dm_ Napisano 30 Maj 2021 Napisano 30 Maj 2021 Cześć. Chciałbym w najbliższym czasie postawić mocniej na naukę 3D. Jako że zbliżam się do 30 lat i nie jestem osobą z branży CG chcę dokonać wyboru odpowiedniego do moich preferencji i predyspozycji. Dlaczego? Lubię CG i kiedyś się go intensywnie uczyłem, ale to było w czasach C4D 8, Mayi 5 i Blendera 2.42. Czasy, gdy 3D Studio Max wydawał Discreet, Mayę Alias Wavefront, Lightwave miał się dobrze itd. Wciąż pamiętam pewne podstawowe rzeczy i nie startuję totalnie od 0, ale bardziej jest to na zasadzie że coś kojarzę, coś kiedyś słyszałem, ale żeby to zrobić to 0 szans. Chcę dać sobie szansę na ogarnięcie tematu i nic ani nikt mnie nie goni. Jakby co to niezbyt myślę aktualnie o tym w kontekście typowej kariery. Fajnie byłoby ogarnąć poziom który pozwoliłby mi robić małe zlecenia na boku i to jest mój podstawowy cel. Was z kolei proszę o pomoc w wyborze odpowiedniej ścieżki rozwoju. Kiedyś próbowałem wszystkiego, od organiki po hard surface, architekturę i efekty i teraz chciałbym wybrać jedną dziedzinę, w której się wyspecjalizuję. Poniżej kilka informacji, które mogą się przydać: wiem, że na pewno się nie nadaję rzeźbiarza 3D - lubię anatomię i podziwiam każdego kto się tym zajmuje, ale dzisiaj nie miałbym już cierpliwości do dłubania detali, dodawania zmarszczek itd. jestem trochę ścisłowcem, mało we mnie typowego plastyka i artysty i bardziej ciągnie mnie w kierunkach technicznych. Podobają mi się node'y, proceduralizm i tego typu rzeczy jeszcze podbijając powyższe - trochę się znam na programowaniu, głównie Python i myślenie w kategorii zmiennych, obiektów, puszczanie pętli i cały ten stuff nie jest mi obcy. Gdyby trzeba było sobie samemu coś dorobić grzebiąc w API to myślę że prędzej czy później dałbym radę Wstępnie myślę o motion graphics. Fajne rzeczy robi Ducky 3D na swoim kanale: https://www.youtube.com/channel/UCuNhGhbemBkdflZ1FGJ0lUQ/videos Jest tam trochę kombinowania, procedural pod tekstury i obiekty 3D no i typowy CG stuff czyli modelowanie, teksturowanie, rendering, oświetlenie. Spoko opcja jak dla mnie. Ale będę wdzięczny również za wasze opinie jako osoby bardziej zorientowane w temacie i w branży. Może jest coś jeszcze, co powinienem rozważyć i co będzie jeszcze lepiej dopasowane w mój profil. Co do softu to nie będę kombinował i na 90% Blender - znam go najlepiej, do tego darmowy a ja niezbyt jestem chętny do piracenia nawet w ramach nauki (fajnie by było gdyby każdy wydawca udostępniał wersję Personal Learning Edition jak Alias z Mayą 15 lat temu ale co zrobić). Myślałem też chwilę nad Houdinim zwłaszcza że jest darmowa wersja Apprenctice do nauki, ale robi się coś w nim poza VFX? Średnio mnie do tego ciągnie. Ostatnie pytanie bonusowe: znacie ludzi, którzy się przerobili na grafików 3D w wieku zbliżonym do 30 lat? To już z czystej ciekawości, bo sam o tym niezbyt myślę, ale z ciekawości bym poczytał.
Loozack Napisano 30 Maj 2021 Napisano 30 Maj 2021 Jeżeli jarają Cię node'y to może Unreal Developer? Jest teraz ogromne zapotrzebowanie na Unrealowców, którzy potrafią programować. Ewentualnie Houdini. 1
jacenty31 Napisano 30 Maj 2021 Napisano 30 Maj 2021 Loozack dobrze radzi, ale jeśli myślisz o motion graphics, masz techniczne zacięcie i potrafisz programować, to Houdini brzmi jak wręcz idealny soft dla Ciebie. Ja miałem pierwszą styczność z 3d w wieku 25 lat, więc też nie za wcześnie. 1
Destroyer Napisano 30 Maj 2021 Napisano 30 Maj 2021 Jak masz dryg do programowania, nodów i takich tam to może Pipline TD, mała konkurencja i duże pieniądze tyle że zdalnie zlecenia nie trzaśniesz tylko trzeba do studiów uderzać. Houdini głownie FX ale jak najbardziej jest też używany do motion designu, Character FX, włosów, futra i nawet animacji postaci no ale tutaj to cały czas maya jest industry standard. Jak chcesz robić małe zlecenia na boku to też warto o tym pomyśleć, bledner z geometry nodes, everytihng nodes, aniamtion nodes i nodes nodes idzie w stronę hudego ale hudy już tam jest od lat i maya czy bldenr tylko zgapiają to co już działa i nadal w wielu miejscach jeszcze im bardzo daleko. Ale hudy to też inna para kaloszy to jak wizualne programowanie niż bezpośrednia kontrola nad obiektami, wszystko jest tam trochę inne i ciężko się przestawić do tej filiozofii i często coś zmieniają dlatego czasami tutoraile z wersji zaledwie o pół numerka do tyłu już mogą być nieaktualne i trzeba po googlach szukać jak się teraz cos robi, szczególnie na początku to ciężka robota jak przerzucanie węgla i łatwo się zrazić 🙂 Dlatego jak chcesz iść w zlecenia na boku to blender i w międzyczasie na spokojnie hudy jako wspracie, indie licencja jest za 200$ rocznie to tragedii nie ma 🙂 1
dm_ Napisano 31 Maj 2021 Autor Napisano 31 Maj 2021 Dzięki wszystkim za sugestie. Muszę się przespać z tym wszystkim i zobaczymy co z tego wyniknie.
Sebazx6r Napisano 15 Czerwiec 2021 Napisano 15 Czerwiec 2021 (edytowane) Dobra ścieżka nie jest zła. Uderzaj w co chcesz. Dobry TDK powinien znać soft, a przynajmniej rozumieć proces. Potem dokumentacja. Zawsze możesz dłubać do druku, nawet hardsurface. Lub klepać jakieś masowe wizki na boxa i modelax z booleanmi ale czy to takie fajne nie wiem. Zacząłem jak miałem 24-25lat. 27-28lat jak zacząłem sculpić. Polibuda ,Technikum, iżynier montażu. No ale 16h dziennie i jakoś się zaczepilem. P.S. Tez nie lubie robic detalu ale detal to jest dla mnie textura. Możesz też pomysleć o wąskiej specjalizacji , ale na wszystko trzeba czasu. Edytowane 15 Czerwiec 2021 przez Sebazx6r 1 1
dm_ Napisano 18 Czerwiec 2021 Autor Napisano 18 Czerwiec 2021 @Sebazx6r dzięki wielkie za porady. Czytałem już wcześniej Twoje posty odnośnie przebranżowienia i szczerze podziwiam za upór i wytrwałość, ale ja nie mogę sobie pozwolić na taki hardkor. Nie wyobrażam sobie rezygnacji z balansu pomiędzy siedzeniem przy kompie a innymi aktywnościami, tymi bardziej prozdrowotnymi. W sumie to nie czuję żadnej spiny i spróbuję z wolnego czasu wycisnąć tyle ile się da, bez łamania karku a co będzie to będzie. Ale i tak dzięki za podzielenie się ze swoimi doświadczeniami, mega interesujące są takie historie.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się