Coody Napisano 24 Sierpień 2010 Napisano 24 Sierpień 2010 Witajcie, Mam kilka problemów które mnie przyatakowały ostatnio w Blenderze. Więc tak: Ad 1. Problem dotyczy kopiowania obiektów. Przy tworzeniu dużych konstrukcji, są elementy które się powtarzają. Kożystałem z Modyfikatora Array oraz Mirror, niestety mnie otrzymywałem wystarczającego efektu. próbowałem kopiować obiekt, bądź duplikować, coś w rodzaju jak w 3DS, ale tutaj chyba jakoś inaczej to się odbywa. Jest jeszcze inna opcja do kopiowania? Ad 2. Miary w Blender. Myślałem że dam radę utworzyć wszystko na "oko", ale to tak nie działa niestety ;) Dlatego moje pytanie: Czy w Blenderze jest możliwość operowanie na wymiarach? cm/m/stopnie? Przy obracaniu obiektu widzę o ile obracam, ale nie widzę opcji "O ile ziom chcesz obrucić obiekt?". Takie samo mnie interesuje jeżeli chcę sobie przesunąć obiekt, albo zaprojektować obiekt na podstawie wymiarów? I czy w przypadku łączenia obiektów z innych projektów te miary są zachowywane? Z miarami spotkałem się w 3DS, ale tutaj tego nie widziałem. Czy da się coś z tym zrobić? Ad 3. Matowość materiału/tekstury. Z tego co każdy zaobserwował w świecie, są materiały które się błyszczą jak "psu jajca", ale również są matowe, które w ogołe nie odbijają światła. Dla przykładu: Dywan, nie odbija światła, ale za to stół drewniany światło jako tako się odbija. Przy renderze normalnie światło pada na obiekt i daje białe odbicie, jak to zniwelować? Jaka opcja, jaki modyfikator albo coś w tym stylu. Proszę o pomoc. W chwili obecnej nie posiadam żadnych innych kłopotów, pytań. Proszę o pomoc. Pozdrawiam.
szczuro Napisano 24 Sierpień 2010 Napisano 24 Sierpień 2010 ad1 shift+D kopia alt+D klon, nie wiem jak to sie odbywa w 3ds bo nie uzywałem ad2 ogólnie operuje sie na jednostkach blendera jak chcesz obrócić przeskoalować przesunąć o wartość to wklep tę wartość z klawiatury i enter. można też włączyć w mesh tools wyswietlanie długości edgów, w 2.5 jest addon do mierzenia ad3. parametr spec (specular) metriału ps. dywan odbija światło! tylko rozprasza je przy okazji (diffuse), gdyby nie odbijał to byłaby czarna plama w miejscu dywanu
mandragora Napisano 24 Sierpień 2010 Napisano 24 Sierpień 2010 Najpierw podaj czy szukasz tego w 2.4x czy 2.5 2. jest taki addons measure panel jak i opcja scene masz takie coś jak Units i sobie zmień na takie jakie chcesz. ( musisz być w trybie edycji )N włączasz boczny panel i szukasz Mesh display i stawiasz ptaszek przy Edge Length Stopnie ustawiasz też w N. 3. ustawienia lampy i materiału e tam szczuro już napisał
Coody Napisano 25 Sierpień 2010 Autor Napisano 25 Sierpień 2010 mandragora tworzę w wersji 2.49b... No punkt 1 jak i punkt 3 spełnia moje potrzeby. Mam niestety zastrzeżenia co do punktu 2. Miary tak, działają, pokazuję długości, ale... Teraz nasuwa mi się pewna myśl. Jak zrobił żeby np. Postawić box'a normalnie ma wymiary 2x2x2 czy jest możliwość wpisania np. wartości 3x3.45x1.001 ? Bo nie widzi mi się przesuwać wierzchołków żeby uzyskać taki efekt a co dopiero dokładność do jednej tysięcznej. Dlatego proszę o info jak to zrobić. Pozdrawiam.
Muzzy Napisano 25 Sierpień 2010 Napisano 25 Sierpień 2010 Chyba nie trzeba pisać skryptu :). Jak dodasz jakiś obiekt wciskasz "n" i tam masz przecież pola "Dimensions"/"Dim" w które wpisujesz wymiary. ( http://users.tkk.fi/~vrantapu/PlaneShift/BlenderHelp/minischool/banana52.png )
RayTracer Napisano 25 Sierpień 2010 Napisano 25 Sierpień 2010 odp. 2 w opcjach z narzedziami do modelowania w trybie edit sobie zaznacz edge length. Ja to robie tak...tworze sobie plane, włączam widok z góry... bierzesz górna krawędz, klikasz g ( przemieszczanie), potem y ( ustawia przemieszczanie na os y, w tym wypadku [widok z gory] bedzie to gora i dól . I teraz wiedzac, ze plane jest 1x1 wpisujesz "-1" i klikasz enter, ( krawedzie powinny sie naniesc jedna na druga )a potem znow g, oraz y i wpisujesz 0.20 ( dla 20 cm). Analogicznie robisz to na krawedzi bocznej z tym ze używając guzika x by przemieszczac sie po osi X. W przypadku glebokosci...zaznaczasz calego face, klikasz e (extrude), po czym z ( ruch po osi Z (głebokosc/wysokosc) ) i znow wpisujesz sobie np. 0.002 dla 2cm. zakladajac ze przyjąłeś skale iż 1 BU to 1m :)
szczuro Napisano 25 Sierpień 2010 Napisano 25 Sierpień 2010 napisz w koncu 2.4 czy 2.5 bedzie łatwiej tłumaczyć
Coody Napisano 25 Sierpień 2010 Autor Napisano 25 Sierpień 2010 szczuro zobacz tak 4 posty wyżej ;) Cycat Coody'ego: tworzę w wersji 2.49b...
Coody Napisano 26 Sierpień 2010 Autor Napisano 26 Sierpień 2010 To znów ja... ;) Jak mogę zmierzyć odległość pomiędzy jednym obiektem a drugim? Stoi sobie box, a obok niego w odległości X kolejny. Jak np, dowiedzieć się ile X wynosi?
dac77 Napisano 26 Sierpień 2010 Napisano 26 Sierpień 2010 Od środka, najbliższych krawędzi, czy najładniejszego facea?
Coody Napisano 26 Sierpień 2010 Autor Napisano 26 Sierpień 2010 Od ścianek. Tak jak byśmy na biórko położyli dwa kartony i mieli zmierzyć o ile od siebie leżą. Leżą rónolegle. To mierzymi normalnie linijką z krawędzi do drugiej krawędzi. Można też od jednej ścianki do drugiej.
szczuro Napisano 26 Sierpień 2010 Napisano 26 Sierpień 2010 najszybszy sposób zrobić edga i przysnapować do wieprzchołków etc i zrobić podgląd w edge length
Coody Napisano 26 Sierpień 2010 Autor Napisano 26 Sierpień 2010 No chodzi właśnie o to, że nie mogę tak "na oko" mierzyć. Nie ma takiej zwykłej funkcji w Blenderze z miarami? :/ Pracowałem na Maxie i Catii tam to miary to podstawa. Mi jest teraz Ciężko tak "na oko" mierzyć. szczuro, pomysł trochę rozwiązujący problem, ale przy 50 elementach, tak mierzyć, zrobi się uciążliwe. Ale Twój sposób w tej sytuacji będzie najbardziej pomocny. A da się w przypadku gdy odległość będzie równa 23,001 zmniejszyć przy pomocy "N" tej odległości do 23,000 i obiekt się prawidłowo przesunie? Czy może program ześwirować i przesunąć względem osi, a nie odległość? Chodzi mi o to czy jak np. boxy są od siebie oddalone pod jakimś kątem, nie są równo ułożone względem osi. Po zmniejszeniu tej odległości wpisanej program zamiast skrócić odległość tego odcinka "po ludzku" Zmniejszy tę odległość operując na jednej osi (przykładowo X). Rozumujecie o co mi się biega? ;) Pozdrawiam.
dac77 Napisano 26 Sierpień 2010 Napisano 26 Sierpień 2010 Nie, nie rozumiem. Blender to nie CAD. Stwórz sobie plany w jakimś CADzie a potem to eksportuj do Blendera i machaj 3D. Możesz też zacząć kombinować z constrainami.
szczuro Napisano 26 Sierpień 2010 Napisano 26 Sierpień 2010 (edytowane) starasznie to karkołomne ;) zaznacz ten edge do mierzenia i ustaw manipulator na tryb view, potem shift+V wybierz front albo side, i teraz zaznacz wierzchołek (mozesz manipulatorem przesuwać) G i dwa razy X albo Y zależnie czy edge jest poziomo czy pionowo na ekranie i wpisz z palca przesuniecie :) na koniec dosnapuj drugi obiekt do wierzchołka w 2.5 jest mozliwość określenia sobie własnego układu współrzędnych (wydawało mi sie że w 2.4 tez było ale nie moge znaleźc) edit: znalazłem view-> transform orientations, wystarczy zaznaczyć edga i kliknąć add :) i masz nowy układ do wyboru w manipulatorach :) pozatym jak powyżej tyle że nie bawisz sie w shift+V a oś to Z Edytowane 26 Sierpień 2010 przez szczuro
Idaho Napisano 26 Sierpień 2010 Napisano 26 Sierpień 2010 Witam Polecam świetny tutorial dla Blendera 2.49 - Precyzyjne modelowanie. Podaję linka: http://www.rab3d.com/tutorial.html Jest tak w wersji online jak i offline (ebook w pdf) Podejrzewam że się tutaj przyda. Pozdrawiam
szczuro Napisano 26 Sierpień 2010 Napisano 26 Sierpień 2010 tu w sumie też możesz zajrzeć może coś ci się przyda http://blender-archi.tuxfamily.org/Scripts
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się