Jedrush Napisano 9 Listopad 2014 Napisano 9 Listopad 2014 Witam, Mam do Szanownego Państwa pytanie. W jaki sposób, czy może przy użyciu jakiego programu przygotować model zrobiony w zbrushu do druku 3d? Wymagania mam specyficzne, bo chciałbym model podzielić, tak aby poszczególne jego części były drukowane oddzielnie, a połączone już po wydrukowaniu. Jest to spowodowane tym, że planuję zrobienie sobie kilku odlewów żywicznych i szczerze mówiąc zupełnie nie mam pojęcia jak się za to zabrać. Widziałem tutorial na stronie pixalogic dot. przygotowania modelu do druku, jednak tam kwestie związane z podziałem postaci przed jej drukowaniem są pomijane. Chodzi o taki model: http:// http://zapodaj.net/images/47fbb17d82232.jpg , planuję go wydrukować w wysokości max 6 cm, a od osoby która zajmuje się odlewaniem dowiedziałem się, że powinienem odrębnie dostarczyć głowę, ręce i tułów. Dodam jeszcze, że postać zrobiona jest przy wykorzystaniu odrębnych subtoole (dla oczu, kłów, szmat itp.) i nie wiem jak to połączyć żeby się to nie rozklekotało po wydruku. Dziękuję za pomoc. Pozdrawiam.
Kubajaniak Napisano 9 Listopad 2014 Napisano 9 Listopad 2014 (edytowane) Obiekty przed wydrukiem muszą być jednolitą bryłą. Czyli w Twoim przypadku bierzesz wszystkie subtoole, które wchodzą w skład głowy i robisz dynamesh, to samo z tułowiem i rękoma. Później żeby plik nie ważył za dużo mega robisz decimation, tak żeby zjechać z ilości poligonów, ale nie stracić na jakości. Wszystko wyrzucasz do pliku stl (zPlugin -> 3d print exporter) Jeśli chodzi o wielkość modelu, to można to jakoś ustalić w zBrushu (jest kilka tutoriali w necie) Ja osobiście wszystko skaluje w Rhino, można to zrobić bardzo szybko. Możesz sobie ściągnąć darmową wersje próbną. Jeśli dobrze pamiętam to jest na 90 dni. Jeśli chodzi o robienie pinów i cięcie modelu, to już jakiś zBrushowiec musi się wypowiedzieć jak to najłatwiej zrobić. Ja tylko mogę podpowiedzieć, że pin wystający powinien być w rękach i głowie, a dziury w tułowiu. Jak już będziesz miał gotowy model w pliku stl, to jeszcze trzeba go naprawić, żeby nie było w nim dziur. Do tego możesz użyć programu Netfabb w wersji podstawowej, która jest dostępna za darmo. Edit: zapomniałem dopisać... wrzuć obrazek na jakiś inny serwer, bo teraz tylko widać obrazek z krzyżykiem i napisem zakaz hotlinkowania Edytowane 9 Listopad 2014 przez Kubajaniak
rice Napisano 9 Listopad 2014 Napisano 9 Listopad 2014 hej może się przyda [video=youtube;ZnCf-5G7DYc]
Jedrush Napisano 9 Listopad 2014 Autor Napisano 9 Listopad 2014 Dziękuję za odpowiedzi. Problem połączenia subtooli rozwiązałem w taki sposób, że zrobiłem merge dla wsyzstkich narzędzi, następnie zrobiłem duplikat tego nowo powstałego subtoola zdynameshowałem, zrobiłem divide parę razy i po zrobieniu project all i paru poprawkach wygląda na to, że mam jedno narzędzie. Ale dalej nie mam pojęcia w jaki sposób pociąć model, tak aby wszystko po wydrukowaniu pasowało do siebie. Obrazek wrzuciłem na inny serwer, może tu będzie działać. W zasadzie nie przedstawia nic ciekawego, ale nie jestem pewien na jakie detale mogę sobie pozwolić przy wydruku małej figurki. Dla przypomnienia, potrzebuje odciąć mu ręce głowę i dłoń wraz z tym co w niej trzyma a potem odpowiednio przygotować do wydruku.
rice Napisano 9 Listopad 2014 Napisano 9 Listopad 2014 Potnij go tak żeby zgadzało się z topologią i było jak najmniej widać na koniec. tak jak tutaj http://pioroberson.com/wp2014/stylized-anatomy-reference-statues/
Kubajaniak Napisano 9 Listopad 2014 Napisano 9 Listopad 2014 (edytowane) Ekspertem od zBrusha nie jestem, ale jeśli dobrze ogarniam, to się robi coś takiego ewentualnie jeśli chcesz mieć idealną linie w miejscu cięcia możesz się bawić brushem Slice, żeby zrobić poly grupy. Później się jeszcze podpytam kumpla, który robi to na codziennie, czy się robi w ten sposób, czy jest jakiś inny myk. Jeśli chodzi o detal, to przy takiej wielkości figurki rzeczy muszą być ostro "przerysowane" Edytowane 9 Listopad 2014 przez Kubajaniak
Netrush Napisano 9 Listopad 2014 Napisano 9 Listopad 2014 Cześć. Ja bym to zrobił w taki sposób: 1. Odpalasz widoczność siatki (Draw Polyframe - Shift+F) żeby widzieć gdzie dzielisz polygroupy. 2. Przytrzymujesz Ctrl+Shift i wybierasz brush o nazwie SliceCurve, działa on w następujący sposób: Przytrzymujesz Ctrl+Shift+LPM i przeciągasz "linie", która jest podzielnikiem. Po jednej jej stronie będzie jedna polygroupa, po drugiej zaś druga, analogicznie w bardziej skomplikowanych przypadkach. Ctrl+Shift+LPM -> kawałek linii + ALT tworzy krzywą. 3. Na Twoim miejscu zrobił bym takie cięcia jak na załączonym obrazku poniżej + sama głowa bez szyi (choć nie wiem jak model wygląda z innych perspektyw). Jego lewe ramię na Twoim obrazku wydaje się, że jest zbyt blisko ciała i może być problem z cięciem. 4. Podczas gdy już masz podział na polygroupy to zaznaczasz jedną z nich (Ctrl+Shift+LPM click), następnie przechodzisz do zakładki Subtool -> Split i klikasz Split hidden, dzięki temu rozbija model na dwa osobne Subtoole, jeden to część, którą wyodrębniłeś, drugi to pozostałość modelu. Co ciekawe na nowym Subtoolu z całym meshem zachowały się ustawione wcześniej polygroupy więc teraz analogicznie możesz zrobić z pozostałymi częściami. 5. Problemem są teraz dziury wewnątrz modelu, co może utrudnić łączenie po drukowaniu, ale i na to znajdzie się sposób. Zaznaczasz pojedynczego Subtoola np. z głową, przechodzisz do zakładki Geometry -> Modify topology i tam klikasz Close holes, dzięki czemu na miejscu ażuru tworzy Ci płaszczyznę. Później to samo z pozostałymi częściami i masz każdy element ładnie podzielony ostrą krawędzią z płaszczyzną na zakończeniu co ułatwi późniejsze sklejanie bądź można też doczepiać magnesy, ale skoro to jest tylko do odlewu to chyba lepiej będzie to skleić, pytanie jeszcze w jakim materiale chcesz to wydrukować. 6. Siatka powinna być odpowiednio gęsta żeby uzyskać ostre cięcie jak od skalpela, jeżeli zrobisz to na low poly prawdopodobnie łączenia nie będą płaskie i może być potem problem z połączeniem części po wydrukowaniu. Ewentualnie przed wydrukiem można użyć decimation mastera żeby zredukować ilość poly. Napisz jeszcze na jakiej drukarce to drukujesz, w jakim materiale i jakiej rozdzielczości, bo drukarka drukarce nie równa. Jedna wydrukuje Ci mikro-detal przy 6cm wys., a druga będzie kaszleć przy samym konturze modelu. EDIT: Podstawa powinna być na tej samej wysokości, w tym wypadku stopy i ta postać? Wyobraź sobie jak to będzie stało np. na półce. Pozdrawiam
Jedrush Napisano 9 Listopad 2014 Autor Napisano 9 Listopad 2014 Wielkie dzięki za wszystkie odpowiedzi, bo technicznie nie miałem pojęcia jak to pociąć (w zbrushu opanowałem na razie podstawowe pędzle i kilka drobniejszych funkcji). Do postaci zrobię jeszcze podstawkę (jakieś skały), tak żeby dało się ją pewnie przykleić. Finalnie ma ona stać na podstawce plastikowej, bo chcę sobie zrobić alternatywny model do Warhammera Fantasy Battle, stąd nie musi być idealnie wyważona, wystarczy, żeby po przyklejeniu do podstawki się nie przewróciła. Co do druku, drukarką nie dysponuję, przeglądałem zatem oferty firm, które się tym zajmują. Liczę się z tym, ze to może być spory koszt, ale jak nie przekroczy pułapu, dajmy na to 400 zł, to w to wejdę. Może orientujecie się, czy dokładność podawana przez firmę jako 16 nm w osi Z, zaś w pozostałych 0,1-0,3 mm będzie wystarczająca, czy może szukać dalej, a jeżeli tak to czego, gdzie? Pozdrawiam.
Sebazx6r Napisano 13 Listopad 2014 Napisano 13 Listopad 2014 Jezeli to mal figurka i nie bedzie wymagala ciecia by zmiescilo sie w drukarce to wcale nie musisz ciać. Wiekszosc drukarek wciaga siatki, ktore przenikaja sie. Wcale nie musisz robic dynamesha by je złączyć. Kazdy subtool musi stanowic pelna bryłe. Wykonaj decymację na poszczególne subtoole. Dowiedz się wcześniej ile pkt będzie mogła wciągnać drukarka. Zbrush ma opcję exportu do OBJ jak i do STL. Sprawdz tę szmatkę z przodu czy facy sie nie przenikaja zrob double sided i troche jak na moj gust pogrób. Tyle ode mnie.
kazziu Napisano 17 Grudzień 2014 Napisano 17 Grudzień 2014 Podłączę się pod ten topic z podobnym pytaniem. Mam model podzielony na subtoole, wiem jaki wymiar końcowy mam mieć model w całości, szer x wys, model będzie frezowany frezarką CNC ale jego końcowe przeznaczenie wymaga frezowania subtooli oddzielnie(każdy element na innej płycie bo będzie robiony odlew). Potrzebuję oszacować jakimś sposobem wymiary poszczególnych subtooli czy też eksportowanych plików .obj znając ich wymiar jako połączony model ale nie oddzielnie. Pytanie może wydawać się banalne ale nie znam zbytnio innych programów do 3D oprócz zbrusha i zastanawiam się jak to najłatwiej zrobić.... Kolega wyżej wspomniał o decymacji w zbrushu ale cięzko jest nią porobić wszytko co do milimetra.
Monio Napisano 17 Grudzień 2014 Napisano 17 Grudzień 2014 Jak to musi być idealnie to powinieneś to zrobić w innym sofcie. Darmowy blender będzie spoko do tego celu, jest sporo tutoriali o drukowaniu 3d, są narzędzia które ci wszystko dobrze wykalkulują.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się