Jump to content

Maya 2010 na 2013 zmiany?


Ania

Recommended Posts

Czy jak nauczę się Mayi 2010, będę mogła się w miarę swobodnie poruszać po Mayi 2013, czy były jakieś duże zmiany w interfacie?

 

Dlaczego tak pytam, otóż mam przez ten i być może następny tydzień cudowną możliwość uczenia się Mayi 5 godzin dziennie na ośmioletnim laptopie bez internetu. Ów laptop nie obsługuje wersji 2013 (ani jakiejkolwiek aktualnej wersji jakiegokolwiek programu włącznie z Blenderem), ale Mayę 2010 udało mi się instalować, tylko czy to ma w ogóle sens?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 12
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja zaczynałem naukę na 2009. Dużych różnic nie ma. Doszedł na pewno jedno okno dialogowe rodem z XSI, ale to ma w przyszłości zastąpić hypershade. Mental ray ma parę krótkich zmian. Zmiany w dynamice mogly byc ndynamics.

Nie wiem jak ze split poligon toolem, ale w Mayce 2013 zastąpił go interactive split poligon tool, który jest do dupy. Nie znaczy jednak,że jest ono wywalone shift+prawyy przycisk myszy w object mode. Benio mowil ze 2010 najstabilniejsza wersja.

Interfejs jest praktycznie bez zmian ino kolorystyka i wersja mentalray.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Są pewne zmiany ;) Np. fajne jest riggowanie za pomocą interactiv bindskina dużo upraszcza skinnowanie.

 

Nie wiem jak ze split poligon toolem, ale w Mayce 2013 zastąpił go interactive split poligon tool, który jest do dupy.

 

Trochę gadasz głupoty ;) Stary split jest i ma się dobrze tylko dojście to niego jest "little tricky". W menu pod shift+PPM jest zakładka split tool i tam można wybrać split inractiv albo polysplit. Przy czym szczerze mówiąc jeden i drugi jak dla mnie jest przydatny. Albo ew. można sobie wpisać komendę i dać to na shelfa albo sobie dodać przycisk do menu.

 

M2013 z SP2 jak na razie u mnie bardzo stabilnie się zachowuje i wgl wydaje mi się, że od 2011 jest z stabilnością duży postęp.

Link to comment
Share on other sites

Roznice jaka zobaczysz to glownie w kolorze UI - maya od wersji 2011 jest juz z ladnym ciemnym interfacem. Nie zdazysz sie tak zaglebic zeby zobaczyc inne zmiany. W 2010 masz juz tez materialy mia_x_passes prawdopodobnie zatem sceny na 90% beda w pelni kompatybilne z 2013. Gorzej ma sie to z przejsciem 2009-2010 z tego co kojarze. Interface jest moim zdaniem najbardzij intuicyjny z softow z ktorymi mialem doczynienia (max, blender, modo) ale po prostu to dla Ciebie nowosc :) trzeba sie przyzwyczaic. powodzenia

Link to comment
Share on other sites

Trochę gadasz głupoty Stary split jest i ma się dobrze tylko dojście to niego jest "little tricky". W menu pod shift+PPM jest zakładka split tool i tam można wybrać split inractiv albo polysplit. Przy czym szczerze mówiąc jeden i drugi jak dla mnie jest przydatny. Albo ew. można sobie wpisać komendę i dać to na shelfa albo sobie dodać przycisk do menu.

 

M2013 z SP2 jak na razie u mnie bardzo stabilnie się zachowuje i wgl wydaje mi się, że od 2011 jest z stabilnością duży postęp.

 

Troche slabo czytasz.... bo napisalem o tym.

Link to comment
Share on other sites

2010 najstabilniejsza wersja.
Zawiesiło się dzisiaj już przy pierwszej sesji. Mam nadzieję że to ja coś głupiego kliknęłam i że to nie standard.

 

Mam jeszcze kilka pytań.

 

1. Czy przy polach numerycznych nie ma suwaków? Nigdy? Czy może da się jakoś włączyć?

 

2. Jaki skrót literowy na zmianę widoku? Np. tył/przód/góra perspektywa/ortho? Bo znalazłam tylko viewport cube, da się jakoś szybciej? A jeśli viewport cube jest jedyną opcją, gdzie kliknąć na ortho?

 

3. Czy da się pracować bez transform gizmo, samymi skrótami literkowymi?

Link to comment
Share on other sites

Zawiesiło się dzisiaj już przy pierwszej sesji. Mam nadzieję że to ja coś głupiego kliknęłam i że to nie standard.

 

Mam jeszcze kilka pytań.

 

1. Czy przy polach numerycznych nie ma suwaków? Nigdy? Czy może da się jakoś włączyć?

 

2. Jaki skrót literowy na zmianę widoku? Np. tył/przód/góra perspektywa/ortho? Bo znalazłam tylko viewport cube, da się jakoś szybciej? A jeśli viewport cube jest jedyną opcją, gdzie kliknąć na ortho?

 

3. Czy da się pracować bez transform gizmo, samymi skrótami literkowymi?

 

 

2010 dosc stabilna byla. Moze slaby komp, albo cos nie tak, albo cos zle kliknelas jak piszesz ;) trzeba troszke praktyki zeby sie nauczyc czego nie robic :)

 

 

1. nie ma suwakow jako takich, ale jest wygodniejsza opcja.. w channel boxie klikasz nazwe parametru ktory chcesz zmieniic np na "Translate X" i w wievporcie "srodkowy klik" i przesuniecie myszka gora/dol.

 

2. tak jak w blenderze to nie z tego co wiem. translate X Y Z mozna numerycznie (na samej gorze 3 pola) albo komenda to juz dziala wiekszosc transformacji.

Link to comment
Share on other sites

2. Jaki skrót literowy na zmianę widoku? Np. tył/przód/góra perspektywa/ortho? Bo znalazłam tylko viewport cube, da się jakoś szybciej? A jeśli viewport cube jest jedyną opcją, gdzie kliknąć na ortho?

 

Jak to w mayce jest na to gest. Spacja przeciągnięcie do góry top, spacja w tył, spacja bok left, spacja lewo front albo jakoś tak.

 

"1. nie ma suwakow jako takich, ale jest wygodniejsza opcja.. w channel boxie klikasz nazwe parametru ktory chcesz zmieniic np na "Translate X" i w wievporcie "srodkowy klik" i przesuniecie myszka gora/dol."

 

Jeszcze dodam, że kombinacje CTR/Shift/CTR+Shift+środkowy daje różną prędkość zmiany.

 

3. Czy da się pracować bez transform gizmo, samymi skrótami literkowymi?

 

Chodzi o strzałki? Z tego co wiem to nie aczkolwiek można je przesuwać zamiast klikanie to środkowym przyciskiem myszy...

Link to comment
Share on other sites

Odnośnie suwaka. Klikasz na nazwę atrybut w chanel boxie by podświetlić potem klikasz środkowym myszy na viewporcie. Przytrzymujesz przycisk i myszką na boki. Zmiana pozycji pivota insert (da się dla zaznaczonych vertexów/poligonu/edy).

 

Ciekawe skróty: space

ctrl prawy myszy shift+pmyszy, ctr+shift+prawy myszy, Dla roznych trybów moze różnie działać. Z altem nawigacja. G powotrz ostatnia komende.

Link to comment
Share on other sites

I jeszcze bardzo ważny skrót:

 

Lewy Ctrl+a - na zaznaczonym obiekcie. Otwiera edytor atrybutów dla danego zaznaczenia, a w nim milion opcji.

Aha. Spacja - jak wciśniesz szybko, przełącza widoki. Jak przytrzymasz, to otwiera duże menu kontekstowe, w którym możesz albo lewym klawiszem wybierać różne opcje (praktycznie cały program w ten sposób można obsłużyć), albo w poszczególnych ćwiartkach ekranu pod prawym klawiszem masz tu wiele dodatkowych opcji (w każdej ćwiartce ekranu inne). Dodatkowo jak wciśniesz i przytrzymasz spację, i klikniesz prawym na środku (na napisie Maya), to pojawi się wybór widoku.

 

Bardzo przydatne też są klawisze numeryczne na klawiaturze alfanumerycznej (czyli cyferki nad literkami:) ) 1,2,3, i osobno 4,5,6,7.

Edited by Ajgor
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy