Skocz do zawartości

Mini-wykład na temat projektowania logo od strony koloru ...


Adso of Yora

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Do tej pory przyglądałem się z boku zmaganiom w stworzeniu logo... ale wydaje mi się, że zabrakło jednej podstawowej rzeczy - a mianowicie ustalenia najistotniejszego - jak powinno się podejść do projektowania logotypu od strony koloru!

 

Ponieważ logo obowiązywać będzie zarówno w wersji elektronicznej jak i drukowanej, projekty powinny powstawać w systemie RGB, następnie w skali CMYKa (takie kolory uzyskamy w druku np. offsetowym) i wreszcie (korzystając z faktu, że można zastosować kolory bardzo oryginalne - np. fluorescencyjne etc) w systemie PANTONE. Oczywiście logo może powstać także jako Monotone (1 kolor) czy Dualtone (2 kolory)...

 

I gwoli ścisłości, Boowa napisał:

\"...dobrze by było - gdybyś nie używał szarego - ponieważ separacja drukarska szarego jest jedną z najtrudniejszych i raczej trzeba używać drogich farb pantonowych...\"

 

Ponieważ sam jestem designerem, zastanawiam się jak Boowa wyobraża sobie separację (!) szarego skoro szary to nic innego jak czarny o nie 100% kryciu. Więc po co komu jakiekolwiek operacje na szarym?! I po co komu szary z PANTONE (gdy druk specjalnymi farbami systemu PANTONE jest dużo droższy od CMYKowego offsetu?

 

Tak czy inaczej - ŻYCZĘ WSZYSTKIM POWODZENIA!

 

Sam może też spróbuję swoich sił...

 

Pozdrawiam!

 

Myślę, że to już wszystko...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 14
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Originally posted by Adso of Yora

Witam!

 

 

 

/ w skali CMYKa / druku np. offsetowym / systemie PANTONE/ CMYKowego offsetu/

 

 

 

moze to glupio zabrzmi ale nie rozumiem tych pojec ....heh no co nikt nie wie wszystkiego ....

 

moze mi ktos je wytlumaczyc ?? :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasna sprawa...

 

Na poczatek: kazdy grafik (zalozyc mozna ze kazdy z Was) pracuje chcac nie chcac w systemie RGB - Red Green Blue - bo w takim systemie pracuja wszystkie monitory. Projektujac np. w Photoshopie czy Illustratorze latwo sie przekonac w jakim systemie barw sie poruszamy. Wystarczy zerknac na palete kolorow:

- jesli wyswietla 3 kolory (oznaczone R G B) oznacza to, ze pracujemy w RGB (w tym systemie projektuje sie wszystko, co bedzie ogladane na monitorze kompa - np. strony www etc.

- jesli wyswietla 4 kolory (oznaczone C M Y K) oznacza to, ze pracujemy CMYKu - czyli w palecie kolorow stworzonej na bazie 3 kolorow podstawowych: Cyanu (blekit), Magenty (czerwien) i Yellow (zolty) oraz koloru dodatkowego Black (czerni); to w CMYKu drukuje sie gazety, magazyny kolorowe, wiekszosc plakatow etc.

- jesli chodzi o system PANTONE: jest to paleta kolorow stworzona na bazie kolorow CMYKa ale znacznie ja przerastajaca (mozemy np. wykorzystac kolory fluorescencyjne czy srebro albo zloto - i to w kilku znacznie rozniacych sie odcieniach - ktorych uzyskanie w CMYKu byloby po prostu niemozliwe). Aby korzystac z kolorow PANTONE nalezy wlaczyc (wciaz mowimy o Photoshopie lub Illustratorze) palete Swatches i zaladowac ktoras z palet PANTONE. Wazne by pamietac, ze farby PANTONE sa farbami silnie kryjacymi i niemieszalnymi (niezywkle ciezko uzyskac na nich gradienty i inne np. Bevelowe efekty).

 

Mysle, ze na poczatek to wystarczy :)

 

Chce tylko podkreslic, ze napisalem to wszystko nie po to by sie wymadrzac :) tylko by podkreslic wage tego, co obecnie niektorzy z Was projektuja. To juz nie jest projektowanie dla samego projektowania - bierzecie udzial w dziele powstawania logo - wizytowki calego forum - znaku rozpoznawczego, z ktorego kazdy powinien byc conajmniej zadowolony...

 

Waszego logo nikt Wam nie odbierze!!!

 

Pozdrawiam i zycze wszystkim powodzenia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adso nie zgodzę się z Tobą, że szary to czarny poniżej 100% krycia - oczywiście tak jest w teorii jednakże ze względu na technologię i podatność papieru nie stosuje się praktycznie nigdy samego czarnego do uzyskania szarości. Jest to związane z kątem rastra, oraz tym, że późniejsze prace (foliowanie, lakierowanie, UV) nie utrzymuja szarości i tworzy się cos pomiedzy melanżem a haftem. Szary uzyskuje się z pełnej triady generalnie w-g schematu x/x-20%/x-20%/x.... to też teoria... nastepna sprawa to zastosowanie szarości z CMYK\'a powoduje, że wahania w druku mogą osiągnąć do 5% a szary 35 a 40% to różnica widoczna gołym okiem... można zastosować raster stochastyczny - ale przy elementach typu fonty nie ma szans na utrzymanie idealnego spasowania - niestety papier pracuje podczas drukowania... do tego wyobraź sobie Adso zalewki i nadlewki przy szarym np. na niebieskim tle....

Dlatego mówiłem o Pantone, który jest farbą gęstą i kładziony jest w jednym przebiegu i wg wyboru może być to farba kryjąca... a tak w nawiasie srebro i złotą są niekryjące... w dodatku przy kątach rastra CMYKowego tworzą efekt HALO...

 

Adso cieszę się, że jako profesjonalista zwróciłeś uwagę na problem kolorów lecz na etapie designu mozna jeszcze poszaleć - natomiast na etapie wyboru trzeba będzie pomyśleć nad dostosowaniem logotypów do możliwości produkcji...

 

to tyle teorii...

 

pozdrawiam

 

[piwo]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Boowa: imho o tym powinno sie myslec podczas projektowania. Wieksza czesc zaprezentowanych logosow nie miala by szans przejsc np. przez ksero, albo fax;)

 

Mozna czarowac i wymyslac efekty, ale po co, skoro ostatecznie bedzie je trzeba wywalic. Szkoda pracy.

 

Coz, najwyrazniej uczyly nas inne szkoly ;)

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie!

 

Widzę, że mało znaczący post dotyczący kolorów wywołał małą burzę w szklance wody :)

 

Cóż mogę powiedzieć...

 

Po pierwsze: DruG ma rację - projektując należy mieć na uwadze sposób w jaki przyjdzie nam później wykorzystać dany element w druku - co do tego nie ma żadnych wątpliwości i jasne jest, że nie każdy artystyczny odlot da się później bez problemu przenieść na koszulkę czy ulotkę... a czasem uswzczerbek może być zbyt wielki i świetny dotąd projekt zmieni się w coś nie do przyjęcia!

 

Po drugie: Boowa... Cieszę się, że jako profesjonalista zwróciłeś uwagę na różne sposoby uzyskania \"szarości\" w druku oraz możliwość zastosowania tak rzadkich rozwiązań jak raster stochastyczny... lecz na etapie designu (i po ww etapie) należy pamiętać o kilku ważnych sprawach:

- w drukach jednokolorowych (drukowanych w czerni) szarość uzyskuje się dzięki niepełnemu kryciu :)

- jakoś nie widzę logo MAX3D.pl na koszulce... po zafoliowaniu lub lakierze UV :) - mogłoby być niewygodnie...

- wahania w druku występują prawie zawsze (tylko najlepsze drukarnie są w stanie zagwarantować ok. 3% granicy błędu

- raster stochastyczny... zapytam tylko grzecznie: po co?

- i wreszcie podsumowując - zgadza się: srebro i złoto nie są w pełni kryjące (dlatego pole dla zadruku tymi kolorami pozostawia się neutralne lub ciągnie np. żółcią dla osiągnięcia żywszego odcienia złota)

 

Wszystko, co tu piszemy zaczyna się powolutku przeradzać w akademicką dyskusję, która (z założenia do niczego nie prowadzi). Sądzę, że zamiast mieszać ludziom w głowach stochastyką i kątami rastrów powinno się zaznaczyć, że tak naprawdę najbezpieczniej i najwygodniej logotypy projektuje się właśnie w palecie PANTONE (gdyż nie wymagają rasteryzacji i problem ostrości przy małych rozmiarach czy rozjechanych kolorów odchodzi w niepamięć), poza tym mamy dzięki temu dostęp do ogromnej ilości kolorów (np. Reflex Blue) oraz do... 22 różnych odcieni szarości (z grup Warm Grey i Cool Grey) - nawiązując do Twojego posta o wykorzystywaniu szarości w projektach.

 

Uff... myślę, że wystarczy tych wywodów.

 

To tyle przekładania teorii na praktykę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:)

 

Fajnie się nam dyskutuje i za chwile wpadniemy w pentle DTP i akademickich dyskusji przypominających walki działu DTP i Kreacji w Agencjach reklamowych...

 

uważam, że wszystko zostało już napisane co powinno być ....

 

Ważne jest to, że szary jest cięzko uzyskać z poziomu CMYK... hmmm fajnie, że zwróciłeś uwagę na druk w greyscale... nie wiem natomiast jak by ten szary wyszedł w mono... :) no i oczywiście koszulki były by niewygodne tak samo jak wizytówki bez UV, lub foliowania :) ja tam nie lubię sie brudzić...

 

tyle odemnie...

 

pozdrawiam [piwo]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam tylko 2 uwagi:

1. nie rozumiem kilku pojęć: raster stochastyczny, kąt rastra, efekt HALO

2. adso of yora - jak masz zamiar uzyskać szary poprzez danie nie 100% czarnego na np czarnej koszulce albo dowolnej innej???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rastrowanie stochastyczne polega na powielania punktów rastrowych na danym obszarze w sposub pseudolosowy. W efekcie większa wartość tonalna odpowiada większej gęstości punktów rastrowych.

 

Kąt rastra jest to kąt ułożenia rastra względem podstawy obrazu. Najczęściej stosuje się kąt 45 stopni ponieważ zapewnia on najmniejsze rozpoznawanie punktów rastrowych przez oko.

 

Efekt Hallo itp są to obserwowane na obrazie figury geometryczne nie będące jego częścią, a powstające w wyniku uśredniania przez oko punktów rastrowych ułożonych w tak niefortunny sposób. Raster stochastyczny wprowadza się właśnie gdy nie można pozbyć się tych efektów za pomocą rastrów klasycznych.

 

Pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niestety jeśli nie potrafi sie przygotować czegoś do druku...to panowie w drukarni w bardzo prosty sposób mogą coś skopać.

 

a jeśli chodzi o szarość.... to przecież czerń o ileś-procentowym kryciu.. nie da tego samego efektu co konkretna Pantonowa farba...z domieszką np. Blue..hmm..???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach




×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności