Mariusz. Napisano 10 Czerwiec 2010 Napisano 10 Czerwiec 2010 Witajcie. Pierwszy post i w dodatku pewnie idiotyczny...ale cóż począc ;) Mam problem, otóż utworzyłem sobie w Blenderze model samolotu, chciałbym go oteksturowac ale wszystko tutoriale które oglądałem nie pomagają.... I tu moja prośbą, proszę o jakieś wskazówki jak oteksturowac dajmy na to statecznik, w co wejśc. Posiadam blendera 2.45 2.49...
n-pigeon Napisano 10 Czerwiec 2010 Napisano 10 Czerwiec 2010 Mniemam że początkujący grafik 3D :) Jeśli chodzi o twój problem to poczytaj w internecie o UV, na początek. Nie ma prostej odpowiedzi na twoje pytanie, jako użytkownik programu sam musisz rozgryźć jak go wykorzystać by rozwiązać swój problem, do tego służą narzędzia. Jeśli po drodze będziesz miał jakieś pytania, problemy to chętnie odpowiem, na pewno nie tylko ja, ale teraz to nie wiem co ci powiedzieć, tym bardziej że nie widzę tego modelu ;) Tu masz parę linków na dobry początek :) http://wiki.blender.org/index.php/Doc:Manual http://www.blendercookie.com/ http://www.blenderguru.com/
szczuro Napisano 10 Czerwiec 2010 Napisano 10 Czerwiec 2010 a to widziales ? http://www.blender.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=311&Itemid=1
Mariusz. Napisano 10 Czerwiec 2010 Autor Napisano 10 Czerwiec 2010 (edytowane) Oglądałem też filmy Ani Celarek. Jeszcze się pomęczę i metodą prób i błędów może uda mi się to zrobic samemu. Dzięki. EDIT... Wymiękam.... Wchodzę w Edytor UV/obrazów, otwieram obraz który chcę miec na stateczniku i dalej nie wiem co robic aby oteksturowac dany obiekt...naprawdę bardzo proszę o pomoc... Edytowane 10 Czerwiec 2010 przez Mariusz.
n-pigeon Napisano 10 Czerwiec 2010 Napisano 10 Czerwiec 2010 Oglądałem też filmy Ani Celarek. Jeszcze się pomęczę i metodą prób i błędów może uda mi się to zrobic samemu. Dzięki. EDIT... Wymiękam.... Wchodzę w Edytor UV/obrazów, otwieram obraz który chcę miec na stateczniku i dalej nie wiem co robic aby oteksturowac dany obiekt...naprawdę bardzo proszę o pomoc... Jeszcze raz obejrzyj/przeczytaj tutki jak czegoś nie rozumiesz, ja tak robiłem i pomogło, czasem po czasie niektóre rzeczy zaczniesz rozumieć jak więcej się dowiesz. Na tym etapie nie możemy ci bardziej pomóc bo nawet jak ci wytłumaczymy co masz zrobić to nas nie zrozumiesz. ;)
Mariusz. Napisano 10 Czerwiec 2010 Autor Napisano 10 Czerwiec 2010 (edytowane) Powoli się odnajduje..:P Już wiem gdzie jest panel z opcjami tekstur i jak je wybrac jednak nie wiem jak załadowac na dany obiekt np. statecznik... EDIT... Juhuuuu :P Metodą bezmyślnych i nieokiełznanych kliknięc "coś" zrobiłem :P Mam tylko pytanie, jak "obrobic" te ostre krawędzie, jak je zaokrąglic, szczególnie te kadłub-dysza wlotowa ? Edytowane 10 Czerwiec 2010 przez Mariusz.
wjaworski Napisano 10 Czerwiec 2010 Napisano 10 Czerwiec 2010 Hmm, patrząc na ten model, to bardziej mi wygląda na model papierowego modelu samolotu (albo jeszcze wyższy poziom uproszczenia) :) Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jak robić lepsze samoloty, skorzystaj z rady, którą dał Ci Szczuro - na tej stronie znajdziesz e-book z dokładnymi odpowiedziami na wszystkie pytania, które zadajesz, a także na pytania, o których jeszcze nie wiesz, że zadasz :D.
Mariusz. Napisano 11 Czerwiec 2010 Autor Napisano 11 Czerwiec 2010 (edytowane) Dzięki. Jednak nadal uważam że powinien powstac temat gdzie wszyscy mogli by zadawac nawet najdurniejsze pytania.... I tu pojawia się moje... Mój "model" który zrobiłem ma ostre krawędzie, jak je zaokrąglic ? Czy zaokrąglą się same podczas renderowania ? Jak renderowac model, mi się wyświetla duży niebieski kwadrat ? Jak zwęzic figurę walec, chcę zrobic dyszę wylotową ? Jak zrobic aby tak rysowac a blenderze jak na tym filmie ? Edytowane 11 Czerwiec 2010 przez Mariusz.
szczuro Napisano 11 Czerwiec 2010 Napisano 11 Czerwiec 2010 (edytowane) Dzięki. 1.Jednak nadal uważam że powinien powstac temat gdzie wszyscy mogli by zadawac nawet najdurniejsze pytania.... I tu pojawia się moje... 2.Mój "model" który zrobiłem ma ostre krawędzie, jak je zaokrąglic ? 3.Czy zaokrąglą się same podczas renderowania ? 4.Jak renderowac model, mi się wyświetla duży niebieski kwadrat ? 5.Jak zwęzic figurę walec, chcę zrobic dyszę wylotową ? 6.Jak zrobic aby tak rysowac a blenderze jak na tym filmie ? 1 nie! bo na wiekszosc z nich jest jedna odpowiedz 2 przerób jeszcze kilka tutków, przerób a nie oglądaj, tutoriale są po to, aby doświadczeni userzy nie musieli odpowiadać wciąż na te same, podstawowe pytania. 3 raczej nie chyba ze odpowiednio ustawisz. jak ? patrz 2 4 ustaw dobrze kamerę. jak ? patrz 2 5 patrz 2 6 podaj czas w którym rysuje bedzie łatwiej będzie odnaleźć, ale prawdopodobnie patrz 2 :) ad2. gdzie znaleźć tutoriale? google, youtube, blender.pl, blender3d.pl ewentualnie książki o blenderze Edytowane 11 Czerwiec 2010 przez szczuro
Mariusz. Napisano 11 Czerwiec 2010 Autor Napisano 11 Czerwiec 2010 (edytowane) Dobra dobra, z renderowaniem sobie poradziłem, źle ustawiona kamera była..... Film Pana Marka Rysia, całe rysowanie zaczyna się od 10s filmu, bardzo prosiłbym obejrzec i odpowiedziec na moje pytanie bo rzutów samolotów w necie jest baardzo dużo..... EDIT... Już umiem renderowac, wygładzac, lecz nadal nie wiem jak zrobic tak jak Pan Marek Ryś na swoim filmie oraz nie wiem jak "wyszczuplic" walec np na końcu aby zrobic taki stożek.... Edytowane 11 Czerwiec 2010 przez Mariusz.
szczuro Napisano 11 Czerwiec 2010 Napisano 11 Czerwiec 2010 (edytowane) to się nazywa modelowanie a nie rysowanie, i właśnie tego musisz sie nauczyć z tutoriali ;P na filmiku w prawym dolnym rogu masz okienko z klawiszami, które wciska. dzieki temu okienku dowiesz sie jakich skrótów używa. ja polecałbym jakieś prostsze rzeczy na początek ale jak chcesz robić od razu samolot to twoja sprawa. radziłbym zajrzeć do e-booka do którego link ci podałem, z tego co się zorientowałem po pobierznej lekturze wjaworski tłumaczy tam wszystko niemalże łopatologicznie :) ps. jesli chodzi ci o obrazek w tle (na filmiku) to view -> background image Edytowane 11 Czerwiec 2010 przez szczuro
Mariusz. Napisano 11 Czerwiec 2010 Autor Napisano 11 Czerwiec 2010 Mam następujący problem.... Zrobiłem w Blenderze model turbiny odrzutowej, niestety coś pomieszałem i pousuwały mi się wszystkie okna.....jedynie jest ten pasek na samej górze...... Zainstalowałem od nowa i działa jednak jak wczytuje turbinę to wczytuje też chyba dane ze starego blendera i znowu nie ma żadnych okien..... Help...
Mariusz. Napisano 11 Czerwiec 2010 Autor Napisano 11 Czerwiec 2010 O stary :P Jesteś lepszy od Chucka Norrisa.....:D I oto przykład wielkiego problemu tylko z powodu dwóch klawiszy :D Dzięki....
Mariusz. Napisano 11 Czerwiec 2010 Autor Napisano 11 Czerwiec 2010 ....mamy problem :P Mam tak ustawiony widok że po wciśnięciu kółka myszki mogę poruszac się góra-dół lewo-prawo a jeśli wcisnę shift+kółko to mogę obracac.... Problem polega na tym że gdy naciskam shift+kółko to pojawia się szary obraz i nie mogę odnaleśc danego obiektu....
szczuro Napisano 11 Czerwiec 2010 Napisano 11 Czerwiec 2010 http://lmgtfy.com/?q=blender+rotation+around+selection&l=1
Mariusz. Napisano 11 Czerwiec 2010 Autor Napisano 11 Czerwiec 2010 Źle mnie zrozumiałeś trochę..... Chodzi o to (jak się teraz dowiedziałem) że gdy dodaje okrąg i chcę obrócic wokół niego widok to wszystko znika i zostaje tylko szare tło, nie ma ani obiektów który wcześniej były ani siatki....
n-pigeon Napisano 11 Czerwiec 2010 Napisano 11 Czerwiec 2010 Heh :D powiem tylko jedno: Patrz punkt 2. szczura ;)
Mariusz. Napisano 11 Czerwiec 2010 Autor Napisano 11 Czerwiec 2010 Ładna turbinka ? Niestety, nie wiem co się dzieje z renderowaniem, inne kolory, ogólnie wielka kicha, światło jest ale może źle usytuowane....ktoś może wytłumaczyc o co chodzi ?
Mariusz. Napisano 11 Czerwiec 2010 Autor Napisano 11 Czerwiec 2010 Kolejna przeszkoda...... Oglądałem tutorial w którym było jak wstawic zdjęcie jako tło... Zrobiłem identycznie jak szczuro, czyli view -> background image... wybrałem zdjęcie i...co dalej ? W tutorialu była chyba inna wersja blendera i była tam od razu opcja ( w tym samym oknie) "Use Background Image"...w mojej 2.49b tego nie ma.... Ktoś pomoże?
natas Napisano 11 Czerwiec 2010 Napisano 11 Czerwiec 2010 Kolejna przeszkoda...... Oglądałem tutorial w którym było jak wstawic zdjęcie jako tło... Zrobiłem identycznie jak szczuro, czyli view -> background image... wybrałem zdjęcie i...co dalej ? W tutorialu była chyba inna wersja blendera i była tam od razu opcja ( w tym samym oknie) "Use Background Image"...w mojej 2.49b tego nie ma.... Ktoś pomoże? Background image o ile pamiętam wyświetla się tylko w pełnych widokach czyli przy wciśnięciu 1,3,7 bądź ctrl1 ,ctrl2 itd ...Przy poryszniu się w inny sposób obrazek znika chyba (nie pamiętam dokładnie) do tego można ustawić różną przezroczystość background image dla tego można ustawić ją tak ,że też nie zobaczysz background-u dla tego też niektórzy wolą plane+textura UV .Dla każdego z widoków możesz ustawić inny background ale jeżeli dla font ustawisz np przód postaci i wciśniesz 7 to się nie zmieni na background który dodałeś przy widoku z góry ...z resztą chyba za bardzo Cię zaraz zamieszam przerób kilka tutoriali z podstaw ...
Mariusz. Napisano 13 Czerwiec 2010 Autor Napisano 13 Czerwiec 2010 (edytowane) Mam pytanie...czy ktoś poda mi link do modelu gór i samolotu F/A-18 lub chociaż samych gór bo szukam i nie znalazłem... EDIT. Już nieważne... Teraz kolejne pytanie... Mam samolot w innym projekcie...wiem że taki temat już był ale potrzebuje pomocy..... Jak go załadowac do mojego projektu.....wiem że Shift+F1 ale nie wiem gdzie szukac całego modelu a nie części a po drugie nic po "load" się nie pokazuje... Edytowane 13 Czerwiec 2010 przez Mariusz.
szczuro Napisano 13 Czerwiec 2010 Napisano 13 Czerwiec 2010 zaimportuj cała scene albo obiekty nie mesh. tylko jak importujesz obiekty to sie coś pokaże i to nie zawsze jeśli jest na innej warstwie albo coś w tym stylu. jak importujesz scene to musisz przełączyć ją na górze.
Mariusz. Napisano 14 Czerwiec 2010 Autor Napisano 14 Czerwiec 2010 Nie wychodzi mi.... Wstawiam zdjęcie tego co jest po załadowaniu pliku samolotu... Po zaznaczeniu wszystkiego i kliknięciu "LOAD LIBRARY" wyświetla jakiś błąd że nie zidentyfikował....
Mariusz. Napisano 14 Czerwiec 2010 Autor Napisano 14 Czerwiec 2010 Tylko co zaznaczyc aby załadowało cały gotowy i złożony model ?
szczuro Napisano 14 Czerwiec 2010 Napisano 14 Czerwiec 2010 wejsc w nie i zaznaczyc obiekty w srodku, to chyba było w tutkach ani
Ajgor Napisano 14 Czerwiec 2010 Napisano 14 Czerwiec 2010 (edytowane) Masz tam przecież folder "Object". A w nim obiekty do zaimportowania, a w folderze Scenes jest scena Edytowane 14 Czerwiec 2010 przez Ajgor
Mariusz. Napisano 14 Czerwiec 2010 Autor Napisano 14 Czerwiec 2010 (edytowane) No i właśnie tak nie działa...zaznaczam albo cały folder object albo wszystkie obiektu w nim, kilkam LOAD i wyświetla błąd że nie zidentyfikował obiektów.... Dobra, teraz mam także inny problem..... Naczytałem się baaardzo dużo o wodzie i umiem ją zrobic (standardowo na początek sześcian i kula)...ale jak nad nią panowac w animacji ? Chciałem zrobic animację gdzie woda wylewa się na kamerę która wcześniej się poruszała a teraz stanęła.. może ktoś zna jakiś tutorial albo coś do poczytania na ten temat ? Po drugie jak rozlac (i czy się da) wodę na jakiś obiekt, załóżmy że chcę zrobic model przewróconej lub rozbitej butelki z której wylała się ciecz ? Edytowane 14 Czerwiec 2010 przez Mariusz.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się