JacekCichy Napisano 7 Czerwiec 2010 Napisano 7 Czerwiec 2010 (edytowane) Jako ze to moj pierwszy post na forum tak wiec witam wszystkich! :) Na swoj warsztat wzialem dosyc znany samolot mig-21 jednak z racji tego ze mam baardzo male doswiadczenie w modelowaniu tego typu modeli wiec bardzo prosze o rady szczegolnie jezeli chodzi o topologie siatki czy jak to tam sie nazywa. Z gory dziekuje :) A oto pierwszy render po 2h pracy: Edytowane 8 Lipiec 2010 przez JacekCichy
kliment woroszyłow Napisano 8 Czerwiec 2010 Napisano 8 Czerwiec 2010 lawiną komentów sie nie przejmuj, inna rzecz ze pokazujesz początek i nie ma za dużo do komentowania, póki co jest ok na moje oko. Rób dalej i wrzucaj. I czuj się obserwowany ;)
wjaworski Napisano 8 Czerwiec 2010 Napisano 8 Czerwiec 2010 Uważaj na ramkę szyby pancernej wiatrochronu - na tyle, na ile to widać na ilustracji, wydaje się trochę za szeroka (może być problem z dopasowaniem do szkła - może trochę za mały promień całej owiewki)? Czy stożek wlotowy miał tuż za krawędzią otworu taki "próg", jaki zamodelowałeś? Mogę się mylić, ale niczego takiego sobie nie przypominam - w tym miejscu konstruktor raczej się stara o jak najmniejsze opory przepływu, więc chyba by czegoś takiego tam nie wstawiał... W każdym razie początek dobry - tylko zgromadź sobie jak najwięcej zdjęć różnych zakamarków, zawsze się przydają.
JacekCichy Napisano 8 Czerwiec 2010 Autor Napisano 8 Czerwiec 2010 Dzieki :) wjaworski: co do stozka to wlasnie nie wiem do konca jak to jest wiec w najblizszym czasie planuje wycieczke do muzeum lotnictwa co by porobic troche zdjec. Natomiast co do owiewki to nie do konca wiem o co Ci chodzi jezelibys mogl troszke pokreslic po moim rysunku i zalaczyc linka to bylbym bardzo wdzieczny :)
wjaworski Napisano 9 Czerwiec 2010 Napisano 9 Czerwiec 2010 Super że masz oryginał w zasięgu aparatu - będziesz mógł zweryfikować też i tą sugestię związaną z kształtem wiatrochronu (załączam obrazek z komentarzem). Czasami takie rzeczy wychodzą, gdy się za bardzo ufa planom samolotu. Trzeba pamiętać, że kreślarze, choćby najstaranniejsi, są tylko ludźmi, a papier zniesie wszystko (w odróżnieniu od realu i 3D).
JacekCichy Napisano 9 Czerwiec 2010 Autor Napisano 9 Czerwiec 2010 Male uaktualnienie: I obowiazkowa siatka: wjaworski: Analizowalem to co zakresliles i jest tam jeden blad ale chyba nie akurat jezeli chodzi o wypuklosc tej ramki rzuc okiem chocby na to: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/1_Pucki_Dywizjon_Lotniczy_MiG-21_bis.jpg Natomiast co do stozka miales 100% racji i juz go zmienilem troche :)
wjaworski Napisano 10 Czerwiec 2010 Napisano 10 Czerwiec 2010 Tak, masz rację, jak popatrzyłem na zdjęcia to też mi wygląda na to, że powierzchnia wiatrochronu bardziej przypomina cylinder, "nacięty na ukos" płaską szybą pancerną, niż stożek. W kazdym razie jak wstawisz w ten model szkło, to będzie wszystko jasne :)
Mariusz. Napisano 13 Czerwiec 2010 Napisano 13 Czerwiec 2010 Nie. Po drugie nie podoba i nie toleruje takiego długiego stożka wlotowego....dwa razy dłuższy niż w oryginalnym MIG-u.....chyba że to wersja FIN z długim stożkiem.....wypadałoby podac dokładne szczegóły modelowanego obiektu w nazwie tematu..... Jacku, robisz skrzydła z profilem czy flat ?
JacekCichy Napisano 13 Czerwiec 2010 Autor Napisano 13 Czerwiec 2010 @Mariusz: Samolot to Mig-21 bis - a tutaj refka: http://www.freewebs.com/snijboon/MIG21%20bis%20Pol%2041%20elt.jpg wydawalo mi sie ze mniej wiecej dobrej dlugosci jest stozek. Co do skrzydel to oczywiscie z profilem, wrzuce powiekszenie na nie jak skoncze lotki klapy i sloty modelowac :) @bbandi: Hehe no staram sie kazdy wolny czas mu poswiecac z tym ze aktualnie sesja wiec powoli idzie tak czy owak dzieki za motywacje :D
Mariusz. Napisano 14 Czerwiec 2010 Napisano 14 Czerwiec 2010 Chyba że to BIS.....bo normalna pierwsza wersja nie miała tak długiego stożka....dopiero późniejsze miały.... W jaki sposób robisz skrzydła z profilem ? Krzywą baziera którą kopiujesz i łączysz np. prostą czy innym może łatwiejszym i milszym sposobem ?
KoMic Napisano 14 Czerwiec 2010 Napisano 14 Czerwiec 2010 jaki by nie byl ten stozek, to chyba jest OK, dlatego ze on i tak zmienial dynamicznie swoja dlugosc w zaleznosci od predkosci. przynajmniej taka jest idea tego elementu, poniewaz na nim wywoluje sie fale uderzeniowa w locie supersonicznym
JacekCichy Napisano 14 Czerwiec 2010 Autor Napisano 14 Czerwiec 2010 Co do sposobu modelowania skrzydla to jest to sposob prosty jak budowa cepa a mianowicie zwykle modelowanie polygonami a natepnie przypisanie smoothgrup osobno do gornej czesci osobno do dolnej czesci i osobno do koncowki a nastepnie zageszczenie siatki zgodnie z przypisanymi smoothgrupami. Skrzydlo to najprostszy element co zreszta mozesz zobaczyc na zrzucie: http://img16.imageshack.us/img16/9534/skrzydlo.png BTW. Caly samolot to modelowanie przy pomocy polygonow. Nie uzywam wogole krzywych beziera. Moim zdaniem pomimo ze czasami troche ciezej sie nimi rysuje (polygonami) to daja wieksza kontrole nad siatka. Ale to zapewne zalezy tez od tego kto rysuje :P
JacekCichy Napisano 16 Czerwiec 2010 Autor Napisano 16 Czerwiec 2010 Po ostatniej wizycie w muzeum lotnictwa calkowicie przemodelowalem skrzydla glowne choc zabardzo tego nie widac :P W zalaczniku kolejny mały up:
bbandi Napisano 16 Czerwiec 2010 Napisano 16 Czerwiec 2010 (edytowane) Jacku dawaj większe te obrazki bo ciężko się do czegokolwiek przyczepić:). P.S mój sposób na skrzydło to utworzenie obrysu za pomocą line (obrysu skrzydła zaraz przy kadłubie) a następnie extude po kawałku i dopasowywanie do blueprintów ze wszech stron. Edytowane 16 Czerwiec 2010 przez bbandi
JacekCichy Napisano 16 Czerwiec 2010 Autor Napisano 16 Czerwiec 2010 Pan kaze sluga musi :P Ta wielkosc sie wziela stad ze proboje roznych mozliwosci forum co by w miare ladnie watek wygladal. BTW. Skonczylem modelowanie glownych skrzydel wiec mozna je krytykowac bez ustanku :D
bbandi Napisano 16 Czerwiec 2010 Napisano 16 Czerwiec 2010 Zastanów się czy ułożenie siatki na skrzydłach nie będzie kolidować z podziałami blachy, które mam nadzieję bedziesz robił.
Mariusz. Napisano 17 Czerwiec 2010 Napisano 17 Czerwiec 2010 (edytowane) P.S mój sposób na skrzydło to utworzenie obrysu za pomocą line (obrysu skrzydła zaraz przy kadłubie) a następnie extude po kawałku i dopasowywanie do blueprintów ze wszech stron. Ja mam trochę toporniejszy ale też prosty sposób. Tworzę kwadrat który wydłużam do długości skrzydła, potem przesuwam go na blueprinta (bok), a potem w Edit mode po prostu staram się dopasowac na początek proste fragmenty, gdy trzeba zrobic zakręt posługuje się cięciem (klawisz K), skrzydło zrobione tą metodą można zobaczyc w moim temacie o kranie. P.S Będziesz robił ster kierunku ? Edytowane 17 Czerwiec 2010 przez Mariusz.
JacekCichy Napisano 17 Czerwiec 2010 Autor Napisano 17 Czerwiec 2010 Bbandi: No wlasnie chyba nie bede robil podzialu blach dlatego ze mozliwe ze bede chcial wykorzystac model w gamedevie a poza tym z ostatniej wizyty w muzeum stwierdzam ze te podzialy na zdjeciach widac dlatego ze sa podrdzewialy/brudne a nie dlatego ze sa duze wiec zrobienie tak malych szczelin nie jest dobrym pomyslem bo nie bedzie ich widac na renderze za bardzo natomiast normalmapka jak najbardziej :) Mariusz: To ciagle WIP narazie skonczylem modelowac tylko skrzydla glowne reszta caly czas czeka w kolejce :) tak wiec owszem bedzie ster kierunku.
JacekCichy Napisano 18 Czerwiec 2010 Autor Napisano 18 Czerwiec 2010 Ostatnio przemodelowywalem owiewke kabiny chyba z 4 razy i to juz ostateczna wersja: Teraz w kolejce czeka: -statecznik pionowy -stateczniki poziome -detale -podwozie -kabina
bbandi Napisano 18 Czerwiec 2010 Napisano 18 Czerwiec 2010 Szybko łapiesz o co biega:) podoba mi się to. Planowanie kolejnych czynności jak najbardziej wskazane, proponuję mapować uvw map, zrobić texturę poszycia kadłuba taką która po "zawinięciu" pokryje cały kadłub min na długości i szerokości ,wyskalować na obiekcie i obrócić w prostej osi, najlepiej obrabiac w czasie rzeczywistym i od razu nanosić poprawki, tak samo skrzydła tylko że uvw planar map. Skrzydła najlepiej podzielić na pół, np górna część pligonów jedna textura (skrzydło góra) oraz poligony dolne (skrzydło dół).Zrobić 2 textury
Mariusz. Napisano 19 Czerwiec 2010 Napisano 19 Czerwiec 2010 -statecznik pionowy -stateczniki poziome To już masz :) Potrzebujesz steru kierunku, co do statecznika poziomego to nie wiem czy jest pływający czy ma oddzielny ster wysokości... Będę tu nad takimi projektami czuwał, w końcu jestem modelarzem rc i fanatykiem lotnictwa :P
wjaworski Napisano 19 Czerwiec 2010 Napisano 19 Czerwiec 2010 Hehe, Mariusz., jesteś fanatykiem lotnictwa, a nie wiesz że odrzutowce z "pokolenia" MiG-21 mają zazwyczaj płytowy ster wysokości? Tradycyjny (dwuczęściowy) robi się przy prędkościach okołodźwiękowych nieskuteczny.
Mariusz. Napisano 20 Czerwiec 2010 Napisano 20 Czerwiec 2010 Hehe, przecież nie można wiedziec wszystkiego, zresztą nie przepadam za MIG-iem 21, jedynie fajna jest dla mnie dwudziestka dziewiątka, po drugie nie mam lat 30 czy chocby 18, mam 13 lat :]
JacekCichy Napisano 20 Czerwiec 2010 Autor Napisano 20 Czerwiec 2010 bbandi: Hehe dzieki :) Narazie jeszcze koncze modelowanie a potem nie wiem czy nie bede bardziej probowal uvw unwrapped bo troche mi zalezy na tym zeby to byla jedna duza tekstura ale sie jeszcze zobaczy :) mariusz: ta lista to bardziej ukonczenie poszczegolnych elementow, jak wyglada ster wysokosci i kierunku to mniej wiecej wiem :P Natomiast co do samolotow to mi np najbardziej podobaja sie mig-29, rodzina su-27 oraz Pakfa t-50 ale ogolnie rzecz biorac jestem wielbicielem wszystkich konstrukcji radzieckich :) wjaworski: Calkowita racja, w zasadzie to od tamtego czasu wszystkie myśliwce maja juz stery plytowe :) Co ciekawe to ogladajac uklady aerodynamiczne roznych samolotow zadziwilo mnie ostatnio ze w pakfa i f22 zrezygnowano z klapolotek na rzecz sterowania tradycyjnego czyli osobno klapy i lotki..
JacekCichy Napisano 20 Czerwiec 2010 Autor Napisano 20 Czerwiec 2010 (edytowane) Bardzo małe uaktualnienie plus pare probnych renderkow: Edytowane 20 Czerwiec 2010 przez JacekCichy
KoMic Napisano 21 Czerwiec 2010 Napisano 21 Czerwiec 2010 nooo zaczyna nabierac rumiencow. Tyko teraz cala trudnosc przed Toba. napewno najtrudniejsze beda materialy, dobre materialy i textury.
JacekCichy Napisano 21 Czerwiec 2010 Autor Napisano 21 Czerwiec 2010 Znowu mnie dzis ponioslo do muzeum lotnictwa i zaczynam zalowac bo zamiast pododawac detale i skonczyc juz modelowanie to znowu bede zmienial niektore rzeczy ktory wydawaly mi sie juz wrecz idealne :P Komic: Dzieki :)
bbandi Napisano 29 Czerwiec 2010 Napisano 29 Czerwiec 2010 No fajnie, mnie też ponosi czasem i robie sobie widoczki jak leci samolot a nie jest jeszcze skończony:) o renderach nie wspomne, wiem że to brzydkie przyzwyczajenie ale cóż poradzić ile można bestie z frontów podziwiać. Czekam na kolejne postępy.
JacekCichy Napisano 4 Lipiec 2010 Autor Napisano 4 Lipiec 2010 Dzieki Bbandi! :D Gdyby nie Twoje wsparcie to nie wiem czy bym nie porzucil tego modelu :P
kliment woroszyłow Napisano 4 Lipiec 2010 Napisano 4 Lipiec 2010 Jacek - skończ go bo jest potencjał. Czekam na pierwsze materiały i texturki.
JacekCichy Napisano 5 Lipiec 2010 Autor Napisano 5 Lipiec 2010 Kliment - dzieki :D powoli bede zabieral sie za tekstury ale jeszcze zostalo mi do skonczenia: - kabinka wnetrze - podwozie - hamulce aerodynamiczne - dzialko - zaczep pod zbiornik paliwa Najtrudniejsze oczywiscie podwozie bo malo materialow a z racji praktyk nie mam czasu zeby podejsc do muzeum bo koncze o godzinie kiedy juz zamykaja :P
KoMic Napisano 6 Lipiec 2010 Napisano 6 Lipiec 2010 no to jedziesz z tym co jest do wydziergania. niby tak duzo, a ja upa nie widze: ] pozdr
JacekCichy Napisano 7 Lipiec 2010 Autor Napisano 7 Lipiec 2010 Hehe :D no staram sie jak moge :) juz niedlugo up.
JacekCichy Napisano 8 Lipiec 2010 Autor Napisano 8 Lipiec 2010 Jeden z 5 punktow zrealizowany a dokladnie zaczep pod zbiornik i pare malych detali. up:
bbandi Napisano 8 Lipiec 2010 Napisano 8 Lipiec 2010 No dobrze, już go widzę z tym glowem na tle jakiegoś fajnego tła:), będą z Ciebie modelarze.
slayer2004 Napisano 8 Lipiec 2010 Napisano 8 Lipiec 2010 racja. Model z kazdym updatem prezentuje sie coraz lepiej :)
JacekCichy Napisano 9 Lipiec 2010 Autor Napisano 9 Lipiec 2010 Dzieki chlopaki :D Glow w sumie pasowalby do jakiegos ciasnego zwrotu albo czegos w tym stylu :) Natomiast docelowo model ma stać w hangarze.
mrys Napisano 10 Lipiec 2010 Napisano 10 Lipiec 2010 (edytowane) Idziesz w dobrym kierunku. Co do podwozia, to znalezienie szczegółowych materiałów referencyjnych nie jest proste ale też nie niemożliwe. Ponieważ wykonywałem model tego podwozia na zlecenie (dopasowanie do cudzego modelu bez możliwości ingerencji w ten model - koszmar) trochę sie przez to przegryzłem i podsyłam takie tam różnosci, w tym animację wciągania z pełną kinematyką. http://www.airart3d.com/magazine/FRONT_GEAR_1.jpg http://www.airart3d.com/magazine/FRONT_GEAR_2.jpg http://www.airart3d.com/magazine/FRONT_GEAR_3.jpg http://www.airart3d.com/magazine/FRONT_GEAR_4.jpg http://www.airart3d.com/magazine/main_gear_adv.MOV http://www.airart3d.com/magazine/main_gear2.avi.MOV http://www.airart3d.com/magazine/front_gear.avi.MOV Może trochę pomoże :) Edytowane 11 Lipiec 2010 przez mrys
Tweester Napisano 11 Lipiec 2010 Napisano 11 Lipiec 2010 No to powoli brać się za textury. Nawet takie testowe sobie nałożyć żeby zobaczyć jak to wygląda.
mrys Napisano 11 Lipiec 2010 Napisano 11 Lipiec 2010 te linki 3 ostatnie to nie dzialaja Już działają.
JacekCichy Napisano 11 Lipiec 2010 Autor Napisano 11 Lipiec 2010 Dziekuje bardzo Marku swietna sprawa :)
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się