Jump to content

Kilka pytań ogólnych: color mapping, redukcja szumów, linear workflow


ailambert
 Share

Recommended Posts

Zgodnie z tytułem wątku mam kilka pytań ogólnych, które pojawiły się po dłuższej pracy w vray'u wraz z moimi przemyśleniami, bo jak wiadomo człowiek zawsze chce coś poprawić i ulepszyć. Nie jestem zaawansowanym userem maxa, a tym bardziej vray'a, więc moje pytania mogą być banalne, a nawet głupie.

Przechodząc do meritum, od początku:

1. Color mapping -zajmując się głównie exteriorami, przyzwyczaiłem się mocno do exponentiala, choć jest on dość "płaski" pod względem kontrastu mi to odpowiada. Jednak przeglądając wiele tutoriali zauważyłem, że często jest używany Reinhard, szczególnie w połączeniu z oświetleniem hdrką, a właśnie najczęściej to nią oświetlam scenę.

Tutaj właśnie pojawia się moje pytanie, a mianowicie czy color mapping to jest bardziej kwestia indywidualnego gustu i przyzwyczajenia, czy też są pewne reguły do których tutaj trzeba się dopasować, czyli np: do hdri używamy raczej Reinharda, do exteriorów Reinharda i exponential, a do wnętrz lineara, tym bardziej w przypadku linear workflow?

2. Linear workflow - wiem, że to wspaniała i prosta metoda oświetlania sceny gwarantująca odpowiedni balans na renderze, choć wiem to bardziej ze słyszenia niż z praktyki. No i właśnie, czy linear workflow raczej stosuje się tylko w interiorach, czy też nie ma tu wyróżnienia?

Kiedy próbowałem przerobić jakąś starszą scenę exterior, oświetloną hdrką na linear workflow, cały balans kolorów, intensywność tekstur, światła wraz z jasnością nieba poszedł w diabły, a całość wyglądała bardzo źle, i tutaj pojawia się moje kolejne pytanie. A mianowicie czy była to tylko kwestia ewentualnych ustawień ( dostrojenia jasności tekstur, intensywności oświetlania itp.), czy też linear worflow raczej stosowany jest do wnętrz i nie nadaje się do oświetlenia exteriorów tym bardziej przy oświetleniu hdri?

3. Redukcja szumów na finalnym renderze - ostatnia kwestia i moje pytanie odnosi się do redukcji szumów w renderach finalnych, kiedy wszystkie ustawienia renderera są już dość wyśrubowane. Wiadomo jest to powiązane w pewien sposób z samplerem, ja używam Adaptiv DMC, a szumy redukuje podwyższając jego maksymalną wartość czyli np: z min1, max4, na 1 - 16, lub 1-32, dodatkową zmniejszając noise treshold. Jednak metoda ta jest obarczona dość dużą sprzętożernością, czyli po prostu bardzo długimi czasami renderingów. W związku z tym moje pytanie, czy jest lepsza metoda redukcji szumów, czyli mniej wymagająca do sprzętu którym dysponujemy, a zarazem dająca podobne rezultaty.

Jeśli będzie się chciało któremuś z forumowiczów odpowiedzieć na te moje przydługie wywody, to wielkie dzięki z góry.

Edited by ailambert
Link to comment
Share on other sites

Pewnie za dużo oczywistych pytań:) Widać do wszystkiego trzeba dojść samemu.

 

Tu masz niestety racje.

Aktualnie są setki sposobów na ustawienie czegokolwiek ale i tak żadna może nie pasować do konkretnej sytuacji.

 

Reinhard to blend miedzy linear a exponetial (Burn value 1.0 - expoinental, 0.0 = linear). Nie ma reguły kiedy go używać a kiedy nie. Mnie osobiści pasuje ustawienie z Reinhard i Burn value no 0,4 w 90% przypadków.

 

Linear workflow tylko i wyłącznie, ale tu tez potrzeba masę testów najlepiej budując sobie scenę od podstaw, konwertowanie starych scen zawsze niesie ryzyko przeoczenia czegoś oraz brak pełnej kontroli.

Link to comment
Share on other sites

Nie jestem guru ale szumy możesz redukować nie tylko w VRay -> VRay Adaptive DMC image sampler ale też w Settings->VRay DMC Sampler i tam masz 4 parametry. Adaptive Amount można schodzić poniżej tego 0.85; min samples of corz podbić sporo noise treshold to wiadomo im mniej tym lepiej ;) i global subdivs multiplier który mnoży wszystkie subdivs w scenie przez siebie.

Link to comment
Share on other sites

 

Reinhard to blend miedzy linear a exponetial (Burn value 1.0 - expoinental, 0.0 = linear). Nie ma reguły kiedy go używać a kiedy nie. Mnie osobiści pasuje ustawienie z Reinhard i Burn value no 0,4 w 90% przypadków.

 

Odwrotnie. 1.0 - linear ; 0.0 - exponential

 

 

 

pozdrawiam,

GM

Link to comment
Share on other sites

Raz to co koledzy wymienili że Reinhard jest modelem mappingu pomiędzy dwoma często używanymi dwa świetnie radzi sobie z przepaleniami natomiast ma jeden drobny ma mankament że jest zasadniczo dosyć blady kolorystycznie ale to kwestia gustu i lekkiej poprawki w postpro. Co do linearworkflow to czy jest czy gonie ma praktycznie zależy od ciebie odkąd wszedł często jak się widzi ustawiania color mapping to są ona na jedno kopyto 1; (1-0,5 lub nizej );2,2, a na forum już kilka razy usłyszałem ciężkie zdziwienie że coś się robi z parametrem Dark multiplier/multiplier.Scen istniejących nie warto przerabiać na niego jeśli już to importuj scenę przez merge do nowej i rób na nowo ustawiania. Co do szumów to niestetyu niezaleznie czym bedziesz krecił zawsze sie to odbije na czasochłonności renderingu. Tak ogólnie dobrze sobie protestować co z czym daje ci najbardziej optymalne efekty na renderze w stosunku do czasu. Należy tez ostrożnie traktować parametry w setting noise treshold n w finalnym ustawia często na 0,005 lub 0,001( niestety ten powoduje duże spowolnienie) a amount ponizej 0,6 tez da ci efekt spowolnienia . Co do stosowania min i global należy z nimi uważać nie jest konieczne podbijania wszystkich subdividów w całej scenie lepiej zadbać o to ręcznie w konkretnych materiałach np po co podbijać sub w czymś co nie daje ani odbić ani nie jest przezroczyste Samo podciąganie subdividów nie likwiduje szumów ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy