Napisano 26 Kwiecień 200717 l witam! Jako przyszły projektant oświetlenia postanowiłem zrobić swoją pierwszą wizke. Zamodelowałem sobie budynek którym się aktualnie zajmuję. tzn. jestem w trakcie projektowania oświetlenia zewnętrzengo. Wszysto cacy zamodelowane. przy oświetleniu jakimś tam z góry wyglada ok.:) Ale co zrobić z oświetleniem (lampami) żeby było jak w rzeczywistości, tzn. jeśli świetlówka ma 5200lm żeby to wyglądało rzeczywiście jak 5200lm ? jakiekolwiek światła z photometric nie dają oczekiwanego efektu. v-ray'ove też nie bardzo... może nie umiem ich ustawić? da się to jakoś zrobić? czy na chybił-trafił?:(:eek: oczywiście chodzi mi o wizke w maxie...
Napisano 26 Kwiecień 200717 l Próbowałeś ze światłami z ERCO? http://www.erco.com Do pobrania modele i pliki .IES Możesz też zamówić u nich darmowy(przynajmniej taki był w 2005) katalog w formie książkowej (ponad 600stron A4) Pozdr!
Napisano 27 Kwiecień 200717 l Ok, jako przyszly oswietleniowiec z pewnoscia wiesz czyms sa wykresy IESowe, uzywaj tego typu oswietlenia jako zrodlo Twojego swiatla (jak ktos wczesniej wspomnial, uzyj np. Erco), tam masz dokladne specyfikacje dotyczace lumenow, luxow i candeli :) To z pewnoscia powinno Ci pomoc prawidlowo okreslic swiatlo - jesli to jednak nie pomoze, polecam posprawdzac jednostki Twojej sceny (zarowno podstawowe unity, jak i tte w zakladce "system").
Napisano 27 Kwiecień 200717 l luuudzie skąd się wam wzieło "zamodelowałem" ? to chyba jakaś nowomowa - też zwróciłem na to uwagę :) brujah - myślę, że problem u Ciebie polega na braku odpowiedniej "kontroli ekspozycji" Z jakiego typu Color Mappingu korzystasz w V-Rayu?
Napisano 28 Kwiecień 200717 l Autor rozumiem ze pliki ies to są pliki rozsyłu światła przez oprawę. ale nie za bardzo wiem jak je połączyć ze źródłem (moje początki:)). Czy one są na sztywno przypisane do danego pliku *.max oprawy (jak w tych z erco) czy można je dodawać do każdego źródła? nie moge teraz tego sprawdzić bo jestem w rozjazdach i nie mam chwilowo dostępu do maxa. Mógłby ktoś mi to opisać albo podać linka do jakiegoś tutka? Unity mam raczej ok. sam je na samym początku ustawiałem. V-ray ma domyślne ustawienia (nic nie zmieniałem narazie) A z tym "zamodelowałem"... cóż... tak mi się jakoś napisało:o Tak na marginesie to tylko lumeny charakteryzują żródło (strumień świetlny). luks to jednostka natężenia oświetlenia jakiejś powieżchni, kandela określa strumień świetlny w jednostkowym kącie bryłowym;)
Napisano 28 Kwiecień 200717 l A co do świateł z ERCO, to pliki .IES nie są tam sztywno przypisane do oprawy lampy, po prostu mają taką ofertę i według niej są jedne z drugimi przedstawione, aby odwzorować światło jakie dają w rzeczywistości. Jeśli masz ochotę, spodoba Ci się dana charakterystyka światła, możesz odpowiadający jej plik .IES zastosować do dowolnie przez siebie wybranej oprawy, oczywiście z zachowaniem zdrowego rozsądku, żeby to miało ręce i nogi;) Pozdr!
Napisano 28 Kwiecień 200717 l Autor A co do świateł z ERCO, to pliki .IES nie są tam sztywno przypisane do oprawy lampy, po prostu mają taką ofertę i według niej są jedne z drugimi przedstawione, aby odwzorować światło jakie dają w rzeczywistości. Jeśli masz ochotę, spodoba Ci się dana charakterystyka światła, możesz odpowiadający jej plik .IES zastosować do dowolnie przez siebie wybranej oprawy, oczywiście z zachowaniem zdrowego rozsądku, żeby to miało ręce i nogi;) Pozdr! Rozumiem... ale tam na przykład do wybranego modelu oprawy nie ma opcji żeby dodać IES. tylko jak się je rozpakuje w jednym katalogu to grają ze sobą a jeśli nie to oprawa wogóle nie świeci... ale chyba faktycznie lepiej dodawać ies'y do świateł photometric. Wydaje się to logiczne, a zobaczymy jak to wygląda w praktyce. Dzięki!
Napisano 28 Kwiecień 200717 l Proponuje zainteresowac sie programem do renderowania Maxwell Render. Jest to program calkowicie oparty na fizyce swiatla, Konsekwencja tego jest dlugi czas liczenia obrazka. Ale juz w tym roku premiera czterordzeniowcow dla mas, a w przyszlym 8-rdzeniowych procesorow i program stanie sie jak najbardziej realnym narzedziem do robienia zdjec. Spojrz na ten tutorial: http://www.maxwellrender.it/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=26 W drugiej czesci pokoj oswietlony jest przy pomocy zarowki. Ustawiamy, ze zrodlem swiatla jest precik w zarowce. Nastepnie nadajemy szklu odpowiedni wpsolczynnik przenikania swiatla i otrzymujemy jak najbardziej realny rendering. Szkoda tylko, ze tak dlugo to trwa...Oczywiscie Maxwell posiada rowniez ustawienia mocy swiatla i inne jego paramatry, o ktorych pisales wczesniej. Powodzenia
Napisano 29 Kwiecień 200717 l Autor Proponuje zainteresowac sie programem do renderowania Maxwell Render. Jest to program calkowicie oparty na fizyce swiatla, Konsekwencja tego jest dlugi czas liczenia obrazka. Ale juz w tym roku premiera czterordzeniowcow dla mas, a w przyszlym 8-rdzeniowych procesorow i program stanie sie jak najbardziej realnym narzedziem do robienia zdjec. Spojrz na ten tutorial: http://www.maxwellrender.it/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=26 W drugiej czesci pokoj oswietlony jest przy pomocy zarowki. Ustawiamy, ze zrodlem swiatla jest precik w zarowce. Nastepnie nadajemy szklu odpowiedni wpsolczynnik przenikania swiatla i otrzymujemy jak najbardziej realny rendering. Szkoda tylko, ze tak dlugo to trwa...Oczywiscie Maxwell posiada rowniez ustawienia mocy swiatla i inne jego paramatry, o ktorych pisales wczesniej. Powodzenia faktycznie wygląda ciekawie i realistycznie... tylko podejrzewam że przy oświetlenia budynku z zewnątrz gdzie jest kilkadziesiąt (załóżmy) źródeł światła render może zająć wieki... a że nie znam się na konfiguracji maxwella robiłbym to metodą prób i błędów więc trwało by to jeszcze dłużej. Poza tym gdy źródło światła nie jest żarowe tylko wyładowcze (np. świetlówki) ma swój określony rozsył, nie świeci równo na całej długości więc w takim przypadku chyba lepiej zastosować ies'a. .. zresztą sprawdze to wszystko... wielkie dzięki!
Napisano 29 Kwiecień 200717 l Jako przyszły projektant oświetlenia... Zapomnij o sofcie do animacji. Jest specjalny bezpłatny program do obliczeń, kalkulacji i kosztorysowania oświetlenia supportowany przez najważniejszych producentów opraw i źródeł światła. http://www.dialux.com/ Ale jako przyszły profesjonalista pewnie o tym wiesz :)
Napisano 29 Kwiecień 200717 l Autor Zapomnij o sofcie do animacji. Jest specjalny bezpłatny program do obliczeń, kalkulacji i kosztorysowania oświetlenia supportowany przez najważniejszych producentów opraw i źródeł światła. http://www.dialux.com/ Ale jako przyszły profesjonalista pewnie o tym wiesz :) Oczywiście że go znam... jest nawet supportowany przez firmę w której odbywam praktykę:)... ale przecież on nie jest do wizualizacji. Owszem oprócz obliczeń pokazuje widok 3d i nawet można wyrendować za pomocą zewnętrznego rendera pov-ray... ale co bedziemy się oszukiwać. Wygląda to badziewnie, a poza tym wprowadzenie tam skomplikowanego budynku ( w scene oświetlenia zewnętrznego) jest.. jakby to ująć... nieintuicyjne. Choć faktycznie programik wpożo i darmowy i wogóle... ale sprawdzam inne możliwości:)
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto