ka-lolek Napisano 26 Lipiec 2007 Napisano 26 Lipiec 2007 Witam, zastanawiam się czy do tworzenia grafiki 3D tak naprawdę niezbędna jest umiejętność rysowania... Odnośnie 2D sprawa jest przesądzona... wiele rysuje się rączką i skan później można udoskonalić już na kompie, albo też używa się tableta... ale w 3D? nie narysujesz przecież trójwymiarowego modelu... Pytam tych, którzy już w tym troche siedzą, czy potrzebne jest wam rysowanie? Jeżeli tak, to do czego najczęściej?:) pozdrawiam K.
piotrek Napisano 26 Lipiec 2007 Napisano 26 Lipiec 2007 Ja żałuję, że przez osiemnaście lat mojego życia nie używałem ołówka. Stracone lata... Teraz staram się to nadrobić. Może nie jest ta umiejętnośc niezbędna w 3D, jednak z pewnością ułatwia modelowanie, czucie proporcji, kompozycję całego obrazu... Zawsze też lepiej sobie naszkicować scenę/model przed zabraniem się za 3D.
Vorek Napisano 26 Lipiec 2007 Napisano 26 Lipiec 2007 http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=38555&highlight=rysowanie całkiem spora dyskusja na ten temat, nie pierwsza zresztą ;)
JmTm00 Napisano 26 Lipiec 2007 Napisano 26 Lipiec 2007 nom, mozna robic 3d bez umiejetnosci rysowania ale czasem to widac na pracach, brak im "ekspresji" i wrazliwosci plastycznej...no chyba ze chcesz robic matematycznie wyliczane wizki :| (bez urazy do nikogo)
ka-lolek Napisano 26 Lipiec 2007 Autor Napisano 26 Lipiec 2007 a ktoś się orientuje jak wygląda w praktyce podział prac? robiąc animacje jest oddzielny sztab do rysowania szkiców, modelowania postaci i później trzecia grupa do animacji? czy 1. i 2. są razem, a animatorzy osobno.. a może wszyscy razem i kazdy robi wzsystko?:P pozdro
Master Kiełbaster Napisano 26 Lipiec 2007 Napisano 26 Lipiec 2007 yy obejrzyj sobie mejking of na dvd jakiejkolwiek animacji :P
kubi Napisano 26 Lipiec 2007 Napisano 26 Lipiec 2007 concept artist, storyborder, character modeler, animator, teksture artist, itd :) A, taki wątek chyba co miesiąc będzie sie teraz pokazywał.
illy Napisano 26 Lipiec 2007 Napisano 26 Lipiec 2007 Zawsze też lepiej sobie naszkicować scenę/model przed zabraniem się za 3D.po co szkicowac jak mozna zrobic szkic 3d na prostych modelach? Może nie jest ta umiejętnośc niezbędna w 3D, jednak z pewnością ułatwia modelowanie, czucie proporcji, kompozycję całego obrazu...imo w tym wypadku lepiej wypada fotografia niz rysunek
Gomez Napisano 26 Lipiec 2007 Napisano 26 Lipiec 2007 imo w tym wypadku lepiej wypada fotografia niz rysunek Pozwole sobie sie z toba nie zgodzic. Rysujac konstruujesz obiekt od poczatku, od bryly - tak jak model 3d. Skomplikowane bryly , np postac, wymagaja kompleksowego zrozumienia. Musisz odmierzac proporcje, studiowac je, porownywac. Fotograf nie tworzy bryly. Nie musi np znac anatomii zeby sfotografowac postac. Nie musi rozumiec proporcji i zaleznosci miedzy nimi. Fotografia natomiast bardziej skupia sie na swietle, na wydobywaniu przedmiotu z otoczenia za pomoca swiatla i koloru. Nie moge sie zgodzic z tym fotografia wypada lepiej. Po prostu kazde wnosi cos innego do 3d. po co szkicowac jak mozna zrobic szkic 3d na prostych modelach? Jest to jakies rozwiazanie ale nie zastapi to szkicowania. Ile czasu zajmuje ci wlaczenie kompa i maxa, 1.5min? Ja mam kartke i olowek w 3sek. Moge narysowac to co mam w glowie zanim obraz uleci. Moge rysowac nawet w kiblu na s..tasmie ;) Ile szkicow robi sie do jednej pracy? 10? 20? 30? Ile ci to zajmie czasu ustawiajac te brylki? Poza tym co z konceptami. Proste bryly sie tutaj nie sprawdza. A podmalowki?? Tekstury? ka-lolek - ja mysle tak jak piotrek. Jak zrobisz cos fajnego w 3d to nikt cie nie bedzie gnebic dlatego ze nie umiesz rysowac. Umiejetnosci w jakiejs dziedzinie plastyki daja ci pewne umiejetnosci i wiedze. Osoba ktora wskakuje w 3d bez zadnych umiejetnosci musi sie tego wszystkiego dopiero nauczyc, tak samo jakby chciala zaczac rysowac, malowac czy rzezbic. Miedzy tradycyjnymi technikami a 3d nie ma zadnej roznicy oprocz narzedzia - komputera. Potrzebne sa dokladnie te same umiejetnosci. Pozdro
KLICEK Napisano 27 Lipiec 2007 Napisano 27 Lipiec 2007 hmmm moim zdaniem trzeba rozroznic malowanie od robienia textur, robienie textur a reczej preparowanie textur ze zdjec zrobi malpiszon ;) rysowanie szkicowanie itp wyrabia pewne wyczucie i tyle, moim zdaniem o wiele ciezej wskoczyc na pewien etap w ogole nie potrafiac zrobic prostego szkicu.
biglebowsky Napisano 27 Lipiec 2007 Napisano 27 Lipiec 2007 a ktoś się orientuje jak wygląda w praktyce podział prac? robiąc animacje jest oddzielny sztab do rysowania szkiców, modelowania postaci i później trzecia grupa do animacji? czy 1. i 2. są razem, a animatorzy osobno.. a może wszyscy razem i kazdy robi wzsystko?:P pozdro Osobno, ale i tu nie do końca, jeden człowiek może zajmować się kilkoma działkami, szczególnie gdy jest niedobór ludzi albo mały projekt nie wymagający sztabu speców. Ale nie jest to cała odpowiedź na twoje pierwsze pytanie. Weźmy np szkółkę GOBELIN - każdy student potrafi praktycznie wszystko - animować, rysować, modelować, dopiero potem, gdy już pozna wszystkie działki obiera sobie ten kierunek który go najbardziej interesuje, mimo to pozostając specem od wszystkiego. Illy - Jeśli o modelowanie idzie to na pewno rysunek przed fotografią należało by postawić, bo rysując/malując studiujesz bryłę i światło o wiele dokładniej.
illy Napisano 27 Lipiec 2007 Napisano 27 Lipiec 2007 Pozwole sobie sie z toba nie zgodzic. Rysujac konstruujesz obiekt od poczatku, od bryly - tak jak model 3d. Skomplikowane bryly , np postac, wymagaja kompleksowego zrozumienia. Musisz odmierzac proporcje, studiowac je, porownywac. Fotograf nie tworzy bryly. Nie musi np znac anatomii zeby sfotografowac postac. Nie musi rozumiec proporcji i zaleznosci miedzy nimi. Fotografia natomiast bardziej skupia sie na swietle, na wydobywaniu przedmiotu z otoczenia za pomoca swiatla i koloru. Nie moge sie zgodzic z tym fotografia wypada lepiej. Po prostu kazde wnosi cos innego do 3d. No tak. Wychodzi na to ze i ty masz racje i ja. Kazdy patrzy na 3d w inny sposob i robi cos innego. Fakt moze ze fotograf nie uzywa anatomii, ale tez musi ja jakos oswietlic zeby wydobyc niektore elementy. ALe o kompozycji i proporcjach sie nie zgodze. I to i to jest potrzebne i przy naciskaniu klawisza render ma mega znaczenie. Illy - Jeśli o modelowanie idzie to na pewno rysunek przed fotografią należało by postawić, bo rysując/malując studiujesz bryłę i światło o wiele dokładniej.ale juz przy renderowaniu, kompozycji wchodzi juz foto, czyz nie?
piotrek Napisano 27 Lipiec 2007 Napisano 27 Lipiec 2007 ale juz przy renderowaniu, kompozycji wchodzi juz foto, czyz nie? Pewnie, że wchodzi, ale przy rysowaniu także (już od samego początku, a nie po stworzeniu bryły) myślisz nad kadrem i kompozycją, światłem, czyli wszysktko to, co w foto + tworzenie bryły, tekstur... W grafice całą pracę masz podzieloną na etapy - modelujesz, nakładasz tekstury, później myślisz o shaderkach, oświetleniu i renderujesz, czyli myślisz nad kadrem i ogólnie cała kompozycja, której część już zrobiłeś odpowiednio ustawiając np. światła). W fotografii robisz dokładnie to samo, ale nie troszczysz się o model, shadery i tekstury, bo te, niejako, masz już "gotowe". W rysunku natomiast nie możesz zacząć tworzyć modelu, nie myśląc od samego początku o kadrze, światełku etc. Stąd wydaje się, że jeśli umiesz coś narysować, masz odpowienie wyczucie, które się sprawdzi i w forografii, i w 3D. Jeśli umiesz fotografować, też masz pewne już wyrobione umiejętności. Jednak, moim zdaniem, nie masz tej wyobraźni dotyczącej kształtów obiektu, bryły i wyczucia proporcji, jak ma to miejsce przy rysowaniu.
Hindus Napisano 27 Lipiec 2007 Napisano 27 Lipiec 2007 Klicek dobrze gada - pomiedzy jednym a drugim jest zasadznicza roznica i watpie aby umiejetnosci w grafice 2d np szkicowania dawała cos w praktyce jesli idzie o 3d.
uncle Napisano 27 Lipiec 2007 Napisano 27 Lipiec 2007 Klicek dobrze gada - pomiedzy jednym a drugim jest zasadznicza roznica i watpie aby umiejetnosci w grafice 2d np szkicowania dawała cos w praktyce jesli idzie o 3d. moze sama umiejetnosc szkicowania nie, ale rozwija inne umiejetnosci takie jak wyczucie perspektywy, i owiele latwiej jest wymodelowac cos z jednego zdjecia komus kto zna zasady szkicowania;p
Hindus Napisano 27 Lipiec 2007 Napisano 27 Lipiec 2007 moze sama umiejetnosc szkicowania nie, ale rozwija inne umiejetnosci takie jak wyczucie perspektywy, i owiele latwiej jest wymodelowac cos z jednego zdjecia komus kto zna zasady szkicowania;p pewnie cos w tym jest, ale dla chcącego któremu naprawde na tym zależy, brak obeznania w grafice 2d nie będzie stanowił żadnej bariery aby wybić się w grafice 3d, a pewnie o to pytanie chodzi w tym topicu.
biglebowsky Napisano 27 Lipiec 2007 Napisano 27 Lipiec 2007 hindus, chyba opacznie czytałeś klicka:) Illy - ma się rozumieć, zresztą nie twierdzę że przy modelowaniu też nie ( refki trzeba umieć robić ; ) )
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się