Zernat Napisano 7 Maj 2013 Napisano 7 Maj 2013 (edytowane) Witam. Mam pewien problem z kaustyką w VRay'u i chciałbym was prosić o pomoc. Mianowicie, focia: http://img845.imageshack.us/img845/2830/kaustykaproblem.jpg Z tego co wygoglowałem jest to wina albo caustic subdivision (znalazłem to na stronie o VRay'u 1.5 i wydaje mi się, że w VRay'u 2.3 czegoś takiego nie ma, bądź jak zwykle nie potrafię znaleźć). Albo wina jakichś innych multi sampli co też starałem się sprawdzić jednak bez żadnych efektów. Czy może jest to wina specyficznego światła jakie mam ustawione, mianowicie hdr'ka jako ogólne oświetlenie, i drugie "mniejsze" vray light które świeci tylko na przezroczystą powłokę oka ? Będę wdzięczny za wszelkie rady, Pozdrawiam. @Edit: Moje eksperymenty dalej nic nie dają ;/ Postaram się to lepiej pokazać. Bez kaustyki: http://imageshack.us/a/img42/3871/bezkaustyki2.png Z kaustyką: http://imageshack.us/a/img248/8586/zkaustyka2.jpg A w scenie wygląda to tak: http://imageshack.us/a/img21/1307/problem8.jpg Całość oświetla jeszcze hdr'ka. Te małe VRay Light'y oświetlają tylko te zaznaczone przezroczyste elementy. Sprawdzałem też czy w domyślnych ustawieniach VRay'a problem się naprawi i okazuje się, że niestety nie. Czyli gdzieś musi być chyba po prostu jakiś ptaszek, opcja której nie zaznaczyłem, nie zwiększyłem :/ Edytowane 8 Maj 2013 przez Zernat
Zernat Napisano 10 Maj 2013 Autor Napisano 10 Maj 2013 Czy nikt nie ma pomysłu jak mógłbym to naprawić ? Założyłem też temat na oficjalnym forum VRay'a jednak tam też niestety nic się nie dowiedziałem :/ To może ktoś z was wie czy mógłbym za pomocą jakiejś innej funkcji nadrobić braki w kaustyce ? Bo jeśli z kaustyką nic się nie będzie dało zrobić, to może mógłby mi ktoś podpowiedzieć co mogę zrobić aby światło padało bardziej równomiernie na te oczy ? Czy może coś takiego da się osiągnąć jednak tylko z kaustyką ? Pozdrawiam.
Miłosz3ds Napisano 11 Maj 2013 Napisano 11 Maj 2013 Czołem! Dawno się kaustyką nie bawiłem, ale coś tam może wymyślimy. Przede wszystkim - jak wygląda u Ciebie sytuacja ze skalą sceny? "Kropeczki" wyglądają po prostu jak powiększone fotony, a że vray jest silnikiem, w którym skala jest ważna - bo wszystkie ustawienia świateł powiązane są z jednostkami - problem może tkwić w tym. Swoją drogą, co chcesz osiągnąć poprzez wpakowanie kaustyki do sceny? Pozdrawiam!
Zernat Napisano 11 Maj 2013 Autor Napisano 11 Maj 2013 Faktycznie po przeskalowaniu sceny kropeczki się znacznie zmniejszyły ! Jak to jest, że potrafisz rozwiązać każdy mój problem w jednym zdaniu ? :D Wygląda to teraz tak: http://img59.imageshack.us/img59/8866/problem9m.jpg Coś stało się z refleksami, ale podejrzewam, że wystarczy jak odświeżę hdr'kę. Teraz te kropeczki sąbardzo małe, długość modelu zwiększyłem z 6 jednostek do 160. Teraz jak rozumiem, muszę po prostu model powiększać tak długo dopóki kropeczki będą już niemal niewidoczne, tak ?
Miłosz3ds Napisano 12 Maj 2013 Napisano 12 Maj 2013 A spróbuj też pobawić się "vray properties" dla światła, kliknij prawym na światełko w scenie i tam masz do wyboru te ustawienia. Tam możesz sobie na pewno wybrać liczbę fotonów, nie wiem czy nie możesz też wybrać wielkości fotonów. Czy jak powiększyłeś dziesięciokrotnie obiekt to nie rozjechał Ci się hair'n fur?
Zernat Napisano 12 Maj 2013 Autor Napisano 12 Maj 2013 Włosy się rozjechały, ale miałem je na splajnach a więc recomb wystarczył. W tym "vray properties" rozmiaru fotonów nie było jako takiego, ale za to był caustic subdivison czy jakoś tak i z tego co czytałem to właśnie to reguluje jakość kaustyki. W każdym bądź razie zwiększyłem to z 1500 do 5000, czas budowania mapy kaustyki podskoczył z 1.5 min do niecałych 20 min i fotony faktycznie się jeszcze zmniejszyły, ale chyba zbyt dużym kosztem :P Focia: http://imageshack.us/a/img405/6285/problem10.jpg Chyba najlepszym wyjściem będzie dalej skalować model, co o tym myślisz ?
Miłosz3ds Napisano 12 Maj 2013 Napisano 12 Maj 2013 Jeżeli nie masz jakiegoś riga już zbudowanego, jeśli włosy masz na splajnach i nic Ci się nie rozjedzie - to jak najbardziej. Niestety z kaustyką za dużo Ci nie pomogę, trochę szczerze mówiąc strzelam - bo nie używam. :) ale szczerze mówiąc nie do końca nadal wiem do czego chcesz jej użyć, może jest jakiś mniej czasochłonny sposób na to, żeby ten efekt osiągnąć - tylko nie wiem co nim jest? :)
Zernat Napisano 12 Maj 2013 Autor Napisano 12 Maj 2013 Znaczy, z tą kaustyką chce osiągnąć ładnie oświetlone oczy, jak zobaczysz focie z mojego pierwszego postu, to widać, że bez kaustyki oczy są oświetlone nierówno, brzydko i z przepaleniami w niektórych miejscach, można to naprawić inaczej niż z kaustyką ? I czy jeżeli model powiększę zbyt mocno (np. do paru, parunastu tysięcy jednostek) to czy nie pojawią się wtedy w przyszłości jakieś błędy jak to miało miejsce gdy model był zbyt mały ? Pozdrawiam.
Miłosz3ds Napisano 13 Maj 2013 Napisano 13 Maj 2013 Zależy jak powiększasz. Jeżeli normalnie, za pomocą modyfikatora xform -to nie powinno się nic zwalić, no chyba że zwykłym skalowaniem działasz - to może coś tam się wywalić. Słuchaj, a może zamiast kaustyki pobaw się materiałem self illumination? Oczywiście o bardzo słabym współczynniku świecenia, ale plus byłby taki, że nie powstawałyby cienie na oczkach. Może np. jakiś mix zrób ze swojego materiału + ten self illumination. Teraz tak kombinuję, nie mam jak sprawdzić jak to się będzie zachowywało, sam zobaczysz najlepiej czy o to Ci chodziło. Self illumination w Vrayu -> VrayLightMtl
Zernat Napisano 13 Maj 2013 Autor Napisano 13 Maj 2013 Powiększałem niestety normalnie, ale wszystko wygląda ok, mam nadzieję, że gdy później będę to animował nie wyjdą żadne babole ^^ Focia: http://imageshack.us/a/img571/5890/problem11.jpg Jednak to nie to, mimo że jasność dałem na 0.1 to ciągle widać te dziwne i w moim odczuciu nienaturalne przepalenia :/ A czy powinienem unikać tej kaustyki ? Pozdrawiam.
Miłosz3ds Napisano 13 Maj 2013 Napisano 13 Maj 2013 Co do powiększania - zrób w takim razie reset xforma na wszelki wypadek póki możesz, przed skinem czy czymś takim - unikniesz przynajmniej części problemów. Najlepiej potem collapse do editable poly. A nie myślałeś znów żeby strzelić sobie po prostu korekcję tego w postprodukcji? Myślę, że bardzo dużo będzie można wyciągnąć. Zwłaszcza, jak sobie rozbijesz wszystko na warstwy i będziesz kombinować np. z warstwą dotyczącą odbić. Możesz wtedy nawet delikatnie maską się pobawić albo coś w tym stylu. Co o tym myślisz? :)
Zernat Napisano 14 Maj 2013 Autor Napisano 14 Maj 2013 Znalazłem taki oto tutek odnośnie reset xform: http://www.mrbluesummers.com/933/video-tutorials/reset-xforms-monday-movie Widzę, że on nadpisuje wszystkie inne modyfikatory, dlatego mówisz aby po nim zrobić collapse do editable poly, tak ? Jednak zważywszy na to, że ciągle eksperymentuje z Hair and Fur, chyba poczekam aż finalnie ustawię to futro i wtedy zrobię dla każdego elementu, bądź dla wszystkich naraz tego reset XFrom'a. Jednak pomijając już to, że kiepsko osobie radzę z PS'em to chcę zrobić z tego animację gdzie pająk się będzie poruszał itp. Chyba w takim razie postpro w PS'ie tego typu odpada.
Lucek Napisano 14 Maj 2013 Napisano 14 Maj 2013 Zernat: A po co ci ta kaustyka? Nawet przy fotorealistycznych setupach nie widziałem żeby ktoś jej używał. Podstawą do stworzenia ładnych oczu jest dobra tekstura i bump. Wiem że to cartoon ale zapoznaj się z tym wątkiem: link
Miłosz3ds Napisano 14 Maj 2013 Napisano 14 Maj 2013 Jednak pomijając już to, że kiepsko osobie radzę z PS'em to chcę zrobić z tego animację gdzie pająk się będzie poruszał itp. Chyba w takim razie postpro w PS'ie tego typu odpada. Do animacji to jakiś sofcik do compositingu polecam, Nuke czy ew. Aftera. Zobaczysz o ile łatwiej kupę rzeczy można zrobić, ile rzeczy można oszukać w postprodukcji - zyskując na czasie i jakości. WARTO równolegle ogarnąć sobie temat takiego softu i po prostu to uzupełniać. Co do xforma, to tak. Możesz na końcu to zrobić, przed skinningiem itp. Pozdrawiam! :)
Zernat Napisano 14 Maj 2013 Autor Napisano 14 Maj 2013 (edytowane) Rozumiem, w post pro na pewno zrobię korekcję kolorów itp. jednak te odbicia chciałbym zrobić bezpośrednio, bo wiem, że się da, tylko ja nie potrafię :D Lucek, przejrzałem temat, wyciągnąłem z niego to, że zrobię okrągły środek oka zamiast płaski i zwiększę glossines przezroczystego z 0.8 do 1. aby był bardziej "mokry". Mogę tą "mokrość" jeszcze jakoś podkreślić ? Bo materiał białka ma to już na jedynkę jednak jest jeszcze troszkę zbyt mało "mokry". Co do oświetlenia ludzie piszą, że załatwili to shaderami itp. Ale jak ? Ja próbowałem naprawdę wielu ustawień i zawsze wychodziły mi jakieś nieprzyjemne przepalania, dziwne światełka itp. i jak na razie tylko kaustyka rozwiązała mi ten problem :/ Pozdrawiam. 2Edit: Pozmieniałem trochę ustawienia i zaczynam pomowli myśleć, że nawet z tym przepaleniem bez kasytki wygląda to łądniej ... xd Focia bez: http://imageshack.us/a/img41/72/pajak34bezkaustyki.jpg Focia z: http://imageshack.us/a/img545/7379/pajak34zkaustyka.jpg Co o tym myślicie ? Edytowane 14 Maj 2013 przez Zernat
Miłosz3ds Napisano 15 Maj 2013 Napisano 15 Maj 2013 Pamiętaj, żeby sobie też dobrze zaplanować kadry. Nie wiem jak tam widzisz tą animkę, ale nie ma co dłubać tak idealnie oczu jeśli nie będziesz ich miał na zbliżeniach - tylko dokładasz sobie pracy :) Bez kaustyki też mi się bardziej podoba - w tym ujęciu. Pamiętaj że potem jak oczy będą zmieniać położenie to światło będzie inaczej padać :) powieki zostawiasz takie o czy jakoś będziesz dłubać jeszcze?
Zernat Napisano 16 Maj 2013 Autor Napisano 16 Maj 2013 Będę pamiętać, nawet sobie zrobię słynny "story board" (koniecznie niebieski kolor na białym tle :DD) Faktycznie te przepalenia mają teraz coś w sobie ^^ Powiek raczej nie będę już zmieniać, są one bardzo proste tak samo jak nogi, ale im dłużej patrzę na to jak na całość to dochodzę do wniosku, że to wszystko się ładnie całkiem komponuje. Aczkolwiek, będę musiał sprawdzić jak wygląda renderowanie tych plam, trochę się boję, bo wydaje mi się, że za każdym razem kiedy lekko przesunę kamerę to renderują się one w innych miejscach. Obawiam się, że na animacji zamiast oczu będzie dyskoteka :/ Ale sprawdzę to jeszcze dokładnie. Teraz jeszcze poprawię trochę materiały, zrobię Reset XForm'a, sprawdzę renderowanie tych plam i może wreszcie będę mógł przejść do rigowania. Pozdrawiam.
Zernat Napisano 18 Maj 2013 Autor Napisano 18 Maj 2013 Niestety moje obawy się potwierdziły :/ Focie: http://imageshack.us/a/img43/9760/plamy3u.jpg http://imageshack.us/a/img35/1134/plamy2.jpg http://imageshack.us/a/img600/2630/plamy1.jpg Te plamy, jak i szum na futrze (ale to chyba kwestia sampli) generują się losowo, przez to postać będzie miała na oczach dyskotekę. Moglibyście mi coś doradzić ? Mnie wersja bez kaustyki też bardziej się podoba, jednak jeśli te plamy będą się w ten sposób renderować to raczej nic z tego nie wyjdzie :/ Pozdrawiam.
Tomo Napisano 18 Maj 2013 Napisano 18 Maj 2013 a robi ci ona jakąś różnice w reszcie sceny żebyś musiał ją mieć ? jeśli nie to wyłącz dopracuj materiał oczu odbicia i będzie ok. Jeśli jednak potrzebujesz ją do innych elementów sceny to wyrenderuj same oczy osobno i poskładaj w AE zaoszczędzisz czasu na szukaniu odpowiedzi i dasz sobie dodatkową możliwość korekty oczu w 2d w realtime.
Miłosz3ds Napisano 18 Maj 2013 Napisano 18 Maj 2013 A jak renderujesz, zwykłe sety czy pod animację już? Rzeczywiście troszkę się błyszczą oczka.
Zernat Napisano 18 Maj 2013 Autor Napisano 18 Maj 2013 Raczej nie będę potrzebował w reszcie sceny. Ale nawet jeśli to będę mógł chyba włączyć kaustykę tylko dla niektórych modeli ? Ale jak dopracować te odbicia ? Co konkretnie ? Jaki parametr odpowiada za te przepalania ? :P @Miłosz: To renderowałem normalnie, 3 ujęcia na poruszającej się kamerze, nie zmieniałem żadnych ustawień pod renderowanie animacji.
Miłosz3ds Napisano 18 Maj 2013 Napisano 18 Maj 2013 To absolutnie na to nie patrz. Vray w normalnym trybie losowo rozmieszcza fotony, więc klatka po klatce odtwarzanie tego absolutnie nie ma sensu. Na finalny render wszystko ładnie poustawiasz i nic nie będzie migotało, nie bój się. :)
Zernat Napisano 18 Maj 2013 Autor Napisano 18 Maj 2013 O w takim razie dzięki wielkie, pierwszy raz robię coś takiego w VRay'u, nawet nie wiedziałem że VRay ma jakieś tryby :D Dzięki wielkie za pomoc i pozdrawiam. A więc robię teraz RestXForm'a i mogę już chyba rigować, prawda ?
Miłosz3ds Napisano 18 Maj 2013 Napisano 18 Maj 2013 Ma, ma :) Jasne, zabieraj się za riga bez obaw. Jeżeli będą jakieś błędy to przy skinowaniu dopiero. Upewnij się jednak, że nie będziesz już skalować modelu, ani odbijać ani nic takiego (po rigowaniu) - może Ci to przysporzyć kolejnych kłopotów :) Rób riga a potem skinujemy. Pozdrawiam! :)
Zernat Napisano 18 Maj 2013 Autor Napisano 18 Maj 2013 (edytowane) To mam jeszcze takie finalne pytanie, obecnie model ma ponad 1500 jednostek,. zmniejszyć go aby mieścił się na tym gridzie w Perspectiv View, czy może lepiej nie, albo może to nie ma znaczenia jeśli nie używam już kaustyki ? I jeśli mam go skalować to jak bezpiecznie to zrobić ? Nałożyć na niego modyfikator XForm, zaznaczyć Gizmo, przeskalować w dół i znów dać Rest Xform ? @Edit: Wpadłem właśnie na pewien pomysł, mój model to pająk (wydało się xD), ma on 8 nóg które chciałbym aby się zginały, czy mógłbym zrobić tylko dla nich riga i skina a następnie zlinkować je do "głównego" ciała. I tak samo zagrać sprawę z oczami ? Tzn. zrigować je i znów zliknować do ciała ? Oszczędziłbym chyba sporo roboty z pełnym rigiem, co o tym myślicie ? Edytowane 18 Maj 2013 przez Zernat
Miłosz3ds Napisano 18 Maj 2013 Napisano 18 Maj 2013 Jak najbardziej możesz tak zrobić - mówiąc o rigu. Właśnie na tym to mniej więcej polega, żeby sobie ułatwiać pracę a nie iść jakimś tam wyrobionym przez kogoś trybem, który nie do końca idealnie będzie pasował do Twojej postaci. Co do skali modelu to nie tylko kaustyka się liczy. Tak samo przecież GI jest liczone na podstawie jednostek, jeżeli dobrze się orientuję - jednostki są też ważne przy riggowaniu (ale tu nie mówię na 100%, ledwie riggowanie liznąłem). Nie jestem w stanie powiedzieć jak najlepiej sobie to ustawić - na pewno im mniej najróżniejszego skalowania itp tym lepiej, czasem coś się machnie przypadkiem i po miesiącu pracy może coś wyjść - więc to powinno być zrobione już na samym początku - ja np. zawsze robiłem tak, że ustalałem skalę sceny właśnie dla postaci, a potem, kiedy łączyłem postać ze scenografią - skalowałem samą scenografię do wielkości postaci. Najlepiej zrobionej postaci nie ruszać - nie skalować.
Zernat Napisano 18 Maj 2013 Autor Napisano 18 Maj 2013 Rozumiem, w takim razie nie tykam tego wszystkiego póki działa xD A więc biorę się za tutki i ruszam do walki z rigiem. Dzięki wielkie wszystkim za pomoc :))
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się