Skocz do zawartości

Maya jak zacząć?


Withi

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, jestem nowa na tym forum oraz początkująca w tworzeniu 3D. Od paru miesięcy uczyłam się blendera a głównie to modelowania i rzeźbienia. Ostatnio postanowiłam przejść do trochę bardziej profesjonalnego programu czyli Maya. Tylko, że po wejściu do tego programu nie jestem w stanie nic zrobić, skróty klawiszowe są zupełnie inne i jest ciężko, nie jestem nawet wstanie się jakby obrócić wokół jakiejś figury, że ją tak zobaczyć z różnych perspektyw. Mam nadzieje, że wiecie o co mi chodzi . Byłabym bardzo wdzięczna gdyby ktoś mógł mi polecić jakiś kanał z tutorialami albo coś w tym stylu bym mogła jakoś zacząć naukę. Albo napisać swoje rady jak powinnam zacząć.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej
spróbuj przebrnąć przez to a potem poszukaj jakiegoś tutoriala o interesującej cię tematyce

 

Generalnie powtórz kroki, które nauczyły cię blendera.
@Nezumi przesiadł się kiedyś z Blendka, może on coś podpowie. 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witamy po ciemnej stronie mocy 😉 No, trudno sie spodziewac ze bedzie tak samo 🙂 Osobiscie najbardziej mi pomogla platna seria tutoriali - Youtube daje rade ale calosc jest nieusystematyzowana nie ma zadnej kolejnosci, nie wiesz czy ktos jest dobry w tym co robi czy nie. Wymaga samodzielnosci i pewnego obeznania z tematem juz. A - wybacz ale zeby pomoc musze byc szczery - jesli piszesz "nie jestem nawet wstanie się jakby obrócić wokół jakiejś figury" odnosze wrazenie ze YT moze nie byc najlepsza droga dla Ciebie. Serdecznie moge polecic ta serie:

https://flippednormals.com/downloads/introduction-to-maya/

Przystepnie podane, od podstaw po nieco bardziej zaawansowane tematy. Podzielone na dwie czesci - najpierw ogolne tlumaczenie jak co dziala i czesc druga to projekcik. Pelno fajnych trikow, bardzo mi pomoglo. Jesli myslisz powaznie o takiej przesiadce - zainwestuj te kilka dolcow bo sie kiedys zwroci z nawiazka. Bedziesz miala w miare bezbolesna przesiadke.

Z pomocnych kanalow na YT to moge polecic:
https://www.youtube.com/c/MikeHermes - chyba najbardziej znany kanal zwiazany z Maya. Pierdylion filmikow na kazdy mozliwy temat.
https://www.youtube.com/c/Elementza/videos - gigant modelowania, tez klasyczny kanal. Kapitalne wideo jak juz ogarniesz podstawy.
https://www.youtube.com/c/ArvidSchneider - swietny kanal do tematow zwiazanych z renderowaniem w Arnoldzie. Niektore wideo sa do starszych wersji i trzeba poglowkowac jak sie dany node nazywa teraz albo czym zostal zastapiony ale i tak, nawet kilkuletnie tutoriale sa niezwykle pomocne w ogarnieciu renderowania w Arnoldzie.
https://www.youtube.com/c/JoshAntonio - duzo dobroci, przede wszystkim ogrom krociutkich wideo tlumaczacych co robia dane toole w Mayi i jak z nich korzystac. Ciagle dodaje nowe.
https://www.youtube.com/c/arnoldrenderer - oficjalny kanal Arnolda. Sporo tutoriali dotyczacych renderowania w tym silniku. Krotko i na temat.

To z takich kanalow ktore po prostu trzeba znac moim zdaniem. Tutaj garsc innych, czasem wcale nie gorszych ale juz nie chce Cie zasypac materialami bo nie bedziesz wiedziala od czego zaczac. Dlatego MEGA polecam ten platny kurs ktory genialnie wprowadza w Maye. No to lecimy:

https://youtu.be/J3I-u1V2eXs - przyklad prostego tutoriala do modelowania ale zobacz sobie caly kanal. Ma pare calych projektow po kilka filmikow kazdy. Dla poczatkujacych gdzie prowadzi za raczke. Kanal zawiera reklamy ich platnych kursow ale ma mase darmowych materialow. Ten z linka to jeden z prostszych, najlepiej wyjasnionych tutoriali dla mega poczatkujacych. Na kanale znajdziesz duzo wiecej, koles dorzuca kilka filmikow w tygodniu.
https://youtu.be/HuiBsW2WqaA - pierwsze cwiczenie z modelowania jakie zrobilem w Mayi. Gosc ma sporo filmikow do Mayi, czasami przeskakuje niektore tematy, trzeba sie domyslic co zrobil/popracowac samodzielnie. Od tego tutoriala zaczalem przesiadke :).
https://www.youtube.com/c/FlippedNormals - kanal kolesi od tego platnego tutoriala ktory tak polecam. Maja sporo fajnych tutoriali do Mayi ale nic tak fajnie zebranego jak ten platny gdzie jest po kolei, spokojnie wytlumaczone co i jak. Rozne tematy rzucone luzno. Czasem maja dokladnie to czego potrzebowalem.

I jeszcze te linki. Jesli nie odpadniesz po drodze i bedziesz napierac dalej:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL6GYC59wj8mC_svbWuYtTzaB0T5sq4tte - gigantyczna seria do modelowania hard surface. Nie wiem jak i dlaczego koles to rozdaje za darmo ale tak jest.
https://www.youtube.com/c/OnMars3D/videos - sporo roznosci ale ostatnio seria o medelowaniu samochodu. Bardzo fajna.
https://youtu.be/LGbfctZZqYw - kolejna rewelacyjna seria, az dziwi ze za darmo. Rigowanie postaci. Zaawansowany temat ale mozesz kiedys sprobowac. Ze mnie zaden rigger ale sobie cos probuje czasem. Ta seria to kolejna juz ktora mnie zadziwia ze ludzie rozdaja za darmo wiedze w taki sposob.

I to tyle. Materialow masz na grube miesiace nauki. Poswiecilem ten czas na wypisanie Ci tego bo uwazam ze sam zmarnowalem czas - mase czasu - na tego wszechmogacego Blendera w wiecznym oczekiwaniu na czas ktory juz juz za chwilke ma nadejsc, kiedy to Blender zapanuje nad swiatem. Tak sie nie stalo przez nascie lat i patrzac na ich poczynania tak sie nigdy nie stanie. Fani sie beda karmic nadzieja wieczna. A jak juz przywykniesz do Mayi to sie okaze w pewnym momencie ze mozna z sensem, wygodnie... Dla przykladu wczoraj odpalilem Blendera zeby cos sprawdzic. Zaznaczam face'a i naciskam delete. Co robi Blender? Pokazuje menu z JEDENASTOMA pozycjami do wyboru - no bo coz moglbys chciec zrobic jak zaznaczasz element i wciskasz delete, prawda? Zagadka ktorej deweloperzy Blendera nie moga tak po prostu rozwiazac.
W Mayi zaznaczasz element, wciskasz delete i element znika. Bo tego wlasnie kurde oczekuje kazdy uzytkownik normalny. Takich rzeczy jest cala masa. Nie zauwazasz tego jak uzywasz Blendera ale jak przestajesz to zaczynasz dostrzegac ze mozna prosciej, sensowniej.
Powodzenia.

Acha, na koniec - wspominasz o rzezbieniu. W odroznieniu od Blendera Maya nie stara sie zastapic wszystkich softow na planecie Ziemia. W zwiazku z czym rzezbienie w Mayi jest na prawde podstawowe, duzo gorsze od tego co masz w Blenderze. Po prostu jak uzywasz Mayi uzywasz tez ZBrusha. Ot taki standard. Jezeli rzezba ma stanowic wazna czesc tego co robisz to od razu mozesz zaczac tez nauke ZBrusha.

Edytowane przez Nezumi
  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja do tego wszystkiego dodam jeszcze nieco bardziej zaawansowane rzeczy, skoro pojawiła się masa cennych linków.
Prawie kompletny opis modułu MASH z wieloma przykładami, gdyby ktoś chciał bawić się w proceduralizm
i w Majce pragnął robić mograph, to głównie właśnie tym.
Są tu też wzmianki o eksperymentalnych Pro Sets i Bool - bardzo przydatnych narzędziach do proceduralnego zarządzania modyfikatorami.
https://www.youtube.com/channel/UCw04xez3gafdeVS2WSv1OXw

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 hours ago, Sebazx6r said:

zanim zaczniesz za cos placic odpal help...

Z jednej strony masz racje, z drugiej czasami ktos nowy nie wie nawet gdzie zaczac, czego szukac, co zrobic. Ile tam ten tutorial kosztuje? $60? $70? Serio nie warto zainwestowac w siebie odrobiny kaski zeby miec latwiej? Zeby sie nauczyc szybciej? Ludzie na duperele wydaja wielokrotnie wiecej kazdego miesiaca no ale na nauke czegos to lepiej nie, lepiej za darmoszke... Kaska to jest na przyjemnosci a nie na rozwijanie sie. Poza tym mam pierdylion linkow do darmoweczek youtubowych tez. Tylko JEDNA rzecz jest platna.

Jak ktos nie wyczail samemu jak obrocic viewport, to podejrzewam ze samodzielnosc kuleje.

Ale nie ma o co kruszyc kopii - napisala dwa posty i tyle. Odpowiedzi moga sie przydac komus, komu zalezy.

Edytowane przez Nezumi
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja sie uczyłem z YT.  I to musialem patrzec kto gdzie klika.  Potem sam klikałem.  
Na Drimaginie było różnie tez ale przynajmnie padały terminy które człowiek mógł wygooglować.
Learning path w Mayce ma dużo wstępnych tutorialów.
Duzo płatnych tutków wbrew pozorom nie jest tego warta. 
Wczesniej miałem 20GB tutkow z gnomona które poprostu skasowałem bo był dramat. Zasypiałem jak gadał.
Są też dobre skoro polecacie muszą być spoko.


DLA KOLEŻANKI 2 słowa "marking menu"
 

Edytowane przez Sebazx6r
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie tez zalezy od osoby. Tutoriale to w ogole osobny temat jak chodzi o jakosc. Do szalu mnie doprowadza jak ktos ma cos pokazac i zaczyna od budowania sceny... Kurde, przygotuj to wczesniej i pokaz tylko to o czym jest tutorial. Albo jak za bardzo staraja sie byc zabawni na sile, zeby zaistniec samemu jako "krijejtor" zamiast pokazac jak sie cos robi. Albo wlasnie jak przynudza tak ze czlowiek nawet nie wie kiedy zasnal...

Osobiscie najwiecej sie zawsze naucze jak cos robie. Jak dochodze do muru, to szukam rozwiazania, notuje sobie to rozwiazanie bo mam "swietna" pamiec i napieram dalej. Z samego ogladania czy to platnych czy nieplatnych filmikow nic nie przyjdzie.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alvarez przez 30min cos opowiadał.... 😉

Ja lubie szybkie piłki. To działa tak to ma wpływa na to. Do czego to użyje moja broszka.
Dlatego kiedyś były fajne tutki chyba z digital tutors do mental raya(świeć panie nad jego duszą)

Edytowane przez Sebazx6r
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności