Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Obecnie modeluję palety drewniane, mam dane każdego elementu w excel jednak nie mogę znaleźć w Blenderze żadnej opcji rysowania bloków wg wymiarów np:

chcę narysować deskę o wymiarach 1300mm na 75mm o grubości 17mm

jest w blenderze gdzieś opcja do wprowadzania wielkości wg jednostek?

Takie rysowanie "na oko" mnie nie interesuje.

  • Odpowiedzi 7
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Napisano (edytowane)

Po pierwsze na panelu głównym musisz wejść na zakładkę sceny, do sekcji jednostek i tam zmienić jednostki na system metryczny

 

Teraz możesz wpisywać na panelu properties w sekcji dimensions wymiary w mm, po prostu wpisując w sekcji dimensions w x: 1300mm, w y: 75mm i w z: 17mm. Możesz wpisywać też w metrach, albo w centymetrach, albo nawet w kilometrach dopisując jednostkę (m, cm, km)... da się też wpisać w mikrometrach - um :)

 

Możesz jeszcze włączyć na panelu properties [n] w sekcji mesh display (pojawia się w edit mode) żeby pojawiały się wymiary krawędzi (lenght)

 

*Panel Properties włącza się za pomocą skrótu [n] na klawiaturze

Edytowane przez ikkiz
Napisano (edytowane)

Properties -> Scene -> Units. Tam ustawiasz na Metric. Teraz jedna jednostka blendera to jeden metr. możesz też tam ustawić skale żeby jedna jednostka była centrymetrem.

 

Jednak jak będziesz to gdzieś eksportował to sprawdź 10 razy czy wszystko się zgadza już tam. Jak to sama geometria to powinno być okej.

Kumpel z pracy ostatnio próbował wyeksportować animacje zrobioną symulacją rigid body do UnrealEngine i natrafił na całą stertę bugów i niespójności w tym przeliczaniu. Np nie da się zrobić symulacji dla obiektów które mają więcej niż 14 kilogramów, przenikają przez podłogę jakby fizyka ich nie dotyczyła. ;) Coś na to postaramy się poradzić, kumpel spisze uwagi i wyśle deweloperom.

Edytowane przez Monio
Napisano

@yazhubal ja także jestem bardzo przywiązany do milimetrów w każdym aspekcie pracy nie tylko w blenderze.

Od wersji 2.70 także podczas przesuwania obiektów w widoku 3d można dokonywać w mm lecz konieczne jest wprowadzanie za każdym razem "mm" za wartością przesunięcia.

Na szczęście jest pewien sposób aby sobie nieco uprościć życie a mowa to o programiku Autohotkey, który służy między innymi do automatyzacji oraz przemapowywania klawiszy. Nie będę się za bardzo rozpisywał każdy może sobie sprawdzić stronkę:

 

http://www.autohotkey.com/

 

A tutaj kilka swietnych poradników od podstaw:

 

https://www.youtube.com/user/ahkTuts

 

 

Ale do sedna. Naskrobałem w Autohotkey prosty acz pomocny skrypt, który dopisuje za mnie "mm" w konkretnych sytuacjach i tak:

Wpisując np rozmiary obiektu na zakładce "Transform" w obszarze "Dimensions" wprowadzając po kolei wartości liczbowe używam kombinacji "Shift+Tab", która w tym przypadku dopisuje "mm" oraz "klika" "TAB" aby przenieść kursor do kolejnego wiersza i umożliwić użytkownikowi wprowadzenie kolejnej wartości.

Przemieszczając w widoku 3d całe obiekty lub tylko werteksy, krawędzie lub poligony, po wpisaniu wartości danego przesunięcia używam kombinacji "Ctrl + NumEnter", która w tym przypadku dopisuje za mnie "mm" oraz klika "Enter" zatwierdzając operację.

 

Dodatkowo postanowiłem przemapować klawisz "Q" na "Y" ponieważ jest o wiele poręczniej niż ze standardowym "Y" a w pisaniu tekstu praktycznie się go nie używa.

 

W pierwszej lini kodu jest zapis, który powoduje, że wszelkie przemapowania działają tylko w oknie blendera.

Jednocześnie załączam gotowe skompilowane wersje skryptu (jeden bez przemapowanego "Q") oraz wersje otwarte, które można sobie edytować w notatniku lecz do ich działania lub skompilowania potrzeba zainstalować Autohotkey.

Wersję skompilowaną uruchamiamy jako exe i będzie ona działać w pasku zadań (najlepiej wrzucić do folderu autostart aby uruchamiał nam się razem z systemem)

 

Spakowane skrypty można pobrać z poniższego adresu:

http://www.adrive.com/public/jG4mcn/Skrypty%20autohotkey.zip

Napisano

Pozwolicie, że trochę odkopię temat. Przymierzam się do ogarnięcia prostej drukarki 3D do drukowania prostych elementów modelarskich (przynajmniej na początku). Bardzo przydatne byłyby odpowiednie wymiary, ale jakoś nie bardzo potrafię znaleźć odpowiednie "pola" do zadeklarowania wymiarów. Na panelu "properties -> transform" nie mam "dimensions". Sekcję jednostek mam ustawioną na metryczną. Już szukam i czytam i nie potrafię sobie poradzić. Modelować potrafię już na poziomie wystarczającym do moich potrzeb, ale blokują mnie wymiary. Blender świeżo zainstalowany, wszystkie widoki tak jak uruchamiają się przy pierwszym uruchomieniu. Bardzo proszę o wyrozumiałość i pomoc.

Napisano

Dzięki za odpowiedź, ale nie do końca o to chodziło. Chwilę jeszcze się "bawiłem" i doszedłem do tego, że deklarowanie wymiarów jest dostępne w "object mode", w "edit mode nie potrafię deklarować wymiarów (chyba że się nie da), a jeżeli się da to jak? Jest kolejny mały krok. Wcześniej projektowałem w ProEngineer, trochę inaczej się to robiło. Pozostaje ćwiczyć i tutoriale klepać, żeby poznać program i utrwalić skróty klawiszowe ;).

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności