Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.

W miarę doskonalenia się w 3D maxie, coraz częściej używam go do wykonywania pomocniczego modelu przy budowaniu samochodów (w realu!), którym się zajmuję.

I oto pojawił się problem - usiłuję zaprojektować odpowiednią geometrię zawieszenia, które będzie skonstruowane od podstaw (ma nietypowe parametry - bardzo duży skok, co wpływa na kąty pochylenia koła względem podłoża).

 

I teraz do rzeczy. Tworzę dwa wahacze - górny i dolny. Oba zamocowane oczywiście jednym końcem obrotowo w jakichś uchwytach. Połączone są (również obrotowo/przegubowo łącznikiem, będącym jednocześnie korpusem zwrotnicy. Tworzę więc trzyelementowy przegubowy system (przeguby o jednym stopniu swobody), zakotwiczony w 2 różnych punktach. Chodzi mi o zasymulowanie ruchu środkowego elementu (łącznika wahaczy) przyróżnych wychyleniach układu. Będzie on więc (środkowy element) poruszał się jednocześnie obrotowo (wahacze różnej długości) i przesuwał się - jedno i drugie w płaszczyźnie ruchu wahaczy.

 

Jak to zrobić w maxie? Walczę z kinematyką odwrotną, ale poległem... Prosze o pomoc.

  • Odpowiedzi 12
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Fajnie by było jakbyś dodał do swojej wypowiedzi jakieś schemat albo render o co dokladnie chodzi, bo jakoś trudno z samego tekstu (mi w każdym bądź razie) to obczaić:P

Napisano

zdaje się że albo w helpie maxa albo w standardowo dołączonych tutorialach jest opisane jak połączyć takie właśnie 3 częściowe zawieszenie i prawidowo je animować ..... jeśli nie w maxie to napewno jest taki tutorial w sieci bo kiedyś to testowałem :) poszukaj a napewno znajdziesz

Napisano
Fajnie by było jakbyś dodał do swojej wypowiedzi jakieś schemat albo render o co dokladnie chodzi, bo jakoś trudno z samego tekstu (mi w każdym bądź razie) to obczaić:P

MOże za bardzo namieszałem w opisie... Chodzi o coś takiego:

Napisano

hm.... zrobiłbym, to kosteczkami, ale masz do wyboru 2 ułomności:

1. Jesli zakotwiczymy kosci, to ramiona łączące będą się rozciągać..

2. jesli zablokujemy rozciąganie, to koncówki będą sie odrywać ok "zakotwiczen".

 

napisz jeszcze, czy zakres ruchu ma byc okreslony?

Napisano
hm.... zrobiłbym, to kosteczkami, ale masz do wyboru 2 ułomności:

1. Jesli zakotwiczymy kosci, to ramiona łączące będą się rozciągać..

2. jesli zablokujemy rozciąganie, to koncówki będą sie odrywać ok "zakotwiczen".

 

napisz jeszcze, czy zakres ruchu ma byc okreslony?

 

Tak, oczywiście, zakres ruchu wynika ze skoku zawieszenia, który wynieść ma ok 30 cm (terenówka). Oczywiście żaden z elementów nie może się rozciągać - mi chodzi o symulację rzeczywistej pracy zawieszenia - tu, w max-ie chcę dobrać długość i kąt nachylenia wahaczy w neutralnym i skrajnych położeniach, żeby uzyskać prawidłową geometrię zawiecha! Chodzi potem o przeniesienie tego w real! Czyli co s jak na tym poglądowym rysunku wyrzeźbionym na szybkensa...

Napisano

Z tego co cztam wnioskuje że jesteś inżynierem, max nie jest dobrym narzedziem do projektowania mechanicznego. osobiscie polecam Inventora do projektowania i Visual Nastran Desktop do symulacji.

Pozdrawiam.

Napisano

Witaj.

Nie wiem jak rozwiązać problem animacji zawieszenia w max’ie, ale wydaje mi się że najłatwiej geometrie zawieszenia rozrysować w np. AutoCad’ie (bez żadnych 3d – po prostu geometria wykreślna).

 

Co do samego zawieszenia:

-czy wahacze (czarna kreska) są przedstawione w pozycji auta gotowego do jazdy? Jeżeli tak to jest to błędne myślenie. Ona (czarna kreska) w takim położeniu według mnie powinna przedstawiać zawieszenie w momencie maksymalnego ugięcia (w tym momencie masz najmniejszy prześwit);

-Szara kreska to porażka – mocowaniem dolnego wahacza szorujesz glebe.

 

A w załączniku masz pokazane jak to mniej więcej powinno wyglądać....

 

Pozdrawiam i życzę powodzenia przy budowie auta.

Napisano

przyklad polaczenia w zalaczniku, z reszta pewnie sobie poradzisz sam, a jesli nie to pytaj

 

- jesli posiadasz maxa v.8 to ograniczenia obrotow mozesz dodac w bardzo przyjemnym kontrolerem "limited controller"

 

- dlugosci ramion najwygodniej bylo by regulowac "custom attribute" polaczonym scryptem lub przez "wire parameeters" z ramionami

 

pozdrawiam

Napisano
Witaj.

Nie wiem jak rozwiązać problem animacji zawieszenia w max’ie, ale wydaje mi się że najłatwiej geometrie zawieszenia rozrysować w np. AutoCad’ie (bez żadnych 3d – po prostu geometria wykreślna).

 

Co do samego zawieszenia:

-czy wahacze (czarna kreska) są przedstawione w pozycji auta gotowego do jazdy? Jeżeli tak to jest to błędne myślenie. Ona (czarna kreska) w takim położeniu według mnie powinna przedstawiać zawieszenie w momencie maksymalnego ugięcia (w tym momencie masz najmniejszy prześwit);

-Szara kreska to porażka – mocowaniem dolnego wahacza szorujesz glebe.

 

A w załączniku masz pokazane jak to mniej więcej powinno wyglądać....

 

Pozdrawiam i życzę powodzenia przy budowie auta.

WyRC z forum 4x4? Ten sam? Jeśli tak - świat jest mały... A chyba tak, bo rysunek zawiecha i rozważania techniczne związane z terenówkami świadczą :)

 

Oczywiście ten mój rysunek to tylko przykład - wprawka narysowana tak ot sobie w corelu dla zilustrowania o co w ogóle chodzi. Jasne jest, że takich położeń wahaczy w realu nie planowałbym :)

Hm... Czy Ty też chcesz motać niezależny zawias?

 

Pozdro

Seba

Napisano
przyklad polaczenia w zalaczniku, z reszta pewnie sobie poradzisz sam, a jesli nie to pytaj

 

- jesli posiadasz maxa v.8 to ograniczenia obrotow mozesz dodac w bardzo przyjemnym kontrolerem "limited controller"

 

- dlugosci ramion najwygodniej bylo by regulowac "custom attribute" polaczonym scryptem lub przez "wire parameeters" z ramionami

 

pozdrawiam

 

Dziekuję - kurcze, mam przedpotopowego maxa 3.0 - muszę ten problem rozwiązać i będę starał się motać dalej. Jeśli nie zakumam, jak dalej, pozwolę sobie jescze Cię pomęczyć.

 

Serdecznie pozdrawiam

 

Seba

Napisano

wow! 3.0 :) - wiec postw lacuch z 4rech kosci, trzy pierwsze kosci ulozone w ksztalcie litery "U" (kierunek ostaniej 4tej kosci jest nie wazny) - 2ga kosc polacz za pomoca "IK/Hi slover" z 4ta koscia - pozniej poprzesuwaj druga koscia otrzymasz efekt ktory opisales, reszte trzeba jakos rozwinac wzgledem mozliwosci maxa 3.0

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności