Ania Napisano 26 Listopad 2012 Napisano 26 Listopad 2012 Czy jak nauczę się Mayi 2010, będę mogła się w miarę swobodnie poruszać po Mayi 2013, czy były jakieś duże zmiany w interfacie? Dlaczego tak pytam, otóż mam przez ten i być może następny tydzień cudowną możliwość uczenia się Mayi 5 godzin dziennie na ośmioletnim laptopie bez internetu. Ów laptop nie obsługuje wersji 2013 (ani jakiejkolwiek aktualnej wersji jakiegokolwiek programu włącznie z Blenderem), ale Mayę 2010 udało mi się instalować, tylko czy to ma w ogóle sens?
Sebazx6r Napisano 26 Listopad 2012 Napisano 26 Listopad 2012 Ja zaczynałem naukę na 2009. Dużych różnic nie ma. Doszedł na pewno jedno okno dialogowe rodem z XSI, ale to ma w przyszłości zastąpić hypershade. Mental ray ma parę krótkich zmian. Zmiany w dynamice mogly byc ndynamics. Nie wiem jak ze split poligon toolem, ale w Mayce 2013 zastąpił go interactive split poligon tool, który jest do dupy. Nie znaczy jednak,że jest ono wywalone shift+prawyy przycisk myszy w object mode. Benio mowil ze 2010 najstabilniejsza wersja. Interfejs jest praktycznie bez zmian ino kolorystyka i wersja mentalray. 1
Ania Napisano 26 Listopad 2012 Autor Napisano 26 Listopad 2012 Ok to bardzo fajnie, dzięki. Jeszcze z tym interfejsem muszę powalczyć, bo intuitywne to nie jest, ale znalazłam pdf-a więc jakoś to będzie.
legomir Napisano 27 Listopad 2012 Napisano 27 Listopad 2012 Są pewne zmiany ;) Np. fajne jest riggowanie za pomocą interactiv bindskina dużo upraszcza skinnowanie. Nie wiem jak ze split poligon toolem, ale w Mayce 2013 zastąpił go interactive split poligon tool, który jest do dupy. Trochę gadasz głupoty ;) Stary split jest i ma się dobrze tylko dojście to niego jest "little tricky". W menu pod shift+PPM jest zakładka split tool i tam można wybrać split inractiv albo polysplit. Przy czym szczerze mówiąc jeden i drugi jak dla mnie jest przydatny. Albo ew. można sobie wpisać komendę i dać to na shelfa albo sobie dodać przycisk do menu. M2013 z SP2 jak na razie u mnie bardzo stabilnie się zachowuje i wgl wydaje mi się, że od 2011 jest z stabilnością duży postęp.
ptaszek Napisano 27 Listopad 2012 Napisano 27 Listopad 2012 Roznice jaka zobaczysz to glownie w kolorze UI - maya od wersji 2011 jest juz z ladnym ciemnym interfacem. Nie zdazysz sie tak zaglebic zeby zobaczyc inne zmiany. W 2010 masz juz tez materialy mia_x_passes prawdopodobnie zatem sceny na 90% beda w pelni kompatybilne z 2013. Gorzej ma sie to z przejsciem 2009-2010 z tego co kojarze. Interface jest moim zdaniem najbardzij intuicyjny z softow z ktorymi mialem doczynienia (max, blender, modo) ale po prostu to dla Ciebie nowosc :) trzeba sie przyzwyczaic. powodzenia
Sebazx6r Napisano 27 Listopad 2012 Napisano 27 Listopad 2012 Trochę gadasz głupoty Stary split jest i ma się dobrze tylko dojście to niego jest "little tricky". W menu pod shift+PPM jest zakładka split tool i tam można wybrać split inractiv albo polysplit. Przy czym szczerze mówiąc jeden i drugi jak dla mnie jest przydatny. Albo ew. można sobie wpisać komendę i dać to na shelfa albo sobie dodać przycisk do menu. M2013 z SP2 jak na razie u mnie bardzo stabilnie się zachowuje i wgl wydaje mi się, że od 2011 jest z stabilnością duży postęp. Troche slabo czytasz.... bo napisalem o tym.
Ania Napisano 27 Listopad 2012 Autor Napisano 27 Listopad 2012 2010 najstabilniejsza wersja. Zawiesiło się dzisiaj już przy pierwszej sesji. Mam nadzieję że to ja coś głupiego kliknęłam i że to nie standard. Mam jeszcze kilka pytań. 1. Czy przy polach numerycznych nie ma suwaków? Nigdy? Czy może da się jakoś włączyć? 2. Jaki skrót literowy na zmianę widoku? Np. tył/przód/góra perspektywa/ortho? Bo znalazłam tylko viewport cube, da się jakoś szybciej? A jeśli viewport cube jest jedyną opcją, gdzie kliknąć na ortho? 3. Czy da się pracować bez transform gizmo, samymi skrótami literkowymi?
ptaszek Napisano 27 Listopad 2012 Napisano 27 Listopad 2012 Zawiesiło się dzisiaj już przy pierwszej sesji. Mam nadzieję że to ja coś głupiego kliknęłam i że to nie standard. Mam jeszcze kilka pytań. 1. Czy przy polach numerycznych nie ma suwaków? Nigdy? Czy może da się jakoś włączyć? 2. Jaki skrót literowy na zmianę widoku? Np. tył/przód/góra perspektywa/ortho? Bo znalazłam tylko viewport cube, da się jakoś szybciej? A jeśli viewport cube jest jedyną opcją, gdzie kliknąć na ortho? 3. Czy da się pracować bez transform gizmo, samymi skrótami literkowymi? 2010 dosc stabilna byla. Moze slaby komp, albo cos nie tak, albo cos zle kliknelas jak piszesz ;) trzeba troszke praktyki zeby sie nauczyc czego nie robic :) 1. nie ma suwakow jako takich, ale jest wygodniejsza opcja.. w channel boxie klikasz nazwe parametru ktory chcesz zmieniic np na "Translate X" i w wievporcie "srodkowy klik" i przesuniecie myszka gora/dol. 2. tak jak w blenderze to nie z tego co wiem. translate X Y Z mozna numerycznie (na samej gorze 3 pola) albo komenda to juz dziala wiekszosc transformacji.
legomir Napisano 27 Listopad 2012 Napisano 27 Listopad 2012 2. Jaki skrót literowy na zmianę widoku? Np. tył/przód/góra perspektywa/ortho? Bo znalazłam tylko viewport cube, da się jakoś szybciej? A jeśli viewport cube jest jedyną opcją, gdzie kliknąć na ortho? Jak to w mayce jest na to gest. Spacja przeciągnięcie do góry top, spacja w tył, spacja bok left, spacja lewo front albo jakoś tak. "1. nie ma suwakow jako takich, ale jest wygodniejsza opcja.. w channel boxie klikasz nazwe parametru ktory chcesz zmieniic np na "Translate X" i w wievporcie "srodkowy klik" i przesuniecie myszka gora/dol." Jeszcze dodam, że kombinacje CTR/Shift/CTR+Shift+środkowy daje różną prędkość zmiany. 3. Czy da się pracować bez transform gizmo, samymi skrótami literkowymi? Chodzi o strzałki? Z tego co wiem to nie aczkolwiek można je przesuwać zamiast klikanie to środkowym przyciskiem myszy...
Sebazx6r Napisano 28 Listopad 2012 Napisano 28 Listopad 2012 Odnośnie suwaka. Klikasz na nazwę atrybut w chanel boxie by podświetlić potem klikasz środkowym myszy na viewporcie. Przytrzymujesz przycisk i myszką na boki. Zmiana pozycji pivota insert (da się dla zaznaczonych vertexów/poligonu/edy). Ciekawe skróty: space ctrl prawy myszy shift+pmyszy, ctr+shift+prawy myszy, Dla roznych trybów moze różnie działać. Z altem nawigacja. G powotrz ostatnia komende.
Gość Chrupek3D Napisano 29 Listopad 2012 Napisano 29 Listopad 2012 Anka, znalazłem na tubie przypadkiem: Wysłane z planety Nexus 7
Sebazx6r Napisano 29 Listopad 2012 Napisano 29 Listopad 2012 OOo dzieki sam obejrze chetnie :D odnosnie blendera :).
Ajgor Napisano 30 Listopad 2012 Napisano 30 Listopad 2012 (edytowane) I jeszcze bardzo ważny skrót: Lewy Ctrl+a - na zaznaczonym obiekcie. Otwiera edytor atrybutów dla danego zaznaczenia, a w nim milion opcji. Aha. Spacja - jak wciśniesz szybko, przełącza widoki. Jak przytrzymasz, to otwiera duże menu kontekstowe, w którym możesz albo lewym klawiszem wybierać różne opcje (praktycznie cały program w ten sposób można obsłużyć), albo w poszczególnych ćwiartkach ekranu pod prawym klawiszem masz tu wiele dodatkowych opcji (w każdej ćwiartce ekranu inne). Dodatkowo jak wciśniesz i przytrzymasz spację, i klikniesz prawym na środku (na napisie Maya), to pojawi się wybór widoku. Bardzo przydatne też są klawisze numeryczne na klawiaturze alfanumerycznej (czyli cyferki nad literkami:) ) 1,2,3, i osobno 4,5,6,7. Edytowane 30 Listopad 2012 przez Ajgor
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się