SebastianS Napisano 25 Grudzień 2005 Napisano 25 Grudzień 2005 Witam. W miarę doskonalenia się w 3D maxie, coraz częściej używam go do wykonywania pomocniczego modelu przy budowaniu samochodów (w realu!), którym się zajmuję. I oto pojawił się problem - usiłuję zaprojektować odpowiednią geometrię zawieszenia, które będzie skonstruowane od podstaw (ma nietypowe parametry - bardzo duży skok, co wpływa na kąty pochylenia koła względem podłoża). I teraz do rzeczy. Tworzę dwa wahacze - górny i dolny. Oba zamocowane oczywiście jednym końcem obrotowo w jakichś uchwytach. Połączone są (również obrotowo/przegubowo łącznikiem, będącym jednocześnie korpusem zwrotnicy. Tworzę więc trzyelementowy przegubowy system (przeguby o jednym stopniu swobody), zakotwiczony w 2 różnych punktach. Chodzi mi o zasymulowanie ruchu środkowego elementu (łącznika wahaczy) przyróżnych wychyleniach układu. Będzie on więc (środkowy element) poruszał się jednocześnie obrotowo (wahacze różnej długości) i przesuwał się - jedno i drugie w płaszczyźnie ruchu wahaczy. Jak to zrobić w maxie? Walczę z kinematyką odwrotną, ale poległem... Prosze o pomoc.
DaveBorck Napisano 25 Grudzień 2005 Napisano 25 Grudzień 2005 Fajnie by było jakbyś dodał do swojej wypowiedzi jakieś schemat albo render o co dokladnie chodzi, bo jakoś trudno z samego tekstu (mi w każdym bądź razie) to obczaić:P
javor Napisano 25 Grudzień 2005 Napisano 25 Grudzień 2005 zdaje się że albo w helpie maxa albo w standardowo dołączonych tutorialach jest opisane jak połączyć takie właśnie 3 częściowe zawieszenie i prawidowo je animować ..... jeśli nie w maxie to napewno jest taki tutorial w sieci bo kiedyś to testowałem :) poszukaj a napewno znajdziesz
SebastianS Napisano 25 Grudzień 2005 Autor Napisano 25 Grudzień 2005 Fajnie by było jakbyś dodał do swojej wypowiedzi jakieś schemat albo render o co dokladnie chodzi, bo jakoś trudno z samego tekstu (mi w każdym bądź razie) to obczaić:P MOże za bardzo namieszałem w opisie... Chodzi o coś takiego:
asblaze Napisano 26 Grudzień 2005 Napisano 26 Grudzień 2005 hm.... zrobiłbym, to kosteczkami, ale masz do wyboru 2 ułomności: 1. Jesli zakotwiczymy kosci, to ramiona łączące będą się rozciągać.. 2. jesli zablokujemy rozciąganie, to koncówki będą sie odrywać ok "zakotwiczen". napisz jeszcze, czy zakres ruchu ma byc okreslony?
SebastianS Napisano 27 Grudzień 2005 Autor Napisano 27 Grudzień 2005 hm.... zrobiłbym, to kosteczkami, ale masz do wyboru 2 ułomności: 1. Jesli zakotwiczymy kosci, to ramiona łączące będą się rozciągać.. 2. jesli zablokujemy rozciąganie, to koncówki będą sie odrywać ok "zakotwiczen". napisz jeszcze, czy zakres ruchu ma byc okreslony? Tak, oczywiście, zakres ruchu wynika ze skoku zawieszenia, który wynieść ma ok 30 cm (terenówka). Oczywiście żaden z elementów nie może się rozciągać - mi chodzi o symulację rzeczywistej pracy zawieszenia - tu, w max-ie chcę dobrać długość i kąt nachylenia wahaczy w neutralnym i skrajnych położeniach, żeby uzyskać prawidłową geometrię zawiecha! Chodzi potem o przeniesienie tego w real! Czyli co s jak na tym poglądowym rysunku wyrzeźbionym na szybkensa...
Ser Napisano 27 Grudzień 2005 Napisano 27 Grudzień 2005 Z tego co cztam wnioskuje że jesteś inżynierem, max nie jest dobrym narzedziem do projektowania mechanicznego. osobiscie polecam Inventora do projektowania i Visual Nastran Desktop do symulacji. Pozdrawiam.
WyRC Napisano 30 Grudzień 2005 Napisano 30 Grudzień 2005 Witaj. Nie wiem jak rozwiązać problem animacji zawieszenia w max’ie, ale wydaje mi się że najłatwiej geometrie zawieszenia rozrysować w np. AutoCad’ie (bez żadnych 3d – po prostu geometria wykreślna). Co do samego zawieszenia: -czy wahacze (czarna kreska) są przedstawione w pozycji auta gotowego do jazdy? Jeżeli tak to jest to błędne myślenie. Ona (czarna kreska) w takim położeniu według mnie powinna przedstawiać zawieszenie w momencie maksymalnego ugięcia (w tym momencie masz najmniejszy prześwit); -Szara kreska to porażka – mocowaniem dolnego wahacza szorujesz glebe. A w załączniku masz pokazane jak to mniej więcej powinno wyglądać.... Pozdrawiam i życzę powodzenia przy budowie auta.
sbx Napisano 1 Styczeń 2006 Napisano 1 Styczeń 2006 przyklad polaczenia w zalaczniku, z reszta pewnie sobie poradzisz sam, a jesli nie to pytaj - jesli posiadasz maxa v.8 to ograniczenia obrotow mozesz dodac w bardzo przyjemnym kontrolerem "limited controller" - dlugosci ramion najwygodniej bylo by regulowac "custom attribute" polaczonym scryptem lub przez "wire parameeters" z ramionami pozdrawiam
SebastianS Napisano 1 Styczeń 2006 Autor Napisano 1 Styczeń 2006 Witaj. Nie wiem jak rozwiązać problem animacji zawieszenia w max’ie, ale wydaje mi się że najłatwiej geometrie zawieszenia rozrysować w np. AutoCad’ie (bez żadnych 3d – po prostu geometria wykreślna). Co do samego zawieszenia: -czy wahacze (czarna kreska) są przedstawione w pozycji auta gotowego do jazdy? Jeżeli tak to jest to błędne myślenie. Ona (czarna kreska) w takim położeniu według mnie powinna przedstawiać zawieszenie w momencie maksymalnego ugięcia (w tym momencie masz najmniejszy prześwit); -Szara kreska to porażka – mocowaniem dolnego wahacza szorujesz glebe. A w załączniku masz pokazane jak to mniej więcej powinno wyglądać.... Pozdrawiam i życzę powodzenia przy budowie auta. WyRC z forum 4x4? Ten sam? Jeśli tak - świat jest mały... A chyba tak, bo rysunek zawiecha i rozważania techniczne związane z terenówkami świadczą :) Oczywiście ten mój rysunek to tylko przykład - wprawka narysowana tak ot sobie w corelu dla zilustrowania o co w ogóle chodzi. Jasne jest, że takich położeń wahaczy w realu nie planowałbym :) Hm... Czy Ty też chcesz motać niezależny zawias? Pozdro Seba
SebastianS Napisano 1 Styczeń 2006 Autor Napisano 1 Styczeń 2006 przyklad polaczenia w zalaczniku, z reszta pewnie sobie poradzisz sam, a jesli nie to pytaj - jesli posiadasz maxa v.8 to ograniczenia obrotow mozesz dodac w bardzo przyjemnym kontrolerem "limited controller" - dlugosci ramion najwygodniej bylo by regulowac "custom attribute" polaczonym scryptem lub przez "wire parameeters" z ramionami pozdrawiam Dziekuję - kurcze, mam przedpotopowego maxa 3.0 - muszę ten problem rozwiązać i będę starał się motać dalej. Jeśli nie zakumam, jak dalej, pozwolę sobie jescze Cię pomęczyć. Serdecznie pozdrawiam Seba
sbx Napisano 2 Styczeń 2006 Napisano 2 Styczeń 2006 wow! 3.0 :) - wiec postw lacuch z 4rech kosci, trzy pierwsze kosci ulozone w ksztalcie litery "U" (kierunek ostaniej 4tej kosci jest nie wazny) - 2ga kosc polacz za pomoca "IK/Hi slover" z 4ta koscia - pozniej poprzesuwaj druga koscia otrzymasz efekt ktory opisales, reszte trzeba jakos rozwinac wzgledem mozliwosci maxa 3.0
SebastianS Napisano 11 Styczeń 2006 Autor Napisano 11 Styczeń 2006 dzięki, będe próbował. Pozdrawiam.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się