Skocz do zawartości

Jak wymodelowac drzewo (liście) i jak robić trawę?


lex

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Mam taki problem, chciałbym sobie wymodelować drzewo do wizualizacji. Zrobienie pnia i gałęzi wydaje się w miarę proste, ale zrobienie liści mnie przerasta.

 

Zrobiłem sobie prostą gałąź i chciałem dokleić do niej liście. Liść to plane z nałożoną teksturą w png z kanałem przeźroczystości. Ale wychodzi z tego coś takiego - te liście są strasznie blade, mimo, że na teksturze są wyraźne i dobrze widoczne:

 

galaz.jpg

 

Druga sprawa, że wszystkie te plany ręcznie układałem na gałęzi co trwa mnóstwo czasu i ciężko to jakoś sensownie ułożyć ( obracać itp )

 

Na wielu wizualizacjach widzę przepiękne realistyczne drzewa, pewnie jedni ściągają skądś gotowe, ale załóżmy, że chce się nauczyć wykonać takie drzewo od podstaw - wymodeluje sobie taki kształt jaki mnie interesuje, ale liście to spory problem :(.

 

Poza tym trawa - robi się ją za pomoca Hair and Fur? Czy zupełnie inaczej.

Czy za pomoca tej funkcji robi się też drzewa iglaste ? ( póki co interesują mnie liściaste ).

 

Co do tutoriali to znalazłem tylko drzewko Bonzai, ale to jest iglaste :(, a tak to niestety nic sensownego nie mogę znaleźć :(.

 

Z góry dziękuje za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

A możesz rozwinąć? Ja na prawdę łysy w tym jestem, a bardzo bym chciał wykonać drzewo takie jak w większości dobrych wizualizacjach np architektonicznych się widuje.

 

I chyba dobry modelarz powinien coś potrafić zrobić od podstaw :P :P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do samego modelowania a nie kupowania:

liscie mozesz rozrzucic za pomoca particle flow, sa rozne metody zaleznie jak dokladnie z nimi chcesz isc. Co do tych polprzezroczystych lisci to wyglada jakbys mial skopana mape odpowiedzialna za alpha.

Mozesz tez sie zainteresowac generatorami drzew jak Onyx albo XFrog.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Vit: No to nie bardzo, bo takie drzewa dobrze wyglądają tylko z daleka.

 

Próbowałem w ten sposób zrobić liść, ale wyszło tak jak na screenie.

 

mirach: Ok posprawdzam te teksturę, bo wsumie nie znam się na przeźroczystościach, wziąłem coś z neta z kanałem alpha. Było w png, zapisałem i jedno dałem do diffuse a drugie to opacity :).

 

Wypróbuje te funkcję co napisałeś. A te genaratory drzew zapewne sa płatne? Czy to darmowe pluginy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Chrupek3D

Mozesz tez sie zainteresowac generatorami drzew jak Onyx albo XFrog.

 

które tez trzeba kupić :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A particle flow? To jakas funkcja w maxie? Czy to też trzeba kupić :(? Ech ja jestem przyzwyczajony, że wszystko co robiłem w 3d robiłem od podstaw sam ( pracowałem w zupełnie innym programie teraz próbuje ogarnąć 3ds Max i robienie jakiś wizualizacji )... ale może teraz większość rzeczy się kupuje - ale jaka to satysfakcja powiedźcie mi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

galax.jpg

 

A to apropos tekstury tych liści. W oknie programu wyglądają ok, a na renderze są takie rozpaciane.

 

Hmm model cząsteczek, ale jak to ogarnąć, bo nawet nie wiem jak uruchomić tę funkcję. Zaraz poszukam jakiś tutoriali, ale czasami ciężko znaleźć coś na konkretny temat...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

galaz3.jpg

 

Udało się poprawić teksture i dojść do takiej postaci. Ciekaw tylko jestem jak to wyjdzie po zrobieniu całego drzewa, ile to będzie miało poly i jaką wydajność :). Ale chyba da się tym sposobem zrobić drzewo - tylko te mozolne ustawianie liści :(...

Poza tym żeby liść był widoczny z dwóch stron musze robić dwa plany sklejone ze sobą, czy też jest jakiś sposób ? Tu jak widac niektóre liście są jakieś takie czarne - nie wiem czemu...

 

EDIT: Paint.net chyba źle zapisywał ten kanał alpha w formacie png, zapisałem w tga i to pomogło. I rozumiem, że kolor czarny to przeźroczysty a biały to nieprzeźroczysty? Wcześniej dodałem w opacity zwykły kolorowy liść i może dlatego wyszło coś pośredniego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tutaj masz fajny tutorial, w ktorym Peter Guthrie pokazuje dobry sposob na zrobienie lisci:

http://www.peterguthrie.net/blog/2009/11/3d-tree-material-tutorial-leaves/

- nie, nie musisz robic 2 plane'ow, wystarczy 2 stronny material. poczytaj dokladnie tego tutka to zrozumiesz. jesli chodzi o trawe to na tej samej stronce znajdziesz sposob na zrobienie realistycznej trawy. ja tak zrobilem i wychodzi bardzo fajnie. w tutorialu trawy bedziesz mial cos takiego jak "Advanced painter" to jest dodatkowy plugin, ktory sciagasz z netu i instalujesz do maxa-proscizna. mozesz go uzywac do roznych rzeczy, miedzyinnymi do rozrzucania elementow po plaszczyznie. ten plugin moze dzialac podobnie jak particle flow, o ktorych tutaj wspominano. tylko, ze particle flow to dosc trudna sprawa. ale tez polecam sie naumiec, bo w niektorych rzeczach jest bardzo przydatna: dym, chmury, czy samo tworzenie elementow na jakims obiekcie uzywajac innego obiektu...hehe dosc skomplikowane i takie jest jesli nie jestes wogole obeznany w temacie. dlatego wspomnialem o advance painterze, ktory jest prostszy w obsludze. sa tez inne pluginy do scatterowania, sprobuj poszukac na necie, a cos znajdziesz co ci podejdzie. dzieki temu bedziesz mogl zwyklym kliknieciem walnac na galezie tyle lisci ile bedziesz chcial i kazdy bedzie sie obracal na rozne strony i dodatkowo zmienial troche swoja wielkosc, wszystko ustawiasz sobie sam.

ps: zobaczysz dopiero jak bedziesz chcial rozlozyc material na tym drzewie :) hahaha, radzilbym zadbac o dobra siatke :P...

pzdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki :).

 

Ale Advanced Painter chyba niestety jest tylko do wersji maxa 9. Mam 2010 i skrypt nie chce mi się załadować - wyskakuje jakiś błąd.

 

Co do particle flow to znajdę gdzieś jakiś poradnik jak tego używać?

 

A co do tutoriala słabo znam angielski, ale mam wrażenie, że to jest omawianie pod kątem Vraya? A ja myślałem o ogarnięciu mental ray najpierw :P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak tam chcesz. mental ray jest trudniejszy, ale to jest zupelnie inny silnik. nie musisz wcale uczyc sie mentalray zeby potem moc nauczyc sie vraya. po to zostal vray i inne wymyslony aby nie trzeba bylo ogarniac mentala :P hahaha. vray daje ci duzo innych mozliwosci jakich mental ci nie daje. jak slabo znasz angielski to moze ci byc ciezko znalezc potrzebne tutoriale. po angielsku mozna znalezc praktycznie wszystko jak sie umie szukac.

advance poainter jest tylko jedna z mozliwosci. jest wiele innych pluginow tak jak napisalem. wystarczy poszukac i jakis sie znajdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po pierwsze nie wyskakuje mu tyle bledow co przy mentalu, po drugie:vrayfur/vraydisplacementmod/vray 2sidedmtl/vraymtl/VRAYPROXY!!!!!!!!!!!!!!/szybkie powiazanie vraysun z vray sky(szybkie)-zmiana polozenia slonca zmienia natezenie swiatla otoczenia/znalazloby sie jeszcze pare plusow.

z drugiej strony wiem ze w wielu momentach nie da sie wykorzystac vraya i mental dzieki swojej zlozonosci i dowolnosci jest lepszy. kazdy wybierze co woli, ale wydaje mi sie ze jak ktos zaczyna to latwiej mu bedzie sie rozeznac w vrayu i skupic np na modelowaniu, czy zdecydowanie prostszym tworzeniu materialow. dlatego polecam vraya -lol- bo moge :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do tego ze vray jest szybszy do opanowania na poczatku sprzeczac sie nie bede, ale to wszystko co wymieniles lacznie z systemem sun/sky, proxy itp jest w mentalu, wiec pisanie ze mentalowi czegos strasznie brakuje w porownaniu do vraya to tak srednio.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po to zostal vray i inne wymyslony aby nie trzeba bylo ogarniac mentala :P hahaha

 

A co to Mental jakiś trędowaty? Odstawcie do muzeum te kopcące diesle a śmierdzące benzyny wywieźcie na złom. Ostatnio pojawiły się samochody na mocz - to one są te naj... Tak mniej więcej brzmi to tłumaczenie, obiegowa wyświechtana opinia.

 

Ale żeby całkiem nie offtopować, oprócz dwustronnych materiałów możesz jeszcze zaznaczyć "Force 2-Sided" w panelu Common we właściwościach renderingu, ten sposób jest najszybszy w renderowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak to zauważyłem, tylko jak będe miał skomplikowaną scenę to pewnie będą problemy z tą opcją. Z kolei taka sama jest przy właściwościach danego materialu, ale nic nie daje... No ale poszukam, poczytam i może się dowiem jak to zrobić skutecznie :).

 

Na razie mozolnie modeluje pień :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale Advanced Painter chyba niestety jest tylko do wersji maxa 9. Mam 2010 i skrypt nie chce mi się załadować - wyskakuje jakiś błąd.

 

Ja mam ten plugin w maxie 2010 (32 i 64 bit), więc musi działać;] Całkiem fajny plugin, używam go do malowania obiektami po innych obiektach - o ile się nie mylę taka opcja jest już w najnowszym maxie. Posiada też gotowe elementy, którymi możesz malować - np. trawa czy włosy, niestety wyglądają nieco sztucznie więc nie korzystam z tego (ale jak kto woli).

Jeśli chodzi o roślinki, z tego co pamiętam chyba fajny był plugin 3Dyk Paint.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

renderxi.jpg

 

Narazie udało mi się dojść do takiej postaci i mam już dosyć dłubania. To układanie liści to masakra :). Program zaczał już zmulac mimo, że to tylko 6500 poly narazie.

 

Jak scalić np. 100 zaznaczonych obiektów w jeden? Bo to attach jest jakieś głupie - ręcznie po jednym obiekcie to będe scalał przez rok :)

 

A tamten skrypt mi nie działa, mam chyba za mało doświadczenia jeszcze i nie umiem tak sobie radzić z maksem, nie znam stron skąd się pobiera te pluginy, muszę to wszystko ogarnąć, bo niestety słabo Was chwilami rozumiem i nie wiem od czego się zabrać - no, ale cóż początki nie są łatwe :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak scalić np. 100 zaznaczonych obiektów w jeden?

 

Jak już klikniesz ikonkę obok Attach (o której mirach napisał), i pojawi się okienko do wybierania obiektów, zaznacz pierwszy z dołączanych, wciśnij i przytrzymaj Shift, a potem wybierz ostatni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobrze, ale nie ma jakieś funkcji, że zaznaczam sobie "chmurę" obiektów, wciskam coś i wszystko jest scalone? Tak do tej pory było w każdym programie, a w maksie jest jakoś dziwnie :). Poza tym jak mam scalić za pomocą tego okienka przy attach tylko wybrane jakies pojedyncze obiekty, a nie calutką scenę... - np 150 liści samych liści, ale gałęzie chce zostawić w spokoju :P

 

A o dziwo grupy robi się właśnie zaznaczając obiekty i wciskająć group ;].

 

W ogóle to strasznie mi zmulił maks gdy zrobiłem dużo tych liści mimo, że to tylko z 20 000 face'ów - nie wiem czy to jest normalne. Albo problem leży w scaleniu, albo wyświetlaniu przeźroczystych w scenie - można wyłączyć to? Po prostu by się pokazywał jako nieprzeźroczysta mapa, a renderował normalnie ?

Edytowane przez lex
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Scialiłem obiekty za pomocą collapse, ale pojawia się problem. Program przypisuje im jeden material - a miały ich kilka. Da się to jakoś naprawić?

 

W maksie jeden obiekt może mieć tylko jedną teksturę? Nie może być tak, że każdy face w obiekcie może mieć inną ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bo generalnie chodzi mi o to, że mam 100 liści, między nimi gałąź, jak to scalam za pomoca collapse to robi z tego jeden material. Z kolei w attach jest ok, ale nie da się scalić tylu obiektów jeśli na scenie jest jeszcze wiele innych rzeczy :).

 

Chyba spasuje z tym drzewem, tego się chyba nie da tak zrobić... :(.

Ech już chyba się zrobiłem w tym wątku uciążliwy :(.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Jak nie jak tak... Da sie w kazdym momencie przypisac kazdemu fejsowi material jaki sobie zyczysz. Edit poly, wybierasz fejsa i przypisujesz material.

 

2. Jak masz problem z attachowaniem wielu elementow na raz(krach maxa), attaczuj je na kilka razy, tak by grupa attachowanych nie byla az tak rozlegla. Wtedy nic sie nie wykrzaczy.

 

Walcz żołnierzu, walcz, na tym polega ten job.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie bardzo sluchasz co ci inni pisza. skoro kilka osob pisze ci ze masz kliknac ikonke obok attach to to rob. potem powiniennes napisac, ze i tak z tej listy musisz wytbierac co chcesz przylaczyc a co nie wiec i tak masz duzo roboty, nastepnie ja albo ktos mowi ci ze masz galezie nazwac : "galezie" oraz inne rzeczy, ktorych nie chcesz przylaczac, a ktorych jest pewnie mniej niz lisci, tez nazywasz jakos tam jak chcesz zeby odroznic. liscie zostaja ze swoja nazwa: plane, line lub jakas tam zalezy od czego wyszedles je t worzac, w kazdym razie wiesz ze to bedzie wszystko liscie. na koncu beda mialy numerki: plane01, plane02, plane03.... jak klikiniesz te ikonke obok attach to wszystko bedzie ulozone w kolejnosci alfabetycznej. wiec jak liscie beda sie zaczynac od plane01, a konczyc na np. plane02000 to masz kliknac plane01, nastepnie zeskrollowac do plane02000 i trzymajac klawisz "shift" kliknac ten plane02000. dzieki temu zaznaczysz wszystko co bedzie pomiedzy, czyli wszystkie liscie. jak masz problem bo tych innych elementow masz tez duzo i nie chce ci sie ich wszystkich nazywac to je wszystkie zaznacz i zgrupuj na chwilke nadajac unikatowa/rozpoznawalna nazwe. przy attach musisz pamietac, ze wszystkie liscie, ktore przylaczasz musza byc kopiami, a nie instancjami bo ci ich nie przylaczy. a to wszystko to bedzie dla ciebie lekcja na przyszlosc, ze jak cos modelujesz to od samego poczatku- zaczynajac od lini czy plana nadajesz temu nazwe...kropka...

edit:

aha jeszcze jedno, skoro te liscie maja rozne materialy to musisz pamietac, ze przy dawaniu attach wyskoczy ci ramka dotyczaca materialow, wybierasz pierwsza opcje i gotowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach




×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności