Skocz do zawartości

Sprzedaż modeli - dyskusje, rady


olaf

Rekomendowane odpowiedzi

Uruchomiłem ostatnio projekt, gdzie co tydzień będę wrzucał małe modele na Turbosquid i inne stocki, by za rok dwa zdecydować, czy będę z tego robił osobną firmę.
Powodem był mój stary, prosty model, który po latach wciąż sprzedaje się raz na 2mce za 5usd (2.60 usd dla mnie).
Pomyślałem, że posiadanie kilkudziesięciu lepszych modeli jest jakimś tam planem na dywersyfikację, szczególnie, że mnie to relaksuje.

Pomyślałem, że zrobię jakiś wątek gdzie uda się zebrać doświadczenie społeczności.
sami rzućcie okiem jakie to proste, zrobiłem to ucząc się Blendera kilka lat temu: https://www.turbosquid.com/Search/Artists/Olaf000000

(będę to uzupełniał)

Spostrzeżenia:
1. jest dużo nisz, które można wypełnić (tematyczne i stylistyczne), jako art director, kupujący modele sam to zauważyłem.
2. Sklepy silników typu Unity czy Unreal są popularne ale najłatwiej sprzedać tam modele real-time.

Pytanie:
1. jakie są dobre alternatywy, gdzie też warto wrzucać modele (by opłacało się tracić dodatkowe 10-20% royalty exclusive na turbosquid).
(odp): Marketplace Artstation, Unity Asset Store
https://www.lifewire.com/top-places-to-sell-your-3d-models-online-2079

Edytowane przez olaf
  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minute ago, KLICEK said:

ja mam kilka modeli i od wprowadzenia jakichs nowych regulaminow na turbosquidzie, (chyba czegos nie zaakceptowalem czy cos) sprzedaz mi zmarla 🙂

Myślisz, że może to wynikać z tego, że oni oferują modele do ściągnięcia w trybie trial? Widziałem, że nastawili się na model pracy wspierający duże firmy, gdzie można ściągać modele i je testować lokalnie, zanim podejmiesz decyzję o kupnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie często sam się zastanawiam nad takim rozwiązaniem. Produkuję sporo kontentu, który mógłbym dalej sprzedawać.

 

edit: sam też czasem kupowałem - czasem ceny za jakieś male modele są tak niskie, że nie warto nad tym siedzieć i się męczyć.

Edytowane przez michalo
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzucam do 1szego wątku fajny artykuł z listą miejsc, gdzie można wrzucic model: https://www.lifewire.com/top-places-to-sell-your-3d-models-online-2079

Na nowym firmowym koncie wrzuciłem jeden model i już wiem, że muszę unikać 'overlaping UVs' bo industry tego nie lubi.

@michalo to tak naprawdę kwestia konsekwencji, wrzucanie raz w tygodniu jakiejś iteracji pewnie szybko wejdzie w nawyk, a w przyszłości mogą być z tego niezłe drobne na ekstwa wydatki.

7 minutes ago, michalo said:

edit: sam też czasem kupowałem - czasem ceny za jakieś male modele są tak niskie, że nie warto nad tym siedzieć i się męczyć.

Tak właśnie - okazuje się, że model za 25-50usd to super okazja. Jak dołożysz czas project managera, art directora i 3d artysty, to wychodzi, na to, że nawet boxy z minecrafta opłaca się sprzedawać za 50usd, bo i tak wyjdzie taniej firmie kupić niż angażować się w cały proces kreacji.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy serwisy pozwalające na sprzedaż modeli prowadzą jakąś weryfikację, aby pilnować poziomu? Też rozważałem, żeby np. moje nauki w blenderze w ten sposób próbować spieniężyć, ale wiedząc, że mój poziom na razie wysoki nie jest, sądziłem, że raczej nigdzie nie uda mi się dostać z takimi materiałami. Mam konto na sketchfab, gdzie wrzucałem swoje dotychczasowe modele tworzone w trakcie nauki. Swego czasu szukałem informacji na temat sprzedaży, która jest tam możliwa, ale było określone, że potrzebują, aby na koncie była spora próbka mojej twórczości i dopiero po weryfikacji zdecydują, czy można je wrzucić do ich sklepu, więc zaczęcie od pierwszego modelu nie wchodziło w grę.

 

Ah, no i dodam, że gdy teraz na prawdę staram się przykładać do tworzonych modeli, to widzę jaki to jest ogrom pracy na każdym etapie, więc trochę też zrezygnowany uznawałem, że "high quality asset" się nie sprzeda po cenach rekompensujących zainwestowany czas.

Edytowane przez VGT
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, KLICEK napisał:

nikt nie sprawdza jakosci, klienci decyduja co chca kupic 🙂 i to jest spoko

Ok, w takim razie sketchfab jest odmienny w tym temacie. Poszukałem teraz i tutaj są te wytyczne o których pisałem: https://help.sketchfab.com/hc/en-us/articles/115004259063-Selling-3D-Models

Spojrzę w takim razie na inne miejsca, do tego celu. Dzięki 🙂

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, VGT napisał:

Ah, no i dodam, że gdy teraz na prawdę staram się przykładać do tworzonych modeli, to widzę jaki to jest ogrom pracy na każdym etapie, więc trochę też zrezygnowany uznawałem, że "high quality asset" się nie sprzeda po cenach rekompensujących zainwestowany czas.

Czy ja wiem. To jest krótkowzroczne twierdzenie. Pamiętaj, że model możesz sprzedać nieograniczoną ilość razy.

Tworząc w miarę regularnie modele dobrej jakości, nie dość, że je od czasu do czasu na bank sprzedasz ale też może i dostaniesz w ten sposób jakieś konkretne zlecenie. Z tego co słyszę to się kręci taki biznes. Może ciężko było by żyć tylko z tego ale na pewno jest to niezła opcja dla własnych tworów.

 

 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minutes ago, VGT said:

Fakt, rozważając wielokrotną sprzedaż i długi "ogon" sprzedażowy takiego wypuszczenia asseta na rynek faktycznie można planować atrakcyjniejszą cenę, co początkowo nie brałem pod uwagę.

Nie wiem jak jesteś szybki. Ja sobie za niszę wybrałem to, co lubię robić - proste cartoonowe modele, ręcznie malowane. Nie jest to mainstream ale pracuję tylko nad low-poly i teksturą więc w jeden dzień odpalam fajny wizualnie model w kilku wariacjach. Wrzucenie tak 200 model w rok nie stanowi wysiłku.

Cenowo ustalałem wg. tego jak sam kupuję modele: 25usd/h pracy artysty to standard. Przedział 25-50usd to moja nisza. Zakładam, że każdy model (baza i 4-5 klonów) sprzeda się z 6 razy w ciągu roku. To daje ok 5usd/miesiąc z jednego modelu. Siła będzie w ilości i róznorodności.

Prawem Pareto 20% wygeneruje 80% zysku i będę kolejne robił bazując na feedbacku więc stawka powinna skoczyć 3-4 razy po kilku latach.

Edytowane przez olaf
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przejrzałem linka z alternatywami i trochę mnie zaskoczyło, że nie widziałem tam sklepów przyklejonych do popularnych silników UE i Unity, które rozważałem jako naturalne miejsce do wystawienia swoich produktów. Z tego co widzę, obydwa mają swoje sklepy: "UE4 Marketplace" i "Unity Asset Store".

 

Może też warto rozważyć te miejsca? Czy ktoś miał z nimi doświadczenia i nie jest różowo?

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie sprzedawałem na żadnym, natomiast często kupowaliśmy na Unity, do gier. Sklepy jak najbardziej ok - od strony kupującego ale pewnie nie trafiły na listę, bo są ściśle zintegrowane z softem, możesz tam nabyć masę innych nie powiązanych ze sobą rzeczy. Ale słusznie zauważyłeś, będę musiał poszukać, gdyż planuję się wystawić na Unity z oskryptowanymi versjami (np. domek z gotowym kodem od otwierania drzwi).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawą alternatywą jest stosunkowo młody Marketplace na Artstation. Nigdy nie bawiłem się w sprzedaż żadnych modeli, więc po pojawieniu się tej opcji na artstation postanowiłem w ramach testu wrzucić model z pracki, która cieszyła się największym zainteresowaniem. Pomyślałem, że może komuś akurat się przyda a mi da pojęcie czy ktokolwiek w ogóle się tym zainteresuje(szczerze to nie sądziłem, bo po co komu mój model głowy w erze tanich skanów 3d... 😄).  Cenę dałem 39.99$ z czego na czysto przy koncie Artstation Pro dostaje około 31$. W 10 miesięcy sprzedało się 43 razy, więc coś tam zawsze wpada. Na pewno dużo lepszą opcją jest zrobienie np tutoriala lub zestawu brushy, skryptów itd po kilka dolców. Jeśli "zareklamujesz" to w formie wrzutki na artstation, którą odwiedza i lajkuje dużo ludzi to na pewno jest szansa na sensowną sprzedaż.

  • Like 1
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Unity Asset Store polecam! Dość jasne zasady, spora baza użytkowników, niewielkie wymagania odnośnie wrzucanych modeli. Mam tam od kilku lat drobne assety i cały czas jakieś grosze spływają. Oczywiście assety  zoptymalizowane pod real- time (urządzenia mobilne, PC)

Z drugiej strony - w firmie, której pracuje jak potrzeba jakiś assetów to jest pierwsze miejsce, gdzie szukamy.

Edytowane przez Jedaith
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minutes ago, Jedaith said:

Oczywiście assety  zoptymalizowane pod real- time (urządzenia mobilne, PC)

Dzięki za ważny głos. Unity można ściągnąć za free (wymagane, by umieścić lub ściągnąć modele z Asset Store). Dorzucam do listy w 1szym poście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności