Skocz do zawartości

Skalowanie i gamma tekstur


jarox

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Mam 2 pytania. 1 dotyczy skalowania. Czy da sie jakos przyciagnąc, zesnapowac do wierzchołków lub inaczej. Mam model z AutoCad budynku (i mebli) w bardzo małej skali i plik Pdf z wymiarami i chcialbym wszystko zeskalowac  do jakiegoś odniesienia np. szerokości drzwi, gdzie utworzyłem Plane o tej szerokości, żeby nie robić tego na oko powiekszając aż sie linie pokryją, gdyż zajmuje to chwile czasu. 2 pytanie dotyczy wczytywania bitmap i gamma. W jednym z tutoriali, ktoś tłumaczył, że w mapach Diffuse, AO, Egde Col, Transl, Opacity - Gamma  ustawia się na Auto, a w Roughness (Glossliness) i pozostałych Gamma na Override 1.0. Powiem szczerze, że 1 raz o tym słyszałem i prosiłbym o poradę co do tego. Dodam, że tutorial dotyczył Corony ale zapewne do Vray jest podobnie.

Edytowane przez jarox
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad1: Nie korzystaj ze skalowania, bo to przysporzy dużo problemów później (chociażby z wartościami mapowania modyfikatora UVW Map). Najlepiej skaluj poprzez System Unit Scale w maxie. Jesli znasz wymiar jakiegoś obiektu, to obrysuj zwykłym plane jedną długość tego obiektu. Będziesz widział aktualny wymiar. Następnie skaluj całą scene poprzez System Unit Scale aż uzyskasz właściwą wartość.
To imo najlepszy i najbardziej niezawodny sposób.

Ad2: To wszystko zależy jak renderujesz, zakładam, że na w miarę aktualnym vRay wiec wczytujesz tekstury poprzez vRayBitmap (stary vRay: vRayHDRImap). Parametr Auto zadziała poprawnie tylko wtedy kiedy masz dodane tagi do nazwy tekstury (co bardzo polecam):

Tekstury do albedo/diffuse/transl: _srgb
Cała reszta: _raw

Przykłady:
teksturaDiffuse_srgb.jpg
teksturaReflection_raw.jpg

Wtedy vRay ustawi wszystkie gammy za Ciebie.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.06.2022 o 13:51, SWRSC napisał:

Ad1: Nie korzystaj ze skalowania, bo to przysporzy dużo problemów później....

Ale zła skala to też czasem błąd eksportu z Cad, gdy w np AutoCad ktoś nie ustawi prawidłowo jednostek modelu (nagminna praktyka architektów), o zgrozo importuje coś z ArchiCada lub po prostu plan 2d zapisany jest bez skali (fit to page)

O ile zgadzam się że może to powodować kłopoty, to można zapobiec tragedii reagując wcześnie. A czasem nie ma innego wyjścia jeżeli trzeba połączyć obiekty z kilu źródeł.

Okno importu DWG ma opcję zmiany skali i nawet kalkulator który pokaże przybliżoną wielkość po imporcie. Importując budynek należy spodziewać się przykładowo czegoś wielkość budynku 🙂

3VtqQve.png

Nie zawsze to jest możliwe (nie ma ustawionej skali w pliku i importer jest bezradny) dlatego jeżeli już coś zaimportujesz możesz z panelu utilities wybrać opcje Measure i sprawdzić gabaryty. Przy obiektach 3d Najczęściej należy przeskalować obiekt o 10, 100 lub 1000 (Archicad) lub w dół 0,1 itp. Czasem jeżeli cos było zapisane w calach przeskalować o odwrotność cala czyli 0,3937. Przy rzutach bez skali zostaje zmierzenie czegoś co wiesz jaki ma wymiar i pomnożenie przez odwrotność: coś co powinno mieć 1 metr ma 40 cm - ( 1 / 0,4 = 2,5) mnożysz całość przez 2,5.

Następnie najważniejsze aby zresetować skalę:

Z panelu utilities używasz Reset XForm a następnie zamieniasz na Editable Poly. Jeżeli nie zadziała to możesz też stworzyć nowy obiekt na przykład box i dodać importowaną geometrie do niego, a potem z Edit Poly usunąć boxa i zostajesz z czystym obiektem bez historii. Ale to upierdliwe przy wielu obiektach.

 

Edytowane przez stormwind
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności