Napisano 17 Sierpień 200915 l Na wzór wątku o ZBrushu, zakładam wątek o poradach przy korzystaniu z Mudboxa. Możecie tu linkować materiały znalezione w sieci, swoje tipsy, tutoriale, itp. Możecie też wysyłać PM'ki z pytaniami - w miarę możliwości i umiejętności, będę odpowiadał na pytania. Sam zresztą chciałbym zrewidować swoją wiedzę z innymi, więc możemy pomóc sobie nawzajem. Na wstępie polecam przejrzeć Quick Start Series Wayne'a Robsona: http://www.youtube.com/view_play_list?p=D3175C8339CB7105 Pluginy: Turntable: http://area.autodesk.com/downloads/plugins/free_mudbox_2010_turntable_plug_in_with_source_code MudWalker: http://www.mudboxhub.com/MudWalker/mudwalker.zip Relight: http://www.mudboxhub.com/ReLight/relight.zip (info: http://www.mudboxhub.com/s/plugin ) Tutoriale dotyczące nowych narzędzi w Mudzie 2011: Flatten to UV workspace - http://area.autodesk.com/tutorials/creating_normal_map_and_flatten_to_uv_space Creating creature workflow - part 1, part 2, part 3 Pose Tools Introduction - http://area.autodesk.com/tutorials/mudbox_2011_pose_tools_introduction Multi Object Posing - http://area.autodesk.com/tutorials/multi_object_posing Vector Displacement - http://area.autodesk.com/tutorials/using_vector_displacement_maps_as_stencils_in_mudbox_2011 Maya rig to Mudbox - http://area.autodesk.com/tutorials/maya_2011_rig_to_mudbox_2011_joints Tutoriale dotyczące nowych narzędzi w Mudzie 2010: Extraction - http://www.pixelcg.com/blog/?p=450 FBX - http://www.pixelcg.com/blog/?p=452 Wax & Dry - http://www.pixelcg.com/blog/?p=455 Photoshop - http://www.pixelcg.com/blog/?p=448 Stencil - http://www.pixelcg.com/blog/?p=446 Filters - http://www.pixelcg.com/blog/?p=444 SDK - http://www.pixelcg.com/blog/?p=442 Ciekawe tutoriale z Area Autodesk: rzeźbienie deski - http://area.autodesk.com/tutorials/mudbox_techniques_for_props_1_wood rzeźbienie głazu - http://area.autodesk.com/tutorials/mudbox_techniques_for_props_2_stone Lit sphere material - http://area.autodesk.com/tutorials/lit_sphere_material_closer_look Character detailing - http://area.autodesk.com/tutorials/groundup_series_character_detailing Wyłączenie kompresji LZW w TIFFach - http://area.autodesk.com/tutorials/disabling_lzw_compression_on_tiff_files_in_mudbox Konwertowanie modelu i matcapów z ZBrusha do Muda - http://area.autodesk.com/tutorials/convert_zbrush_model_and_matcap_for_mudbox TIPS'N'TRICKS Żeby przyspieszyć działanie Dry Brusha, należy wejść w Windows>Preferences>Paint>Fast Dry Brush Podczas rysowania tekstur można korzystać z Color Pickera przełączając się na chwilkę z wybranego narzędzia tak, jak w photoshopie. Należy nacisnąć i trzymać "I", wybrać kolor lewym przyciskiem myszy, puścić "I". Żeby PYTANIA I ODPOWIEDZI Po importowaniu okazuje się, że local x jest przesunięty :/ i mirror x nie działa tak jak powinien. Robiłem center pivot, ale nic to nie dało. Więc przesuwałem ręcznie model tak, żeby było dobrze, ale idealnie tego nie zrobię i będzie nie równo. Jeśli model jest symetryczny to robimy tak: 1) na najniższym levelu wciskamy V i zaznaczamy dwa symetryczne face'y, leżące obok siebie na osi symetrii modelu. 2) Wciskamy CTRL+V (Mesh>Set Topological Axis) (czasami błoto prosi, żeby powtórzyć dwa pierwsze kroki na lvl 1) 3) W ustawieniach narzędzia wybieramy przy polu mirror tangent Powinno działać. Jeśli siatka nie jest symetryczna to możemy wybrać opcję mirror X (wtedy narzędzie jest odbite względem pkt 0 osi X), albo local X (wtedy narzędzie jest odbite względem pkt 0 lokalnej osi X obiektu). Czy na skończonym modelu można zrobić pozę? Tak, trochę nad tym myślałem i w końcu wykombinowałem, że można zejść do najniższego poziomu, wyeksportować do jakiegoś pakietu 3d, zrobić pozę, a później wczytać plik jako warstwę w mudboxie. Działa z grubsza bez problemów. Zrobiłem sculpta na modelu, który nie miał mapy UV. Po wczytaniu opcją load UV model na zerowym levelu działa dobrze, ale po przejściu wyżej się psuje. Niestety to jest znany bug, który jest ponoć rozwiązany w wersji 2010 Robimy tak: 1) eksportujemy model z najwyższego lvlu do obj (zapamietujemy który to lvl) 2) eksportujemy model z lvl 0 do obj 3) model z lvl 0 importujemy do jakiegoś softu, gdzie można go zmapować 4) mapujemy, ale nie zmieniamy typu obiektu (czyli jeśli w maxie po imporcie mamy editable mesh to nie zmieniamy na editable poly przy mapowaniu!! numery vertxów wtedy się zmieniają i jest "po kwiatkach") 5) eksportujemy zmapowany obiekt z lvl 0 do obj 6) importujemy ten plik w mudboxie, w nowym pliku 7) dzielimy siatkę tyle razy (shift+D), żeby dojść do lvl który mieliśmy wyeksportowany 8) będąc na tym wysokim lvl dajemy import as layer i wybieramy obj z siatką na wysokim lvl 9) teraz spokojnie możemy wypalić normalkę (maps>extract texture map>new operation) Vega92: Najlepiej pokazuje to ten obrazek :P http://www.fototube.pl/pictures/gloewabld2.jpg Wygląda to tak jakby mirror przestał działać przez jakiś czas. Tego w wersji 2009 nie da się naprawić. Niestety. Rozwiązanie step by step jak można ominąć błędy z mirrorem: 1#. Tworzymy nową warstwę. http://www.fototube.pl/pictures/kroek_pierwszy2.jpg 2#. Maziamy na niej (ale bez mirrora) i tylko po jednej stronie głowy/plane/itp. Robimy Duplicate Selected. http://www.fototube.pl/pictures/kroek_drugi2.jpg 3#. Zaznaczamy nową warstwę (tą skopiowaną) i robimy flip x http://www.fototube.pl/pictures/kroek_trzeci2.jpg Efekt końcowy: http://www.fototube.pl/pictures/koeniec3.jpg Edytowane 3 Kwiecień 201015 l przez User190
Napisano 17 Sierpień 200915 l Dzięki za pomoc. Właśnie miałem problem z tym local x. Jesteś wielki :D
Napisano 18 Sierpień 200915 l M@ti sorki ze nie na pm'ka zadaje pytanie ale... ;) moglbys napiac czy da rade ustawic skroty klawiszowe tak jak w zbrushu ? mianowicie ostatio chcialem pozmieniac i udalo sie ale nie tak jak w zbrushu :( np. da rade ustawic zeby obracanie modelu bylo tylko pod lewym przyciskiem myszki ale zeby tez pod tym bylo rzebienie ? bo tak chyba nie da sie :( pozdrawiam
Napisano 18 Sierpień 200915 l Posiedzisz chwile, to sie na nowo przyzwyczaisz. W koncu wszystkie programy poza Zbrushem w ten sposob dzialaja ;) A tak serio, to pewnie da sie z jakim altem, shiftem lub innym kontrolem. Ale jak w ZB na pewno sie nie da.
Napisano 18 Sierpień 200915 l heh no wlasnie ustawilem sobie pod altem obracanie przyblizanie alt+ctrl i calkiem fajnie prawie jak zbrush ;) tak prawde mowiac zbrush i mudbox sa do rzebienia tak samo dobre kwestia przyzwyczajenia... pozdrawiam
Napisano 18 Sierpień 200915 l W mudboxie można ustawiać skróty jako kombinację dowolnego przycisku i ctrl lub shift lub alt lub lmb lub mmb lub rmb. Nie można robić akcji jak w zbrushu, gdzie wciskasz alt, myszkę, puszczasz alt i ruszasz mychą. Btw. system z altem i 3 przyciskami jest zły? Na piórku są zazwyczaj dwa przyciski - chwilkę zajęło mi przyzwyczajenie się do tego maykowego interfejsu, ale teraz pracuje mi się bardzo wygodnie. edit: Reanimator mnie uprzedził :P
Napisano 18 Sierpień 200915 l yyy? Mam zupelnie inne zdanie na ten temat:) Z jednym zalozeniem: ten nizej przemapowuje na srodkowy, a gorny na prawy. I smiga az milo! Dodam, ze w przyciski wciskam kciukiem, nie palcem wskazujacym, wiec nacisniecie odbywa sie prawie poza swiadomoscia ;) ;) P.S. Sprobowalem teraz wskazujacym - dramat. Ktos w ogole tak pracuje? ;)
Napisano 18 Sierpień 200915 l nielot> może masz jakieś złe piórko? ;) A tak na serio myślę, że to kwestia przyzwyczajenia. Ja też wciskam kciukiem i nie zwracam na to uwagi.
Napisano 18 Sierpień 200915 l Ja napotkałem błędy z mirrorem. Dokładnie to jakby nie zadziałał tak jak trzeba :D Jednak musiałem ten problem jakoś rozwiązać i jest taka możliwość. Nie wiem czy to w tym temacie to pasuje, ale M@ti napisał, że tutaj można wstawiać tipsy, tutoriale, itp. :D Problem: Najlepiej pokazuje to ten obrazek :P http://www.fototube.pl/pictures/gloewabld2.jpg Wygląda to tak jakby mirror przestał działać przez jakiś czas. Tego w wersji 2009 nie da się naprawić. Niestety. Rozwiązanie step by step jak można ominąć błędy z mirrorem: 1#. Tworzymy nową warstwę. http://www.fototube.pl/pictures/kroek_pierwszy2.jpg 2#. Maziamy na niej (ale bez mirrora) i tylko po jednej stronie głowy/plane/itp. Robimy Duplicate Selected. http://www.fototube.pl/pictures/kroek_drugi2.jpg 3#. Zaznaczamy nową warstwę (tą skopiowaną) i robimy flip x :) http://www.fototube.pl/pictures/kroek_trzeci2.jpg Efekt końcowy: http://www.fototube.pl/pictures/koeniec3.jpg Ma to też swoje wady. Trzeba będzie równo maziać na środku ponieważ po zrobieniu flip odbije nam prawą i lewą stronę. Może się komuś przyda.
Napisano 20 Sierpień 200915 l W pierwszego posta wrzuciłem tutki pokazujące nowe opcje w mudzie 2010. Mam nadzieję, że się komuś przydadzą :)
Napisano 20 Sierpień 200915 l W ogole dobrze by bylo, gdyby wszystkie tipsy byly w pierwszym poscie, albo zeby byly w nim odnosniki do innych postow w tym watku.
Napisano 7 Wrzesień 200915 l a ja mam pytanie takie: czy da sie jakos zrobic\ustawić zeby przy ciągnięciu movem przy osi symetri nie robiła sie dupa?
Napisano 7 Wrzesień 200915 l Nope - niestety. Możesz to wypełnić Fill'em, albo ustawić fallofa na prostą poziomą linię - wtedy nie będzie gradacji siły.
Napisano 7 Wrzesień 200915 l thx za odp, ale kurna nie postarali sie zeby do tej pory od muda1 nie zlikwidowac takiego babola to lipa na maxa, tyle ze z tego co pamietam w mud1 jakos mniejszy ten "efekty" był
Napisano 8 Wrzesień 200915 l Ciągle sporo w nim bugów, ale ten, jak pewnie sam zauważyłeś, jest niesamowicie wkurzający. Co ciekawe na Area nikt tego nie raportował jako buga, więc pewnie nikt tego nie poprawi. Zrobiłem updt tutków w pierwszym poście: Ciekawe tutoriale z Area Autodesk: rzeźbienie deski - http://area.autodesk.com/tutorials/mudbox_techniques_for_props_1_wood rzeźbienie głazu - http://area.autodesk.com/tutorials/mudbox_techniques_for_props_2_stone Lit sphere material - http://area.autodesk.com/tutorials/lit_sphere_material_closer_look Character detailing - http://area.autodesk.com/tutorials/groundup_series_character_detailing Wyłączenie kompresji LZW w TIFFach - http://area.autodesk.com/tutorials/disabling_lzw_compression_on_tiff_files_in_mudbox Konwertowanie modelu i matcapów z ZBrusha do Muda - http://area.autodesk.com/tutorials/convert_zbrush_model_and_matcap_for_mudbox Dodałem też sposób na pozowanie modeli po sculpcie. Mój patent z rana ;) Edytowane 8 Wrzesień 200915 l przez User190
Napisano 3 Kwiecień 201015 l Kolejny updt w pierwszym poście - dodałem nowe tutki związane z Mudboxem 2011.
Napisano 7 Kwiecień 201015 l Apropos Mudboxa 2011-tutaj można ściągnąć nowe mental rayowe vector displacement shader'y dla maya,maxa i xsi:) http://www.psychocore.com/ Teraz czekam na triala muda 2011:) Pozdr:)
Napisano 7 Kwiecień 201015 l mafida nie czekałeś długo http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/pc/index?siteID=123112&id=13565063
Napisano 15 Październik 201014 l http://mudbox.ideascale.com - enjoy. PS. nie instalujcie wersji 2011.5 - ma powaznego buga z symetria.
Napisano 24 Marzec 201114 l Jeśli komuś bardzo brakuje narzędzia typu clay tubes z Zbrusha to bardzo podobne działanie można uzyskać ustawiając falloff zwykłego Sculpt brusha na całkowicie płaski i wybierając kwadrat w zakładce stamp. Być może to oczywiste, ale kombinowałem z narzędziami Wax i Foamy i one są raczej do czego innego, choć mogłyby sugerować że to właśnie odpowiednik Claya z ZB. Niby to dwa dodatkowe kliki w stosunku do ZB, ale ja wolę mieć kilka opcji w jednym narzędziu, niż 10 narzędzi różniących się tylko jedną opcją.
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto