Skocz do zawartości

Jak soft graficzny 3d wybrać, głównie do modelingu postaci.


RickDeckard

Rekomendowane odpowiedzi

Hej :) Od jakiegoś czasu nosze się z zamiarem rozpoczęcia przygody z grafiką 3d. Mam jednak świadomość że jest to bardzo rozległy temat, i szczerze mówiąc nie wiem jakiego softu graficznego zaczac sie uczyc. Kupiłem sobie podstawy kursu 3ds max8, ale mam zamiar najwięcej przeznaczyc nauki na modeling postaci, nie wiem czy 3ds max jest do tego najlepszy choć z drugiej strony, słyszałem że to największe i profesjonalne narzędzie do grafiki 3d i warto zaczac sie go uczyć. Czy w 3ds max mozna z podobna swobodą modelować postacie jak w zbrushu ? a może na poczatek zacząc uczyc się zbrusha ?

 

Bardzo proszę zaawansowanych o sugestię jaki soft graficzny wybrać :) Jestem grafikiem 2d i chce troche poszerzyć swoje choryzonty o grafikę 3d.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 20
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Max to może i jest największy objętościowo, ale o jego mocy to nie świadczy, a tym bardziej profesjonalności(nie zrozum mnie źle to profesjonalny program do grafiki 3d podobnie jak i darmowy Blender czy Maya o profesjonalności stanowi użytkownik, nie program). Do postaci używa się głównie Zbrusha(samego lub łączonego z Maxem/Maya i czasem np. z Mari do malowania tesktur czy Photoshopem). Choć niektórzy preferują Mudboxa albo 3dCoata, pewne możliwości w sculptingu ma Modo lub Blender. Sporo zależy też od tego czy to postacie do gier czy filmów, bo workflow nieco się różni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz ziom robić charactersy to najlepiej będzie zacząć od Zbrusha ewentualnie Mudboxa, jak tam chcesz, kwestia wyłącznie gustu, programy różnią się interfejsem i kilkoma funkcjami, ale generalnie sculpt jest taki sam. Ściągnij sobie triale obydwu i zobacz, który bardziej Ci podpasuje.

W maxie można modelować fajnie postacie, czy jak w zbrushu... nie wiem, ale zasada jest ta sama, robisz tak żeby wyglądało najlepiej, jak umiesz to wymodelować to git, jak nie to wyskulptujesz.

 

Chyba najlepiej było by nauczyć się Sculptu najsampierw a następnie modelowania. Przy charactersach większość pracy nad modelem spędzisz rzeźbiąc, 3ds max czy inne modelery przydadzą Ci się do retopo, czy wymodelowania niektórych elementów, mapowania czy wypalania mapek.

 

Anyway, jak chcesz się zacząć bawić w postaciowca to można by zacząć od Zbrusha(znajdziesz do niego najwięcej tutków czy innego pomocnego stuffu na sieci), a potem nauczyć się 3ds czy innego softu.

 

Nie baw się w żadne blendery czy inne podobne softy, bo nic z tego nie wyjdzie i stracisz tylko czas, jedyny ich plus że są darmowe, ale na dłuższą metę nieprzydatne. Tak czy inaczej w robocie będziesz pracował w zibraszu więc wydaje mi się że to najlepsza opcja.

 

To jest wyłącznie moje zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej

 

Dzieki za odpowiedz, owszem wszystko zależy od użytkownika w końcu program to tylko narzędzie, ale chce na początku zacząć uczyć się odpowiedniego narzędzia żeby później nie wycofywać się tylko dlatego że popełniłem bład przy doborze softu. Głównie chce się skupic na nauce modelingu postaci, czy do gier czy do filmów to dla mnie w tym momencie zupełnie nie istotne bo nie sadze zebym miał czas az tak bardzo zagłębić się w ten temat :) Powiedzmy ze chce wykorzystać elementy 3d do grafiki 2d. Mam jeszcze pytanie czy opanowanie technik rzeźbiarskich w zbrushu jest trudnym zadaniem i czy fakt że kiedyś zajmowałem się tradycyjną rzezbą bedzie mi pomocne przy modelowaniu postaci ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zbrush oczywiscie jest najlepszy ale do rzeźbienia, jeżeli masz sie decydować na jakikolwiek program do rzeźby to tylko zbrush. Zadne mudboxy 3dcoaty, przejrzyj galerie najlepszych i zobacz w czym pracują "profesjonalisci". Ciekawostką o której muszę wspomnieć jest wg mnie blender, którego wielu uważa za narzędzie niezbyt profesjonalne. Jego niewątpliwą zaletą jest to że jest darmowy, łączy cechy programu do sculptu/modelingu na całkiem niezłym poziomie. Jeżeli nie używasz wszystkich fajerwerków zbrusha to rzeźbi sie całkiem przyjemnie (nie uważam żeby miedzy blenderem a zbrushem była przepaść o której pisze diabelt, dynamic topology FTW!). Zbrush bodaj triali nie oferuje wiec zostaje ci kupno albo pirat

decydując się na zbrusha potrzebujesz jeszcze drugi program do rzeczy o których pisze indian.

max kombajn prawie 3gb po instalacji ma tryliard różnych funkcji z których i tak pewnie nie skorzystasz ale w środowisku jest uważany za jedyny słuszny, warto go znać. "retopo, czy wymodelowania niektórych elementów, mapowania czy wypalania mapek", to zrobisz "chyba" w każdej aplikacji 3d o jakiej wspomniano wyżej.

"fakt że kiedyś zajmowałem się tradycyjną rzezbą bedzie mi pomocne przy modelowaniu postaci ? " zdecydowanie tak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

max kombajn prawie 3gb po instalacji ma tryliard różnych funkcji z których i tak pewnie nie skorzystasz ale w środowisku jest uważany za jedyny słuszny, warto go znać.

 

Warto, nie warto to kwestia dyskusyjna, duze studia to raczej maya;)

Jako pomocniczy soft to albo blender (darmowy) albo modo (niestety platny ale i tak ze wszyskichkich platnych stosunkowo tani).

Znajomi smigaja na blenderze i czasem naprawde ten soft zadziwia (na plus).

Plusem tych dwoch softow jest to, ze sa male, odpalaja sie w trymiga i robienie w nich to przyjemnosc, a kwestie zwiazane z renderingiem czy animacja (turntable etc) tez nie sprawi problemu.

 

Dodatkowo moge polecic uvlayouta do rozkladania map uv (genialne narzedzie). Ale to juz tak na przyszlosc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3ds Max + ZBrush to świetne combo, używam od kilku lat i nie planuję zmieniać (przynajmniej na razie). Gdybym musiał przesiąść się na inny soft to pewnie mógłbym zamienić Maxa na Maye a ZBrusha na Mudboxa. No ale na to raczej się nie zanosi;] UVLayout świetny program, również polecam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki serdeczne za te wszystkie pomocne komentarze, widzę że można tutaj liczyć na fachową poradę, co do użytkownika PLS jesteś mega wymiataczem, ciekawe jak długo pracujesz jako grafik 3d twoje prace i warsztat są naprawdę imponujące. Myśle że w twoim przypadku jest to wynikiem za równo ciężkiej pracy jak i dużego talentu, gratuluje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja dodam że wadą Blendera przy retopo pomimo tego że ma dość dobre narzędzia i bardzo fajne patenty na retopologie. To jest wydajność viewportu która jest no kiepska więc jak zaimportujesz sobię model z zbrusha to musi się on mieścić w 2-3 milionach. na przeciętnym komputerze.

 

Kiedy do modo/maxa możesz zaimportować dużo gęstrzy model więc te retopo będzie też dokładniejsze. + import w blenderze jest kiepski.. długo czekasz nie ma progress bara... łatwo może się zawiesić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

diabelt, RickDeckard - hehe dzięki Panowie, ale nie ma co przesadzać. Z resztą tu nie chodzi o talent ani ciężką pracę, po prostu odpalasz dobrą muzę, wpadasz w amok i ręce same lecą z tematem;PP

A tak serio, niestety sam soft to tylko mniejsza część sukcesu. Trzeba poświęcić sporo czasu na przeglądanie tutoriali, różnych dyskusji na forach czy innych portalach no i oczywiście kombinowaniu samemu:] Trzeba też mieć na uwadze, że sama wiedza techniczna nie zrobi z człowieka super artysty, więc należy przeglądać sporo prac innych, oglądać różne filmy, czytać książki czy też grać w gry i wtedy głowa łapie różne pomysły. Dobrze jest nawet robić sobie zdjęcia kiedy zauważysz coś ciekawego - bardzo możliwe że kiedyś Ci się przyda jako pomysł do projektu. Ja osobiście lubię sobie nawet kolekcjonować miniaturki różnych obrazków. Na takich małych miniaturkach często odbierasz obraz inaczej - po prostu mało na tym widać detalu więc włączasz swoją wyobraźnię i sam ustalasz sobie w głowie co się tutaj znajduje. Często po powiększeniu takiej miniaturki okazuje się, że własne wyobrażenia były zupełnie inne niż to co faktycznie znajduje się na obrazku - no ale twój pomysł w głowie zostaje i możesz z niego skorzystać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm owszem, ale tak w zasadzie jest z każdą dziedziną grafiki czy to jest webdesign, fotomontaż, conceptart etc. Sęk w tym że trzeba miec do czegoś predyspozycję a ty jak widac masz olbrzymie do grafiki 3D kolejny plus za skromność, długo siedzisz w temacie że tak spytam ?

Wiesz jak się zaczyna i chce czegoś nauczyć to człowiek sobie uzmysławia jak długą ma drogę przed sobą żeby chociaż zacząc w sposób średnio zaawansowany ogarniać temat :) Nie można się zniechęcać no i trzeba znaleść czas jeszcze :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Webdesignem, fotomontażem i conceptartem też się dawno temu zajmowałem, bo generalnie dawniej zajmowałem się wyłącznie 2d. Ok 6 lat temu zacząłem na poważnie zabierać się za 3d - bodajże mniej więcej wtedy kiedy zarejestrowałem się tutaj na forum.

Dobrze mówisz, grunt to się nie zniechęcać. Myślę że każdy miewał chwile zniechęcenia, ja też nie jestem wyjątkiem, ale ważne aby się nie poddawać i brnąć do przodu. Natłok materiału do nauczenia może trochę dołować, bo faktycznie jest tego sporo. No ale też nie wszystkim będziesz się zajmować. Jeśli chcesz uczyć się tworzenia postaci to skupiasz się głównie na modelowaniu, rzeźbieniu, mapowaniu i teksturowaniu. Później możesz łyknąć inne zagadnienia jeśli będziesz mieć czas i ochotę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki PLS ja wiem że dobre efekty nigdy nie przychodzą od razu, ale przez cały ostatni rok miałem dylemat czy isc w tym kierunku czy nie jest za pozno, czy znajde czas, czy szybko sie nie zniechęcę, zamiast juz wcześniej wziasc dupe w troki i zaczac cos z tym robić, tak bywa. Skoro pracujesz od 6 lat i osiągnąłeś taki poziom to przywracasz mi wiare w to że warto podjąć wyzwanie. Jak znam zycie wazne jest na poczatku zeby duzo robic tutoriali i opanowanie narzedzia na jakimś przyzwoitym poziomie a pozniej dopiero reszta. Na razie skupiam sie na nauce Zbrusha i 3ds maxa, muszę przyznać że zaczyna mnie to coraz bardziej wkręcać :) Przyznam jednak że jak przeglądam forum to czasami wogole nie łapie sie w terminologii, ale to pewnie przyjdzie z czasem :) Myślę że codzienna praca z maxsem i zbrushem po jakimś czasei bedzie skutkowała jakimiś efektami, trzeba byc optymistą :) Mam jeszcze pytanko :) żeby modelowac postacie na przyzwoitym poziomie trzeba umieć dobrze rysować ? praca w 3d jest zupełnie inna niz w 2d dlatego pytam tak z ciekawosci ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Umiejętność rysowania może pomóc, to fakt. Jednak bez tego również możesz świetnie rzeźbić. To są różne dyscypliny, znajomość jednej pomaga przy drugiej, ale nie jest niezbędna.

Terminologia początkowo będzie dla Ciebie zamotana, jest to zupełnie normalne. Ja nawet oglądając kursy video na temat riggowania, gdzie człowiek nie dość że opowiada to jeszcze pokazuje, to i tak różnych rzeczy nie ogarniałem. Dopiero po jakimś czasie gdy zdobywałem więcej wiedzy i wtedy raz jeszcze oglądałem te kursy to przyswajałem więcej informacji. Dzisiaj przeglądając te tutki sam się zastanawiam jak mogłem tego nie rozumieć, przecież wszystko jasno było przedstawione. No ale niestety tak jest, jak człowiek świeży w temacie to inaczej wszystko odbiera. Tak więc trzeba być wytrwałym i nie nastawiać się na zawojowanie świata w szybkim tempie bo to jeszcze nikomu się nie udało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności