Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć, mam problem w pozbyciu się tła w filmie animowanym, który nakręciłem kamera. Dobra, trochę danych. Nakręciłem poklatkowo rozwój fasoli, od nasionka do 15 centymetrowej łodygi. Na filmie widoczna jest roślinka, doniczka, ziemia i białe tło. Chciałbym pozbyć się wszystkiego oprócz oczywiście roślinki. Film mam w dwóch wersjach, poklatkowej (569 plików typu tif) i całość (typ pliku mov). Jak to zrobić, bo nie mam zielonego pojęcia? Za wszelka pomoc z góry dziękuję i pozdrawiam.

  • Odpowiedzi 23
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

możesz wymazywać tło np. w photoshopie ręcznie plik po pliku, tak samo poklatkowo możesz to zrobić maskami w jakimś programie do compostingu (np. combustion lub After Effects). Możesz też użyć narzedzia w stylu chroma key z premiera, polega to na tym że wybierasz kolor który jest usuwany z całego filmu, problem jest w tym że nie powinien to być kolor pojawiający się na innych miejscach w kadrze, z białym może być problem.

 

Generalnie zasada jest tak że im więcej czasu na to poświęcisz tym lepszy będzie efekt :)

 

Pozdrawiam. witamy na forum :)

Napisano

Nakręciłem to kamera i jest to film animowany, ponieważ mam tam taka funkcje do robienia zdjęć poklatkowych w interwalach, jakich sobie zażyczę. Czy mógłbyś powiedzieć mi coś więcej na temat tego kluczowania? Z góry dziękuję.

Napisano

Sądząc z opisu nie planowałeś kluczowania tła wiec myśle, że nie ma co się za to zabierać. W tej kwestii istnieje zasada "shit in, shit out", jeżeli scena nie była odpowiednio przygotowana i nakręcona pod chroma keying to lepiej nie zawracać sobie głowy i wziąść się za rotoskopie.

Można to zrobić na wiele sposobów. Ja wykorzystał bym Discreet Combustion bo akurat na nim pracuję, dodał bym operator DrawMask, wycioł bym pierwszą ramkę i potem animował maskę aż do końca ujęcia.

Tak sobie myślę że jeśli w tle miałeś białą kartkę a pierwszy plan to doniczka i roślina to może w pewnym stopniu przeszło by coś takiego jak LumaKey, kluczowanie na podstawie waloru, pewnie nie dało by to czystego rezulatatu ale można wyeksportować matte z tego operatora do sekwencji i wyedytować częściowo w photoshopie albo kontynuować w Combustion i markować błędy rysując przy pomocy operatora Paint. Troche to zawiłe, pewnie jak byś pokazał przykładowy kadr ułatwiło by to wybranie najlepszej metody. Pozdrawiam.

Napisano

.ai, masz racje, chyba od tego powinienem zacząć, pokażę nowy film, znacznie leprzy i ciutkę dłuższy od mojego. Zaczynam kręcić od nowa już na bluebox’e, ale potrwa to jakiś czas, bo roślinka jest ciekawsza, a o to klatka tego filmu, który udało mi się zdobyć.

Napisano

Jak by pobawić się tym materiałem myślę że można z tego coś wyciągnąć, biorąc pod uwagę że jest to dosyć niepowtarzalna sekwencja warto poświęcić chwile na jej odratowanie. Tutaj screeny pokazujące jak ja bym to zrobił w Combustion, testowałem na tej jednej klatce ale sądze że to rozwiąznie sprawdziło by się przy ruchomym obrazie, biorąc pod uwagę że rusza się tylko roślinka.

 

p.s. kratkę zrzuciłem sobie z PS'a tylko żeby coś w to tło podstawić. Operator Matte Control zaraz za Paint jest zbędny i nic tam nie robi, dodałem go przez pomyłkę. Sceny nie nagrałem dlatego ten błąd na screenie został.

Napisano

Róźdzką właśnie raczej nie, bo będą syfy na krawędziach (chyba że uda ci się klikać różdzką zawsze w tym samym punkcie obrazka). W AE można to zrobić podobnie jak w Combustion - kilkoma efektami. Photoshop w takch sprawach odpada - kiedyś to przerabiałem i to na naprawdę wiele sposobów, sprawdza się jak już naprawdę wszystkie inne metody i programy zawiodą. Ale maskować klatka po klatce w PS też trzeba umieć :P

 

anaxymander podeślij z 10 kolejnych klatek na maila, to ci odeślę projekcik w AE z prawidłowym kluczowaniem, będziesz miał do wyboru czy zrobić to w Combustion czy w AE.

Napisano
Chciałbym pozbyć się wszystkiego oprócz oczywiście roślinki.
Chromakey, lumakey cyz jak to sie nazywa co zostawia na scenie tylko jeden kolor (tu zielony). Czy to nie da?
Napisano

Jeszcze prościej, na naszej sekwencji malujemy bardzo ogólnie selekcję, w ten sposób, żeby nie kluczować doniczki i ziemi, potem Discreet Keyer i już. Poniżej efekt dwóch minut mojej pracy.

Napisano

Cześć, niestety nie udało mi się nawet zbliżyć do ciebie .ai i streaker, nawet w najmniejszym stopniu. Korzystałem z twojej pomocy .ai i mimo tego, że jest bardzo dokładna nie udało mi się. Sięgnąłem również po pomoc do programu combustion i obejrzałem filmy wyjaśniające krok po kroku jak uzyskać efekt, o który mi chodzi i nic. Jedyne, na co było mnie stać pokazuje na dole. Fatalnie. Jeśli będziecie mieli jeszcze trochę cierpliwości, czasu i ochoty to bardzo proszę o pomoc jak dla pięcio latka - to właśnie ja. Dziękuję.

P.S. Kolor niebieski-tło, na nim trochę brudu, którego nie udało mi się usunąć, no i ta biała obwiednia wokół roślinki. Najwiecej problemów miałem z usunięciem ziemi, ponieważ znajdują się tam kamyczki idealnie odpowiadające kolorowi nasionka. Korzystałem z operatora, diamond keyer i nieszczęsny color supressions(tu nic nie zdzialalem).

Napisano

Pracując w Combustion można zrobić następująca (zakładając że nie usuwamy doniczki):

1. Nowy Composite, import footage, do warstwy z filmem dodaj Discreet Basic Color Corrector i podkręć obrazek tak aby tło jak najbardziej się wyróżniało (kontrast na chama), nie zwracaj uwagi na estetykę.

 

2. Dodaj Discreet Diamond Keyer albo Discreet Keyer (polecam pierwszy) i postaraj się wyeliminować tło: pipeta od tolerancji i klik w tło, potem pipeta od tolerancji dodająca i zaznacz pozostałości, następnie możęsz na skali Value podkręcic wynik czerwone uchwyty to tolerancja, a żółte softness (czy jakoś tak). Nie staraj się osiągnać idealnego wyniku na tym etapie.

 

3. Color suppresion w zasadzie bedzie zbędny gdyż tło jest "białe" i kolor nie "wylewa" się na pierwszy plan. Operatorem Matte Control albo w zakładce Discreet Keyer'a dopracuj krawędz swojego klucza, delikatny(!) shrink i rozmycie gausowe napewno poprawi efekt.

 

4. Więc ja dalej postępowałem tak: ustawiłem w operatorze Discreet Diamond Keyer > Result: Matte co spowodowało że wynikiem operacji był kanał alpha a nie faktyczny obraz roślinki. Podpiołem to do operatora Set Matte do drugiego wejścia (wejście na alphe) Do pierwszego natomiast podpiołem zduplikowany orginał filmu. Efektem było wycięcie orginału za pomocą klucza wykonanego na obrazie z podbitym kontrastem.

 

5. Następnie to wszytko podpiołem do Composite'u dodając na drugiej warstwie jakieś tam tło.

 

6. Potem można pracować nad poprawianiem klucza, np. zamalowując na biało doniczkę która jest niezmiennym elementem sceny. Dodać operator Paint zaraz po Keyerze.

 

Spróbuj powalczyć troche z różnymi ustawieniami, z operatorami. Ta droga kluczowania to tylko przykład, chodzi o to żeby w jakiś sposób osiągnać zamierzony efekt. Trzeba pokombinować z możliwościami modyfikacji obrazu, starać się nie myśleć schematami :]

Napisano

Troche zakręciłeś, bo po co robić dwie warstwy i brać z jednej matte, jeżeli w samym discreet color keyerze możesz podkręcić kontrast matte (levelsami), co jednak w moim przykładzie dawało średnie efekty.

Napisano

Nic prostszego: odpalasz After Fx wrzucasz sekwencje tiff-ów->effects->keying->color key, i wybierasz bialy kolor i ciach, juz jest:)) Obrazek nawet kontrastowy to pewnie pojdzie bez zadnych problemow, bedziesz tylko musial dopasowac wtapianie maski. A jezeli wykluczuje Ci sie jeszcze jakis kawalek roslinki to potraktuj go maska tego ujecia...

Napisano

Dziękuję za wszelka pomoc, udało się. Szczególne podziękowania dla .ai i streaker. Najwięcej problemów miałem z dwoma kamyczkami, które maja identyczne zabarwienie, co samo nasionko. Uporałem się z tym za pomocą gumki, której użyłem na pierwszej klatce.

Mam jeszcze ostatnie pytanie. Czy można zmienić klatki, które mam już przygotowane w grafikę wektorowa? Zależy mi na tym, aby pliki jeszcze mniej zajmowały miejsca. Roślinka może być jedno kolorowa. Dziękuję serdecznie pozdrawiam.

Napisano

Przy odrobinie szczęścia zrobisz to w Illustratorze CS2, ale w tym wypadku nie liczyłbym na to, Adobe i Corel mają osobne programy do takich zadań (Corel Trace, a tego z Adobe nie pamiętam nazwy).

Napisano

Ojojoj... jaka jest rozdziałka kadru? Jak to wytrasujesz przy małej rozdziałce, a w tym przypadku jeszcze łodyżka zajmuje relatywnie niewielką powierzchnię w kadrze, to dostaniesz niezłą kaszankę, jak znam życie. Tutaj akurat nie ma zbyt wielu gradientów, ale i tak nie wierzę, że pliki po trasowaniu będą mniejsze. A jeśli będą, to roślinka będzie miała po trasowaniu większe "ziarno" niż to, z którego powstała.

Napisano

szkoda ze dopiero teraz ale wpadlem na cos

 

mozliwe ze byla juz taka odpowiedz

 

przewciez mozna bylo zrobic maske calej roslinki i maske animowac, przeciezs roslina nie tanczy ani specjalnie nie porusza sie na boki, mozna by powoli odkrywac maske w gore :) rozumie kto?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności