piotr_forkasiewicz Napisano 27 Grudzień 2023 Napisano 27 Grudzień 2023 (edytowane) W maju tego roku (2023) skończyłem trwający 7 lat projekt filmowy (z gatunku docu-drama) opowiadający o mało znanym epizodzie słynnej akcji brytyjskiego RAF-u przeciw niemieckim tamom w czasie II wojny światowej (operacja Chastise). Film ten jest hołdem dla weterana: George'a "Johnny" Johnson'a, ostatniego żyjącego (do grudnia 2022) uczetnika tego nalotu. Film trwa około 50 minut i składa się z ponad 340 ujęć: w większości full CGI (177 ujęć), miksu green-screen z CGI (130 ujęć) i ujęć video (30). Ze względu na mikro budżet, jednoosobowo odpowiadałem za wszystkie wizualia (modeling assetów, tekstury, rigi, symulacje, animacje, compositing, postpro etc.) + wszelkie materiały promocyjne (strona www, plakaty itd). Pod koniec produkcji mój reżyser i ja dostalismy wsparcie od Uniwersytetu w Bath i tamtejszego studia motion capture, który wzbogacił film o skany aktorów i ich animacje motion capture. Prace nad samym filmem trwały 7 lat, głównie jako temat poboczny do mojej codziennej pracy. Poprzedził go 9- letni okres budowania modelu 3d samolotu Lancaster w wersji Dambuster wraz z wnetrzem. Wtedy model powstawał do książki, ale okazało się, że dobrze się sprawdza także w filmie. Film miał premierę w kinie IMAX w Bristolu (UK) i wielu innych kinach w UK. Film został przekazany do International Bomber Command Centre (IBCC) z siedzibą w Lincoln, które organizuje kolejne pokazy na świecie celem sfinansowania centrum edukacyjnego służącego pamięci, edukacji i pojednaniu między narodami. Film miał swoją pra-premierę w Muzeum Lotnictwa w Krakowie w sierpniu tego roku. Kolejne pokazy są w tej chwili na etapie planowania. Soft użyty: 3ds max, V-ray, Substance Painter, Mudbox, Photoshop, After Effects, Phoenix FD Statystyki Media stills https://cdn.artstation.com/p/video_sources/001/378/018/making-of-terrain.mp4 https://cdn.artstation.com/p/video_sources/001/378/027/making-of-greenscreens.mp4 https://cdn.artstation.com/p/video_sources/001/387/212/making-of-previs.mp4 https://cdn.artstation.com/p/video_sources/001/387/239/making-of-digital-characters.mp4 Edytowane 27 Grudzień 2023 przez piotr_forkasiewicz 7
blood_brother Napisano 27 Grudzień 2023 Napisano 27 Grudzień 2023 Jest szansa to wrzucić gdzieś, żeby obejrzeć bez logowania? Na Vimeo dostaje info, że film nie jest oceniony i wymaga logowania. Po screenach widać ogrom włożonej pracy, a do tego jeszcze solo 😮 1
piotr_forkasiewicz Napisano 27 Grudzień 2023 Autor Napisano 27 Grudzień 2023 (edytowane) 17 minut temu, blood_brother napisał(a): Jest szansa to wrzucić gdzieś, żeby obejrzeć bez logowania? Na Vimeo dostaje info, że film nie jest oceniony i wymaga logowania. Po screenach widać ogrom włożonej pracy, a do tego jeszcze solo 😮 Jasne. Dziękuję. Wrzuciłem link do YT. Powinno działać. P.S. Spróbuję jeszcze podziałać z linkiem na Vimeo. Na YT kompresja zabija wszystko. Edytowane 27 Grudzień 2023 przez piotr_forkasiewicz 1
blood_brother Napisano 27 Grudzień 2023 Napisano 27 Grudzień 2023 Trailer wygląda dla mnie bardzo pro! 1
kengi Napisano 27 Grudzień 2023 Napisano 27 Grudzień 2023 Będzie opcja obejrzeć w całości online? Mega projekt. 50min praktycznie solo... nawet nie chce mi się o tym myśleć 😜 Wytrwałość poziom dla mnie impossible. Napisz coś więcej o technikaliach. Chętnie poczytam o narzędziach, rozwiązaniach technicznych... największym wyzwaniu... itp. Pewnie zmiany technologii przez tyle lat też miały wpływ na rozwiązania... wywalałeś coś do kosza, z początku prac? Jakbym zobaczył całość to pewnie miałbym więcej pytań. 2
piotr_forkasiewicz Napisano 27 Grudzień 2023 Autor Napisano 27 Grudzień 2023 2 minuty temu, kengi napisał(a): Będzie opcja obejrzeć w całości online? Mega projekt. 50min praktycznie solo... nawet nie chce mi się o tym myśleć 😜 Wytrwałość poziom dla mnie impossible. Napisz coś więcej o technikaliach. Chętnie poczytam o narzędziach, rozwiązaniach technicznych... największym wyzwaniu... itp. Pewnie zmiany technologii przez tyle lat też miały wpływ na rozwiązania... wywalałeś coś do kosza, z początku prac? Jakbym zobaczył całość to pewnie miałbym więcej pytań. Dziękuję bardzo. To była dość katorżnicza praca, z pewnością nie do powtórzenia. Raz wystarczy. Jak dzisiaj na to patrzę, to nie bardzo wiem jak to się udało. Początkowo plan na film był dużo mniejszy. Miało to być pokazania kilku ujęć z tej akcji, ale z czasem projekt się rozrósł w swojej koncepcji, aż do średniego metrażu. Oczywiście to nie hollywoodzka produkcja i nie hollywoodzka jakość. W pojedynkę to chyba niewykonalne. Niemniej widzowie na pokazach są naprawdę mile zaskoczeni tym co widzą Opowiadamy historię poczynając od marca 1943, kiedy to widzimy formowanie dywizjonu specjalnego w bazie Scampton, odprawy, loty ćwiczebne, do dnia 16 maja 1943, kiedy to uczestniczymy w odprawie załóg przed misją i omówieniu celów. Potem widzimy przygotowanie załóg do lotu, start kilku samolotów na akcję i tego konkretnego, którego losy będziemy śledzić do końca. Lot obejmuje dolot do celu (po drodze wymiana ognia nad wyspami fryzyjskimi i z pociągiem pancernym), dokładne wyjaśnienie problematycznego podejścia nad cel, kilkukrotne, nieudane naloty, wreszcie atak i lot powrotny (po drodze pokazanie skutków ataku innej grupy na tamę Mohne), wymianę ognia nad miastem Hamm i znowu nad wyspami fryzyjskimi. Na koniec podejscie do lądowania i lądowanie z przestrzeloną oponą w Scampton. Film kończą statystyki, i ujęcia naszego weterana w czasie wizyty na tamie w 2017 roku. Jednym z priorytetów przy produkcji było pokazanie akcji maksymalnie wiernie. Z pomocą 2 ekspertów/historyków mogliśmy odtworzyć wiele szczegółów. Wszystko musiało się zgadzać: począwszy od wyglądu naszego konkretnego samolotu i innych, biorących udział w akcji, wyglądu bazy w Scampton (układu pasów startowych, ścieżek kołowania, wieży kontroli, hangarów i zabudowań dodatkowych (budynek odpraw i sala odpraw), wyspy Vlieland, tamy Sorpe i Mohne. Nasz weteran do końca swojego życia konsultował z nami akcję filmu i konfrontował swoje wspomnienia z rzeczywistością (okazało się, że niektóre szczegóły jakie pamiętał nie mogły mieć miejsca). Największymi wyzwaniami były envy, ze względu na ich wielkość tak w scenie 3d jak i na dysku. Było ich kilka: Baza Scampton, wyspa Vlieland, linia kolejowa, Tama Sorpe i tama Mohne. Każdy z envów obejmował przynajmniej około kilometra kwadratowego. Cel i jego rejon był nawet większy. Ogarnięcie wszystkich drzew, traw itd. było chyba największym wyzwaniem. Do tego używałem początkowo Multiscattera i Itoo Forest oraz Itoo Rail Clone do detali zabudowań. Dodatkowo w filmie są 3 sceny z symulacjami wykonanymi Phoenix'em FD: najprostsza z nich to para buchająca z komina lokomotywy, eksplozja na tamie Sorpe i wreszcie ogromna symulacja wody wylewającej się ze zniszczonej tamy Mohne. Sama animacja samolotów to rzecz chyba najprostsza bo to animacja po splajnach + kilka dodatkowych warstw z noise'ami w położeniu i kołysaniu dla zasymulowania turbulentnego lotu. Wielkim i długotrwałym procesem była jednak choreografia sceny. Takie sceny jak start samolotów i lot nad celem dzieją się na przestrzeni kilkunastu tysięcy klatek. Około 15 samolotów na lotnisku wykołowuje z bardzo konkretnych miejsc postojowych, w swojej kolejności , tak aby kolejność ich startu na pasie zgadzała się z faktami historycznymi. Poza tym kiedy ukazany jest start jakiegoś konkretnego samolotu, w tle za nim coś się dzieje (inne samoloty kołują, hamują itd.). Scena akcji w rejonie celu obejmuje dolot i 9 nieudanych nalotów (bomba została zrucona przy 10 nalocie). Zrobiłem coś takiego już na etapie previsu i zrenderowałem akcję (viewport rendering - około 14000 klatek) z około 11 kamer aby reżyser mógł zmontować scenę jak mu się podoba, z zachowaniem ciągłości akcji. Bardzo mi zależało na tym, żeby ustawienie kamer było tylko takie, jakie jest możliwe w filmowaniu w rzeczywistości. Nie chciałem, żadnego wlatywania samolotu w kamerę itp. Tylko to co jest możliwe w rzeczywistości. Poza wspomnianymi softami używałem też Itoo forest, Multiscattera i całej masy skryptów, usprawniających głównie modelowanie. Na przestrzeni lat, jak zauważasz soft ewoluował. Szczególnie rozwój V-ray'a i Phoenix'a FD był bardzo korzystny. W tej chwili rozmawiam z Muzeum w Krakowie o kolejnym, tym razem dużym pokazie więc jeśli będę coś wiedział to dam znać. 4 1
Destroyer Napisano 27 Grudzień 2023 Napisano 27 Grudzień 2023 Wow robi wrażenie, widać, że włożyłeś w to kolosalną ilość czasu i pracy. Gdy czytam Twoje opisy to aż robi mi się ciepło i zaczynam się pocić, nie wiem jak dałeś sobie z tym radę ja na pewno bym sobie nie poradził z tak ciężkim i długim projektach chyba, że z pomocą zespołu psychologów i psychiatrów wspomagających zdobyczami medycyny 🙂Chapeau bas i przede wszystkim gratuluję ukończenia tak ambitnego projektu! 🙂 Co do youtuba i jego koszmarnej kompresji to poelcam przeskalować film nawet najprostszymi metodami do WQHD czy 4k i taki zuploadowąc bo większe rozdzielczości nie są aż tak masakrowane, 1080p to niemal zawsze mydlana papka i szkoda pracy żeby tak ludzie to oglądali. Pamiętam keidyś jakiś trailer marvela miał nałożony dość agresywny filtr z grainem na całym materiale i algorytm kompresji sobie z tym nie radził i obraz był ostry jak zyleta jakby prawie 4k to było i ludzie się zastanawiali i dyskutowali o tym. Nie wiem czy ta sztuczna nadal działa ale chyba z roku na roku jest coraz "jakość" obazków fhd, czasem to nawet na 720p nie wyglądają 🙂 1
piotr_forkasiewicz Napisano 27 Grudzień 2023 Autor Napisano 27 Grudzień 2023 4 minuty temu, Destroyer napisał(a): Wow robi wrażenie, widać, że włożyłeś w to kolosalną ilość czasu i pracy. Gdy czytam Twoje opisy to aż robi mi się ciepło i zaczynam się pocić, nie wiem jak dałeś sobie z tym radę ja na pewno bym sobie nie poradził z tak ciężkim i długim projektach chyba, że z pomocą zespołu psychologów i psychiatrów wspomagających zdobyczami medycyny 🙂Chapeau bas i przede wszystkim gratuluję ukończenia tak ambitnego projektu! 🙂 Co do youtuba i jego koszmarnej kompresji to poelcam przeskalować film nawet najprostszymi metodami do WQHD czy 4k i taki zuploadowąc bo większe rozdzielczości nie są aż tak masakrowane, 1080p to niemal zawsze mydlana papka i szkoda pracy żeby tak ludzie to oglądali. Pamiętam keidyś jakiś trailer marvela miał nałożony dość agresywny filtr z grainem na całym materiale i algorytm kompresji sobie z tym nie radził i obraz był ostry jak zyleta jakby prawie 4k to było i ludzie się zastanawiali i dyskutowali o tym. Nie wiem czy ta sztuczna nadal działa ale chyba z roku na roku jest coraz "jakość" obazków fhd, czasem to nawet na 720p nie wyglądają 🙂 Dziękuję za miłe słowa. Ja dopiero teraz dochodzę do siebie po tym projekcie. Powiedziałem sobie - nigdy więcej. No, zobaczymy. Dziękuję za tipsy z tym przeskalowywaniem. Nie znałem tego sposobu. Dziś to zrobię! Dzięki! Tu jeszcze parę screenów assetów z filmu (wnetrze samolotu): Stanowisko bombardiera Kokpit Stanowisko nawigatora Wnetrze Wnetrze 6
Mortom Napisano 27 Grudzień 2023 Napisano 27 Grudzień 2023 Mistrzostwo! Jakiś czas temu oglądałem urywki na twojej artstacji... i może sie powtarzam ale OMG! Mistrzostwo! Zazdroszczę talentu i tęgiej głowy! Detal, animacja, kadry, kompozycja, modele - cudeńko! Odwaliłeś robotę za małe studio VFX! Brawo! 1
piotr_forkasiewicz Napisano 27 Grudzień 2023 Autor Napisano 27 Grudzień 2023 4 godziny temu, Mortom napisał(a): Mistrzostwo! Jakiś czas temu oglądałem urywki na twojej artstacji... i może sie powtarzam ale OMG! Mistrzostwo! Zazdroszczę talentu i tęgiej głowy! Detal, animacja, kadry, kompozycja, modele - cudeńko! Odwaliłeś robotę za małe studio VFX! Brawo! Dzięki Tomku. Tobie nauk nie trzeba. Idziesz jak przecinak! 1
Mortom Napisano 28 Grudzień 2023 Napisano 28 Grudzień 2023 14 godzin temu, piotr_forkasiewicz napisał(a): Dzięki Tomku. Tobie nauk nie trzeba. Idziesz jak przecinak! Oj literówka ci się wkradła w wyrazie "przecinak" - zapewne miałeś na myśli "przeciętniak" 😄 Ale z ust mistrza to nadal pochwała! 🙂
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się