Coody Napisano 15 Lipiec 2010 Napisano 15 Lipiec 2010 Witajcie Pracowałem kiedyś w Maxie ale teraz przeniosłem się do Blendera (2.49). Mam następujący problem. W maxie można było na plane'a nałożyć texturę w odcieniach szarości i sprawić że jasne elementy wystają a czarne zapadają (albo odwrotnie). Nie pamiętam jak się ta opcja nazywała w maxie. Chciłbym się dowiedzieć czy jest możliwość zrobienia czegoś takiego w Blenderze? Jeżeli tak to proszę o pomoc. Dla sprecyzowania: Posiadam fragment mapy hipsometrycznej terenu. Chciałbym po wrzuceniu do Blendera żeby ten teren ukształtował się jak najbardziej automatycznie. Próby: Próbowałem patrzeć na tą mapę, pododawałem Face'y i zaznaczałem mniejwięcej w miejscach gdzie powinien być uskok na mapie. Ale to po czasie zaczeło mnie męczyć. Zwracam się do Was o Pomoc. Pozdrawiam.
mookie Napisano 15 Lipiec 2010 Napisano 15 Lipiec 2010 Służy do tego modyfikator displace. Wystarczy wpisać do niego nazwę tekstury i odpowiednio zagęścić siatkę obiektu.
dac77 Napisano 15 Lipiec 2010 Napisano 15 Lipiec 2010 Cóż to bła za praca w maxie jak pamiętasz że było "takie coś"? Tak jak mooki. Pamiętaj tylko że sam musisz zagęścić siatkę bo renderer tego dynamicznie nie zrobi i w opcjach displacea zaznacz oś Z, chociaż jak plane jest idealnie płaski to normal wyjdzie tak samo ale kiedyś może się zdażyć że nie będzie płaski.
Coody Napisano 15 Lipiec 2010 Autor Napisano 15 Lipiec 2010 Dzięki wielkie. Mam już ten efekt który chciałem uzyskać. Jedynym problemem jest jeszcze sama tekstura. Jest niskiej jakości, dlatego zostaje mi poprawienie jej jakości i do dzieła. Jeszcze raz, dziękuję za pomoc. P.S. Pewnie jeszcze się o coś zapytam, za jakiś czas. Pozdrawiam
Coody Napisano 15 Lipiec 2010 Autor Napisano 15 Lipiec 2010 Hmm, tak jak napisałem. Pojawił się się problem. W czasie renderingu pokazują się taki ząbki. Tak jakby wysokie stalagmity. Pojawia się to na progu między jasnym a ciemnym kolorem. Tutaj zamieszczam screena: Bawiłem się suwakami, przyciskami, ale nie znalazłem niczego co by usunęło ten problem. Macie jakiś pomysł?
Coody Napisano 15 Lipiec 2010 Autor Napisano 15 Lipiec 2010 Ok, już rozwiązałem ten problem. W miejscu gdzie pojawiał się ten problem był na teksturze bardzo duży skok barwy. Czarny na jasny. Bardziej rozmazane zdjęcie rozwiązało ten problem.
Coody Napisano 16 Lipiec 2010 Autor Napisano 16 Lipiec 2010 A jest możliwość ukształtowanie terentu na stałe? Chodzi mi o to, że jak wgram teksturę to tak mi powygina teren. A nie że plane nie zmienia swojego kształtu, tylko po renderingu to działa. Chciałbym tak umodelować teren ponieważ chcę napuścić wody do koryta rzeki. A nie przyłożyć plane emitującego wodę. Proszę o podpowiedź.
szczuro Napisano 16 Lipiec 2010 Napisano 16 Lipiec 2010 jak już użyjesz displace to daj apply to się zamieni na stałe
Coody Napisano 19 Lipiec 2010 Autor Napisano 19 Lipiec 2010 Mówisz żeby dać apply? Tylko że po nałożeniu Displace, niestety nie mogę się doszukać tego. Możesz mnie pokierować gdzie to 'Apply' się znajduję? Jestem początkujący w Blender'ze ;) Pozdrawiam.
Coody Napisano 19 Lipiec 2010 Autor Napisano 19 Lipiec 2010 No ja inaczej to robiłem ;) W Shading -> Materials Buttons -> Okienko to najdalej ;) -> Map to -> Disp Dlatego nie mogłem znaleźć tego Apply. Dzięki wielkie ;) Teraz to inaczej wygląda sprawa. Pozdrawiam. P.S. Teraz szukam jak wyświetlać tekstury na żywo. Wiecie tak żeby w okienku 3D View było widać teksturę, żebym wiedział gdzie obiekty wstawić.
mookie Napisano 19 Lipiec 2010 Napisano 19 Lipiec 2010 Draw Type - Textured plus uruchom GLSL z menu Game (na górnym pasku menu). Nie zapomnij dodać lamp do sceny!
dac77 Napisano 19 Lipiec 2010 Napisano 19 Lipiec 2010 No ale to mu nic nie da jak używa disp przez teksturę, bo i tak nie widzi efektu. Coody użyj modyfikatora przez teksturę a nie tekstury.
Coody Napisano 19 Lipiec 2010 Autor Napisano 19 Lipiec 2010 No już rozkminiłem to ;) Dzięki wielkie za pomoc.
Coody Napisano 20 Lipiec 2010 Autor Napisano 20 Lipiec 2010 No dobry jest ten modyfikator, tylko że on się powtarza jak głupi. Zamiast jeden ładny teren powstają na jednym plane'ie kilka mniejszych. Próbowałem to popszesuwać, ale zostaje z boku płaski teren, no i wtedy tekstura się rozjeżdża. Tutaj pojawia się moje pytanie: - Co trzeba włączyć, jaką opcję żeby tekstura wczytana dla modyfikatora nie powielała się, tylko nałożyła równomiernie na plane.
szczuro Napisano 20 Lipiec 2010 Napisano 20 Lipiec 2010 rozłożyć siatkę UV i zmienić w opcjach modyfikatora texture coordinates na UV choć mi na local też rozłożyło ładnie :)
Coody Napisano 20 Lipiec 2010 Autor Napisano 20 Lipiec 2010 Ok, dziękować. Nie wpadłbym na to ;) Jeszcze wiele przede mną. Dzieki, ponownie.
n-pigeon Napisano 20 Lipiec 2010 Napisano 20 Lipiec 2010 No dobry jest ten modyfikator, tylko że on się powtarza jak głupi. Zamiast jeden ładny teren powstają na jednym plane'ie kilka mniejszych. Próbowałem to popszesuwać, ale zostaje z boku płaski teren, no i wtedy tekstura się rozjeżdża. Tutaj pojawia się moje pytanie: - Co trzeba włączyć, jaką opcję żeby tekstura wczytana dla modyfikatora nie powielała się, tylko nałożyła równomiernie na plane. By się nie powtarzała przełącz z repeat na clip http://wiki.blender.org/index.php/Doc:Manual/Textures/Types/Image By ustawić odpowiednio teksturę musisz ją po skalować i przesuwać tutaj. http://wiki.blender.org/index.php/Doc:Manual/Textures/Options/Map_Input
Coody Napisano 2 Sierpień 2010 Autor Napisano 2 Sierpień 2010 Kolejne pytanko: Czy jest opcja odwrtona od Subdivide? Bo ukształtowałem ręcznie teren i jest wiele prostych rozłożystych terenów. Ale przy modelowaniu powstało wiele zbędnych... poligonów? (tak się nazywają te "kwadraciki" albo "trójkąciki"?). Chciałbymje jakoś połączyć, albo zmniejszyć. Jest taka opcja? Pozdrawiam
mookie Napisano 2 Sierpień 2010 Napisano 2 Sierpień 2010 Jest skrypt dostępny od razu w Blenderze po nazwą Poly Reduce Selection (unsubsurf), może pomóc, choć różnie to z tym bywa.
Coody Napisano 3 Sierpień 2010 Autor Napisano 3 Sierpień 2010 Witam ponownie. mookie: Niestety ten skrypt nie działa tak jak powinien ;) Mam do was kolejne pytanie. W czasie renderingu terenu, normalnie renderuje się obraz w całym oknie. Teraz zaczął mi render wariować. Po wciśnięciu "F12", pojawia się okno renderu, ale obraz renderowany jest na pół obrazu, później po zrenderowaniu, rozciąga się i obraz jest nie ostry, rozmazany. Wiecie o co kaman?
shqoopoo Napisano 4 Sierpień 2010 Napisano 4 Sierpień 2010 Sprawdź, czy nie masz przypadkiem włączonego w opcjach renderingu (F10) przycisku "Fields" (w zakładce z dużym przyciskiem "Render"). Nie wiem do czego jest ta opcja, ale mi daje te efekty, o których mówisz.
Coody Napisano 4 Sierpień 2010 Autor Napisano 4 Sierpień 2010 Masz rację shqoopoo, wielkie dzięki to było to ;) Teraz jakoś to wygląda :) Pozdrawiam.
Coody Napisano 6 Sierpień 2010 Autor Napisano 6 Sierpień 2010 Kolejna sprawa... Czy jest możliwość Subdivide w taki sposób, żeby np: Tworzę plane -> Daję Subdivide (4 "kwadraty") -> Zaznaczam jeden z czterech -> Daję Subdivide ... Tutaj pojawia się problem. Czy jest możliwość tak używać Dubdivide żeby nie dzielił on przynależnych "kwadratów" na "trójkąty"? Jest to bardzo uciążliwe przy dzieleniu coraz to głębszych "kwadratów". Później jak chce podzielić te "tójkąty" to już nawet nie będę nic mówił bo to jest masakra ;) Czemu tak używam Subdivide? Ponieważ mam BARDZO rozłegły teren, a bez sensu jest dzielenie całego plane przy użyciu 10x Subdivide. Bo laptop umiera... (oczywiście liczba tych modyfikacji jest szacowana, bo nie wiem ile tego tam używałem... 5 w zupełności wystarczy) Proszę o pomoc. Pozdrawiam...
szczuro Napisano 6 Sierpień 2010 Napisano 6 Sierpień 2010 nie bardzo sie da. aktualnie w blenderze face moze miec 3 lub 4 wierzcholki, w 2.5 maja byc dostępne face o wiekszej ilosci wierzchołków (n-gony) ale jest to jeszcze oddzielna gałąź (b-mesh)
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się