chlitto Napisano 24 Styczeń 2006 Napisano 24 Styczeń 2006 witam niewiem jak nazywa sie profesjonalnie efekt o ktory mi chodzi wiec go opisze. polega on na tym ze ludzie stojacy na zielonym tle moga byc "przeniesieni" za do "innego swiata". moje pytania brzmia: jak nazywa sie ten efekt, jakim programem moge takie cos zrobic i skad dowiedziec sie czegos wiecej. dzieki z gory pozdro
piotrek Napisano 24 Styczeń 2006 Napisano 24 Styczeń 2006 bluebox, greenbox. Tło można wycinać programami do kompozycji - combustion, After Effects, Digital Fusion, Shake, Flame, etc. BTW nie ten dział edit: Valoos - został przeniesiony do właściwego. Wcześniej był, o ile pamiętam, w dziale modeling.
Valoos Napisano 24 Styczeń 2006 Napisano 24 Styczeń 2006 mintrill - jak nie ten dział.... to że jest żenująco słaby wcale nie znaczy że nie ten :P
Rascal Napisano 25 Styczeń 2006 Napisano 25 Styczeń 2006 Mozna sie spotkac z roznymi nazwami... tak jak napisal Mintrill lub tez Blue screen lub Green screen. Praca z takimi ekranami odbywa sie na etapie post produkcji przy uzyciu narzedzi odpowiadajacych za kluczowanie danego koloru, w tym przypadku jest to niebieski lub zielony. Osobiscie wole uzywac terminu Blue screen lub Green screen ;-) tamta nazwa mi sie zbyt kojarzy z tymi miniaturkami ktore sa uzywane w TV. Narzedzia do kluczowania sa rozne... w zaleznosci od pakietu poza ogolnie przyjetymi standardami jak np. Chroma Keyer mozna spotkac wersje ktore zostaly opracowane przez producenta programu np. jest to Diamond Keyer obecny m.in w pakiecie Flame produkcji Autodesk lub Ultra Keyer opracowanego przez Eyeon producenta Fusion ( przed ver. 5 byl to Digital Fusion ). Wbrew pozora to czy jest uzywany kolor niebieski ekranow lub zielony nie jest bynajmniej dobierane poniewaz komus sie lepiej dany kolor podoba, kwestia wyboru zalezy od filmowanego ujecia. Jesli na planie dominuje bardziej kolor niebieski stosuje sie zielony i odwrotnie. kolejna sprawa to jest to iz niektore blony filmowe roznie reaguja na dany kolor. Programow do post produkcji jest dosc sporo na rozne platformy, roznia sie nie tylko producentem ale takze srodowiskiem w jakim budowane sa kompozycje. Mamy srodowiska warstwowe czyli takie ktore przypominaja prace w Adobe Photoshop oraz node based, najprosciej mozna powiedziec iz sa to takie drzewka z polaczonymi komorkami. Na platformie PC mozna spotkac sie najczesciej z nastepujacymi pakietami ========================================================================= Producent: Eyeon Nazwa: Fusion Informacje: http://www.eyeonline.com Srodowisko: Node based Moim zdaniem jeden z najlepszych pakietow tego typu dostepny na platformie PC, stabilny i swietnie sobie radzi z zlozonymi kompozycjami w wysokich rozdzielczosciach, pozatym ma dosc dobry support dla wszelkiego rodzaju pluginow pochodzacych z Adobe After Effects ktore bez problemu dzialaja. ========================================================================= Producent: Digital Domain Nazwa: Nuke Informacje: http://www.d2software.com Srodowisko: Node based Producentem tego programu jest dobrze znana firma Digital Domain nalezaca do czolowki branzy ktora pracuje nad efektami specjalnymi glownie na potrzeby filmow. Jeszcze niedawno pakiet ten mial status in-house software ktory byl tylko na potrzeby firmy i nie byl on dostepny na otwartym rynku, on takze nalezy do jednych z najlepszych dostepnych na platforme PC. Wiecej nie moge powiedziec z racji tego iz zbyt malo z nim obcowalem, jednak smialo moge powiedziec ze ma dosc toporny interfejs uzytkownika ;-) ========================================================================= Producent: Nothing Real wykupiony jakis czas temu przez Apple Nazwa: Shake Informacje: http://www.apple.com Srodowisko: Node based Shake zostal stworzony dosc dawno i trwale zapisal sie w historii post produkcji na platformie PC imponujac swoimi mozliwosciami, elastycznoscia oraz stabilnoscia. Jednak niestety jesli chodzi o platforme PC nowe wersje juz nie sa rozwijane z racji wykupienia przez Apple. ========================================================================= Producent: Autodesk Nazwa: Combustion Informacje: http://www.autodesk.com Srodowisko: Layered Combustion jest blizniaczo podobny do swoich starszych braci jakimi sa Inferno, Flame czy Flint jednak jego architektora byla tworzona pod katem Broadcast niz filmowe realia. Pracuje sie tam calkiem przyjemnie, a interfejs uzytkownika moze sie spodobac, chodz jesli chodzi o kwestie stabilnosci to w tym przypadku jest znacznie gorzej. ========================================================================= Producent: Adobe Nazwa: After Effects Informacje: http://www.adobe.com Srodowisko: Layered Dosc popularny pakiet na platformie PC jednak w moim przypadku totalnie nie trawie jego filozofii dzialania mimo ze Photoshop jest mi dosc dobrze znany a jego filozofia dzialania jest podobna.
Valoos Napisano 25 Styczeń 2006 Napisano 25 Styczeń 2006 Wow ale zestawienie ! W takim razie tyci tyci uzupełnienie wypowiedzi Rascal'a: Kolor zielony jest lepiej tolerowany przez kamery cyfrowe (czyt. daje lepsze efekty), natomiast niebieski przez błonę filmową...
illy Napisano 25 Styczeń 2006 Napisano 25 Styczeń 2006 a czy to nie ma zaleznosci miedzy dlugosciami fal danego koloru itd?
Master Kiełbaster Napisano 25 Styczeń 2006 Napisano 25 Styczeń 2006 raczej dlatego że jednoprzetwornikowe cyfrówki mają połowę pixeli odbierających zielony i tylko 1/4 niebieski
CzAk1 Napisano 25 Styczeń 2006 Napisano 25 Styczeń 2006 Nalezy także pamietać że ekran musi być oddzielony od pierwszego planu oraz nie powinny na jego powieżchni znajdować się cienie obiektów z pierwszego planu...np. Ludzi. Sam kolor ekranu jak wspomniał Rascal jest rzeczą umowną. Jeśli to potrzebne może byc nawet czerwony. Po wiecej informacji zajrzyj na http://www.computerarts.co.uk Tam znajdziesz apre darmowych PDF'ów o Screenach
illy Napisano 25 Styczeń 2006 Napisano 25 Styczeń 2006 Czak1: ekran swieci (to nie jest plachta nieoswietlona) wiec cienie sa tak czy tak ograniczone, tak samo przebarwienia i refleksy a z kolorem moga byc problemy bo czerwony ma wieksza energie wiec na kantach sylwetkach itd moze pojawic sie otoczka itd itp to moja teoria
CzAk1 Napisano 25 Styczeń 2006 Napisano 25 Styczeń 2006 Czak1: ekran swieci (to nie jest plachta nieoswietlona) wiec cienie sa tak czy tak ograniczone, tak samo przebarwienia i refleksy a z kolorem moga byc problemy bo czerwony ma wieksza energie wiec na kantach sylwetkach itd moze pojawic sie otoczka itd itp Cóż...ekran "świeci" bo jest dobrze oświetlony:] (chyba- tak mi sie wydaje:)) Ale jeśli będzie źle oświetlony...to zrzuci się na niego cień postaci...trzeba wię uważać. Cienie postaci i przedmiotów trzeba negować dodatkowym światłem rzucanym na płachte. Z czerwonym masz racje...ale podałem ten kolor jako przykładowy i to tez zawsze zalezy od sytuacji:) Jeśli mamy zieloną kule toczącą się po niebieskiej podłodze to czerwony chyba może być:] Ale też moge sie mylić bo nie bawiłem się w te rzeczy:P
piotrek Napisano 25 Styczeń 2006 Napisano 25 Styczeń 2006 mamy zieloną kule toczącą się po niebieskiej podłodze To raczej może być - odpowiednio oświetlimy i wszystko gra. a z kolorem moga byc problemy bo czerwony ma wieksza energie wiec na kantach sylwetkach itd moze pojawic sie otoczka itd itp Teoretycznie z zielonym i niebieskim może być to samo, ale od tego mamy kluczowanie i inne zabawki, aby efekt ten wyeleminować. IMO dużo zależy od sceny, do której wmontujemy nagrany materiał. Jeśli chcesz wmontować owcę do scenerii Marsa, to jak najbardziej czerwony może być dobry. Nawet ta "łuna" nie przeszkodzi. Ale gdy chcesz wmontować bawoła kręconego na red screenie w łąkę, to pomimo korekcji kolorów może pojawić się otoczka, która w czystym materiale jest niewidoczna, a w zielonym otoczeniu - wyraźna. I na odwrót - bawoł na greenscreenie do łąki pasuje, a owca na zilonym do marsa nie pasuje. :) Oxczywiście specjalistą nie jestem, to tylko takie moje teorie.
illy Napisano 25 Styczeń 2006 Napisano 25 Styczeń 2006 Jeśli chcesz wmontować owcę do scenerii Marsa, to jak najbardziej czerwony może być dobry. Nawet ta "łuna" nie przeszkodzi. Acz przeszkodzi, bedzie robic bledy przy kluczowaniu, imo
CzAk1 Napisano 25 Styczeń 2006 Napisano 25 Styczeń 2006 Illy ma racje...Oprogramowanie przy wycinaniu tła i wklejaniu nowego może sie mylić. Tak jak z tą owca- to czerwone i to czerwone...ale też specjalistą nie sestem...:)
Rascal Napisano 25 Styczeń 2006 Napisano 25 Styczeń 2006 Trzeba miec takze na uwadze iz nawet jesli kolor optycznie jest jednolity to przy kluczowaniu nie jest sie w stanie zdjac dokladnie calego jego obszaru za pierwszym razem. Dzieje sie tak dlatego iz dany kolor nie jest dokladnie nasycony w kazdym obszarze i mimo ze jest praktycznie taki sam zawsze sa miejsca w ktorych jest jasniejszy lub ciemniejszy. Analogicznie jest np. z redukcja szumu w analogowych odtwarzaczach kasetowych w ktorych mimo iz sa zawansowane uklady Dolby NR od prostego typu B do dosc zawansowanego S nie sa w stanie poprostu zniwelowac calego spektrum szumu. Powod czemu tak sie dzieje jest prosty, szum nie ma swojego charakterystycznego spektrum i jest o roznych zakresach, a drastyczna redukcja jego zakresu wplywa negatywnie na odsluch poniewaz moze byc zniwelowany ten zakres w ktorym gra dany instrument w utworze ktory jest odgrywany. Tak wiec sila rzeczy moze okazac sie iz w scenie ktora kluczujemy jest element w ujeciu ktory ma podobny kolor a jego charakterystyka koloru zgadza sie z kolorem ktory chcemy wyciasc, tak wiec wtedy obiekt ten zaczyna zanikac. Czesto sie mozna spotkac w roznego typu magazynach w ktorych proces ten jest opisany jako iz kluczowanie polega na uzycu odpowiedniego programu i wyboru koloru jaki ma wyciasc, co jest ewidentna bzdura i zazwyczaj po jednym kliknieciu mysza stwierdza sie ze dany program jest beznadziejny bo mimo iz wyraznie dalo mu sie do zrozumienia ze chce sie wyciasc zielony kolor on tego dokladnie nie robi. Postapilem podobnie i uzyskalem taki oto efekt. Jak widac rezultat jest nie do przyjecia, jednak mimo iz material jest dosc slabej jakosci to napewno da sie z niego wycisnac znacznie wiecej niz cos takiego. Tak wiec zaczynamy powoli tweakowac ujecie. Pewnie sa osoby ktore zastanawiaja sie czemu mam ujecie pokazane w dwoch klatkach jeszcze pod dosc egzotyczna postacia. Jeden widok wyswietla tzw. Checker Underlay Map ktory jest mi pomocny przy wychwyceniu czy pewne obiekty ktore sa w scenie pozadane nie staja sie duchami i zanikaja majac takie same lub podobne spektrum barwne jak Green Screen np. w tym przypadku na taki efekt moze byc podatna zielonkawa koszulka postaci trzymajacej w rece bron. Natomiast nastepny widok to kanal Alpha pozwala ocenic stopien intensywnosci krycia i jakosc maski ktora chcemy poddac separacji. A oto i finalny rezultat podgladu stopnia intensywnosci krycia i jakosci maski. A tak wyglada gotowa kompozycja, dla celow prezentacyjnych posluzylem sie ujeciem Green Screen z filmu Pray Alone.
CzAk1 Napisano 25 Styczeń 2006 Napisano 25 Styczeń 2006 Rascal, że się tak wyraże ma przytłaczającą wiedzę na ten temat..więc ja chyba juz na tym etapie zamilknę:)
El Wieczor Napisano 25 Styczeń 2006 Napisano 25 Styczeń 2006 A zna ktoś może linki w necie, gdzie jest opisane dopieszczanie takiego kluczowania w AE lub Combustion? A może ktoś nie ma sesji i mu się nudzi, to może tutoriala napisze? ;)
Rascal Napisano 26 Styczeń 2006 Napisano 26 Styczeń 2006 CzAk1 jesli chodzi o wiedze na ten temat to do poziomu przytlaczajacego raczej jej daleko ;-) temat jest dosc spory im dalej w las tym wiecej drzew. El Wieczor niestety nie mam kontaku ani z After Effects ani z Combustion. Jesli juz przy takiej analizie jestesmy to nalezy wspomniec o tajemniczych punktach ktore mozna spotkac na ekranach pod rozna postacia. Punkty te maja potoczna nazwe Tracking Markers z racji tego iz nie ma jakiegos szczegolnego dla nich standardu mozna je spotkac pod roznymi postaciami majacych rozne kolory i wymiary, w zaleznosci z jakim kolorem ekranu mamy doczynienia i z jaka skala sceny i sposobem prowadzenia kamery.W tym przypadku mamy doczynienia z prowizorycznymi markerami ktore zostaly zrobione z niebieskiej tasmy izolacyjnej ;-) Markery maja za zadanie zdefiniowac geometrie sceny ktora jest aktualnie filmowana oraz paraleksacje kamery, to wlasnie na ich podstawie bedzie mozna odtworzyc nie tylko prosty ruch kamery jak np. majac doczynienia z prostym Motion Tracking ale i zbudowac takze wierny model sceny w komputerze w ktorym pracuje kamera w trojwymiarowej przestrzeni, jest to poprostu bardziej zlozona odmiana sledzenia ruchu zwana 3D Motion Trackig lub poprostu Match Move, majac poprawnie przeprowadzony Match Move mozna dzialac w pakietach 3D uzupelniajac np. scene o elementy CG. Do prostych scen gdzie nie ma zbytniego ruchu kamery i zmiany perspektywy wystarczy zwykly Motion Tracking. Dla celow prezentacyjnych posluzylem sie ujeciem z filmu The Island przy uzyciu Motion Tracking zostal nadbudowany brakujacy fragment sciany ktory zostala zrobiona w Adobe Photoshop a nastepnie zaimplementowana do ujecia w Fusion. Sampla mozna pobrac pod tym linkiem. http://www.maxdigital.pl/reconstruction.avi
Valoos Napisano 26 Styczeń 2006 Napisano 26 Styczeń 2006 No no, brawa dla Rascal'a. Poziom działu Editing&Composing rośnie... PS. Właśnie nabrałem ochoty zgłębić trochę bardziej DF :P
CzAk1 Napisano 26 Styczeń 2006 Napisano 26 Styczeń 2006 Rascal..chyba kiedyś także się w ten las zagłębie
WToreK Napisano 26 Styczeń 2006 Napisano 26 Styczeń 2006 A zna ktoś może linki w necie, gdzie jest opisane dopieszczanie takiego kluczowania w AE lub Combustion? A może ktoś nie ma sesji i mu się nudzi, to może tutoriala napisze? ;) Do combustion jest w helpie dobrze opisane tworzenie 'matte' czyli kluczowanie koloru. Ja bym zaczal wlasnie tam edukacje
pawel Napisano 26 Styczeń 2006 Napisano 26 Styczeń 2006 dobra...to ja moze tylko dodam ze do AE jest bardzo bardzo ladna wtyczka "Keylight"...
-=S3B=- Napisano 26 Styczeń 2006 Napisano 26 Styczeń 2006 Rascal - swietna robota z tymi opisami softow. Info o kluczowaniu tez napewno sie przyda. pozdrawiam
abstract Napisano 27 Styczeń 2006 Napisano 27 Styczeń 2006 rewelacja, powinien z tego powstac tutorial:D pozdr..
-=S3B=- Napisano 27 Styczeń 2006 Napisano 27 Styczeń 2006 rewelacja, powinien z tego powstac tutorial:D Albo przylepic ten watek. Rascal dawaj jeszcze!;)
illy Napisano 28 Styczeń 2006 Napisano 28 Styczeń 2006 Rascal: zrob z tego jakis artykul i wrzuc osobno do watku. A ktos to przyklei, albo na glowna trafi :)
chveti Napisano 28 Styczeń 2006 Napisano 28 Styczeń 2006 Rascal :O dzięki bardzo. zrób jak mówi illy - artykuł. btw. na jakim sofcie Ty robisz? bo się niedoczytałem. Fusion?
piotrek Napisano 28 Styczeń 2006 Napisano 28 Styczeń 2006 A ja mam jeszcze pytanie - co to za program na przedostatnim screenie (ten, gdzie ziomki siedzą przy stole)? Rozumiem, że do MotionTackingu, ale nie wiem jaki :o
-=S3B=- Napisano 29 Styczeń 2006 Napisano 29 Styczeń 2006 mintrill - wydaje mi sie ze to The Pixel Farm - Pftrack. Ale nie na 100% - tak mi sie cos kojarzy ten interface
Rascal Napisano 10 Luty 2006 Napisano 10 Luty 2006 Tak, jest to wlasnie The Pixel Farm PFTrack radzi sobie calkiem niezle nawet z totalnie slabym materialem.
Hubi Napisano 11 Luty 2006 Napisano 11 Luty 2006 Rascal ja również podpisuje sie wszystkimi łapkami co do propozycji stworzenia tutka :)
-=S3B=- Napisano 11 Luty 2006 Napisano 11 Luty 2006 Moze cos o trackingu wlasnie w pftracku - bardzo by sie przydal taki tutek. Np trackowanie jakiegos dynamicznego ujecia i przeniesienie ruchu kamery do jakiegos softu 3d. Ja ciagle mam z tym problemy:) pozdrawiam
Hubi Napisano 12 Luty 2006 Napisano 12 Luty 2006 Moze cos o trackingu wlasnie w pftracku - bardzo by sie przydal taki tutek. Np trackowanie jakiegos dynamicznego ujecia i przeniesienie ruchu kamery do jakiegos softu 3d. Ja ciagle mam z tym problemy:) pozdrawiam jestem jak najbadziej za! Moze być tez w Fusion'ie :) czy tam sie nie da? (wydaje mi sie ze ten ostatni screen to wlasnie z niego? )
mathix Napisano 12 Luty 2006 Napisano 12 Luty 2006 Ostatni screen to niezaprzeczalnie Fusion. Jeśli chodzi o kluczowanie kolorów w tym programie, to polecam zapoznać się najpierw z tutami na stronie producenta: http://www.eyeonline.com/Web/EyeonWeb/Techniques/courseware/cware2_sec6_vid1.aspx http://www.eyeonline.com/Web/EyeonWeb/Techniques/courseware/cware2_sec6_vid2.aspx
polka dot Napisano 21 Wrzesień 2006 Napisano 21 Wrzesień 2006 Jeśli chcesz wmontować owcę do scenerii Marsa, to jak najbardziej czerwony może być dobry. to było ekstra :)
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się