Narida Napisano 2 Kwiecień 2013 Napisano 2 Kwiecień 2013 Witajcie, jestem w trakcie uczenia się Zbrusha. Po obejrzeniu masy tutoriali, postanowiłam coś wymodelować aby nieco oswoić się z interfejsem, nawigacją itp. Na początek wybrałam sobie temat mi najbliższy czyli kobieca twarz. Nikt konkretny, bez żanych nawiązań. Bardzo luźno inspirowane postacią Flemeth z Dragon Age'a 2. Czarownica, nieco przerysowane, ostre rysy, dumne spojrzenie. Nieokreślony wiek. Trochę zmarszczek, ale bez przesady. Nie wiadomo czy 40 czy 400 lat. Tyle słowem wprowadzenia. Bardzo zależy mi na konkretnych uwagach szczególnie dotyczących workflow'u. (Kogo nie interesuje może nie czytać tego akapitu). Chciałam stworzyć wszystko od początku do końca w Zbrushu i prawie mi się to udało. Twarz zaczęłam od zwykłej kuli, zinsetowałam body part - twarz i używając dynamesha, połączyłam te dwie siatki, uformowałam szyję i barki oraz ustaliłam ogólne proporcje. Potem wyłączyłam dynamesha i wyrzeźbiłam ile się dało przy takiej niezbyt szczegółowej i pozbawionej sensownej topologii siatce. Następnie postanowiłam zrobić retopologię. Najpierw zdecydowałam się na topology brush ze względu na bardzo dużą spontaniczność tego narzędzia. Ogromną część siatki zrobiłam właśnie w ten sposób. Jednak po zamknięciu i uruchomieniu programu ponownie zaczęłam dostawać masę błędów, non-stop wywalało mi program. Spróbowałam przenieść się do topologii ZSphere ale tam także miałam problemy. Nowoutworzone punkty mogłam przesuwać a tych "starych" nie. Przerzuciałam się zatem do MAxa i dokończyłam Step Buildem. Dalej w przypadku twarzy to juz tylko rzmudne rzeźbienie. Reszte tworzyłam w całości w Zbrushu. Budowałam z ZSphere, rysowałam topologię przy użyciu ZSphere, extractowałam maski, kształtowałam podstawowe obiekty Zbrushowe. Jeśłi ktoś ma jakieś uwagi do takiego systemu - proszę powiedzcie czy coś można robić szybciej bądź lepiej. Jeśli nie to ja mam kilka konkretnyh pytań: 1. Czy jest sens na początku używać dynamesha? Z jednej strony pozwala to połączyć różne siatki w jedną całość i swobodnie je kształtować. Z drugiej strony tracimy w ten sposób np. dobrą topologię siatki z brusha "insert body parts". Czy jest jakiś sensowaniejszy sposób zaczynania pracy? 2. Patrząc pod kątem tworzenia assetów dla gier komputerowych - czy jest sens zaczynać siatki w Zbrushu? Rozumiem, że dla twarzy zaczęcie w Zbrushu daje więcej swobody w kształtowaniu. Jednak kiedy postać już mam i tworzę dla niej dodatki to w niektórych przypadkach zaczynanie ich w Zbrushu oznacza że i tak będę musiała robić retopologię do low poly. Czy nie lepiej jednak inne siatki zaczynać w Maxie i tylko je uszczegóławiać w Zbrushu? Czy to po prostu zależy od tego jak jest akurat wygodniej i tyle? 3. Topology tools w Zbrushu. I Topology Brush i Zsphere Topology mnie zawiodły. Po przeresetowaniu programu się crashowały, albo miały jakieś bugi. Czy ktoś też ma z tym problemy czy to ja coś źle robię? w czym robicie retopologie? 4. Czy da się łączyć Zspheres między sobą podczas ich budowania? Mam na myśli czy da się stworzyć np kwadrat, albo zamkniętego loopa? Cokolwiek w tym stylu? A topologia wygląda tak: (tutaj także, wszelkie uwagi dotyczące poprawności mile widziane) Uff, to chyba na razie tyle. Za wszelkie kometarze i odpowiedzi na pytania będę bardzo wdzięczna
Ven Kin Napisano 2 Kwiecień 2013 Napisano 2 Kwiecień 2013 odpowiadając na pytania: 1. używasz dynamesha jak chcesz mieć dobrą siatkę do scuptowania bazowej formy :D Możesz zacząć sobie z jakiejś bazy, wtedy nie musisz się babrać z dynameshem. 2. w zibraszu robisz hipoly, masz gdzieś jak wygląda siatka, byle żeby model wyglądał dobrze. 3. dziwny jesteś albo nie umiesz jeszcze korzystać z tych narzędzi :D u mnie wystarczy że przełącze sobie priorytet zibrasza na high i śmiaga, +16gb ramu nie zaszkodzi :D ale to już norma. 4. da się, poczytaj sobie na zbrush central, albo ... poczytaj gdzie indziej :D co do skulptu.... mega średnio wyszły oczka i usta, reszta spoko
PLS Napisano 3 Kwiecień 2013 Napisano 3 Kwiecień 2013 Jak na początki w ZBrushu to jest całkiem nieźle. Z każdym kolejnym modelem będziesz nabierać coraz więcej wprawy, dlatego dłub jak najwięcej. Jeśli chodzi o topologię i retopologię - robisz tak jak Ci wygodniej. Ja wolę bazę zrobić w maxie z odpowiednią topologią aby w ZB po zagęszczaniu siatka płynnie się układała. Później podczas retopo wystarczy gdzieniegdzie poprawić bazę i jest ok. Oczywiście nie zawsze da się w bazie przewidzieć każdy element - w trakcie pracy dużo może się zmienić i dużo dojść nowego. Wtedy retopologia od zera (albo przynajmniej częściowa) jest potrzebna. Do retopo używam tylko maxa. Gęsty model w ZB optymalizuję przy pomocy Decimation Master i wrzucam do maxa, a tam narzędzia w panelu Freeform i jazda;] No ale jeśli Tobie wygodniej jest robić wszystko w ZB to tak rób (wiele osób tak robi), ustalasz sobie workflow tak jak Ci wygodniej.
tiger250 Napisano 3 Kwiecień 2013 Napisano 3 Kwiecień 2013 Jej, poczatki nauki mówisz? :D Ja zabieram się za Zbrusha od kilku la ti nie moge ruszyć z miejsca... Podziwiam, dla mnie piękne :)
Narida Napisano 3 Kwiecień 2013 Autor Napisano 3 Kwiecień 2013 Dziękuję bardzo za komentarze :) @PLS: właśnie mi też jednak wydaje się jakoś naturalniejsze zaczynać w Maxie. I tak samo zdecydowanie bardziej przemawia do mnie Max przy retopologii. Ale zastanawiałam się czy to nie jest tylko kwestia mojego nieobycia z Zbrushem. Cieszę się, że tak nie jest :) Decimation Mastera sobie zaraz obczaje. Ps. Widziałam Twoje prace - są świetne :) Violet Wizarda sobie na pewno jeszcze postudiuję :D @tiger250: dziękuję :) Jest masa stron z tutorialami na ten temat, ja przyjęłam taktykę zapałek w oczy, kawy w łapie i do przodu :D @ven kin: czy zbrush nie jest programem 32-bitowym? Z tego co wiem to to oznacza, że może użyć max 4Gb RAM-u To na pewno nie będzie jeszcze koniec. :) Jak chwilkę odsapnę to może poprawię jeszcze nieco model i na pewno będę chciała go pomalować, przerzucić do maxa i wyrenderować - żeby cały ten proces przećwiczyć. Jeśli ktoś ma jeszcze jakieś uwagi czy coś poprawić w modelu przed malowaniem to chętnie przyjmę :D
Ven Kin Napisano 3 Kwiecień 2013 Napisano 3 Kwiecień 2013 Narida naprawdę tylko tyle wyniosłeś z mojej wypowiedzi ? *zbrush jest programem 32 bitowym ale łapie całą możliwą pamięć operacyjną... czyli mało wiesz o tym sofcie.
mafida Napisano 3 Kwiecień 2013 Napisano 3 Kwiecień 2013 Fajna wiedźma, podoba mi się:) Narida *zbrush jest programem 32 bitowym ale łapie całą możliwą pamięć operacyjną... Ciekawa teoria;)
deshu Napisano 3 Kwiecień 2013 Napisano 3 Kwiecień 2013 Dlatego nie zabieram się już za główki - bo u ciebie pierwszy wygląda duuuzo lepiej niż u mnie pięćdziesiąty model:) Dobra babcia, ale nie przytuliłbym się. *zbrush jest programem 32 bitowym ale łapie całą możliwą pamięć operacyjną... czyli mało wiesz o tym sofcie. Prima Aprilis to już było kilka dni temu man...
Ven Kin Napisano 3 Kwiecień 2013 Napisano 3 Kwiecień 2013 ahh szlag, dni mi się mylą, za dużo siedzę na forum
Narida Napisano 3 Kwiecień 2013 Autor Napisano 3 Kwiecień 2013 @Ven Kin: Temat pamięci Zbrusha i jego sposobu pracy jest dla mnie dość ważny - chcę wiedzieć jak dobrze ustawić ten program żeby śmigał i żebym nie miała z nim problemów. Tak jak powiedziałam na początku - to moja pierwsza praca w Zbrushu - naturalne że mało wiem o tym sofcie - dlatego zadaję pytania a nie udzielam odpowiedzi. Kiedy mi się crashował Zbrush wyskakiwał mi monit "Locked main mem in list-out". Szukając czegos na ten temat w necie natknęłam się właśnie na info o ograniczonym wykorzystaniu przez Zbrusha pamięci RAM. I z tego co rozumiem stąd: http://www.zbrushcentral.com/showthread.php?165211-A-workstation-biuld-for-ZB http://www.zbrushcentral.com/showthread.php?1325-Auto-Compact-memory http://www.zbrushcentral.com/showthread.php?68184-Purchasing-A-Computer-To-Use-Zbrush http://www.vtc.com/products/PixologicZBrush4/UI/104022 oraz z definicji, którą podaje sam Zbrush przy Preferences>Mem>Compact Mem - to właśnie to, że Zbrush może użyć max 4096 Mb RAMu, potem zaczyna zapisywać na dysku a w między czasie oczyszcza sobie RAM żeby móc do niego powrócić. Jednak cały ten temat wydaje mi się być dość skomplikowany, dlatego wolę, żeby ktoś bardziej zorientowany mi to jeszcze potwierdził, wytłumaczył i wyklarował. Jeśli wytłumaczysz mi dlaczego i w jaki sposób Zbrush korzysta z całości RAMu oraz doradzisz co ustawić w Zbrushu żeby działał jak najlepiej to będzie super. Jeśli ktoś jeszcze ma możliwość wyklarowania jakoś tego tematu to byłabym bardzo wdzięczna :)
Narida Napisano 3 Kwiecień 2013 Autor Napisano 3 Kwiecień 2013 o.O a jeszcze przed chwilą było tak pusto, dziekuję za miłe komentarze :) mam przez to rozumieć że Zbrush ma ograniczony RAM? ;> A jak to jest z tą topologią? Bo ja się po prostu natknęłam na jakichś forach na opinię, że te toole tak potrafią mieć, że się właśnie po zresetowaniu programu wykrzaczają. Czy Topology brush po prostu nie może udźwignąć czegoś tak skomplikowanego jak twarz? Czy może ale się crashuje po zresetowaniu programu więc trzeba wszystko w jednym posiedzeniu zrobić? Czy to w ogóle nie powinno tak być bo o czymś nie wiem?
indian Napisano 3 Kwiecień 2013 Napisano 3 Kwiecień 2013 hej, nie jestem specem od zibrasza, ale jak mi się wykrzaczał to wystarczyło tak jak podał Ven Kin ustawić priorytet aplikacji w Menedżer zadań Windows na Wysoki, może pomoże :)
mirach Napisano 3 Kwiecień 2013 Napisano 3 Kwiecień 2013 Hej Super ta wiedzma wyglada, bardzo fajny design postaci. pozdrawiam
Narida Napisano 3 Kwiecień 2013 Autor Napisano 3 Kwiecień 2013 dzieki wielkie :) daje mi to siłę do dalszej pracy :) @indian: jak doczekam się jakiegoś następnego crasha to na pewno spróbuję :) Dzięki wielkie :D
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się