SYmek Napisano 16 Styczeń 2010 Napisano 16 Styczeń 2010 Wczorajsza publikacja PTexa przez Disneya, skłania mnie do napisania kilku słów na ogólny temat. Ten trend rozwija się od jakiegoś czasu, ale ostanio przybrał rozmiary katastroficzne. Na stronie http://opensourcevfx.org (prowadzonej między innymi przez Larrego Gritza) znajdziecie listę największych projektów opensourceowych biorących swe źródła z przemysłu filmowego. Niektóre z nich znane są oczywiście od dawna (np. OpenEXR z ILM), ale do ich grona szybko dochodzą kolejne projekty otwierane przez duże studia CG, które coraz chętniej włączają się w nurt open source. Najwyraźniej to zaczyna być trendy (pewnie nie wypada się pojawić na imprezie branżowej bez jakiegoś projektu OS w rękawie). Spójrzmy na listę otwartych tylko niedawno projektów: PTex - czyli nowy system teksturowania od Disney Animation. OSL/Field3D/etc - cała seria projektów OS od Sony Imageworks. OpenImageIO - nowa bibioteka I/O plików graficznych od Lerrego Gritza. Cortex - obszerna biblioteka c++/python do zastosowań vfx od Image Engine (panowie od District 9 - głównie Maya/PRman/Nuke). pyShake - moduł pythona dla Shake'a od RSP (tylko jeden z ich pakietów OS). Blur OS Tools - narzędzia dla 3DSMax i XSI od studia Blur. ... a to tylko efekt kilku ostatnich tygodni (może poza pyShake opublikowanym jakiś czas temu). Najwyraźniej coś sie zmieniło w zapatrywaniach dużych studiów na temat własności intelektualnych w biznesie vfx ;) pozdr,. skk. ps Jak tak dalej pójdzie, jeszcze parę tygodni i zobaczymy na googlecode, zeno. 2
the_fgdf Napisano 16 Styczeń 2010 Napisano 16 Styczeń 2010 Wszystko fajnie tylko przydałoby się wreszcie jakieś kompilacje Ptexa otrzymać bo już 2 lata i nic. Co mi po bibliotekach - co po bibliotekach 95% grafików.
n-pigeon Napisano 16 Styczeń 2010 Napisano 16 Styczeń 2010 Pozostaje się jedynie cieszyć, Ptex wygląda szczególnie ciekawie, może dołączą to do Blendera :P Tak po za tym dzięki za linka do opensourcevfx.org, nie znałem tej stronki.
SYmek Napisano 16 Styczeń 2010 Autor Napisano 16 Styczeń 2010 Wszystko fajnie tylko przydałoby się wreszcie jakieś kompilacje Ptexa otrzymać bo już 2 lata i nic. Co mi po bibliotekach - co po bibliotekach 95% grafików. No, masz kod, to sobie skompiluj :P PTex był jak dotąd dostępny tylko w PRManie 15.0. Od wczoraj może być dostępny dla każdego. Kilka miesięcy i zobaczymy pierwszą implementację poza prmanem. Zapewne będzie to Blender, który specjalizuje się w *RGD ;) skk. * - Rapid Garbage Development ;).
KoMic Napisano 19 Styczeń 2010 Napisano 19 Styczeń 2010 the_fgdf ma racje, tego nie mozna nawet nazwac wedką. To sa podstawowe skladniki takie jak metal na haczyk, garsc wlokna weglowego na zrobienie sobie kompozytu i granulatu na zylke. dla zwyklego end usera kompletnie nieprzydatne
mokramyszka666 Napisano 19 Styczeń 2010 Napisano 19 Styczeń 2010 Ale kogo obchodzą 'zwykli end-userzy' ??? ...bo na pewno nie ludzi, którzy za darmochę udostępniają swoje wewnętrzne rozwiązania stworzone na potrzeby filmu i duzych produkcji. Do szkoły domorosłe artysty! :D
dac77 Napisano 19 Styczeń 2010 Napisano 19 Styczeń 2010 Na jakiegolwiek implementacje w Blenderze trzeba będzie trochę dłużej poczekać ze względu na prace nad 2.5.
Przybysz Napisano 19 Styczeń 2010 Napisano 19 Styczeń 2010 Ten caly Ptex wcale nie jest jakis rewolucyjny. Zautomatyzował to co robiłem sam, kiedy pierwszy raz uruchomilem maxa, nie umialem zmapowac scian to nakladalem rozne obrazki na każdą z nich. Oni to wszystko tylko zpakowali do jednego pliku i dodali dopasowanie texeli/filtrowanie? Gdyby to jeszcze dawali z tą aplikacją do malowania obslugujacą Ptex, co to na filmiku widać to może ktoś by skożystał. Mam wrażenie, że te projekty wypuszczane jako open source to coś co albo sie nie sprawdziło, ma bardzo żadkie zastosowanie, lub zostało zastąpione przez te firmy czymś lepszym. Po co coś kasować, jak można puścić za darmo, narobić troche szumu, a byćmoże ktoś to podłapie i będzie konserwował lub ulepszał za free. Oczywiście nie mam na myśli wszystkich tych projektów ale sporą cześć.
SYmek Napisano 24 Styczeń 2010 Autor Napisano 24 Styczeń 2010 Ten caly Ptex wcale nie jest jakis rewolucyjny. Zautomatyzował to co robiłem sam, kiedy pierwszy raz uruchomilem maxa, nie umialem zmapowac scian to nakladalem rozne obrazki na każdą z nich. Oni to wszystko tylko zpakowali do jednego pliku i dodali dopasowanie texeli/filtrowanie? Gdyby to jeszcze dawali z tą aplikacją do malowania obslugujacą Ptex, co to na filmiku widać to może ktoś by skożystał. Mam wrażenie, że te projekty wypuszczane jako open source to coś co albo sie nie sprawdziło, ma bardzo żadkie zastosowanie, lub zostało zastąpione przez te firmy czymś lepszym. Po co coś kasować, jak można puścić za darmo, narobić troche szumu, a byćmoże ktoś to podłapie i będzie konserwował lub ulepszał za free. Oczywiście nie mam na myśli wszystkich tych projektów ale sporą cześć. Jeśli napisałeś powyższe serio, zostałeś moim bohaterem dnia!
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się