Skocz do zawartości

Szkicownik: Myth


Myth

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć! 

Forum obserwuje już od dłuższego czasu. Zaglądam tutaj, żeby podglądać dział: WIP i galerie prac 2D.

Jak do tej pory, to rysowałem tylko tradycyjnie. Zamieszczam parę prac i ćwiczeń które wykonywałem.

Obecnie postanowiłem nauczyć się rysunku od podstaw, proste bryły, perspektywa, walor i liczę na waszą pomoc 🙂

Dzisiaj trafił też w moje ręce tablet graficzny model: http://huion.com.pl/tablety-graficzne/32-tablet-graficzny-huion-inspiroy-h1060p-6930444800697.html

i nie ukrywam, że większość prac chce tworzyć właśnie digitalowo, ale kompletnie nie mam pojęcia co i jak... Także moja pierwsza prośba, to jakby ktoś mógł mi napisać albo dać link, jakie skróty najczęściej są używane w PS. Mam 12 przycisków programowalnych i 16 programowalnych pól funkcyjnych (jakby mógł ktoś napisać do czego one służą). Domyślam się, że w końcu sam dojdę z czego najczęściej korzystam, ale na pewno są jakieś podstawowe które powinno się ustawić, a i oczywiście na piórku mam dwa dodatkowe 🙂 I jeszcze brushes może macie jakąś radę od jakich zacząć najlepiej? Jeszcze jedna sprawa :) poradźcie jak ustawić sobie PS, chodzi mi jakie okna najlepiej mieć a jakie wyłączyć i gdzie powinny się znajdować.

spacer.png

spacer.png

spacer.png

 

spacer.png

 

spacer.png

spacer.png

 

spacer.png

spacer.png

 

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

Edytowane przez Myth
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Dobra co do skrótów, to znalazłem ten filmik i bardzo mi pomógł. Ale mam pytanie, czy da się i czy w ogóle warto ustawić jakiś skrót pod krycie pędzla, żeby zwiększać i zmniejszać jego krycie na bieżąco? I oczywiście brushe 🙂 proszę napiszcie jakich używacie, jakie najlepsze na start. I jakie okna najlepiej mieć otwarte, chodzi o ten panel z boku. Wiem że za miesiąc będę sie śmiał z tych pytań, ale dopiero za miesiąc 🙂 

 

Edytowane przez Myth
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie :) tak myślałem ze to prosta sprawa.

Jeszcze chciałem wspomniec, ze jakby ktoś znał jakieś kursy o rysowaniu od podstaw, bryly, walor, perspektywa, to chętnie przygarnę linki. :) Pewna osoba uświadomiła mi ze podstawy to podstawa, a sam w sumie to bardzo chce się doksztalcac, ale muszę to robić samemu a jak wiadomo samemu to łatwo zacząć np od próby narysowania człowieka a nie próby narysowania pudełka poprawnie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Dzisiejsze ćwiczenia. Dużo więcej czasu mi to zajęło niż myślałem 🙂, ale warto czuję się już dzisiaj swobodniej z tabletem.

Starałem się nie używać shifta tylko ręcznie rysować wszystko jak widać 🙂

 

spacer.png

Edytowane przez Myth
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super, że zaczynasz od podstaw i nie boisz się rysować nudnych bloczków, to się opłaci. 🙂 Bryły fajne, tylko uważaj, żeby zbiegi nie były zbyt blisko bo się robi takie niby rybie oko. I jak są 3 zbiegi to horyzont powinien być poza kadrem, najlepiej daleko bo inaczej wszystko jest bardzo zaburzone i nienaturalne. Skombinuj książki Framed Perspective 1 i 2 i How to Draw Scotta Robertsona, super pozycje o perspektywie. Posiedziałbym też nad anatomią trochę, mięśnie takie raczej zgadywane są 🙂 Obczaj kursy na Proko.com z anatomii.

I tak w ogóle to jaki masz cel? Widzę inspiracje Finchem, szczególnie w pierwszej postaci, a zatem komiks? Czy coś innego?

Ale ogólnie to potencjał jest 🙂

Co do skrótów to pobaw się Photoshopem, popracuj trochę w nim i oglądaj tutoriale i z czasem wypracujesz sobie, których skrótów faktycznie używasz. Generalnie poza undo/redo ("ctrl+z" i ctrl+shift+z), brush ("b"), eraser ("e"), new layer ("ctrl+shift+n"), flip horizontal (ustaw sobie pod "ctrl+f"), brush size ("[" i "]") i save to reszta jest pewnie personalna. Rysując/malując korzysta się chyba z jakiegoś promila funkcji PS więc i tak szybko ogarniesz co musisz w kółko używać i to sobie wygodnie ustaw. Ja w PS używam jeszcze paru dodatków - Coolorus zamiast bazowego okienka z kolorem, ale na tym etapie pewnie do niczego się nie przyda. Do tego Lazy Nezumi - pierwotnie dodatek do wygładzania linii, ale nie jest do tego niezbędny od kiedy PS ma to wbudowane. Ma natomiast więcej opcji wygładzania i daję więcej kontroli i, co ważniejsze, ma zajebiste linijki do perspektywy, gdyby nie one to pewnie rysowałbym w Clip Studio Paint zamiast w PS.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SebastianSZ:  😄 Bardzo dziękuje za rady i generalnie, ze Pan napisał. Forum, jak juz pisalem wczesniej podgladalem i robilem, to żeby oglądać Pana teczkę i zlyczlowiek i bardzo liczylem, ze Pan tutaj będzie zagladal i mi doradzał, także, no cieszę się :) Co do książek, to postaram się ogarnac. 

Co do prac, to wszystkie są dosyć stare. Miałem dosyć długa przerwe od rysowania, ale w sumie to się cieszę bo wyszło mi to na dobre i cofnalem się do podstaw. Naprawdę narysowanie prostej bryly poprawnie w perspektywie daje mi duza satysfakcję. Male kroczki, ale do przodu :) 

Kiedys myślałem, ze chce rysować tylko postaci, więc postanowiłem uczyć się tylko anatomii a dokładniej to bezmyślnie kopiowalem nic nie analizujac. Później portrety wiec zacząłem rysować tylko głowy. A to była raczej droga do nikad. Z głowy bez referencji nie byłem w stanie nic narysowac. A teraz juz potrafię bloki w perspektywie! :) Oczywiście nie są najładniejsze, ale to zawsze jakas podstawa :)

Co do pytania co bym chciał rysowac, to moja odpowiedz, to wszystko. Naprawdę, jara mnie narysowanie zwykłego miasta jak i zamku sredniowiecznego, postaci w stylu komiksowym jak i takiej, żeby ktoś powiedział kiedyś: ty ona wygląda jakby naprawdę istniała 😉 chciałbym rysować krajobrazy, no wszystko. Chociaż, tak najbardziej najbardziej, to lubię klimat dark fantasy np Darek zabrocki uwielbiam klimat jego prac.

Teraz bardzo chce się skupić na podstawach. Rysowanie prostych bryl, martwa natura, walor, oczywiście chciałbym, to przeplatac z gesture drawing ze studiowaniem anatomii ludzi i zwierząt i roslin. 

Mam pytanie odnośnie brushes. Mam ich po zainstalowaniu Ps dosyć sporo. Czy zna Pan może jakiś zestaw typowy na start, dla nowicjusza? Najlepiej by było oczywiście, żeby były podpisane: do szkicu, lineartu, skory, itd :) Ograniczenie do paru podstawowych.

Ostatnie pytanie :) zna Pan może jakieś tutoriale apropo waloru w skali szarości? 

No to tyle. Pozdrawiam

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możemy być na "ty", tutaj raczej luźna atmosfera jest 🙂

Więc tak, może od końca - nie ma sensu pakować się w milion brushy, teoretycznie mozna wszystko jednym machnąć 🙂 Teoretycznie. Generalnie te bazowe są zupełnie wystarczające do podstaw, jakieś fikuśne brushe pomagają szybciej/łatwiej/lepiej osiągnać jakieś tam efekty w stylu tekstury czy jakichś światełek, czyli nic, co byłoby potrzebne na początku. Dave Greco albo Jeremy Fenske mają fajne packi brushy, gdzie nie ma ich za wiele i są dośc przydatne. Ale większość robi się max 3 brushami i tak. Ogólnie rzecz biorąc 2 brushe: hard round pressure opacity (jak chcesz cienka linie to po prostu go zmniejszasz i już) i soft round pressure opacity (zeby mieć miekkie krawędzie) załatwią Ci wszystko.

Jak miasta czy zamki to moze kurs na architekturę zrobić? Mi sporo dało. Teraz są ferie więc spora szansa ze są jakieś intensywne kursy. Pamiętaj, że przy czymś takim jak zamek umiejętność rysowania to jedno, wiedza o tym jak naprawdę wygląda prawdziwy zamek to drugie. 

Ogólnie polecam i zachęcam do rysowania z natury - często w domach kultury są jakieś warsztaty z modela, gdzie można sobie jakąś babcię porysować 😛 Jakbyś trafił na akt to super, przyda się do anatomii, ale jeśli nie to i tak opłaca się chodzić na modela.

Tutoriali jest tak dużo, że już nie ogarniam co jest teraz dobre. Powiem Ci, z czego ja najbardziej korzystałem i co mnie, moim zdaniem, najwięcej nauczyło na początku:

1. New Masters Academy - subskrypcja 50$, kiedyś taniej było, ale i tak warto. Glenn Vilppu, Steve Huston, zapamiętaj te nazwiska i oglądaj ich tutoriale, są bardzo dobre merytorycznie. Polecam też kurs perspektywy Erika Olsona na tej stronie.

2. Proko.com - jeśli masz kupić jedną rzecz o anatomii w życiu to kup to co Proko oferuje. Za w sumie niewielką kasę masz godziny profesjonalnie zrobionych tutoriali, łopatologicznie wytłumaczone wszystko, modele 3D, powiedziane co i jak ćwiczyć itd. Kursy rysunku postaci i portretu też polecam. Właściwie to zacząłbym od kursu postaci a potem przeszedł do anatomii. Koleś ma też darmowe tutoriale na YT - bardzo, bardzo dobre.

3. Watts Atelier - klasyczny rysunek i malarstwo. Drogo, ale jak na ceny stacjonarnych kursów rysunku w jakimś atelier to i tak tanio. Jeff Watts jest naprawdę niezły, chociaż w filmikach pierdzieli bez końca o dupie Maryni, ale i tak przyjemnie się ogląda 😉

4. Ctrl+Paint - super tutoriale, głównie o malowaniu, ale ma też o rysunku. Bardzo czytelne tutoriale, jasne ćwiczenia do zrobienia i w przystępnych cenach. Gdybym miał od nowa się uczyć to chyba tutaj bym zaczął.

5. Książki - How to Draw i How to Render Scotta Robertsona, Framed Ink, Framed Perspective 1 i 2 Marcosa Mateu-Mestre, Light for Visual Artists Richarda Yota

6. Nic mi teraz nie przychodzi do głowy ale było tego dużo, dużo więcej...

Podsumowując, zacząłbym chyba od Ctrl+Paint - przystępne, przyjemne i bardzo pro tutoriale, w sam raz, żeby dobrze ogarnać podstawy. Potem NMA albo Proko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie za konkretna odpowiedź! 

To zaczne od ctrl+paint i postaram się martwa pomalowac. Będę wrzucal tutaj wszystko, traktujac to miejsce tak jak w nazwie tematu jako szkicownik. 

Co do brushy, to tak dopytuje bo ostatnio ogladalem Anthonego Johns'a i wspominał, ze odpowiedni brush może naprawdę ułatwić sprawę :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne, że może sporo zmienić, ale to raczej później. Chodzi o to, żebyś nie myślał "gdybym tylko miał tego brusha to też tak będę fajnie robił" bo to tak nie działa. Naucz się dobrze podstaw korzystając z prostych narzędzi, a potem sobie skomplikuj 🙂

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sebastian ma racje! Brush moze pomoc fakt, w uzyskaniu szybciej jakiegos efektu ktory ktos doswiadczony tak czy siak by uzyskal i zwyklym okraglym pedzlem, a po kims bez solidnych podstaw i tak bedzie widac, ze nie do konca wie co  robi! 

Od siebie moge polecic robienie tzw "master study", czyli proba skopiowania dziela mistrza, wraz z analiza tegoz dziela. Pamietam jak wiele mi to dalo na starcie, a i po dzis dzien staram sie robic co jakis czas. To kopalnia wiedzy, cwiczysz walor, kolor, proporcje, kompozycje itd.

Rysowanie z natury takze jest nieocenione jezeli zalezy Ci na nauce waloru.

Z kursow i innych zrodel, tak jak poprzednik polecal, Proko jest fajny przy nauce anatomii, choc i do ksiazek warto zajrzec. Najpopularniejsza to chyba Andrew Loomisa, mi sie jeszcze podoba Bridgemana, choc moze byc dosc dezorientujaca na poczatek.
Na schoolism sa wartosciowe kursy rowniez, np od Nathana Fowkesa.
Jezeli chcesz isc w concept art, to obowiazkowo kanal FZD na youtube, duzo informacji o samej branzy, choc zalecane metody nauki sa dosc kontrowersyjne. 🙂

Na koniec jeszcze podziele sie skrotem z ktorego jestem dumny! Na piorku, na gorym przycisku mam prawy klawisz myszy, otwiera on pedzle w psie, a na tym dolnym modyfikator prawy przycisk myszy + alt, ktory zmienia wielkosc pedzla wraz z poruszeniem piorkiem na boki nad tabletem, oraz miekkosc gdy ruszasz w gore i dol! Jako, ze dla leworecznych jest troche niedogodnosci w korzystaniu ze skrotow klawiaturowych to tak przynajmniej zlikwidowalem potrzebe klikania w nawiasy ciagle by zmienic wielkosc!

Edytowane przez zlyczlowiek
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście Andrew Loomis, totalnie mi umknęło, a to jeden z moich ulubionych. Figure Drawing For All It's Worth to pozycja obowiązkowa i jest dostępna po polsku (chyba jako Rysunek Postaci). Inne jego książki są zdaje się są tylko po angielsku, ale to kopalnia wiedzy, szczególnie jak lubisz klasyczny rysunek.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

blood_brother

Thanks! Właśnie o czymś takim marzyłem 🙂 w ten kurs z ctrl+paint już się zaopatrzyłem.

Mam pytanie apropo wkładów do pióra. Tablet mam od jakiś 3 dni i dostałem z nim końcówki do wymiany. Czy te końcówki zaczynają się kurczyć w jakiś widoczny sposób i wtedy trzeba je wymienić, czy może trzeba to jakoś na czuja zrobić? Jak patrze pod światło to zaczynam już widzieć jakieś rysy więc trochę się niepokoje dlatego pytam.

Dzisiejsze ćwiczenie martwej, po 30 minut każda i walka z walorem. Wrzucam specjalnie z etapami, żebyście dali znać czy w poprawny sposób konstruowałem rysunek. 

spacer.png

spacer.png

 

Edytowane przez Myth
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieźle to idzie moim zdaniem, szybko to powinieneś ogarnąć 🙂 Przy okazji, jak najbardziej zobacz drawabox.com, zajebista stronka (kolejna dobra rzecz, o której zapomniałem...)

Co do waloru to poczytaj sobie o "halfway to black". Chodzi o to, że jeśli przyjmiemy sobie jakąś skalę waloru (powiedzmy od 0 do 10, gdzie 10 to 100% czerń a 0 to 100% biel) to jeśli jakiś obiekt ma bazowy walor (taki, jaki miałby w neutralnym, rozproszonym świetle. Chodzi o to, że w pewnym sensie "ignorujemy" światło) dajmy 5 to jego walor w cieniu będzie w połowie drogi do 100% czerni czyli jakieś 7,5, a jeśli ma powiedzmy 2 to w cieniu będzie miał 6, jak 0 to w cieniu 5 itd.

U Ciebie podłoże jest bazowo jaśniejsze od bloczków, ale w jednocześnie w cieniu jest praktycznie czarne, a bloczek tylko lekko szary. Raczej niemożliwe będzie, żeby, mając jedno źródło światła, jasna podłoga w cieniu była ciemniejsza od ciemnego bloczka w cieniu. Oczywiście jest jeszcze światło odbite, ale aż tak tego nie zmieni.

Przypiszmy zatem naszemu bloczkowi jakieś wartości na skali:

spacer.png

Znajdźmy cienie (w połowie drogi go czerni)

spacer.png

 

Pionowa ścianka frontem do nas jest jeszcze w świetle, ale jednocześnie jest pod innym kątem niż ta górna, łapie więc mniej światła. Skoro wiemy, że zaczynamy od waloru 5 a 7,5 to jest już cień, pionowa ścianka musi być ciemniejsza od 5 (bo łapie mniej światła) i większa od 7,5 (bo wtedy byłaby już w cieniu). Dajmy jej powiedzmy 6. Zauważ, że w takim razie szara, pionowa ścianka lekko w świetle ma ten sam walor co jasna podłoga w cieniu. Może się zdarzyć, że np. czarna koszula w świetle będzie jaśniejsza niż biała gazeta w cieniu (odsyłam do książki Color and Light Jamesa Gurneya)

spacer.png

 

Podsumujmy walory:

spacer.png

I to jest baza, od której wychodzisz. Teraz dorzućmy więcej detalu, najpierw światło odbite:

spacer.png

Ambient occlusion, detal na krawędziach, tło, lekkie rozmycie na krawędzi cienia rzuconego.

spacer.png

 

Krawędzie w praktyce to też cieniutka płaszczyzna i będzie pochylać się w kierunku światła albo odchylać od niego, stąd te kreseczki. Możesz to zignorować na początku.

spacer.png

 

No i generalnie mamy w miarę realistyczny walor. Oczywiście na to wszystko wpływa jeszcze tekstura, jak bardzo odbijająca jest powierzchnia, kolor i inne źródła światła, ale podstawy będą te same. Zapamiętaj sobie jedną zasadę - płaszczyzny w cieniu muszą być zawsze ciemniejsze od płaszczyzn w świetle, jeśli mają ten sam walor bazowy i jest jedno źródło światła. O ile ciemniejsze to już zależy od ich waloru bazowego i światła odbitego, ale i tak będą ciemniejsze bo światło odbite nie może być jaśniejsze od światła bezpośredniego.

  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

SebastianSZ

Wielkie dzięki za taki obszerny tutorial! Damn, jak to ogarne i ktoś mnie w przyszłości spyta o walor, to mu wyśle tego linka🙂 Wszystkie walory robiłem na czuja. Teraz postaram się ogarnąć, to co napisałeś i wprowadzić, to w życie. Tylko dokończę homework z ctrl+paint.  Wrzucam część już zrobioną. starałem się trzymać jednej minuty, ale wychodziło raczej koło dwóch. Docelowo chce zrobić 100 takich i później przejść do kolejnej lekcji.

Mam pytanie apropo wkładów do pióra. Tablet mam od jakiś 3 dni i dostałem z nim końcówki do wymiany. Czy te końcówki zaczynają się kurczyć w jakiś widoczny sposób i wtedy trzeba je wymienić, czy może trzeba to jakoś na czuja zrobić? Jak patrze pod światło to zaczynam już widzieć jakieś rysy więc trochę się niepokoje dlatego pytam.

 

spacer.png

 

spacer.png

 

Edytowane przez Myth
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciąg dalszy zadania domowego z ctrl+paint. Jeszcze zrobie takich z 30 i powalczę znowu z walorem 🙂 według rad Sebastiana. Zauważyłem, że już robie wszystko troche szybciej, około minuty dwadzieścia. Zdecydowanie mam największe problemy z rysowaniem głów, a przynajmniej tak mi się wydaje.

spacer.png

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dalej walor.

Sebastian zrobił świetny tutorial, ale jakbyście mieli jakieś obszerniejsze tutoriale apropo waloru, to chętnie przygarnę 🙂 Mogą być płatne w stylu ctrl+paint. Chociaż oczywiście darmowe lepsze 🙂

spacer.png

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie mam taki problem, że chce się nauczyć podstaw, ale jest tyle materiału który chce przerobić, że nie wiem gdzie ręce włożyć. Chciałbym zacząć robić te lekcje z drawabox, ale bardzo też chce dalej robić kurs ctrl+paint. Dodatkowo  mam ochotę na walor, i chętnie bym zaczął przerabiać książki o perspektywie i Loomisa. Po prostu trochę się gubię, co i kiedy powinienem robić, w jakiej kolejności? Chętnie przyjmę rady 🙂

spacer.png 

 

spacer.png

 

yFHVeY4.png

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie, to nie jest wyscig, wiecej i szybciej nie zawsze znaczy lepiej! Bazujac tylko na moich doswiadczeniach (tez jestem samoukiem i juz przechodzilem rozne fazy pt "jak sie uczyc") zauwazam, ze im solidniejszy rysunek, perspektywa i rozumienie formy tym szybciej idzie nauka. Bo w zasadzie wiekszosc cwiczen bazuje w duzej mierze na tym, czy to robisz studium waloru. czy studium obrazu, czy to nauka anatomii, zawsze wiaze sie to z perspektywa, forma i rysunkiem. 
 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Dzięki! 🙂

To w takim razie drawabox razem z ctrl+paint. Widziałem tez na ctrl+paint kurs o perspektywie, to może tez sobie go ogarne.

Zabrzmialo to rzeczywiście jakbym się ścigał 🙂 Jestem głodny wiedzy, i tego żeby w końcu uczyć się w poprawnej kolejnosci.

Zacząłem! Zadania z drawabox.

HE0BOfP.png

CqApMzZ.png

 

E9oQJ8v.png

 

sGuzDN1.png

 

YCneUTk.png

Edytowane przez Myth
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
13 godzin temu, ArnoldSzczesliwy napisał:

jest potencjał, dawaj dawaj 🙂

Dzieki!

 

Mam pytanie. Wiem że w Ps jest taka opcja, żeby dodać nową warstwę, i tak jakby ją złączyć z tą pod spodem aby tej pierwotnej nie zepsuć. Mógłby mi ktoś napisać jak i gdzie to znajdę?

Porcja ćwiczeń, i mój pierwszy lineart!  Nie ukrywam, że inspiracją były pracki zlegoczlowieka 🙂 Tylko że On jest level master a ja raczkuje. Generalnie polecam oglądnąć jego teczke, mega inspiracja.

spacer.png

 

spacer.png

 

spacer.png

 

spacer.png

 

spacer.png

 

Edytowane przez Myth
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
11 godzin temu, Piotr Jamroz napisał:

Chodzi ci może o coś takiego? 
image.png.bf4fa59a0f750edb089a995130157f14.png
Jeżeli tak, to wciskasz lewy alt i lewy przycisk myszki między jedną a drugą warstwe

Dokładnie! Dzięki 🙂

Trochę ćwiczeń z drawabox. Będę starał się nie wrzucać tutaj wszystkich, żeby aż tak nie zaśmiecać 😛 

spacer.png

 

TXmmLlS.jpg

 

sxI17Jm.jpg 

 

 

Edytowane przez Myth
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dayum, masz zacięcie 🙂 Generalnie jak na moje oko to całkiem nieźle to wygląda, potrzebujesz po prostu więcej praktyki, ale z tym chyba nie będzie problemu patrząc po tempie w jakim robisz ćwiczenia.

Kilka uwag:

- Elipsy fajne, można trochę precyzyjniej, jedną linią zamiast kilkoma "szukającymi".

- Nie jestem pewien czy zwierzęta są Ci teraz jakoś super potrzebne. To trudny temat i tak jak przy człowieku wiedza o anatomii potrafi być równie ważna co umiejętność rysowania. Póki co skupiłbym się na rysowaniu jako takim (czyli generalnie bryły + martwe natury + ludzie) raczej niż rysowaniu czegoś konkretnego.

- Porysuj może takie martwe natury, pomoże Ci to ogarnąć perspektywę i walor jednocześnie. Radziłbym z natury rysować żeby zmusić mózg do widzenia tych wszystkich subtelności. (tu jakieś moje starocie):spacer.png

spacer.png

18953525_1330919540337483_43583871556807

spacer.png

Swoją drogą, jeśli chodzi o uczenie się ze zdjęć: aparat zmienia perspektywę zależnie od długości ogniskowej, zmienia walor zależnie od czasu naświetlania itd., a potem jeszcze ustawienia monitora i tak pozmieniają kolory i walor. Wyguglaj sobie dowolny obraz olejny a zobaczysz, że na każdym zdjęciu ma inne kolory.  Natura to natura, widzisz tak, jak widzą oczy, a nie jak widzi obiektyw i potem wyświetla monitor. Zdjęcia mają swoje zastosowanie i są super przydatne, ale nie jak chcesz się nauczyć podstaw.

Wrzucałbym też raczej rzeczy, z którymi masz konkretny problem albo jesteś z nich bardzo dumny (wtedy problemy się znajdzie:P) Do takich czysto ilościowych ćwiczeń typu 500 elips albo 100 jabłek ciężko się odnieść. Generalnie zajebiście, że robisz takie ćwiczenia, koniecznie je rób, po prostu łatwiej będzie o konstruktywną krytykę jak będą większe konkrety 🙂

 

Edytowane przez SebastianSz
  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sebastian, dzięki :) 

 

Co do elips, to ten facet z drawabox  w swojej lekcji mówił, i pisał żeby robić je na dwa max 3 ruchy, a na raz nawet mowil ze to błąd. Wiec staralem się to tak wykonać jak on mówił. Facet wydaje się rygorystyczny. Oczywiscie poza kursem mogę spróbować tak jak radzisz :)

3 godziny temu, SebastianSz napisał:

Nie jestem pewien czy zwierzęta są Ci teraz jakoś super potrzebne. To trudny temat i tak jak przy człowieku wiedza o anatomii potrafi być równie ważna co umiejętność rysowania. Póki co skupiłbym się na rysowaniu jako takim (czyli generalnie bryły + martwe natury + ludzie) raczej niż rysowaniu czegoś konkretnego.

Co do tego strusia... :)  machnalem go w ramach odpoczynku, tak na rozluznienie. Oczywiście zgadzam się, ze potrzebuje machac więcej martwej, wiec postaram się żeby moje następne wrzuty to byly martwe.

  Generalnie mam taki problem, ze nie do końca wiem jak budować taki rysunek. Twoj kwiatek w doniczce, to jest to do czego dąże, ale nie mam pojęcia jak powinienem taka martwa rysować, jak wyrysowac poprawnie te wszystkie pola. Oczywiście będę się starac, jak juz wspomnialem u gory.

3 godziny temu, SebastianSz napisał:

Wrzucałbym też raczej rzeczy, z którymi masz konkretny problem albo jesteś z nich bardzo dumny (wtedy problemy się znajdzie:P) Do takich czysto ilościowych ćwiczeń typu 500 elips albo 100 jabłek ciężko się odnieść. Generalnie zajebiście, że robisz takie ćwiczenia, koniecznie je rób, po prostu łatwiej będzie o konstruktywną krytykę jak będą większe konkrety 🙂

Prawda trochę po spamilem :) Przyznaje się bez bicia, ze chce pokazać ze mi zalezy, i potrzebuje waszej pomocy, bo jestem lekko zagubiony. Bardzo chce się uczyć w poprawny sposob. Drawabox wydaje się obiecujace, i myślałem jeszcze o kolejnych kursach ctrl+paint: digital painting starter kit. Ale nie skonczylem jeszcze tych co mam. Fajnie by było gdyby były jakoś opisane od poziomu zero w gore :) 

jeszcze raz dzięki, dam z siebie wszystko aby wprowadzić to o czym pisales, i będzie juz mniej tutaj takich ćwiczeń jak te elipsy 😉 co oczywiście nie znaczy, ze przestane je robić. 

I jeszcze male pytanie. Czy te wkłady co są dołączone do tabletu graficznego, jakoś się kurczą czy cos i wtedy się je wymienia, czy może nagle przestają pisac? Moze głupie pytanie, ale się nie znam wiec pytam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To, co jest na drawabox i w tych z ctrl+paint, o ile dobrze je pamiętam, to są podstawy, które i tak zajmą minimum parę/paręnaście miesięcy, żeby w miarę sensownie to ogarnąć. Polecam Ci kurs perspektywy Erika Olsona, który jest na New Masters Academy - to jest chyba najbardziej wyczerpująca seria wykładów o perspektywie, wszystkie pojęcia, od najprostszych konceptów. To jest wprawdzie kilkadziesiąt godzin (jak ja robiłem to to było chyba koło 50h ale widziałem, że doszło kilka nowych rzeczy), ale jeśli będziesz robił krok po kroku i sam rysował to co on, to naprawdę się tego nauczysz. Tylko, żeby wyciągnąć z niego najwięcej to najpierw obejrzyj wykład, potem postaraj się z pamięci narysować, żeby zobaczyć gdzie się gubisz i przestajesz rozumieć i wtedy zerkać jeszcze raz na wykład. To to zajmie Ci na pewno tygodnie jeśli nie miesiące 🙂

Co do wkładów - kup sobie folię ochronną na tablet jeśli takiej nie ma bo sobie zarysujesz (mówię, niestety, z doświadczenia...) jak się zaostrzy taka końcówka. One się ścierają ale raczej powoli i nie przejmowałbym się tym. Pilnuj tylko czy nie robi się z tego taka igła i jeśli tak to wymień, ale to pewnie raz na kilka miesięcy max. To oczywiście zależy od tego ile pracujesz i jaki tablet i wkłady masz.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Jedziemy 🙂 Staram się wprowadzać, to co Sebastian pisał.

Generalnie zauważyłem, że mam problem z czasem. Wszystko mi zajmuje strasznie dużo czasu. Jedną bryłę rysuje przez 2 godziny, a efekt i tak nie jest zadowalający. 

Zapomnialem wspomniec, ze zaopatrzylem się jeszcze w ctrlpaint digital painting starter kit. Mam nadzieje ze zaczne cos więcej ogarniac.

spacer.png

 

NmagueF.jpg

 

C4CDN6X.jpg

 

NhFAgK2.jpg

 

eYpq7yL.jpg

 

S170vOj.jpg

 

ZF3usCO.jpg

 

lPwnRpl.jpg

 

yQagVvZ.jpg

 

Mb3CcPL.jpg

 

9G28O7G.jpg

 

7T1xbDa.jpg

Edytowane przez Myth
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Martwa. W wazie, to lineart był nie mój ( ctrl+paint), ale dwa pozostałe już robiłem własnoręcznie sprawdzając czego się nauczyłem z tutka.

I zacząłem draw a box 250 boxes.

spacer.png

 

cG7YiSX.jpg

 

yHQ6LXe.jpg

 

JW36e7B.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, fajnie 🙂 Nie przejmuj się tym ile czasu to zajmuje, grunt, żeby się nauczyć. Lepiej zrobić jeden rysunek przez 10 godzin i coś z niego wyciągnąć niż na tempo robić masę rysunków, które tylko utrwalą błędy. Szybkość sama przyjdzie wraz ze skillem, ale bierz pod uwagę, że niektóre rzeczy są po prostu czasochłonne (precyzyjne konstruowanie czy wykończenie prac zawsze zajmują masę czasu). Poza tym, nawet pracując na zamówienie generalnie prędzej ludzie zgodzą się na wydłużenie deadline'u niż będą zadowoleni z kiepskiej pracy w terminie, przynajmniej w moim doświadczeniu.

Taka dygresją, nie wiem czy inni też mają taką obserwację, ale zauważyłem, że oglądanie masy tutoriali i w ogóle tego jak ktoś maluje zawsze w przyśpieszeniu tworzy takie upierdliwe złudzenie, że ten cały proces powinien być dużo szybszy niż w rzeczywistości jest to możliwe. Nawet wiedząc, że to jest przyśpieszone nic nie zmienia bo po obejrzeniu 1000 przyśpieszonych filmików człowiek mimowolnie myśli, że pracuje za wolno.

Wracając do prac:

Wydaje mi się, że w martwych nie do końca stosujesz to co ćwiczysz na samych bryłach.
Rysuj na wylot, tak jak to robisz z prostymi bryłami. Cały trik polega na tym, żeby sensownie sobie uprościć złożone obiekty do prostych brył. Staraj się w dzbankach, jabłkach, tubkach i czymkolwiek jeszcze znaleźć walce, stożki, kule i prostopadłościany. Do tego nie myśl, że rysujesz w 2D tylko wyobraź sobie, że chcesz zbudować model 3D na kartce. Wtedy też łatwiej będzie znaleźć te wszystkie płaszczyzny.

spacer.png

Owszem, można też rysować tylko w 2D (jak w prawym górnym rogu) ale to raczej przydaje się w rysunku stricte obserwacyjnym, gdzie musisz raczej skopiować to co widzisz niż zbudować od nowa. Zwykle pracuje się gdzieś pomiędzy, bo nie zawsze da się/trzeba wszystko precyzyjnie wykonstruowywać, a z kolei nawet 100% 2D też opiera się na znajomości brył i im lepsza wyobraźnia przestrzenna tym lepiej.

Powodzenia 🙂

 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz popróbować rysować rzeczy tak bardziej designersko, zerknij na to: 

 

Takie szkicowanie rożnych form bardzo rozwija przestrzenne myślenie i łatwo to później zaadaptować do konkretnych obiektów. 

Co do ludziów:

Ja zabieram się do tego tak:

1. Najpierw ogólny pomysł na pozę i rozkminienie jaka jest energia postaci, jaka mechanika ruchu i w ogóle co ta postać robi, czyli tzw. gest (gesture po angielsku). Uważaj na refki ciosów bo sporo zdjęć to statyczne pozy, a nie faktycznie uchwycony ruch. Warto sobie pooglądać prawdziwe nagrania z walk i poczytać o mechanice ciała przy niektórych ruchach, żeby dodać trochę realizmu. Trenowanie czegoś osobiście też pomaga. Dobra, w każdym razie na tym etapie warto być mega luźnym i nie spinać się anatomią czy perspektywą czy nawet proporcjami. Tutaj nie ma jednej metody, rysuj tak, żeby Tobie odpowiadało. Zobacz sobie gesty Ryana Woodwarda (polecam też jego animację Thought of You) 

2. Potem warto pomyśleć o masie. Z czego składa się ciało? Jak uprościć konkretne elementy? Tutaj rozkminiasz proporcje i perspektywę, mając na uwadze, żeby nie stracić tej energii z pierwszego etapu.

3. Detal. Może być trochę, może być 80 godzin miziania węglem, jak chcesz 🙂 Jeśli poprzednie 2 etapy są do kitu to żadna anatomia i detal nie pomoże.

Etapy 1 i 2 można robić jednocześnie (siłą rzeczy z czasem i tak będziesz bo będzie myślał w perspektywie cały czas zapewne)

spacer.png

Ja lubię kanciaste rzeczy i dużo prostych linii, nie przepadam za kluskami Glenna Vilppu, ale to kwestia tylko estetyczna, sam sobie wypracujesz jaka metoda działa dla Ciebie. 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaram się wprowadzić to co na filmiku 🙂 A co do ludzi, to teraz chce loomisa wypożyczyć, to może mi pomoże z ludźmi.

Wszystkie owoce poniżej staralem się budować tak jak radziles myśląc w 3d.

Mam wrażenie,ze ta gruszka po dodaniu waloru trochę plasko wyszła, i generalnie sama textura niezbyt realistycznie.

Wazon juz w całości robiony przezemnie.

I wielkie dzięki, ze chce ci się pomagać. Zdecydowanie jest mi łatwiej :)

spacer.png

 

NDt5st0.jpg

Edytowane przez Myth
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porcja ćwiczeń i mały update z drawabox, żeby pokazać, że robię. 

Wrzucam te ćwiczenia, bo wiem, że Sebastian ogarnia cienie, także chętnie przyjmę wszelkie uwagi. 🙂

A co do product design sketching, to starałem się załapać ogólną zasade i sam zacząć wymyślać różne kształty.

spacer.png

 

pXq5659.jpg

 

 

KLoNlU1.jpg

 

Wopzyt9.jpg

 

1nc7W57.jpg

 

KVlOS8S.jpg

 

cVdgYCO.jpg

3wPGtFy.jpg

86DqboJ.jpg

 

 

j6zJcxb.jpg

 

 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładnie i intensywnie ćwiczysz, będą z Ciebie zaraz ludzie :D. Jedyne co to byś nie przestawał i będzie git.

Jedyne czego mógłbym się czepiać to byś niektóre rzeczy robił dokładniej, typu 1 kreska zamiast trzech nachodzących na siebie, ale i tak jest już sporo przejrzyściej. Ja wyznaję zasadę, że mniej znaczy więcej czyt. najprostsze rysunki są najbardziej czytelne, warto ograniczyć pociągnięcia i np cofać pociągnięcia pędzla aż wyjdzie takie, o które nam chodziło zamiast zostawiać 2/3 kreski, chociaż pewnie już tak zaczynasz robić.

Radziłbym Ci teraz wprowadzić też ćwiczenia cieniowania, tzn widzę, że jakieś już zacząłeś, ale ostają trochę poziomem od lineartu, imo dobrze jak idą razem w parze, chociaż lineart uważam za bardziej istotny. Od siebie dodam też, że warto ćwiczyć cieniowanie ostrymi pędzlami a dopiero potem miękkimi, warto umieć dzielić cienie na plamy, gdy to umiesz to przejścia walorowe to już ta łatwiejsza część i przychodzi instynktownie.

Najprościej byłoby poćwiczyć na martwej naturze pewnie, by ogarnąć jak działa walor. Nie wiem czy ktoś wyżej Ci polecał ale How to Draw i How to render scotta Robertsona to bardzo solidne materiały do nauki i rysowania i cieniowania, a oprócz tego praktyka 😄. Warto też by poza samym realizmem typu martwa, samemu wymyślać kształty, ale w sumie widzę, że to też robisz także jesteś na dobrej drodze.

Fajnie się rozwijasz i z ciekawości będę obserwować wątek 😄.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo i fajnie. Możesz mniej z linijek korzystać, żeby rękę wyćwiczyć. Jak na moje oko to idzie całkiem nieźle, jak zaczną Ci się same abstrakcyjne bryły nudzić to twórz jakieś konkretne obiekty z tych brył. Ten 3 od dołu to spokojnie mógłby być jakąś podstawową siatką do pojazdu scifi.

Co do samych cieni to pamiętaj, że góra cylindra cała rzuca cień i warto ją sobie całą zrzucić na podłoże, żeby cień był dokładny. HtD i HtR Roberstona na 100% powinieneś miećspacer.png

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.03.2020 o 13:33, revrite napisał:

Najprościej byłoby poćwiczyć na martwej naturze pewnie, by ogarnąć jak działa walor. Nie wiem czy ktoś wyżej Ci polecał ale How to Draw i How to render scotta Robertsona to bardzo solidne materiały do nauki i rysowania i cieniowania, a oprócz tego praktyka 😄.

Dzięki!  HtD Robertsona polecali 🙂 Pare dni temu się już w nią zaopatrzyłem. Jeszcze do niej nie zaglądałem, ale niebawem to zrobię,

 

W dniu 9.03.2020 o 17:11, SebastianSz napisał:

Dużo i fajnie. Możesz mniej z linijek korzystać, żeby rękę wyćwiczyć. Jak na moje oko to idzie całkiem nieźle, jak zaczną Ci się same abstrakcyjne bryły nudzić to twórz jakieś konkretne obiekty z tych brył. Ten 3 od dołu to spokojnie mógłby być jakąś podstawową siatką do pojazdu scifi.

Co do samych cieni to pamiętaj, że góra cylindra cała rzuca cień i warto ją sobie całą zrzucić na podłoże, żeby cień był dokładny. HtD i HtR Roberstona na 100% powinieneś mieć

Dzięki:)

Pytanko, jaki zazwyczaj obszar roboczy sobie ustawiać? U mnie jest to 3840/2160, ale widziałem że ludzie zazwyczaj ustawiają dużo większy.

 

Troche martwej:

spacer.png

 

FQ1nJGF.jpg

Cwiczenia z ctrlpaint. Skupiałem się na cieniach, bo na tym polegało zadanie.

S9JElBv.jpg

 

JWCAwiK.jpg

 

1lly5BC.jpg

 

bkMGaTf.jpg

Zacząłem tez robić Loomisa 🙂 Tutaj skupiałem się tylko na proporcjach nie na anatomi tak jak autor radzi.

f0uwPE0.jpg

 

TmtR4ah.jpg

Pierwszy z książki drugi trochę z pamięci troche z książki a trzeci zupełnie z głowy.  Wymiar 7 i pół głowy.

vgKWjqh.jpg

 

Wszelkie rady mile widziane 🙂

 

 

Edytowane przez Myth
  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie no, co Ci mogę powiedzieć - nie przestawaj, dobrze to idzie.

Jedna większa uwaga: te ludziki z Loomisa mają sporo kreseczek, które sugerują anatomię. Nie ma sensu ich jakoś szczegółowo kopiować, jeśli nie znasz dobrze anatomii bo one niekoniecznie będą tak samo wyglądały przy innych budowach ciała czy pozycjach. Lepiej poświęcić ten czas na rysowanie bardzo uproszczonych manekinów, ale z dobrymi proporcjami.

Mi bardzo podpasowała ta książka: https://www.amazon.com/Freehand-Figure-Drawing-Illustrators-Mastering/dp/0385346239 Trzymałbym się takiego uproszczenia i na nim ćwiczył proporcje i ustawianie postaci w różnych pozach a dopiero potem martwił się anatomicznym detalem.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Safronov chyba miał coś na youtube jeśli mnie pamięć nie myli... O tutaj: 

Rozczaruję Cię, ale moim zdaniem nie robi nic wyjątkowego. Nie chodzi mi o to, że to coś złego, bo sam uwielbiam jego prace i mocno je analizuję, tylko o to, że on po prostu maluje 🙂 Czyli wie jakie bryły chce pokazać, jakie jest światło, tam gdzie ma być ostra krawędź cienia tam jest ostra, miękka tam gdzie ma być miękka, co ma być matowe, a co połyskujące itd. To kilka prostych konceptów, którymi na okrągło żonglujesz, nie ma jakichś trików. To samo, co ćwiczysz na bryłach tylko x1000.

Jak chcesz innych podobnych to obczaj tych gości - Even Amundsen, Igor Sid, Ihor Pasternak, Peter Polach no i oczywiście jakichś klasyków w stylu J.S. Sargent czy Norman Rockwell. Tylko się nie zdołuj patrząc na prace tych typów (ja to zawsze wpadam w depresję jak widzę takiego zajebistego skilla...)

Super, że robisz różne rzeczy i próbujesz różnych stylów, bardzo Cię to rozwinie. Zerknij sobie tutaj: https://www.silvertoons.com/ Stephen Silver ma bardzo dobrą książkę o takim cartoonowym designie i w ogóle o tym jak designować postacie: https://www.amazon.com/gp/product/1624650341/ref=dbs_a_def_rwt_bibl_vppi_i0 Nawet jak docelowo nie chcesz robić takich mega przesterowanych rzeczy to podstawy na, których się taki odjechany design opiera są bardzo przydatne w ogóle.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tą czachę to nie pamiętam czym robiłem... Najpewniej tymi z megapacka od Kyle T. Webster (kiedyś oddzielny produkt, teraz są od razu w pakiecie z Photoshopem, ale chyba trzeba zainstalować najpierw). Generalnie jakieś "tuszowe" prace jak robię to tymi brushami. Przy czym korzystam może z 2-3 max.

Brushy mam dużo za dużo i z 99.9% korzystam bardzo okazjonalnie, dla jakichś tam smyrnięć i efektów. Większość rzeczy robię tymi:

https://gumroad.com/fibodemons#vQVfH - duży, płaski brush. Używam go też jako mixerbrusha. Ten portret z fajką to w 95% ten brush.

 https://www.youtube.com/watch?v=-oPp6NE4WL8 - W opisie filmiku link do brushy Dave'a Greco. DG_Main, tym brushem robię większość rzeczy, szczególnie te, które są za małe na ten wyżej. Generalnie to jest mój główny brush.

https://www.reddit.com/r/DigitalPainting/comments/ap8kvo/yizheng_ke_brush_set/ - tu gdzieś jest link do brushy Yizheng Ke. Ten ostatni portret jest robiony głównie nimi, ale znowu, używałem może 3-4.

http://enliighten.com/brushes/ - brushe Daarkena. Fajne, lubię je zawsze mieć, jest tam sporo różnych ułatwiaczy w stylu drzewek czy jakichś efektów magii czy coś. Często przydają się tu i tam, ogólnie to sam ten pack wystarczy Ci do wszystkiego.

To tyle chyba. Tak szczerze to nie znoszę mieć dużo brushy 🙂 Zawsze staram się robić jak najwięcej jak najmniejszą liczbą brushy, bo mam jakieś przekonanie, że jak się umie to najprostszym brushem da się zrobić wszystko i chcę sobie samemu to udowadniać :P Wychodziłbym z takiego założenia na początku, że jak chcesz, powiedzmy, namalować zardzewiały metal, to spróbuj to zrobić normalnymi brushami, bez jakichś fikuśnych tekstur etc, żeby zrozumieć dobrze teksturę. Potem, dla speeda, można sobie ułatwiać życie. Skup się na nauce, a nie na efektach. Brzydka praca, która Cię czegoś nauczy jest lepsza niż ładna, ale obleciana bajeranckimi brushami, które zrobiły za Ciebie robotę.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności