GRiPi Napisano 5 Wrzesień 2011 Napisano 5 Wrzesień 2011 (edytowane) Witajcie! Chciałem się podzielić z wami efektami projektu, w którym ostatnio brałem udział. Jest to PWR RT02, bolid jednomiejscowy, zbudowany w ramach serii wyścigowej Formula Student/SAE, przez PWR Racing Team. Zespół ten działa jako projekt naukowy na Politechnice Wrocławskiej od trzech lat i składa się z 40 młodych, zdolnych inżynierów. Samochód waży 258 kg, jest wyposażony w silnik 600ccm pochodzący z motocykla Honda CBR i rozwija pierwszą setkę poniżej 4s. Ja byłem odpowiedzialny za projekt nadwozia samochodu. Zostało one opracowane w Aliasie, z celem uzyskania powierzchni klasy A. Karoseria, razem z pozostałymi laminatami została wykonana przez naszego platynowego sponsora - firmę Astromal. Rendery: Detale(pełna rozdzielczość): Gotowe auto: Bolid wystartował w zawodach Formula Student UK 2011, oraz Formula Student Germany 2011. Całość przedsięwzięcia nie byłaby możliwa bez wsparcia Politechniki Wrocławskiej, oraz licznych sponsorów. Po więcej informacji zapraszam na: http://www.facebook.com/PWRRacingTeam http://www.racing.pwr.wroc.pl/ http://www.formulastudent.pl/ Zespół obecnie pracuję nad trzecim bolidem - RT03! Edytowane 13 Listopad 2011 przez GRiPi
Sjon Napisano 5 Wrzesień 2011 Napisano 5 Wrzesień 2011 hej, Bardzo fajne przedsięwzięcie i nawet udało się wystartować w wyścigach. Oby tak dalej:). Bolid przypomina mi nieco napompowanego gokarta. cytuję: Ja byłem odpowiedzialny za projekt nadwozia samochodu. Zostało one opracowane w Aliasie, z celem uzyskania powierzchni klasy A. - możesz dodać coś więcej w tym temacie?? Nie chciałbym się zagłebiać i szukać info na stronach tej kategorii. Ale bardziej interesujące jest np. czy w programie, w którym przygotowywałeś model sprawdzałeś jakie opory stawia nadwozie? Czy może chodzi o wymiary auta, a kształt nadwozie mógł być dowolny?
legomir Napisano 5 Wrzesień 2011 Napisano 5 Wrzesień 2011 A tak z ciekawości w czym render? W Aliasie chyba sie nie da, a ponieważ Alias to od razu mi się kojarzy z Mayą przerzucaliście to do niej?(tylko zgaduje ;) )
Robertus Napisano 5 Wrzesień 2011 Napisano 5 Wrzesień 2011 Pierwszy raz czytałem o tym projekcie w polskim Top Gear. Gratuluje tego że już jeździ przede wszystkim :) Renderki ładne.
GRiPi Napisano 5 Wrzesień 2011 Autor Napisano 5 Wrzesień 2011 Autodesk Alias to dawne Alias StudioTools. Czyli ogólnie NURBS. Klasa A to powierzchnie Beziera(bez żadnych spanów), z zachowaniem ciągłości G3 pomiędzy głównymi płatami, oraz G2 między pozostałymi. Cała geometria musi być gładka, równa, bez artefaktów i w odpowiednich tolerancjach. Czyli po prostu wysokiej jakości. W klasie A wykonywane są modele seryjnych samochodów. Proporcje auta są determinowane przez charakter zawodów - tor jest bardzo kręty, prędkości są relatywnie niewielkie, ale za to ciągle występują znaczne przyśpieszenia. Dlatego musieliśmy zaprojektować samochód maksymalnie zwrotny - rozstaw osi to zaledwie 1550mm. Naturalnie, wpłynęło to na ramę nośną, pozycję kierowcy, konstrukcje zawieszenia i inne czynniki. Otrzymane gabaryty są typowe dla bolidów FS. Rolą poszycia jest szczelne zamknięcie strefy kierowcy. Wygląd nie jest bezpośrednio oceniany, ale oczywiście estetyczne auto bardziej przyciągnie sponsorów i jest wizytówką zespołu. Z uwagi na osiągane prędkości opory powietrza nie odgrywają kluczowej roli, lecz naturalnie nie zostały zaniedbane. Cały projekt składa się z kilku tysięcy części, z dokładnym odzwierciedleniem każdej śrubki. Wizualizacje zostały wykonane w 3ds maxie i Showcase'ie.
Sebazx6r Napisano 6 Wrzesień 2011 Napisano 6 Wrzesień 2011 Siema musieliscie wrzucic zwezke pewnie do silnika by ograniczyc moc? Z tego co sie orientuje wymagane jest to przez przepisy.
GRiPi Napisano 6 Wrzesień 2011 Autor Napisano 6 Wrzesień 2011 @Sebazx6r Tak, został zaprojektowany nowy układ dolotowy, ze zwężką 19mm. Wykonano go poprzez druk 3d. Z ciekawości - skąd znasz regulamin FS?
Sebazx6r Napisano 6 Wrzesień 2011 Napisano 6 Wrzesień 2011 Ucze sie na PW na Wydziale inzynierii produkcji. Tzn zostala mi mgr ale nie moge sie zabrac za to. Na przeciwko jest wydzial SiMR. Kolega z akademika (dobry kumpel) byl w kólku naukowym. Jeden ze znajomych scigal sie w szajowozach potem w rallycrosie seicento. Kolega byl mechanikiem. W hali stalo Formula sae skladana (z g. silnikiem od GS ktory na zwezcze to wogole juz by nie chodzil). Kolega mi opowiadał. :). Z regalulaminu to juz wszysto co wiem :) nic wiecej.
chudy Napisano 7 Wrzesień 2011 Napisano 7 Wrzesień 2011 już od dłuższego czasu śledzę Wasz projekt. Bardzo fajnie się to rozwija. I chyba wasz profil jest jednym z niewielu powodów, że trzymam konto na facebooku :P
illusion Napisano 7 Wrzesień 2011 Napisano 7 Wrzesień 2011 Super, chociaz jak na tak szczegółowy model, to studio zdecydowanie za ciemne. Chciałoby się nacieszyć oczy, ale za mało widać. Chyba, że mam źle skalibrowany monitor, ale nie mam :) Pzdr.
GRiPi Napisano 7 Wrzesień 2011 Autor Napisano 7 Wrzesień 2011 @chudy Dzięki za wsparcie! @illusion Problem z renderem był taki, że większość części w aucie jest ciemna, z kolei kolor nadwozia jest biały. Ciężko jest doświetlić tak miejsca zaciemnione, aby nie przepalic karoserii. Całe przygotowanie renderów trwało jedno popołudnie, razem z nadawaniem materiałów. Niemożliwe było dokładne testowanie, czy opracowanie kilku wariantów. Zamieszczam wcześniejsze animacje, widać na nich więcej szczegółów: Muzykę skomponowali Maria i Wiktor Wedlerowie.
GRiPi Napisano 11 Listopad 2011 Autor Napisano 11 Listopad 2011 Dym jest dodany w postprodukcji. Dodaje film z jeżdżącym autem:
Rekomendowane odpowiedzi