Napisano 18 Czerwiec 201311 l Witam wszystkich, mam problem z ustawieniem świateł vray w scenie. Uczę się vray'a od kilku tygodni, ale nic sensownego nie udało mi się w nim uzyskać a przecież można w nim cuda robić, więc na pewno coś knocę w ustawieniach lub w samym podejściu do sposobu oświetlania. Trudno mi wyważyć jasność światła pomiędzy wnętrzem a tym co jest za oknem. Albo w środku za ciemno, albo na zewnątrz przepalone do białego. no i nie wiem co zrobić. Poza tym wszystko jest jakieś przymglone i zabarwione konkretnym kolorem (żółty, niebieski itd.) Poniżej moja scena z testów (wygląda po prostu fatalnie) a chciałbym oczywiście uzyskać tak "przezroczyste" światło jak np to: http://www.chaosgroup.com/en/2/details.html?dP=6 Czy ktoś może mnie nakierować trochę na co mam zwrócić uwagę? Z góry dziękuję za pomoc.
Napisano 18 Czerwiec 201311 l Kilka tygodni to dobry poczatek. Co do sceny: - to ze ciezko uzyskac balans pomiedzy jasnoscia exteriora i interiora to normalne, bez oszukiwania to ciezko zrobic, zwykle jasnosc swiatla za oknem jest o wiele wieksza niz w pokoju - pobaw sie temperatura swiatla, zolte slonce, niebieskie enviro to dobry start - materialy wszedzie sa bardzo plaskie i podobne, zwlaszcza drewno nie prezentuje sie najelpiej - bardzo duzo mozna uzyskac w postprodukcji, ponizej przyklad bardzo szybkiego podciagniecia w photoshopie pozdrawiam i powodzenia
Napisano 18 Czerwiec 201311 l Autor Dzięki za podpowiedź mirach, postaram się coś poeksperymentować z env. A co byś poradził na tę płaskość materiałów?? Bo tu masz zupełną rację, kicha totalna z tym u mnie, ale niestety materiały vray to na razie dla mnie zagadka. Trochę pobrałem z vraymaterials.de żeby zobaczyć, jakie są ustawienia dla poszczególnych typów materiałów, ale póki co, dość marnie mi wychodzi odwzorowywanie tych naturalnych.
Napisano 19 Czerwiec 201311 l Ładny początek. Do tego co powiedział Mirach dodam ze dobrze jest zaznajomić się z tym co ci oferuje zakładka render elements we vrayu, znajduje się tam rozwiązanie twojego problemu vraybackground i alfa chanel dzięki tym dwóm elementom w postprodukcji ładnie to dopracujesz dopracujesz jeden warunek tło jakie masz za oknem musi byc w enviromencie a nie nałożone na jakiś obiekt w takim przypadku można tło zastosować w materiale typu vrylightmtl będziesz mógł wtedy dopracować prześwietlenie obrazu za oknem. Jeśli używasz map typu vrahdri do oświetlania sceny to nie wstawiaj jednej mapki do światła i otoczenia tylko stwórz druga z tym samym obrazkiem która będzie pracował w enviromencie dzięki czemu będziesz mógł ja zupełnie niezależnie od tej w świetle rozjaśniać czy przyciemniać, A tak ogólnie to większość z tych cudownych renderów które widzisz to jest sporo postprodukcji. Tu masz darmowe narzędzie które bardzo pomaga w późniejszej pracy http://www.scriptspot.com/3ds-max/scripts/rendermask, Co płaskości materiałów nie ucz się na podstawie materiałów ze strony która wymieniłeś. Wiejec się nauczysz eksperymentując z materiałami niż kopiując nie zawsze genialne ustawienia. Warto jest zaznajomić się z tymi materiałami http://www.spot3d.com/vray/help/150SP1/material_params.htm, http://www.spot3d.com/vray/help/200R1/examples_material.htm Poczytaj na temat zastosowania map bump, normal, displacemnet aby uzyskać efekt nierówności powierzchni Tu na forum znajdziesz parametry które pomogą ci nadać materiałowi bardziej realistyczny wygląd http://max3d.pl/forum/showthread.php?t=19775
Napisano 19 Czerwiec 201311 l Autor skalpel3d bardzo ci dziękuję za te niezwykle cenne i konkretne wskazówki, już zabieram się do eksperymentowania na ich podstawie ;)
Napisano 19 Czerwiec 201311 l ale niestety materiały vray to na razie dla mnie zagadka. w zasadzie to co skalpel napisal. Obacz sobie manual vraya odnosnie materialow, co kazdy slot oznacza i co daje. 90% materialow potrzebnych do wizek tworzysz z uzyciem Diffuse, Bump, Reflection, Refraction (lacznie z glossynes tych dwoch). vraymaterials.de jest fajne, ale materialy trzeba czesto dostosowywac do sceny i oswietlenia, a bez znajomosci tego co jaki parametr robi bedziesz zdany na chybil-trafil. pozdrawiam
Napisano 20 Czerwiec 201311 l Autor dzięki mirach :) właśnie się dokształcam i chyba zaczyna to wyglądać ciut lepiej, może jeszcze dzisiaj wrzucę tę samą scenę po wprowadzeniu waszych sugestii w życie i będę wdzięczny za komentarz. Napotkałem też kilka problemów o które chciałbym zapytać.
Napisano 20 Czerwiec 201311 l Co do zabarwiania się renderu to najczęściej przyczyna są duże powierzchnie o jakimś kolorze np podłoga możesz się tego efektu pozbyć stosując materiał overridemtl http://www.spot3d.com/vray/help/150SP1/examples_vray_overridemtl.htm
Napisano 22 Czerwiec 201311 l Autor dzięki skalpel3d, tego własnie mi było trzeba :) do rozwiązania jednego z głównych problemów teraz jednak jestem na etapie testów Corona render, bardzo ciekawy renderer może ktoś z was już używa?? jak nie to zapraszam do zapoznania się efektami, bo na mnie zrobił ogromne wrażenie: http://www.corona-renderer.com/
Napisano 22 Czerwiec 201311 l Bardzo fajny i sympatyczny renderer ma jeden mankament a może plus ( zmusza do nauki :) ),dla osoby raczkującej w 3d może być kłopotliwy brak takiego wsparcia jakie daje chociażby strona z której korzystasz z materiałami do vraya to jest pewien mankament dla początkującego, a równocześnie duży plus dla tych co się lubią uczyć bo żeby nam coś wyszło ładnego to trzeba się troszkę wgryźć w budowę samych shaderów i ta wiedza na pewno się przyda na przyszłość nie zależnie od tego czym będzie się renderowało :)
Napisano 22 Czerwiec 201311 l Hejo, co do vraymaterials.de - są one niezłą referencją (te, z wysokimi notami), ale zazwyczaj mają zbyt wysokie samplowanie i średnio nadają sie scen - raczej do produktówek. Do całego vraya polece: - oczywiście http://www.spot3d.com/vray/help/200R1/ - http://www.francescolegrenzi.com/blog/static.php?page=vray_guide_eng - jeśli chcesz zainwestować kase i mase czasu, bo książka ma ok 1000str. - kanał vimeo: https://vimeo.com/vrayguide - głównie wnętrza + postprodukcja w photoshopie - i kanał z trikami i dobrymi przykładami zastosowań różnych funkcji vraya i maxa, prowadzony przez evermotion na vimeo. Np. ten filmik: https://vimeo.com/63307101
Napisano 22 Czerwiec 201311 l Autor zapału mi nie brak do nauki :) - - - Połączono posty - - - super, wielkie dzięki deshu
Napisano 23 Czerwiec 201311 l Autor Witam wszystkich ponownie, tak jak obiecałem zamieszczam poniżej render po naniesionych zmianach w materiałach i oświetleniu. Tak wygląda ta sama scena (prawie taka sama) wyrenderowana za pomocą Corony http://img838.imageshack.us/img838/3964/2r0h.jpg Ten renderer ma jedną naprawdę wielką zaletę, jest piekielnie szybki. Taki obrazek w jakości jak widać wyrenderował w 26 min. Prawda, że imponujące? :) A nie mam jakiegoś super sprzętu. Zresztą w pasku na dole renderu widać parametry. Gdyby ktoś próbował, więcej coś zrobić w tym rendererze i chciałby się podzielić rozwiązaniami, to z wielką przyjemnością nawiążę z kimś takim rozmowę. Pozdrawiam
Napisano 29 Czerwiec 201311 l Na mój gust warto podciągnąć krzywe i trochę kontrast w tym wyciągnąć bo blado :P poza tym trochę przebarwione to jest na pomarańczowo. Na szybkości coś takiego wyszło mi po zabawie krzywą i poziomami i usunięciu pomarańczy na niebieskie barwy bardziej: Edit: chociaż w sumie tych "niebieskości" można by było dodać leciutko więcej nawet chyba jeszcze (patrząc choćby na poduszkę) Edytowane 10 Lipiec 201311 l przez jacekszy0
Napisano 8 Lipiec 201311 l Piszę z podobnym problemem. Uczę się vraya od kilku tygodni i pewnych rzeczy wciąż nie rozumiem. Dlaczego nie mogę doświetlić mojej sceny ? Użyłem już chyba bardzo czułych na światło ustawień kamery i wciąż mrok. Poza tym dlaczego mam trzy różne efekty w viewporcie, renderze, i zapisanym z renderu pliku ? W obrazku poniżej efekty, które osiągam. Będę bardzo wdzięczny za pomoc :) Uploaded with ImageShack.us
Napisano 8 Lipiec 201311 l Używasz LWF w VFB? Do jakiego pliku zapisujesz? Co do różnych winików to view zapewne używa uproszczonych modeli dla oświetlenia przez co jest "więcej światła". I teraz jedno z dwóch albo VFB ma gamme 1.0 a plik 2.2 albo na odwrót.
Napisano 8 Lipiec 201311 l No mam ustawione "enable built - in frame buffer" czyli chyba VFB. Zapisuję do jpg. Gdzie to zmienić ? Nawet jeśli przestaną wychodzić różnice to rendery wciąż są za ciemne. Na zewnątrz pomieszczenia dałem Vray sun i w okna direct plane'y Ustawienia podałem wyzej. Czy coś nadal robię nie tak ?
Napisano 8 Lipiec 201311 l Słonce na Cie Clear. Światła w oknach na skylight portal + simple i wysuń je troche przed lub za okna (kwestia gustu) Gamma and Lut 2.2 W vray na 2.2 Możesz zapisać plik np do .exr w frame bufferze>split render channel(darmowym skryptem do photoshopa otworzysz te pliki) Albo w frame bufferze na .tiff czy co tam sobie chcesz(wystarczy zmienić). Pobaw sie w frame bufferze color curve correction i color level correction Do zmiany ustawienia kamery: white balance na neutral f speed, shuuter speed i iso speed do zmiany(każda scena jest inna) zobacz 8 , 200, 100 http://www.aversis.be/tutorials/vray/vray-20-gamma-linear-workflow_01.htm tutaj jest dobrze wytłumaczone o gammie 2.2 i jak możesz to wrzuć poprawione rendery wraz z ustawieniami rendera.
Napisano 9 Lipiec 201311 l Oprócz skylight portal (nie znalazłem w wersji 2014 i vray 2.40.04) ustawiłem wszystko krok po kroku jak mówisz, ale jest jeszcze gorzej. Wymienione przez Ciebie ustawienia kamery im mniejsze (oprócz f-number) tym ciemniej w renderze. I tak też się stało. W poprzednim poście nie dodałem, że w pomieszczeniu ustawiłem jeszcze Vray ambient light. Przesyłam jeszcze raz efekty, plus pozostałe ustawienia vraya. Indirect ilumination mam póki co wyłączone na rendery testowe. Dlatego też zapisuje do jpg, potem oczywiście będą to inne formaty :) Uploaded with ImageShack.us Edytowane 10 Lipiec 201311 l przez Krisowski
Napisano 10 Lipiec 201311 l Popatrz tu -> http://www.spot3d.com/vray/help/200R1/tutorials_interior.htm Krok po kroku opisany render pomieszczenia. Przy okazji zrozumiesz co i dlaczego.
Napisano 10 Lipiec 201311 l Wyłącz winietę w kamerze bo póki co jest ci to zbędnę. A druga sprawa - jak chcesz mieć jasno jak masz GI wyłączone właśnie :) ? Przecież to to odpowiada za 2krotne odbicie jeszcze "światła" (uproszczając) od kolejnych płaszczyzn w które trafi. Generalnie przez to robi się jaśniej bo promienie doświetlają kolejne elementy odbite. A - skylight portal włączasz checkboxa w ustawieniach VRayLight. A twoja szyba to mocno przepuszcza światło :) ?
Napisano 10 Lipiec 201311 l Winietę wyłączyłem Włączyłem GI - irradiance map i light cache W renderze nadal mrok. Ustawienia materiału na szybie mam 100% Refract, poza tym z ciekawości usunąłem ściany, żeby zobaczyć jak by to wyglądało oświetlone przez vray sun - jest dużo jaśniej, ale wciąż wygląda nierealistycznie i lekko przyciemnione. Nie ma sensu renderować tego dalej, bo już wiem, ze to nie jest to. Uploaded with ImageShack.us Pytanie bonusowe - czemu czas renderu tak strasznie się wydłużył ? To chyba dość prosta scena, a trwa z pół godziny nawet przy bardzo niskiej rozdzielczości zawieszając mi komputer na amen. Pobawiłbym się ustawieniami i sam doszedł do odpowiedzi, ale im więcej kombinuje tym ciężej pracuje się na tym pliku. No i wciąż nie rozumiem, czemu mam dwa różne efekty i do samego końca nie mogę być pewien co mi wyjdzie. Sprawdzałem - przy zapisywaniu pliku gamma również ustawiona jest na 2.2 Edytowane 10 Lipiec 201311 l przez Krisowski
Napisano 10 Lipiec 201311 l W materiale szyby nie wystarczy dać 100% refract. Zaznacz równirz affect shadow.
Napisano 10 Lipiec 201311 l jak w VRay bufferze zaznaczysz na dole ten przycisk sRGB to powinieneś w nim widzieć wtedy to co ci wyjdzie w zapisanym JPG. GI Reflective możesz wyłączyć.
Napisano 20 Lipiec 201311 l Autor Na mój gust warto podciągnąć krzywe i trochę kontrast w tym wyciągnąć bo blado :P poza tym trochę przebarwione to jest na pomarańczowo. Na szybkości coś takiego wyszło mi po zabawie krzywą i poziomami i usunięciu pomarańczy na niebieskie barwy bardziej: Edit: chociaż w sumie tych "niebieskości" można by było dodać leciutko więcej nawet chyba jeszcze (patrząc choćby na poduszkę) to był czysty render bez postprodukcji, chodziło mi o pokazanie różnicy między moimi zmaganiami z vray a tym co się udało osiągnąć po kilku dniach w Coronie;)
Napisano 20 Lipiec 201311 l Skoro w Coronie wychodzą Tobie "fajne" rendery to po co "walczysz" z V-ray? :-) Chyba, że o te "kilka dni" chodzi. :-) Edytowane 20 Lipiec 201311 l przez Dynamico
Napisano 20 Lipiec 201311 l Autor Skoro w Coronie wychodzą Tobie "fajne" rendery to po co "walczysz" z V-ray? :-) Chyba, że o te "kilka dni" chodzi. :-) To odpowiedź wyrwana z kontekstu, dlatego mogło to niezbyt dobrze i jasno zabrzmieć ;) Zgłosiłem się tutaj, bo od jakiegoś czasu zacząłem się uczyć vray'a ale efekty były dalekie o oczekiwanych i przez przypadek oglądając prace Jurija Talcika dowiedziałem się o Coronie, wiec postanowiłem spróbować. I chciałem tylko podzielić się doświadczeniami i powiedzieć, że postępy były znaczne porównując czas spędzony nad vrey i coroną. Na korzyść tego drugiego. Tylko tyle ;) A vray'a i tak się nauczę ;P
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto