Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Witam wszystkich!

 

Krótki wstęp: Na forum zaglądam chyba od ponad pół roku. Tutaj właśnie zaraziłem się samym tematem grafiki, z którym kompletnie nigdy wcześniej nie miałem do czynienia. To mój pierwszy twórczy post i moja pierwsza samodzielna praca w 3ds max - wybrałem klocki bo maja raczej... wygodne kształty jak na początek nauki. Wcześniej wykonałem jednego tutoriala z digital-tutors - modelowanie forda mustanga. Te klocki to moja druga praca.

 

Jak widać nie idzie mi zbyt dobrze - dlatego zdecydowałem się założyć ten wątek i prosić Was o cierpliwą pomoc i grzmiącą krytykę :)

 

W tej chwili mam już wszystkie klocki (zdecydowałem się modelować każdy i później wszystko złożyć pomimo tego, że wiele klocków nie będzie widać - jednak myślę, że to dobry trening samego modelowania) ...i w tym momencie składam autko.

 

Okej. to tyle. nie używajcie proszę zbyt wyszukanego nazewnictwa - mogę niczego nie pojąć ;)

 

3ds max, Vray, później pewnie PS

Edytowane przez marcinW
  • Odpowiedzi 94
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Jak na razie sam model dobrze wygląda, ale specjalnie wyciągnąłem swoje klocki żeby sprawdzić czy na każdym jest znaczek lego...i jest u Ciebie nie ma. Krawędzie ciut za ostre. Zobacz jak będą wyglądały z lekkim champferem. Co do renderu to włącz GI dodaj swiatło, jakieś studio. Pracuj dalej ;)

Napisano (edytowane)

z tym lego przyznam się ze wstydem, że się poddałem. jak się robi taki napis? Czy powinien być częścią klocka czy mogę np zrobić napis osobno i go tylko "przeciągnąć" w stronę klocka i attach? Staram się tak nie robić. a jeśli pomyślę o dłubaniu napisu po kawałku to mi się słabo robi. czy jest jakiś inny sposób?

 

Spróbuje chamfer - dzieki :)

 

 

tymczasem do przodu trochę...

Edytowane przez marcinW
Napisano
z tym lego przyznam się ze wstydem, że się poddałem. jak się robi taki napis? Czy powinien być częścią klocka czy mogę np zrobić napis osobno i go tylko "przeciągnąć" w stronę klocka i attach? Staram się tak nie robić. a jeśli pomyślę o dłubaniu napisu po kawałku to mi się słabo robi. czy jest jakiś inny sposób?

 

Spróbuje chamfer - dzieki :)

 

 

tymczasem do przodu trochę...

Jeśli dobrze pamiętam, nie zawsze był napis lego. Ale sposób jest dziecinnie prosty: bump map z napisem LEGO na górnej ścianie każdego cylindra ;)

Napisano

szukasz czcionki lego. Później Shapes - Text - piszesz lego tą czcionką. Poźniej compound objects -> ShapeMerge - bierzesz ten napis i wtedy jego krawędzie "obrysowują" się na klocku. Później zaznaczasz poligony napisu lego i extrude, albo nie ingerunjąc w siatkę extruduje sam napis lego i attach-uje go z klockiem - według mnie drugi sposób lepszy

Napisano

Draven - faktycznie nie pomyślałem o bump'ie. Dzięki

 

cucsoniuss - to dla mnie nowość ten ShapeMerge - super.

 

dac77 to fakt. bardzo mi się to wszystko spodobało. Mam nadzieję związać się z tym tematem na poważnie i na resztę życia - w miarę możliwości :)

Napisano

No okej. Skończyłem składanie. Muszę przyznać, że strasznie dużo błędów popełniłem. Mam nadzieję, że to ta ilość mnie tak zmęczyła :P Wiele nierówności widać gołym okiem - na dniach dopracuję.

 

Mam pytanie. Jak dawałem turbosmooth na level 3 to po którymś klocku robiły się czerwone części i pojawiał się błąd. Tzn, że sprzęt nie wydalał? Bo na level 2 wszystko jest bez problemu. Czy po prostu to ja coś niechcący namąciłem i stąd te błędy? Max się zawieszał i zamykał.

 

Na dniach pomyślę o jakichś materiałach - chociaż średnio wiem od czego zacząć. Jakieś sugestie?

 

(aha - materiał tych klocków przeźroczystych nie jest mój - ściągnięty, darmowy)

 

Pozdrawiam

Napisano

Mam pytanie. Jak dawałem turbosmooth na level 3 to po którymś klocku robiły się czerwone części i pojawiał się błąd. Tzn, że sprzęt nie wydalał? Bo na level 2 wszystko jest bez problemu. Czy po prostu to ja coś niechcący namąciłem i stąd te błędy? Max się zawieszał i zamykał.

 

Na dniach pomyślę o jakichś materiałach - chociaż średnio wiem od czego zacząć. Jakieś sugestie?

Jeśli masz słaby sprzęt, to Max może sobie nie radzić; u mnie zwykle wtedy strasznie spowalnia działanie. Ale wydaje mi się, że iterations: 2 z zaznaczonym Separate by: Smoothing groups powinien w zupełności wystarczyć :)

 

Co do materiałów, to wydaje mi się, że na nieprzezroczyste części daj b. słaby reflect i niskie glossy, ale pewny nie jestem, więc niech ktoś poprawi, jeśli źle mówię ;)

Napisano

mhm. Dzięki :) na dniach coś pomęczę. a chcę jeszcze ten chamffer dodać i pomyślę o napisie LEGO. Ale co chamffera - i generalnie innych modyfikatorów - jak hm... nadawać je kilku obiektom na raz? Jest jakiś sposób? Bo np zmieniając TurboSmooth klocków robiłem to każdemu osobno heh. Szczerze mówiąc mam nadzieję, że jest inna opcja :> Bo walić chamfferem każdy brzeg osobno - chyba bardziej opłaca się zrobić wszystko od nowa :)

 

Co do kompa to nie wiem - słaby raczej nie jest. co prawda ma już rok ale 4gb ramu sa, procek core 2 duo. Ale tych poligonów było mase. W sumie da się to gdzies wyczytać? Jest sporo niewidocznych klocków (jak pisałem na początku - zrobione w ramach treningu). Miał prawo niewydolić?

 

okej. dobrej nocy. dzięki za zainteresowanie i pomoc

Napisano

dlaczego w tej scenie używałeś turbosmooth?I to na 3 levelu?Używaj champfer-a.Sądze że tą scenkę uciągnął by 4 razy słabszy komp. Ile masz poligonów i czy da rade siatkę pokazać?

Napisano

cholera.

 

dzięki Wam za pomoc. zajrzałem na tego chamfera - rewelka! I wychodzi na to, że muszę wszystko zrobić od nowa. Wyostrzałem krawędzie robiąc dodatkowe linie - stworzyłem w ten sposób mnóstwo dodatkowych części - zresztą wiecie pewnie o co chodzi. To był jedyny sposób jakiego się nauczyłem po tamtym tutorialu, którego robiłem.

 

Ok więc robie od nowa. Powiedzcie proszę jak sprawdzić ilośc tych poly?

 

A tak do tej pory namieszałem...

Napisano

Naciśnij "7" na klawiaturze (nie na klawiaturze numerycznej, tylko to nad literkami "y" i "u"), w rogu aktywnego viewporta pojawi ci się statystyka, min. z ilością poly

Napisano (edytowane)

Goran Dzięki :)

 

Polys 87 206

 

Edit: Mam problem. Kiedy wyextrudowany napis LEGO dodaje przez Attache to po wrzuceniu TurboSmooth cały napis się rozwala. Co mogę z tym zrobić?

Edytowane przez marcinW
Napisano

po co dajesz turboSmooth? używaj champfera. Też na początku popełniałem ten błąd co ty - do wszystkiego dawałem turbosmooth. Daj champfera i samo SMOOTH z modyfikatorów bedzie mniej poly i nie stanie się z siatką to co się tobie dzieje, a efekt ten sam

Napisano

po co dajesz turboSmooth? używaj champfera. Też na początku popełniałem ten błąd co ty - do wszystkiego dawałem turbosmooth. Daj champfera i samo SMOOTH z modyfikatorów bedzie mniej poly, i nie stanie się z siatką to co się tobie dzieje, a efekt ten sam

Napisano (edytowane)

Muszę przyznać, że brzmi to jak najbardziej sensownie. Ale czegoś chyba nie rozumiem bo w ogóle mi nie wychodzi :/ załączam jak wygląda poprawiony klocek. Rozumiem, że jak mówimy, żebym używał chamfer'a to mamy na myśli Edge -> Edit Edges - Chamfer; a co do Smooth'a to Modifier List - Smooth? Jeśli chodzi o Chamfer'a to raczej wszystko ok. Chociaż wydaje mi się, że średnio się sprawdza we wklęsłych kantach? Takich jak u podstawy tych okrądłych wypustek na klockach. Wszędzie indziej użyłem Chamfer'a. Kwestia Smootch hm... niczego nie zmienia. Niezależnie od tego jak się bawię tymi wszystkimi... Parametrami. Wszystko (chyba) się delikatnie zaokrągla ale nadal mam wypustki ośmiościenne a nie okrągłe (wypustki mam na myśli te elementy, na których jest/powinien być napis lego). Co do boków mojego ośmiościanu to nie mogę tam użyć chamfer'a bo się wszystko pierniczy - jakieś dziwne rzeczy się robią. Nie wydaje mi się, żeby to była wina samej siatki - raczej nie popełniłem jakichś poważnych przestępstw w tej części.

 

Edit: Ok jednak mogę używać chamfer'a na bokach ośmiokątu - wcześniej coś się dziwnego działo ale już ok. To jednak nie zmienia faktu, że Smooth u mnie prawie niczego nie robi - niezależnie od zmian w parametrach.

Edytowane przez marcinW
Napisano

Zrób to po prostu najprościej jak się da. Czyli box na krawedziach champfer. Później cylindry jako wybrzuszenia - na krawedziach champfer. Napis lego wszytko attachujesz i dajesz samo Smooth. Powinno się modelować tak jak ty chcesz - czyli wszytko jedna bryła, ale w tym przypadku naprawdę nie warto bo jakościowo wyglada tak samo a czasu 10x mniej tracisz

 

legoj.jpg By cucsoniuss

Napisano

Walcz i walcz i nie daj sie zdemotywowac, ja zaczynalem 3 lata temu i teraz siedze na cieplej posadce w duzej agencji reklamowej i robie to co lubie.

 

Powodzenia

Napisano

cucsoniuss Rozumiem. Dziękuję :) Wrócę z pytaniami jak poprawię cały samochód.

 

elimo dzięki! Nie ukrywam, że dobrze coś takiego przeczytać :)

 

Tymczasem

Napisano

Chamfer - nadaje ostrość krawędziom (większą/mniejszą).

Przykładowo robisz boxa dajesz edittable poly zaznaczasz za pomocą "edge" dowolną krawędź tego boxa klikasz "chamfer" i potem najeżdżasz myszką na tę krawędź klikasz lewym myszki i trzymajac wciśnięty regulujesz szerokość pasma ostrości.Możesz także wklepać parametry jeśli klikniesz na kwadracik obok napisu chamfer.

Napisano

mały up. jednak dzisiaj nie dam rady. Ale jutro już powinno być ok. Narazie napis LEGO jest na każdym ale myślę, że na koniec usunę i zostanie tylko na tych na wierzchu. Jak widać na obrazku nie wszystkie klocki maja już smooth włączony co powoduje dziwne łączenia miedzy niektórymi. hm... czy to ma jakiś sens teraz?

 

Pozdrawiam :)

Napisano (edytowane)

Tak wygląda auto na koniec. No może nie na koniec ale wg moich umiejętności to jest chyba 99%. Teraz będę próbował z materiałami i światłami. Trochę nie wiem od której strony zacząć ale coś się wymyśli. Bardzo będę wdzięczny za kontynuacje wsparcia z Waszej strony. No i jeśli z samym modelem widać coś mocno lub mniej mocno źle to też proszę piszcie :)

 

Pozdrawiam

 

edit: a no i chciałem pytać: jak się bawić cieniem? Czy są jakieś ogólne opcje do cienia czy po prostu każdy rodzaj światła ma swoje osobne ustawienia do zabawy. Pytam bo wiem, że gdzieś się to robiło a w vraylight - którego użyłem - bez większych powodów akurat to heh... nie ma nic na wierzchu.

Edytowane przez marcinW
Napisano

eeeej... :/ co to za cholera? dlaczego te nogi są tak jakby ciągle w cieniu? nie mam pojęcia skąd to się wzięło i dlaczego a już tym bardziej jak się tego pozbyć. myślałem ze to po prostu jakiś ciemny materiał się zakradł i nie mogę go zamienić ale z tego co mi się wydaje to materiał jest dobry tylko jakiś cien pada na tego klocka. ekhm? :/ proszę o pomoc

Napisano (edytowane)

na pomoc ludzie :/ nie wiem jak zrobić ten cholerny plastik. powiedzcie proszę co tu jest nie tak - na pierwszy rzut oka. oczywiście pomijając twarze :D i samą kolorystykę.

 

trudne to cholera. w modelowaniu łatwiej widać postępy - tak mi się wydaje.

 

z góry dzięki za cenne uwagi

Edytowane przez marcinW
Napisano

Witam,

 

lekko zchamferuj lekko krawędzie i zrób plane jako podłogę (wg mnie będzie lepiej widać, imo) - widzę, że coś tam w tle jest (zrób na jasno ;P)

A co do materiału to bym dał bardziej reflecta (w czym renderujesz właśnie?)

 

A tak btw. też kiedyś robiłem samochód z LEGO w 3d :D ale w sumie nie skończyłem - w clay'u pozostał ;)

 

Pozdrawiam, Mariusz.

Napisano

siema. Wielkie dzięki za rady. Na pewno się zastosuję. Z wyjątkiem chamfera chyba :P Bo chyba nie ma takiego, który można zaaplikować do wszystkich klocków na raz? Bo nie widzę tego, żeby każdy klocek od nowa trzaskać. Tym bardziej, że już jest użyty chamfer - tylko widocznie za mały. Aj ciężko. Reflect zaraz zostanie dodany :)

 

Pisałem na początku wątku - vray :) Pzdr!

Napisano

Jeśli chodzi o materiały to wejdź sobie np. na vraymaterials.de, ściągnij materiał powiedzmy plastiku i zobacz jak jest zbudowany. Powinno ci to trochę ułatwić zrozumienie jak działają materiały w vrayu. Do tego poczytaj sobie jakieś tutki i będzie dobrze :)

 

Jak chcesz uzyskać lepszą jakość rendera to dodaj mapę hdr w GI environment i zrób jakieś proste studio. Tutoriale do tego znajdziesz na necie bez problemu. Powodzenia :)

Napisano

VS_ wiem że jest jednym z najbardziej efektywnych modyfikatorów i często go używam ale w tym przypadku - klocków lego uważam że lepiej jest zrobić tak jak wcześniej napisałem, biorąc pod uwagę ilość poligonów jaka powstanie i czas jaki się straci na zrobienie jednego klocka

Napisano

cześć cześć :) ogromne dzięki za cenne uwagi. Co do materiału to właśnie tak staram się działać - można rzecz ze mój materiał to wierna kopia innego - wniosek chyba taki, że moim głównym problemem na teraz jest to, że nie umiem odpowiednio oświetlić...

 

Tego całego HDRI trochę nie łapie - całej idei. Muszę na ten temat poczytać.

 

Powiedzcie jeszcze, czy NURMBS Subdivision z Subdivision Surface służy do tego samego co wszystkie smooth'y? Jeśli tak to wygląda konkretnie - siatka mało zmieszana a efekt świetny. Czy to nie do tego się używa?

 

A ten chamfer - chyba będę musiał odpocząć od tych klocków zanim się wezmę za ich poprawianie. Nie wyobrażam sobie siedzieć jeszcze dzień. Dla Was pewnie zrobienie takiego modelu od początku do końca to parę godzin - ja natomiast siedzę już pełny tydzień - i to od rana do wieczora fiuf :/ :) muszę go odstawić na jakiś czas.

 

W tej chwili tak to wygląda. Przez jakiś czas musi tak zostać. A jak wiecie z własnego doświadczenia? Jak postanawiacie odpocząć od pracy to wracacie do niej później?

 

Pzdr!

Napisano (edytowane)

Dzięki wielki za słowa zachęty! Poddawać się nie planuje - chyba wkręcam się coraz bardziej ;)

 

W ramach odpoczynku od klocków zabrałem się za swojego ericssona. Muszę przyznać, że chociaż mam go grubo ponad rok to do dzisiaj nie widziałem ile tam na nim dodatków dookoła hehe... wcześniej nie było potrzeby go oglądać.

 

Nie wiem czy się nie porwałem z motyką na księżyc. Siedzę nad nim dzisiaj i okazuje się trudniejszy niż myślałem. Jak do tej pory kilka zagrożeń udało się zażegnać i powoli do przodu się dzieje. Po dzisiejszych walkach telefon wygląda jak na zał obrazku. Chcę tym razem wszystko w jednym kawałku - z jednej bryły. Jak w klockach było to bez różnicy tak teraz chyba jest. Nie wiem. Ale ćwiczenie jest. Na razie tylko przód...

 

Powiedzcie mi czy to co zrobiłem z tym wątkiem może być? Zmieniłem temat na RÓŻNE i planuję tutaj pokazywać swoje prace w najbliższym czasie - a nie chcę zakładać co tydzień nowego bo chyba się bałagan zrobi. Moje projekty trwają na razie do kilku dni wiec chyba tak lepiej. Tylko pytanie czy to może mieć miejscu tutaj w WIPie czy gdzieś indziej. fiuf

 

Idę spać - dzisiaj godzinę dłużej ;)

Edytowane przez marcinW
Napisano

kurde no. nie pierwszy raz mi się coś takiego dzieje ale zazwyczaj dało rade coś wymyślić. a tu już mieszałem na wszystkie sposoby i nic. to już któryś z kolei taki narożnik w tym telefonie i AKURAT ten jeden nie chce współpracować :/ jakieś lekarstwa na takie przypadki? dodam, że jedyna różnica - pewnie istotna - ten narożnik jest na ścianie która się zgina. - prawie narożnik telefonu. czy po prostu mam to usunąć i robić od nowa? troche mi się nie chce - dlatego pytam czy jest inny sposób

Napisano

niestety nie pomogło. ale już wpadłem na rozwiązanie - z racji tego ze, tak jak pisałem - rzecz działa się na zakręcie - trzeba było się inaczej zabawić.

 

dzięki za próbę ratunku :)

Napisano

cześć!

 

zniknąłem na jakiś czas. walka z telefonem trwa. nie wiem czy ja taki trudny model wybrałem czy co :/

 

potrzebuję pomocy. Generalnie zacząłem ten telefon trzeci raz od nowa kompletnie. z każdym było coraz lepiej i ten DO TERAZ całkiem ładnie się rozwijał. (udało mi się zmniejszyć ilość poly 10-cio krotnie :) )

 

mam przód, mam tył i zacząłem robić BOKI. Na obrazkach załączyłem po turbosmooth (wg tego jak mam teraz siatke) i na czerwono dałem różne inne, które próbowałem wcześniej. Nie sugerujcie się tym za bardzo - to tylko zarys idei. W tej chwili siatka jest mocno namieszna - wcześniej wyglądała lepiej ale już sporo próbuję zaradzić coś na te nierówności i w tej chwili już niezła masakra się tam dzieję. cały element zrobię od nowa tylko proszę Was o pomoc.

 

Problem tkwi w tym, że mieszam w części, która jest w 4 strony nierównomiernie zagięta. to narożnik telefonu. i za cholere nie chce to wyjść równo. jak dodaje jakieś nowe linie to te dłuugie kanciaste pasy robią się i tak - mniejsze, większe... nie ważne - nadal się robią. jak to obejść? zrobić dwie linie blisko siebie tak, żeby nie było tego widać po smooth'owaniu? Bo przecież nie mogę zrobić ostrzejszej krawędzi bez 2 lini bliżej siebie? eh. mam nadzieje, że w miarę jasno opisałem.

 

cholera. prędzej rzucę kompa za okno niż zacznę to czwarty raz od nowa :)

 

z Góry dzięki za pomoc.

Napisano (edytowane)

okej. telefon zacząłem czwarty raz. plasti dzięki za tak wielkie zaangażowanie w pomoc.

 

tymczasem zrobiłem ipoda heh. chybga najmniej skomplikowany "diwajs" ;) a i tak napotkalem problemy :/ powiedzcie CZY TO SIĘ NADAJE? chciałbym z tego zrobić coś spoko (później dorobię słuchawki - wtedy chciałbym to na białe podłoże dać z delikatnym cieniem. ale to później). Co tu jeszcze trzeba? a czego brak?

 

a no i przyznam, że średnio mam pomysł jak zrobić te znaczki na "przyciski" :/

 

z góry dzięki

 

edit: demotywator - "piaskownica: patrzcie, znowu znalazłem miękki kamień!" :]

Edytowane przez marcinW
Napisano

Ja chciałbym odpowiedzieć Ci na wcześniejszy problem sprawa jest prosta: trójkąty, przypatrz się jak ich wiele to one powodują krzywizny i nierównomierne przejścia już nie raz się o tym pisało także staraj się ich unikać próbuj inaczej kształtować linie "wogule to mogłeś zacząć ten telefon od "chamfer boxa" który po MS pięknie się zaokrągla i wtedy wycinać a wcześniej w surowym kształtować przyciski itd.pozdro

P.S Linie do wycinania prowadź zawsze niezależnie od tyh na bazie żeby się nie pokrywały z bazą bo lipa.

Napisano

okej. umęczyłem tego ipoda. powiedzcie czy to się nadaje na to, żeby oglądać ;) czekam na krytykę. dobrej nocki! ;)

 

bbandi - dzięki za wskazówki

plasti - nie opuszczę. od jutra kontynuuje

Napisano (edytowane)

Te obrazki na ipodach wygladają jak naklejone jakieś nalepki, zrób przekrój albo wytnij otwór na kształt obrazka w ipodzie za pomoca bolean, później kanty zaokrągl delikatnie chamferami i wtedy ustaw dwa plejny o rozmiarach obrazka jeden bardziej w głąb i poda (ten z obrazkiem) a ten drugi deikatnie przed nim tylko na niego materiał szkła nadaj, wyrównaj odpowiednio do sciany (front)obydwa elementy i powinno dać bardziej realny efekt.

Zrobiłem coś takiego na szybko:

36330217.jpg

Co prawda nic sie od tego szkiełka nie odbija trzeba by jakąś hdrke dać.

P.S Ten okrągły panel sterowania też pasowałoby uwypuklić bo płaski.

Dodatkowo na boczej ściance możesz poprowadzić linie świadczacą o łaczeniu obudowy.

Edytowane przez bbandi
Napisano

no witam. Dzięki za cenne uwagi. Wszystko pozmieniałem. Choć wydawało mi się, że ten okrągły panel z przyciskami jest płaski - i to cała magia ipodów :) ale szczerze mówiąc nie mam ipoda wiec mogę bzdury mówić.

 

Tak czy inaczej mam PROBLEM! z hdri. do dzisiaj nic o tym nie wiedziałem. teraz już wiem (dzięki plasti). Chodzi o to, że te zabiegi z hdri w ogóle (prawie) nie chcą tu być widoczne w tej scenie. zrobiłem kilka scen, żeby poćwiczyć i było ok a na tych ipodach nic. Jedynie pod jakimś hardcorowym kątem odbija się z environment ale to już tak mocno jak w lustrze, i troszkę mi się odbija od studia na tylnej ścianie - ale to raczej przeszkadza niż pomaga. a od ipodów (od szybki też nie) w ogóle nie chce. Jakieś sugestie dlaczego? sprawdzałem z innymi scenami - ustawienia rendera są ok - tzn na innych działało. uhm :/

Napisano (edytowane)

Tzn tam są minimalne przerwy itd, chodzi o to zebyś na przyszłość zwracał uwagę na drobne szczegóły.

A co do hdri to możesz zrobić wokół obiektu kotare "obtoczyć cylindrem" tylko zostawić same ściany na to nanieść materiał vraylight i przypisać mu mapke np jakieś tło albo gradient ja tak robiłem i działało.

P.S materiał telefonu jeżeli rmasz z vraymtl to zmniejsz glosinnes z 1 na jakieś 0.70

Edytowane przez bbandi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności