Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkich!

Mam pytanie dotyczące pamięci RAM na karcie graficznej. Zastanawiam się, do czego dokładnie przydaje się dodatkowa ilość pamięci VRAM i jak wpływa na pracę w programach 3D, szczególnie w kontekście wizualizacji architektonicznych.

  1. Czy większa ilość pamięci VRAM jest potrzebna wyłącznie do renderingu GPU? Jeśli ktoś używa renderowania na GPU, to domyślam się, że pamięć VRAM pozwala na obsługę bardziej złożonych scen. Czy dobrze rozumiem, że im większa scena (więcej szczegółów, tekstur o dużej rozdzielczości), tym bardziej jest potrzebna większa ilość VRAM-u?

  2. Natomiast jak to wygląda w przypadku pracy na CPU? Jeśli renderuję wyłącznie na CPU, czy VRAM karty graficznej odgrywa tutaj jakąś rolę? Z tego, co wiem, pamięć RAM komputera jest wtedy kluczowa, ale może VRAM również pomaga przy podglądach sceny, viewportach lub w samym procesie budowy i przygotowania sceny?

  3. A może w przypadku wizualizacji architektonicznych, gdzie sceny mogą być naprawdę duże, warto mimo wszystko inwestować w kartę z większą ilością pamięci VRAM, nawet jeśli rendering odbywa się głównie na CPU?

Będę wdzięczny za wszystkie odpowiedzi i opinie.

Napisano (edytowane)

3ds max + Vray

Rendering 100 % CPU

Stąd moje pytanie: czy podczas pracy – modelowania, teksturowania, próbnych renderów itp. – ilość VRAM ma duże znaczenie i za co dokładnie odpowiada

Czy warto dopłacać za kartę z wiekszą ilością VRAMu

Edytowane przez VAstudio
Napisano (edytowane)

@VAstudio Sam działam na karcie z 12 GB Vramu. Głównie skupiam się na renerze na GPU i sporadycznie CPU gdy scena jest zbyt duża na kartę.

Przy modelowaniu Hard Surface Vram chyba nie pełni szczególnie dużej roli ale przy rzeźbieniu ilość vramu ma chyba znaczenie.

Ale szczególne znaczenie Vram odgrywa w texturyzowaniu. jak pracujesz w Substace Paiterze/Mari czy jakimkolwiek programie do textur, to każdy bajcik pamięci się liczy. Nie tyle aby można było "malować" ale aby można było szybko i sprawnie texturyzować. 

Vram chyba też odgrywa dużą rolę w vieportach, bo jak włączasz sobie te wszystkie textury to zaraz brakuje pamięci.. Jak nie chcesz mieć klatkarzu na poziomie 5 kl/s to lepsza karta zawsze się przyda. 

I jeszcze jedno, nie każda scena musi iść na CPU - czasami i w wizualizacjach architektonicznych, szczególnie w interiorach, jak nie jest to scena z halą na 300m z dziesiątkami modeli po 10m poly i z teksturami po 10k każdy, to można spokojnie iść na GPU i nie czekać godzinę na gotowy render. 

W renderingu na GPU jest pewien mankament - każda textura jest rozpakowywana do postaci bitmapy, więc nie ważne czy ładujesz jpg, png czy exr jako teksturę... zawsze ląduje ona w karcie jako rozpakowana bitmapa. Dlatego renderowanie na karcie paradoksalnie zabiera więcej ramu ale korzyścią jest za to prędkość.  

A w skrócie: tak warto, choć nie zawsze warto iść w topowe modele.

A przynajmniej takie mam zdanie 🙂 

Edytowane przez Mortom
Napisano

Jak Rendering 100% CPU  to duża ilość vramu nie ma znaczenia, co najwyżej dla wygody pracy w vieportach czy innych programach które używają akceleracji sprzętowej ale sam rendering CPU to można puścić z wiersza poleceń czy managera na integrze i różnicy nie będzie 🙂 

Napisano
W dniu 8.11.2024 o 05:48, Destroyer napisał(a):

Jak Rendering 100% CPU  to duża ilość vramu nie ma znaczenia, co najwyżej dla wygody pracy w vieportach czy innych programach które używają akceleracji sprzętowej ale sam rendering CPU to można puścić z wiersza poleceń czy managera na integrze i różnicy nie będzie 🙂 

 

Rozumiem, że nawet karta z 24 GB ram i tak nie przydaje się w praktyce, gdyż do akceleracji 3D najlepiej sprawdza się procesor? Długo zbierałem na tą kartę, choć przesadnie droga nie była. Pocieszam się tym, że nawet przy dużym obciążeniu, prawie zawsze jest chłodna.

Ja kupiłem kartę z 24 GB ram do głównie renderingu właśnie, ale i z myślą o innych zastosowaniach. Nie wiem, dlaczego NVidia tak skąpo dozuje ilość ram w swoich kartach ... pewnie chodzi o marketing lub ograniczenia sprzętowe - układowe w samej karcie i rzeczywiste jej (pamięci) wykorzystanie.

Napisano
2 hours ago, ArtCafe said:

 

Rozumiem, że nawet karta z 24 GB ram i tak nie przydaje się w praktyce, gdyż do akceleracji 3D najlepiej sprawdza się procesor? Długo zbierałem na tą kartę, choć przesadnie droga nie była. Pocieszam się tym, że nawet przy dużym obciążeniu, prawie zawsze jest chłodna.

Ja kupiłem kartę z 24 GB ram do głównie renderingu właśnie, ale i z myślą o innych zastosowaniach. Nie wiem, dlaczego NVidia tak skąpo dozuje ilość ram w swoich kartach ... pewnie chodzi o marketing lub ograniczenia sprzętowe - układowe w samej karcie i rzeczywiste jej (pamięci) wykorzystanie.

Nie, jak będziesz renderował przez gpu a nie cpu to karta 24gb jest świetna, tylko quadro mają więcej vram ale w większości zastosowań nie będzie tyle potrzeba i 24 w zupełności wystarczy.

  • Like 1
Napisano
1 godzinę temu, Destroyer napisał(a):

Nie, jak będziesz renderował przez gpu a nie cpu to karta 24gb jest świetna

 

Właśnie, tak samo sobie wtedy wydedukowałem, że czasami mogłoby się przydać ... gdyż czas to wszystko, co mamy 😀

Wcześniej już przystawiałem się sprzętowo do 3D i nawet, chciałem zrobić w Unreal testowo jakąś grę.

Miałem wtedy Radeon-a RX580 z 8 GB ram, Ryzen-a 5950X i 128 GB DDR4 ... ale pojawił się problem z platformą i socket-em AM4. U siebie miałem wówczas mobo Asus F-Gaming X570.

Pojawił się problem z dostępnością płyt głównych pod procki dla socket-u AM4 i nową generacją chipsetów z płytami na ram DDR4. To znaczy, były i nadal są, ale to najbardziej podstawowe chipsety z dolnej półki ... rzecz można śmieci.

---

Obecnie po wydaniu wielu monet i zawarciu kilku korzystnych umów ratalnych 0,0% ... zaledwie niecały rok po zakupie powyższego, skompletowałem taki oto zestaw:

- Radeon 7900 XTX
- Ryzen 7950X 3D
- 128 GB ram DDR 5
- Mobo Asus X670 ProArt
- Zasilacz Asus 1200W

Co do karty graficznej 7900XTX to szalę przechyliły spadki cen - bo to ona zaważyła o wymianie wszystkiego. Cieszy mnie to, że ponad pół roku po zakupie, nadal jest to topowa karta AMD. W kwestii cen kart to chyba taniej już nie będzie. Jest zimna jak "lód",  ... prawie

Trochę mnie to kosztowało, bo nie planowałem takiej wymiany. Część starego - zeszłorocznego sprzedałem a niektóre rzeczy, jak zasilacz Corsair 850W, k. grafiki i płytę główną, dałem synusiowi, bo też grafiką się para. Zamiast grać, robi modele i nowe postacie m.in. w Davinci Resolve - tak sam z siebie, co mnie bardzo cieszy, bo nie jest łatwo przekuć bezmyślne granie, czas dzieci przed kompem na coś twórczego.

 

I jeszcze bym zapomniał. Musiałem też wymienić wyświetlacz, bo stary był telewizorem 50" - po serwisowym LCD, który spuszczał manto moim gałkom ocznym, aż nie miło było patrzeć 😀
Teraz mam nowy TV OLED 55" od Panasonica, który kupiłem w ekstremalnie niskiej cenie.

Nigdy nie jest tanio, ale to już wiecie.

  • Like 1
Napisano
5 minutes ago, ArtCafe said:

Teraz mam nowy TV OLED 55"

No to witam kolegę w 55" masterace 😄 też mam 55" i obok 43" 😄 Zestaw całkiem porządny choć więcej softów ma wsparcie dla nvidia cuda ale readony tez już doganiają wsparciem przez OpenCL albo jak unreal to nie ma takiego znaczenia jaka karta  

Napisano
38 minut temu, Destroyer napisał(a):

No to witam kolegę w 55" masterace 😄 też mam 55" i obok 43" 😄

Dokładnie ... nie jestem sobie w stanie wyobrazić - a wyobraźnię mam nieskończoną, jak mógłbym wlepiać swoje gałki w 24 - ro ... albo  w  DUŻY  27" calowy ekran 😂

Kto to w ogóle robi?  🤩

Napisano
3 minutes ago, ArtCafe said:

Dokładnie ... nie jestem sobie w stanie wyobrazić - a wyobraźnię mam nieskończoną, jak mógłbym wlepiać swoje gałki w 24 - ro ... albo  w  DUŻY  27" calowy ekran 😂

Kto to w ogóle robi?  🤩

No jak ze dwa lata temu coś na laptopie znajomego musiałem zrobić przez chwilę to do tej pory to pamiętam, nie dość, że 15 cali to jeszcze skalowanie jakieś malutkie, jak czytanie drobnego druczku na ulotce leków, nic nie można zobaczyć 😄 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności