Skocz do zawartości

czym się różni Radiosity w 3ds max'ie i blenderze


mmadyda

Rekomendowane odpowiedzi

Przenosze się powoli z blendera do 3ds max'a i nie rozumiem w ogóle Radiosity w 3ds max'ie bo w blenderze ustawiało się obiekty które emitowały światło a w 3ds max'ie też tak można bo ja zauważyłem tylko normalne lampy i w ogóle niczego nie czaje, prosze pomóżcie tylko w miare po polsku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 37
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

W maxie na ogół stosuje się zwykłe lampy. Technika taka sama tylko teraz masz więcej opcji i utoniesz jak nie nauczysz się czytać instrukcji obsługi. Za jakiś czas wrócisz i tak do blendera, albo zrezygnujesz z 3d bo max aż taki bardzo tani nie jest.

  • Confused 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki ale jest jakiś materiał na obiekt który emituje fotony bo można użyć architectural material i ustawić luminace cd/m2 ale to nie emituje fotonów (zresztą tak pisze jak sobie zrobie lampe z boxa i ustawie kaustyke jeszcze na jakimś innym obiekcie i wtedy wywala błąd)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jak jest taki materiał (próbowałem ze wsadzeniem materiału Photon Basic do slotu photon (photon volume też próbowałem ) w dziale Caustics and GI, w rolecie Mental Ray Connection i dalej błąd wywala że niema emitera fotonów) to lepiej zrobić to w GI. Prosze jak rzeczywiście jest taki materiał do Mental Raya to napiszcie a jak niema do Mentala to możecie do Vray'a napisać (chociaż wole Mentala)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no właśnie, szkoda, że nie mam maxa zainstalowanego chwilowo na kompie... by poszedł test i sprawa jasna.

Co na to Hynol ?

 

jestem naprawdę ciekaw, jeszcze nie słyszałem o tym, żeby materiał emitował fotony...

Jakie jest stanowisko w tej sprawie Hynol'a ?

Edytowane przez Vorek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czemu żeście się mnie uczepili?? :D Mentala z trzy lata nie odpalałem tak na serio.

 

Czemu materiał ma nie móc emitować fotonów - odpowiedni shader chyba wystarczy? Nie? Przynajmniej tak mi się wydawało :). Aczkolwiek nie próbowałem tych metod.

http://forum.mentalimages.com/showthread.php?t=4464

 

Standardowym emiterem fotonów w MR są światła.

Ale można również świecić "z obiektu", ale wtedy potrzebny jest FG włączony żeby takie świecenie wpływało na inne obiekty o ile dobrze pamiętam.

 

Z photon basic faktycznie pomyłka, bo to kontroluje energię ODBITYCH a nie generowanych fotonów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to do czego są te 2 sloty o których mówiłeś

 

Ale jak ktoś zna taki shader (o ile istnieje) to niech napisze w zrozumiały sposób, a kto jest pewny że nie istnieje to niech też pisze.

Edytowane przez Vorek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi Ci o slot photon? On generalnie odpowiada za to co dzieje się z fotonem w momencie zderzenia z bryłą. Photon basic odbija fotony, Transmat o ile dobrze pamiętam je przepuszcza bez żadnej ingerencji.

Slot volume photon służy z kolei do rozpraszania fotonów w objętości obiektu (symulaca mgły, chmur itd.).

 

Co do pewności (emisja fotonów z geometrii) to nie mam - musiałbym sam napisać. Ale najprościej zrobisz jeżeli ustawisz dla powierzchni shader glow i włączysz FG z nieco podrkęconymi nastawami jeżeli koniecznie chcesz się tak bawić.

Edytowane przez Hynol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Final Gather to jest metodą typu radiosity. Jak temat jest w dziale mental ray, to zakładam że nie rozmawiamy o scanline? Czy może tak, bo już się pogubiłem... Jak kolega w drugim poście wspomina o fotonach to chyba tym bardziej nie wskazuje na SL?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie że mental ray tylko to dlatego tak daleko zaszło bo myślałem że to pójdzie tak jak w blenderze w radiosity no a jak w radiosity tego sie w 3ds max'ie nie robi to sie pytam czy to emituje fotony, ale jak sie nie da to sie inaczej pomyśli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra.

Hynol, twoja wiedza jest wirtualna. Nie wypowiadaj się gdyż po prostu prezentujesz nie fakty a swoje domysły i jesteś w błędzie. Przeczytaj najpierw helpa a potem może jeszcze książkę "Mental Ray for ....", albo podobną. To nie jest złośliwość, to jest szczera troska o młode chłonne umysły które mogą te bzdety potraktować na serio i się zniechęcą do 3D jak im ktoś zrobi kaszankę z mózgu. Nie bądź nauczycielem fizyki z publicznej szkoły.

Edit:

Mmatyda, radiosity to radiosity, w 3D Max jest prawie takie samo jak w Blenderze, może troszeczkę lepsze i dużo da się w tym zrobić, jeśli zależy ci na naturalnym rozejściu się oświetlenia typu diffuse w pomieszczeniu, ale nie licz na caustics i inne bajery. To jest narzędzie typowo architektoniczne, i nie daje fotorealistycznych rezultatów.

  • Sad 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dac77 - no wszystko fajnie, tylko skoro coś błędnego napisałem to może warto było by mnie poprawić? Bo z tego co pamiętam Mental nie może korzystać z maxowego Radiosity z advanced lighting. Tak jak pisałem mentala dawno nie używałem i bardzo możliwe że a)nie wszystko pamiętam b)coś mogło się zmienić w nowej wersji.

 

Poza tym nie wiem czego się czepiasz. FG JEST metodą difuse-to-difuse light transfer co stanowi istotę radiosity.

 

Radziłbym też panować nad poziomem agresji, bo to nie jest onet.pl. Wierz mi - twoje "błyskotliwe" uwagi co do mojej wiedzy raczej nie zrobią tutaj na nikim wrażenia panie teoretyku.

Edytowane przez Hynol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hynol ma jak najbardziej racje. Co prawda pomylil sie odnosnie tych sloto photon map no ale sam sie przyznal do bledu. Ale w sprawie emitowania fotonow przez co innego niz swiatlo jest mozliwe osobiscie nie spotkalem sie z shaderem ktory wypuszcza fotony z materialu ale widzialem taki ktory wyrzuca z obiektow (i wcale nie musi to byc swiatlo).

 

Jesli czepiacie sie o to konkretne "radiosity" to w mentalu takiego czegos nie ma ale jesli to watek o mentalu a nadal nam rozchodzi sie o rozproszenie swiatlo to wszystko to co podal hynol odnosnie FG to prawda. Sczerze mowiac to jedynie hynol w tym watku napisal cos z sensem reszta panow napisala pare "sucharow" i nic po za tym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale widzialem taki ktory wyrzuca z obiektow
to czemu nie napiszesz jaki to ady ja w mentalu jestem początkujący jedyny poza mantal ray silnik obsługujący GI który znałem to yafray i nie wiem czy to może emitować z nałożonego materiału materiału czy obiektu chodzi o sam końcowy rezultat: obiekt emituje fotony a jak to uzyskać to nie wiem. A HNYOL pisze mądre rzeczy, tylko jak już piszecie że coś takiego w ogóle istnieje to dla mnie to nie jest ważne czy to przez materiał czy jeszcze inaczej byle by to na mentalu (ewentualnie V-rayu tylko nie piszcie że to zły temat bo to możecie przy okazji napisać najważniejszy mental ) działało
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym się radził przestawić na Vraya. Tam masz wszystko prosto i przyjaźnie zrobione. Włączasz GI, dajesz materiał typu lighting i po sprawie. Żadnej zabawy z fotonami, jak chcesz to nawet kaustykę uproszczoną da się bez nich osiągnąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mental jest lepszy jeżeli bierzemy pod uwagę kwestię elastyczności i możliwości dopasowywania do konkretnych wymagań. Da się w nim po prostu zrobić więcej, z tym że wymaga to sporej wiedzy. Vray z kolei daje bardzo ładne rezultaty przy niewielkiej wiedzy i w dodatku bardzo szybko liczy. Przecież profesjonaliści również używają vraya - może do trochę innych zastosowań (wizualizacje, ilustracje).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o dobra a mi przy wyłączonym Gi najmniejszym ustawieniu sampli renderuje wolniej niż mental (ten materiał coś świeci jak się włączy direct illumination ale musze po internecie poszukać o co tam dokładniej biega)

 

a kaustyki z tego świecenia jeszcze nie uzyskałem ale prace wykopaliskowe trwają

 

ludzie mam photony

 

jak są photony to kaustyka też będzie (ale nie mam czasu na renderowanie) fajnie tylko znów trzeba się uczyć

 

bez urazy photony szybciej renderuje

 

edytuj posty / mod

Edytowane przez Vorek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie na razie GI, jak są GI to Caustics też nie wiem czemu ale jak włącz vraymlt (czy jakoś tak) i ustawie przezroczystość to renderuje bez przezroczystości bo bym włączył kaustyke i sie bawił (fajnie wygląda ten obiekt co świeci tam gdzie oświetla jest czarny a tam gdzie nie jest koloru materiału (sfera))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesli chodzi o vraylightmtl to w mentalu podobnie dziala opcja glow w arch&design

ogolnie jest tak ze fotony potrafia wypuszczac tylko swiatla i w standardzie nie ma takiego shadera ale pamietam ze ktos dla programu xsi napisal taki shader a pozniej przerobil na wersje dla maxa i zwalo to sie mrgeoshader czy jakos tak. Mozna pogooglowac i napwno cos sie znajdzie.

 

Jednak nadal nie wiem czemu czepiac sie tak lapczywie tych fotonow. Sposobow oswietlania jest wiele i nie trzeba korzystac z fotonow (patrz FG). Ogolnie swiecace materialy to sa do wspomagania oswitlenie/oswietlania "mala moca" a ogolnie i tak korzysta sie z jakis zrodel swiatla.

 

Nadal nie rozumiem do konca idei tego watka czy sie rozchodzi o slowo w slowo o radiosity czy raczej o rozpraszanie swiatla obojetnie jaka metoda byly przypominalo troche dzialanie tego radiosity.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ja już w ogóle nie rozumiem na cholere szukać materiału, który emituje photony...

Skoro światło możesz sobie podzielić na na Local Indirect i Global.... oświetlasz samym światłem, doświetlasz GI i dziękuję, problem masz rozwiązany.

 

Temporal: jakież to znowu suchary ? przedstawiłeś jakąś wiedzę lub naprowadziłeś kolegę ?

Jak już coś to "mrgeoshader" to broń boże nie jest shader do emitowania fotonów poprzez materiał, to jest cały silnik GI, który poprzez właśnie ten shader może służyć jak główny w scenie do liczenia GI.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli chodzi o materiał świecący w Mentalu nałożony na obiekty , to przecież do materiału Mental Ray , do slotu Surface wkłada się Output i daje np. Checkera i podkręca moc Opacity do np. 2,0 .. i Pięknie Box czy kulka czy.. świeci na inne obiekty...

 

Ale nie wiem czy o to chodziło Wam na poprzednich stronach ;)

Edytowane przez MaxymilianMax
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności