:

https://imgur.com/bwJQDhN

 

Efekt w marmoset:

 

https://imgur.com/IFgYBSZ

https://imgur.com/qgNGA7I

https://imgur.com/atr2VJE

https://imgur.com/fFoe9AP

  • Replies 3
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted

Wszystko wygląda dobrze. Normal mapa to tylko efekt shadingowy i nigdy nie zmieni Ci sylwetki samej bryły (tzn. efekt będzie widoczny tylko w obrębie modelu low poly). Jeśli chcesz faktycznie zaokrąglić krawędzie to musi się to odbyć albo na geometrii albo jakimś specjalnym mykiem wizualnym, który nie wiem czy istnieje :)

Posted
Wszystko wygląda dobrze. Normal mapa to tylko efekt shadingowy i nigdy nie zmieni Ci sylwetki samej bryły (tzn. efekt będzie widoczny tylko w obrębie modelu low poly). Jeśli chcesz faktycznie zaokrąglić krawędzie to musi się to odbyć albo na geometrii albo jakimś specjalnym mykiem wizualnym, który nie wiem czy istnieje :)

 

Dziękuję za odpowiedz :) Dodam jeszcze że bawiłem się z ustawieniami render to texture w 3dsmaxie i obrócenie opcji tangent na UP spowodowało że uzyskałem lepszy efekt tych zaokrągleń, można by powiedzieć że nawet z bliska to jakoś lepiej wygląda.

 

Tylko po wygenerowaniu n_mapy na mój model pojawił się dodatkowy problem. Uzyskałem efekt zaokrąglonych krawędzi ale przy okazji pojawiły się dziwne pojedyncze plamki na moim lpoly po nałożeniu n_mapy które wyglądają tak:

 

https://imgur.com/6ATrZm8

 

Odkryłem gdzie jest problem ale nie wiem jak to naprawić przy samym renderowaniu do textury. Naprawiłęm to ręcznie w PS poprzez zamalowanie tych glitchy kolorem sąsiadującego pixela i efekt jest taki jak chce tylko niszczy mi to całe workflow... :/

 

Normal mapa z błędami:

 

https://imgur.com/r3kEI4t

 

Myślałem że to po prostu ray miss ale ustawiałem rożne kolory miss checka i nie zauważam żeby generowało jakieś błędy w oknie renderowania

 

Jakieś pomysły skąd to się bierze i jak to naprawić ?

 

PS. Mały offtop. Nie mogę dodać obrazu przez wstaw obrazek i chciałem ci podziękować ale ta opcja też nie działa. To coś na forum czy tylko ja tak mam? :/

Posted

Co do tych kropek.:

1) Spróbuj dać nieco szersze cage

2) Możesz wypalić w większej rozdzielczości i potem zeskalować teksturę

3) Albo wypal normalkę w innym sofcie (xNormal, Toolbag itp.)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy