d2797 Napisano Poniedziałek o 18:21 Napisano Poniedziałek o 18:21 Cześć! Nie wiem czy to jakkolwiek dobre miejsce na takie pytanie, ale może mnie przekierujecie w odpowiednie w razie czego ☺️ Mianowicie, szukam dla siebie szkoły/kursu grafiki komputerowej. Nie mam w tym większego doświadczenia, planuję się przebranżowić i chciałem zapytać czy ktoś mógłby polecić jakiś sprawdzony, wyczerpujący i praktycznie przygotowujący kurs czy studium, na który mógłbym się zapisać Idealnie gdyby to było jednak online, najlepiej na żywo z wykładowcami, a nie nauka samemu z udostępnionych materiałów. Znalazłem jakieś 3 konkretne i jesli ktoś mógłby je skomentować jeśli zna/kojarzy, to byłoby super: 1) https://krakow.itstep.pl/computer-graphics-and-design?gad_source=1 2) https://www.practima.io/pl/kurs-grafik?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Main_Design&utm_content=672089255993&utm_term=kurs grafiki komputerowej&gad_source=1 3) https://expose.pl/kurs-grafik-dtp/
Destroyer Napisano Poniedziałek o 19:30 Napisano Poniedziałek o 19:30 Pytanie o grafikę komputerową jest jak pytanie ile kosztuje czerwony samochód 🙂 Coś więcej? Jaki kierunek, dział, branża, budżet na kurs i ramy czasowe? 2 2
SebastianSz Napisano Poniedziałek o 21:43 Napisano Poniedziałek o 21:43 @d2797 No jak @Destroyer pisze, przydałoby się więcej info bo grafika grafice nierówna. Czy chodzi o coś raczej w rejonach ilustracji, czy może koncept art? Czy raczej jakieś loga, strony internetowe, grafiki marketingowe itp? Albo jakaś obróka zdjęć? Albo może animacja? Grafika 3D czy 2D czy jedno i drugie? Polskie kursy online zwykle mają taką sobie renomę, ale może się pozmieniało. Jeśli angielski nie jest przeszkodą to trzymałbym się zagranicznych. Dużo ludzi teraz celuje w "przebranżowienie się do (szeroko pojętego) IT" i jest masa gównokursów żerujących na tym, grafika też się w to wlicza. Rozumiem potrzebę jakiegoś sylabusa i kogoś, kto będzie Cię prowadził, ale jest to zajęcie i tak wymagające ciągłego samodzielnego doskonalenia, więc nie odrzucałbym nauki samemu (założę się, że spokojnie 90% ludzi tutaj to samoucy, nie licząc jakichś punktowych kursów). Szczególnie, że pewnie za te same pieniądze, które wydasz na taką sobie polską szkołę online (gdzie i tak realnie pewnie będziesz głównie zdany na siebie) zdobędziesz materiały o niebo lepsze. Tak czy siak ciężko coś konkretnego polecić, nie wiedząc co chcesz robić 🙂 2 1
d2797 Napisano Wtorek o 12:43 Autor Napisano Wtorek o 12:43 14 godzin temu, SebastianSz napisał(a): @d2797 No jak @Destroyer pisze, przydałoby się więcej info bo grafika grafice nierówna. Czy chodzi o coś raczej w rejonach ilustracji, czy może koncept art? Czy raczej jakieś loga, strony internetowe, grafiki marketingowe itp? Albo jakaś obróka zdjęć? Albo może animacja? Grafika 3D czy 2D czy jedno i drugie? Polskie kursy online zwykle mają taką sobie renomę, ale może się pozmieniało. Jeśli angielski nie jest przeszkodą to trzymałbym się zagranicznych. Dużo ludzi teraz celuje w "przebranżowienie się do (szeroko pojętego) IT" i jest masa gównokursów żerujących na tym, grafika też się w to wlicza. Rozumiem potrzebę jakiegoś sylabusa i kogoś, kto będzie Cię prowadził, ale jest to zajęcie i tak wymagające ciągłego samodzielnego doskonalenia, więc nie odrzucałbym nauki samemu (założę się, że spokojnie 90% ludzi tutaj to samoucy, nie licząc jakichś punktowych kursów). Szczególnie, że pewnie za te same pieniądze, które wydasz na taką sobie polską szkołę online (gdzie i tak realnie pewnie będziesz głównie zdany na siebie) zdobędziesz materiały o niebo lepsze. Tak czy siak ciężko coś konkretnego polecić, nie wiedząc co chcesz robić 🙂 Początkowo chciałbym wejść w sam temat grafiki, więc jeśli już jakiś kurs, to taki oferujący szerokie możliwości. A dopiero następnie zdecydować się na konkrety kierunek. Jednak myślę, że szło by to w stronę "loga, strony internetowe, grafiki marketingowe itp" oraz ilustracje i koncept arty. Doskonale rozumiem, że jest to kierunek ciągłego samodoskonalenia, jednak na początku wolałbym mieć kogoś doświadczonego, kto się tym zajmuje, może udzielić rad czy pokierować co i jak. A nauki samemu nie odrzucam 🙂 2 1
SebastianSz Napisano Wtorek o 13:59 Napisano Wtorek o 13:59 (edytowane) @d2797 Hmm, nie wiem czy taki kurs tak naprawdę istnieje (to, co twierdzą w materiałach marketingowych to zwykle niestety bajki). Jednym kryterium, jakim możesz się kierować to sprawdzenie kto te zajęcia prowadzi. Jeśli ktoś robi w grafice to musi mieć gdzieś jakieś portfolio, które można zobaczyć. Jeśli nie, albo jest kiepskie, to jest to już spory red flag. To, co powinno Cię interesować to jakie konkretne skille taki kurs może Ci przekazać. Obsługa Photoshopa i w ogóle jakiegokolwiek podobnego softu to nie skill i jest absolutnie do nauczenia się samemu i wątpię czy jakikolwiek kurs o tym będzie czymś więcej niż zwykłym tutorialem jakich pełno w necie. Lepiej iść na kurs gdzie będziesz uczył się konkretów bez tracenia czasu na coś, co można zrobić samemu w domu, jak słuchanie o skrótach klawiszowych w PSie. Natomiast serio bym się bardziej dookreślił, bo różnica pomiędzy taką grafiką stricte użytkową, a concept artem to jak między byciem kierowcą TIRa, a kierowcą rajdowym. Zupełnie inny zestaw umiejętności jest potrzebny. Jeśli nie interesujesz się fantasy i sci-fi, nie grasz w RPGi, karcianki czy coś to pewnie ilustracja/koncept art nie będzie dla Ciebie, bo nie wysiedzisz dłubiąc cztredziestą godzinę ciurkiem kolejny durny koncept goblina z dzidą 😄 A z drugiej strony jak chcesz jakieś fajne obrazeczki z historią trzaskać, to projektowanie tylnej etykiety na butelkę szamponu albo loga Januszimpexu też nie będzie niczym przyjemnym. Do tego jeśli chcesz iść w ilustrację, concept art, modelowanie czy animację, to DUŻO ważniejsze będzie rozwijanie umiejętności czysto artystycznych, czyli rysunek, malarstwo, rzeźba i design (w różnych proporcjach zależnie od Twojego celu), niż "poznanie rzeczywistych rozwiązań w zakresie rozwoju korporacyjnej tożsamości". Plus jest taki, że w tej branży mało kogo obchodzą Twoje kursy, studia czy szkolenia, możesz niczego nie kończyć, ale jak masz dobre portfolio, do tego co chcesz robić, to znajdziesz robotę (jeśli takowa będzie, bo to inna sprawa 😛). Nie kieruj się więc zbytnio jakimiś certyfikatami bo nic specjalnie nie dają. Podsumowując - naprawdę dobrze się zastanów co byś chciał tak naprawdę robić i czego spodziewasz się po "grafice" bo inaczej będziesz tracił hajs na kursy po nic. Napisz może czemu w ogóle pomysł akurat na grafikę, a nie na jakieś programowanie czy cuś. Nie wierzę, że to tak czysto przypadkowo 😄 Edytowane Wtorek o 14:00 przez SebastianSz 4
Destroyer Napisano Wtorek o 15:44 Napisano Wtorek o 15:44 2 hours ago, d2797 said: Jednak myślę, że szło by to w stronę "loga, strony internetowe, grafiki marketingowe itp" oraz ilustracje i koncept arty. Nadal duży rozstrzał 🙂 Serio kierunki i działy są tak liczne, że można by znaleźć z 50 "grafików komputerowych" i każdy robiłby coś zupełnie innego 🙂 3D, 2D, UI/UX, DTP, druk wielkoformatowy, wizualizacje architektoniczne czy produktów, projektowanie logo, identyfikacji wizualnej, banerów reklamowych, grafik do mediów społecznościowych, motion designer 2D i/lub 3D, ilustracje techniczne, medyczne, automotive, infografiki, projekty modowe, od wzorów tkanin po projekty ubrań czy nadruków na nich, nawet można się specjalizować w robieniu thumbnailsów na youtuby, twitche i tym podobne. Nawet te już wymienione mają szerokie poddziały np 3D to może być generalista co robi z grubsza gotowy obrazek czy animacje czy specjalizacje jak modelowanie, materiały, rigowanei, animacja postaci, animacja zwykła, motion capture, włosy i sierść - groomer, efekty specjalne, symulacje tkanin, symulacje mięśni, compositing, post produkcja, scultping - to mozę być etapem albo już samodzielną dziedziną np pod druk 3d czy np maszyny cnc rzeźb czy prototypy produktów. Do teog VR i AR, i cały gamedev który podbny do zwykłego 3d ale rządzi się swoimi prawami, narzędziami i ograniczeniami technicznymi choć ma też części wspólne. Tego jest od groma a żeby być w czymś ok-ish żeby ktoś zatrudnił to czasem potrzeba lat zwłaszcza teraz gdy niektóre branże zwalniają a rynek jest zalany ludźmi gotowymi do pracy jak gamedev i ciężko się przebić a w czasie pandemii to łapali z ulicy byle tylko ludzi mieć bo inwestory sypali kasę jak opętani 🙂 2
d2797 Napisano Wtorek o 15:58 Autor Napisano Wtorek o 15:58 1 godzinę temu, SebastianSz napisał(a): @d2797 Hmm, nie wiem czy taki kurs tak naprawdę istnieje (to, co twierdzą w materiałach marketingowych to zwykle niestety bajki). Jednym kryterium, jakim możesz się kierować to sprawdzenie kto te zajęcia prowadzi. Jeśli ktoś robi w grafice to musi mieć gdzieś jakieś portfolio, które można zobaczyć. Jeśli nie, albo jest kiepskie, to jest to już spory red flag. To, co powinno Cię interesować to jakie konkretne skille taki kurs może Ci przekazać. Obsługa Photoshopa i w ogóle jakiegokolwiek podobnego softu to nie skill i jest absolutnie do nauczenia się samemu i wątpię czy jakikolwiek kurs o tym będzie czymś więcej niż zwykłym tutorialem jakich pełno w necie. Lepiej iść na kurs gdzie będziesz uczył się konkretów bez tracenia czasu na coś, co można zrobić samemu w domu, jak słuchanie o skrótach klawiszowych w PSie. Natomiast serio bym się bardziej dookreślił, bo różnica pomiędzy taką grafiką stricte użytkową, a concept artem to jak między byciem kierowcą TIRa, a kierowcą rajdowym. Zupełnie inny zestaw umiejętności jest potrzebny. Jeśli nie interesujesz się fantasy i sci-fi, nie grasz w RPGi, karcianki czy coś to pewnie ilustracja/koncept art nie będzie dla Ciebie, bo nie wysiedzisz dłubiąc cztredziestą godzinę ciurkiem kolejny durny koncept goblina z dzidą 😄 A z drugiej strony jak chcesz jakieś fajne obrazeczki z historią trzaskać, to projektowanie tylnej etykiety na butelkę szamponu albo loga Januszimpexu też nie będzie niczym przyjemnym. Do tego jeśli chcesz iść w ilustrację, concept art, modelowanie czy animację, to DUŻO ważniejsze będzie rozwijanie umiejętności czysto artystycznych, czyli rysunek, malarstwo, rzeźba i design (w różnych proporcjach zależnie od Twojego celu), niż "poznanie rzeczywistych rozwiązań w zakresie rozwoju korporacyjnej tożsamości". Plus jest taki, że w tej branży mało kogo obchodzą Twoje kursy, studia czy szkolenia, możesz niczego nie kończyć, ale jak masz dobre portfolio, do tego co chcesz robić, to znajdziesz robotę (jeśli takowa będzie, bo to inna sprawa 😛). Nie kieruj się więc zbytnio jakimiś certyfikatami bo nic specjalnie nie dają. Podsumowując - naprawdę dobrze się zastanów co byś chciał tak naprawdę robić i czego spodziewasz się po "grafice" bo inaczej będziesz tracił hajs na kursy po nic. Napisz może czemu w ogóle pomysł akurat na grafikę, a nie na jakieś programowanie czy cuś. Nie wierzę, że to tak czysto przypadkowo 😄 Dobra, to zaczynając od samego początku. Dlaczego grafika? Dlatego, że lata temu mnie to interesowało, zamierzałem iść w takim kierunku, miałem iść do liceum plastycznego i to kontynuować, potrafię rysować, coś tworzyć etc. Ale niestety życie się potoczyło tak, nie inaczej. Poszedłem na zupełnie inny kierunek i tak poszło dalej z pracą. Nie jestem obecnie z tego zadowolony, kompletnie się nie spełniam, brakuje mi jakiegoś tworzenia i rozwijania się w tym kierunku. Ja wiem, że mogę to robić poza, ale zdecydowałem się przebranżowić i ja wiem, że to wymaga czasu etc. Tak, jak już napisałem, potrafię rysować, potrafię coś tworzyć, jestem kreatywny. Jestem też ogromnym fanem RPG, fantasy itp. Szukam po prostu porady osób, które są w tym doświadczone i mogłyby mnie jakoś nakierować, albo coś doradzić 🙂 2
Destroyer Napisano Wtorek o 16:27 Napisano Wtorek o 16:27 @d2797 no i to jest jakiś konkret, wiedząc co już potrafisz, jakie masz doświadczenia już coś łatwiej określić 🙂 Tylko nadal mógłbyś bardziej zawęzić co tak naprawdę chciałbyś robić czy ilustracje fantasy i rpg czy te loga i strony internetowe które wspomniałeś wyżej 🙂 Na początku i tak będzie robił "po godzinach i dla siebie" a potem to się okaże co z tego wyjdzie. Od siebie dodam tylko, że robienie czegoś dla siebie a praca zawodowa na chleb to dwie różne rzeczy i możesz mieć syndrom paryski jak już się znajdziesz w pracy marzeń 🙂 2
kengi Napisano Wtorek o 16:34 Napisano Wtorek o 16:34 Wrzucaj co robisz na tutaj na max3d, dostaniesz feedback od @SebastianSz i albo się poskładasz, albo wyniesiesz coś dla siebie, i będzie to miało wartość większą niż cały kurs za 4k. Uważam, że kurs na początek jest ci niepotrzebny, stracisz tylko czas i pieniądze. Lepiej zainwestuj we własną pracę u podstaw a jak już gdzieś się zatrzymasz na jakimś etapie, to wtedy poszukasz sobie kursu z tym konkretnym problemem, albo jakiegoś mentorshipa. Generalnie poczytaj jeszcze tutaj, bo sporo odpowiedzi na twoje pytania też jest w poniższym wątku: I może trochę mniej bezpośrednio zerknij na to: I koniecznie zacznij od tego: 4
d2797 Napisano Wtorek o 16:36 Autor Napisano Wtorek o 16:36 2 minuty temu, Destroyer napisał(a): @d2797 no i to jest jakiś konkret, wiedząc co już potrafisz, jakie masz doświadczenia już coś łatwiej określić 🙂 Tylko nadal mógłbyś bardziej zawęzić co tak naprawdę chciałbyś robić czy ilustracje fantasy i rpg czy te loga i strony internetowe które wspomniałeś wyżej 🙂 Na początku i tak będzie robił "po godzinach i dla siebie" a potem to się okaże co z tego wyjdzie. Od siebie dodam tylko, że robienie czegoś dla siebie a praca zawodowa na chleb to dwie różne rzeczy i możesz mieć syndrom paryski jak już się znajdziesz w pracy marzeń 🙂 Jakbym już miał wybrać konkretny kierunek to raczej te ilustracje, RPG itd. No ja domyślam się, że to mogą być dwie różne rzeczy, ale biorąc pod uwagę to, jak moja obecna praca i zawód mnie dobija to myślę, że będzie to lepsze rozwiązanie. Ja tutaj też nie zamierzam traktować grafiki jako praca marzeń, bo wiem, że można się zawieść. Bardziej chodzi mi o to, że to będzie bliższe temu co potrafię robić i co spełnia jakieś moje ambicje 🙂 1
SebastianSz Napisano Wtorek o 18:02 Napisano Wtorek o 18:02 @d2797 OK, no to już coś konkretnego wiemy 🙂 Dobrze, że się tutaj pytasz, bo skoro interesuje Cię raczej taka ilustracyjna grafika to tamte kursy, do których dałeś linki niezbyt Ci by w tym pomogły. Może byś się trochę Photoshopa poduczył ale to absolutnie nie warte tych pieniędzy. Najważniejszy będzie tak naprawdę wspomiany skill artystyczny (nauczenie się softu to pikuś i spokojnie przy okazji się nauczysz co trzeba) więc skup się na rozwoju w tej sferze. Gdzie zacząć, szczególnie jak interesuje Cię taka komercyjna ilustracja fantasy/scifi w stylu Magic the Gathering, Cyberpunka, DnD, Warhammer itp., itd.: 1. Proko. Proko - Learn How to Draw with Fun Tutorials Mają darmowe tutoriale na YT, ale parę lat temu mocno rozwinęli swoją stronę z kursami. Kiedyś to był tylko Stan Prokopenko, teraz jest u nich pierdyliard absolutnie pro tutoriali od najlepszych. Mają kursy od całkowitych podstaw Proko - Drawing Basics Proko - Digital Painting Fundamentals aż po raczej zaawansowane malowanie tradycyjnymi farbami, rzeźbę itd. Swoje kursy u nich mają Marco Bucci (ma swój znany kanał na YT z masą dobrych tutoriali) Proko - The Color Survival Guide, Ahmed Aldoori (również znany z YT) Proko - Painting and Skin Tones Bundle, Michael Hampton (autor jednego z najlepszych tutoriali o rysowaniu ludzi i w ogóle z anatomii) Proko - Introduction to Figure Construction i masa innch, w tym komiksowe tutoriale (David Finch). Kurs anatomii na Proko jest wart swojej ceny wielokrotnie - Proko - Anatomy of the Human Body 2. Drawabox Drawabox | A free, exercise based approach to learning the fundamentals of drawing Darmowa strona z ćwiczeniami mniej więcej takimi jakie robi się na kursach koncept designu. Darmowe i bardzo dobre. 3. Ctrl+paint Ctrl+Paint - Digital Painting Simplified OG tutoriali z digital paintnigu, trochę oldschool już, ale dalej to dobre i tanie rzeczy na start. 4. Hardy Fowler (21) Hardy Fowler - Digital Painting Studio - YouTube Koleś nigdy nie miał jakiejś masy followersów i zawsze mnie to dziwiło 😄 Maluje bardzo konkretnymi metodami (nie to co ja... ekhym znaczy się NIEKTÓRZY) ławymi do powtórzenia i stosowania. Bardzo fajne designy, zarówno fantasy jak i scifi. Warto pooglądać jego filmiki bo spokojnie wszystko tłumaczy i bardzo łopatologicznie pokazuje co i jak robi. 5. New Masters Academy Kiedyś to była po prostu strona z tutorialami za subskrypcję, teraz się to rozrosło do jakiegoś mało przejrzystego czegoś. Natomiast mają bardzo dobry, jeśli nie najlepszy, kurs do perspektywy Linear Perspective Master Course | New Masters Academy. Od A do Z, ultra kompleksowe. Polecam zacząć w tych miejscach z tutorialami i na początku samemu podziałać. Dlaczego tak - jak będziesz miał niedostatki skilla, powiedzmy, że w rysunku, to mało wyciągniesz z kursu podstaw designu, bo nie będziesz w stanie tej wiedzy w praktyce zastosować i kasa zmarnowana. A za feedback się płaci, i to zwykle sporo. Z takich miejsc gdzie są pełnoprawne kursy z feedbackiem to są: 1. CGMA CG Master Academy - Online Courses in Art, Games & VFX Ja robiłem u nich lata temu różne kursy i były bardzo dobre. Nie wiem jak poziom dzisiaj, ale wygląda w porządku jak teraz patrzę. Kursy kosztują koło 700$ za jeden. Zwykle trwają 8 tygodni i wygląda to tak, że masz nagrany wykład, pracę domową, do której dostajesz nagrany komentarz z poprawkami i QnA gdzie możesz pogadać z prowadzącym. Niektorzy są bardzo fajni i zaangażowani (bardzo zapamiętałem Shannon Beaumont, od rysowania zwierząt), inni mniej, jak to w szkołach 🙂 2. Focal Point Focal Point School Polska szkoła w Gdańsku. Prowadzi ją Darek Zabrocki ArtStation - Darek Zabrocki i Michał Kus ArtStation - Michal Kus, dwóch bardzo znanych polskich koncepciarzy. Nie są tani, szczególnie jak masz kawałek do Gdańska i musisz w jakimś AirBnB nocować, ale mi się bardzo podobało i miło wspominam, choć kurs trafił na absolutnie njgorszy okres w moim życiu. Warto mieć już jakiś warsztat zanim do nich trafisz, ale tak zapodaję bo to dobre miejsce. 3. Syn Studio Syn Studio - Concept Art School and Art Classes in Montreal Robiłem u nich tylko jeden kurs, ale był bardzo fajny, podobny do CGMA ale nieco tańszy i prowadząca Diana Cearley (wtedy pod innym nazwiskiem) dawała spoko feedback. Hajtnęła się z Clintem Cearleyem ArtStation - Clint Cearley, też znanym artystą, i teraz mają swoje kursy jako Swatches Academy Online Digital ART Classes | Swatches Academy Jakie książki powinieneś mieć: How to Draw i How to Render, Scott Robertson Framed Ink 1+2, Marcos Mateu-Mestre Framed Perspective 1+2, M M-M Rysowanie postaci, Andrew Loomis (i w ogóle wszystko Loomisa) Color and Light, James Gurney (ma sporo tutoriali do tradycyjnego malowania, absolutny mistrzu) Klasykę w stylu Constructive Anatomy Bridgmana (bardziej) albo ksiażki Burne'a Hogartha (mniej bo trochę dziwne jednak są:P) Animators Survival Kit, jeśli interesuje Cię trochę animacja, ale do rysunku też warto znać bo sporo dodaje jeśli chcesz rysować rzeczy dynamiczne i w ruchu. To tyle z głowy. Z 3D jestem debilem, więc tutaj ktoś inny będzie musiał doradzić. Ja robiłem tylko Blender Lanuch Pad i jak dla mnie był fajny 🙂 Oczywiście wrzucaj tutaj na forum, bo zawsze ktoś tam się znajdzie i w wolnej chwili absolutnie zrujnuje Twoją samoocen... znaczy się da Ci kilka bardzo delikatnych wskazówek 😛 3 2
Sw.Konrad Napisano wczoraj o 10:04 Napisano wczoraj o 10:04 @SebastianSz, @kengi, @Destroyer Siemka wszystkim! Trafiłem na to forum, bo szukam informacji o kierunkach rozwoju w grafice i widzę, że pojawił się tu niedawno podobny temat, więc nie będę zakładał nowego, tylko dopytam tutaj. Widzę, że tutaj koledzy się dzielą dobrymi radami 😄 Jestem początkującym grafikiem, uczę się z różnych tutoriali i ja akurat jestem po liceum plastycznym 😅 Powoli wchodzę w grafikę komercyjną – projektowanie logo, ilustracje i tego typu rzeczy. Zastanawiałem się nawet nad jakimiś studiami w tym kierunku, ale sam nie wiem, czy to miałoby sens. Wiadomo, że AI coraz bardziej wchodzi w branżę, więc chciałbym pociągnąć swoją grafikę w stronę czegoś bardziej przyszłościowego, czegoś związanego z AI, VR, bo to też są tematy, które mnie mocno interesują. Może macie jakieś rady, jak to ugryźć? Znacie jakieś kursy/szkolenia, książki albo inne materiały, które pomogłyby lepiej zrozumieć, jak rozwijać się w tej dziedzinie i dostosować się do zmian? Czy taka ścieżka w ogóle ma sens? Z góry dzięki za pomoc! 😏 1
SebastianSz Napisano wczoraj o 10:45 Napisano wczoraj o 10:45 27 minutes ago, Sw.Konrad said: @SebastianSz, @kengi, @Destroyer Siemka wszystkim! Trafiłem na to forum, bo szukam informacji o kierunkach rozwoju w grafice i widzę, że pojawił się tu niedawno podobny temat, więc nie będę zakładał nowego, tylko dopytam tutaj. Widzę, że tutaj koledzy się dzielą dobrymi radami 😄 Jestem początkującym grafikiem, uczę się z różnych tutoriali i ja akurat jestem po liceum plastycznym 😅 Powoli wchodzę w grafikę komercyjną – projektowanie logo, ilustracje i tego typu rzeczy. Zastanawiałem się nawet nad jakimiś studiami w tym kierunku, ale sam nie wiem, czy to miałoby sens. Wiadomo, że AI coraz bardziej wchodzi w branżę, więc chciałbym pociągnąć swoją grafikę w stronę czegoś bardziej przyszłościowego, czegoś związanego z AI, VR, bo to też są tematy, które mnie mocno interesują. Może macie jakieś rady, jak to ugryźć? Znacie jakieś kursy/szkolenia, książki albo inne materiały, które pomogłyby lepiej zrozumieć, jak rozwijać się w tej dziedzinie i dostosować się do zmian? Czy taka ścieżka w ogóle ma sens? Z góry dzięki za pomoc! 😏 AI to, delikatnie mówiąc, drażliwy temat 😄 Tak w skrócie z komercyjnego punktu widzenia jest problematyczne pod względem praw autorskich i, przynajmniej u moich klientów (ilustracje do RPGów, planszówek i karcianek), w umowach masz wprost zakaz korzystania z AI w jakimkolwiek stopniu. Czy tak będzie zawsze, ciężko powiedzieć. Studia powiązane z grafiką u nas nie mają najlepszych opinii i szczerze rzadko trafia się ktoś po jakichś kierunkowych studiach, chyba że mówisz o jakichś amerykańskich szkołach designu w stylu Art Center czy inny Rhode Island School of Design. Jak masz jakiś wolny milion zeta na czesne i życie w Kalifornii przez parę lat to uderzaj tam 😄 Ewentualnie czysto artystyczne kierunki jak malarstwo na ASP, ale to też bardzo różne efekty daje. Obczaj te kursy/strony jakie podałem wyżej, to dobry start i jak złapiesz dzięki nim trochę wiedzy i skilla, to zauważysz, że poziom jaki jest na studiach jest często bardzo niski. Chyba, że chodzi Ci po prostu o fakt posiadania wyższego wykształcenia, co samo w sobie jest przydatne. Wtedy prędzej można rozważyć studia. 1
Sw.Konrad Napisano wczoraj o 11:07 Napisano wczoraj o 11:07 14 minutes ago, SebastianSz said: AI to, delikatnie mówiąc, drażliwy temat 😄 Tak w skrócie z komercyjnego punktu widzenia jest problematyczne pod względem praw autorskich i, przynajmniej u moich klientów (ilustracje do RPGów, planszówek i karcianek), w umowach masz wprost zakaz korzystania z AI w jakimkolwiek stopniu. Czy tak będzie zawsze, ciężko powiedzieć. Studia powiązane z grafiką u nas nie mają najlepszych opinii i szczerze rzadko trafia się ktoś po jakichś kierunkowych studiach, chyba że mówisz o jakichś amerykańskich szkołach designu w stylu Art Center czy inny Rhode Island School of Design. Jak masz jakiś wolny milion zeta na czesne i życie w Kalifornii przez parę lat to uderzaj tam 😄 Ewentualnie czysto artystyczne kierunki jak malarstwo na ASP, ale to też bardzo różne efekty daje. Obczaj te kursy/strony jakie podałem wyżej, to dobry start i jak złapiesz dzięki nim trochę wiedzy i skilla, to zauważysz, że poziom jaki jest na studiach jest często bardzo niski. Chyba, że chodzi Ci po prostu o fakt posiadania wyższego wykształcenia, co samo w sobie jest przydatne. Wtedy prędzej można rozważyć studia. Wiem, że to drażliwy temat, dlatego zastanawiałem się, jak go ugryźć 😅 Ale to nic, da się przeżyć. Jeśli chodzi o szkoły, to nie biorę pod uwagę tych za miliony monet 😅 Ponieważ obecnie rezyduję w Belgii, rozglądam się za czymś tutaj, ewentualnie we Francji lub Holandii, bo to blisko 🤪 Ale nie chodzi o studia, tylko raczej o studium, kurs czy szkolenie. Może też coś polskiego, ale online albo w formie hybrydowej.
Destroyer Napisano wczoraj o 11:09 Napisano wczoraj o 11:09 9 minutes ago, SebastianSz said: AI to, delikatnie mówiąc, drażliwy temat 😄 No jest. Ostatnio klient mnie skrzywdził zarzucając, że render jest wygenerowany przez AI, co za zniewaga, bo słuchawka prysznica była za wysoko zawieszona a deszczownica była na ścianie obok a nie bezpośrednio nad a to przecież nienaturalne, złe i przez ai zrobione. Ale jak mu podesłałem linki do stron producentów armatury z takimi układami to temat się skończył ale przeprosin nie było 😕 Zresztą na coraz większej ilość stron w komentarzach jak ludzie chcą obrazić redaktorów, polityków , presstytytki to zarzucają im, że to ai wygenerowało albo gorzej, że ai by takich błędów, głupot i kocopołów by nie wypisywało wiec widać, że człowiek, co się chwali, ale człowiek głupi, co się gani 🙂 A jak sięnie lubi jakiejś grupy to się ją straszy że zaraz ai ich zastąpi i wszyscy idą na bruk, pięknych czasów dożyliśmy 😄 56 minutes ago, Sw.Konrad said: @SebastianSz, @kengi, @Destroyer Siemka wszystkim! Trafiłem na to forum, bo szukam informacji o kierunkach rozwoju w grafice i widzę, że pojawił się tu niedawno podobny temat, więc nie będę zakładał nowego, tylko dopytam tutaj. Widzę, że tutaj koledzy się dzielą dobrymi radami 😄 Jestem początkującym grafikiem, uczę się z różnych tutoriali i ja akurat jestem po liceum plastycznym 😅 Powoli wchodzę w grafikę komercyjną – projektowanie logo, ilustracje i tego typu rzeczy. Zastanawiałem się nawet nad jakimiś studiami w tym kierunku, ale sam nie wiem, czy to miałoby sens. Wiadomo, że AI coraz bardziej wchodzi w branżę, więc chciałbym pociągnąć swoją grafikę w stronę czegoś bardziej przyszłościowego, czegoś związanego z AI, VR, bo to też są tematy, które mnie mocno interesują. Może macie jakieś rady, jak to ugryźć? Znacie jakieś kursy/szkolenia, książki albo inne materiały, które pomogłyby lepiej zrozumieć, jak rozwijać się w tej dziedzinie i dostosować się do zmian? Czy taka ścieżka w ogóle ma sens? Z góry dzięki za pomoc! 😏 Czy taka kariera ma sens? No nie wiadomo 🙂 Czy szkoła ma sens? też nie 😛 Zagraniczne szkoły "gwarantują" skill i zatrudnienie po niej ale na taka Vancouver Film School przeciętnego Polaka cebulaka nie stać, a polskie szkoły to tak sobie choć lepiej to niż robić turystykę czy geologię chcąc zostać grafikiem 🙂 W najgorszym wypadku będzie z grubsza w okolicy zainteresowań i co ważniejsze można zdobyć znajomości z branży przynajmniej tych co się nie wykruszą z czasem bo jak wiadomo zawód wyuczony to zawód ale życiowy bo pracuje się w innym 🙂 Musisz sobie tylko odpowiedzieć czy te loga i ilustracje czy jednak VR i AI a potem to możesz w zasadzie wybrać jakąkolwiek przyzwoicie wyglądającą szkołę co jest w tych okolicach zainteresowań bo poza Polsko-Japońską Akademią Technik Komputerowych która ma jakaś renomę to na poslkim podwórku nic mi się nie wybiło jakoś żeby zwrócić na to uwagę 🙂 1 1
Sw.Konrad Napisano wczoraj o 11:14 Napisano wczoraj o 11:14 3 minutes ago, Destroyer said: Musisz sobie tylko odpowiedzieć czy te loga i ilustracje czy jednak VR i AI a potem to możesz w zasadzie wybrać jakąkolwiek przyzwoicie wyglądającą szkołę co jest w tych okolicach zainteresowań bo poza Polsko-Japońską Akademią Technik Komputerowych która ma jakaś renomę to na poslkim podwórku nic mi się nie wybiło jakoś żeby zwrócić na to uwagę 🙂 Loga i ilutracje jak dla mnie brzmią jak najbardziej w porządku i jest to, coś co mółgbym robić. Zastanawiałem się po prostu, patrząc na to jak zalewa nas AI 😅 Zastanawiam się nad tymi "przyzwoicie wyglądającymi szkołami", bo w sumie nie do końca wiem, co wziąć pod uwagę przy ocenie, stąd też pojawiłem się tutaj 😊
Destroyer Napisano wczoraj o 11:27 Napisano wczoraj o 11:27 1 minute ago, Sw.Konrad said: Loga i ilutracje jak dla mnie brzmią jak najbardziej w porządku i jest to, coś co mółgbym robić. Zastanawiałem się po prostu, patrząc na to jak zalewa nas AI 😅 Zastanawiam się nad tymi "przyzwoicie wyglądającymi szkołami", bo w sumie nie do końca wiem, co wziąć pod uwagę przy ocenie, stąd też pojawiłem się tutaj 😊 Czy z loga da się wyżyć to nie wiem bo zupełnie nie moja działka, choć identyfikacją wizualną ludzie się zajmują, specjalizują i żyją 🙂 Czy da się za 5 lat to tym bardziej nie wiadomo i to w prawie każdej branży 🙂 Więc szedłbym w to co Cię interesuje i jak wiatr się zmieni i będzie widać, że nie tędy droga to się adaptuj do sytuacji i tyle, lepszej rady nie będzie bo na niemal każde otwarte pytanie odpowiedź brzmi "to zależy" 🙂 A szkoła przyzwoicie wyglądająca to standardowo taka która istnieje już jakiś czas jak wspomniana PJATK, albo taka gdzie wykładają ludzie z branży a nie ci co mają certyfiakty autedsku czy microsoftu ale do roboty jakoś się nigdy nie mogli dostać z tymi papierkami 😛 Czasem z jednego kursu czy mentrohipu odpowiedniej osoby więcej wyniesiesz niż ze studiów. Ale jak wspomniałem znajomości i zajmowanie się czymś zbliżonym do celu i zainteresowań na studiach też ma swoją wartość i przedłużasz swoją młodość bo jak już pójdziesz do roboty, zarzucisz homonto na garb doprawisz kredytem hipotecznym na pół życia to już się skończy beztroska więc korzystaj jak możesz i masz jeszcze siłę 🙂 I nie bój się podjąć decyzji, nie ma jednej najlepszej, nie ma jednej drogi, jednej odpowiedzi. Podejmuj decyzję, przyjmij konsekwencje, adaptuj się do sytuacji i tyle 😛 1
d2797 Napisano wczoraj o 11:58 Autor Napisano wczoraj o 11:58 17 godzin temu, SebastianSz napisał(a): @d2797 OK, no to już coś konkretnego wiemy 🙂 Dobrze, że się tutaj pytasz, bo skoro interesuje Cię raczej taka ilustracyjna grafika to tamte kursy, do których dałeś linki niezbyt Ci by w tym pomogły. Może byś się trochę Photoshopa poduczył ale to absolutnie nie warte tych pieniędzy. Najważniejszy będzie tak naprawdę wspomiany skill artystyczny (nauczenie się softu to pikuś i spokojnie przy okazji się nauczysz co trzeba) więc skup się na rozwoju w tej sferze. Gdzie zacząć, szczególnie jak interesuje Cię taka komercyjna ilustracja fantasy/scifi w stylu Magic the Gathering, Cyberpunka, DnD, Warhammer itp., itd.: 1. Proko. Proko - Learn How to Draw with Fun Tutorials Mają darmowe tutoriale na YT, ale parę lat temu mocno rozwinęli swoją stronę z kursami. Kiedyś to był tylko Stan Prokopenko, teraz jest u nich pierdyliard absolutnie pro tutoriali od najlepszych. Mają kursy od całkowitych podstaw Proko - Drawing Basics Proko - Digital Painting Fundamentals aż po raczej zaawansowane malowanie tradycyjnymi farbami, rzeźbę itd. Swoje kursy u nich mają Marco Bucci (ma swój znany kanał na YT z masą dobrych tutoriali) Proko - The Color Survival Guide, Ahmed Aldoori (również znany z YT) Proko - Painting and Skin Tones Bundle, Michael Hampton (autor jednego z najlepszych tutoriali o rysowaniu ludzi i w ogóle z anatomii) Proko - Introduction to Figure Construction i masa innch, w tym komiksowe tutoriale (David Finch). Kurs anatomii na Proko jest wart swojej ceny wielokrotnie - Proko - Anatomy of the Human Body 2. Drawabox Drawabox | A free, exercise based approach to learning the fundamentals of drawing Darmowa strona z ćwiczeniami mniej więcej takimi jakie robi się na kursach koncept designu. Darmowe i bardzo dobre. 3. Ctrl+paint Ctrl+Paint - Digital Painting Simplified OG tutoriali z digital paintnigu, trochę oldschool już, ale dalej to dobre i tanie rzeczy na start. 4. Hardy Fowler (21) Hardy Fowler - Digital Painting Studio - YouTube Koleś nigdy nie miał jakiejś masy followersów i zawsze mnie to dziwiło 😄 Maluje bardzo konkretnymi metodami (nie to co ja... ekhym znaczy się NIEKTÓRZY) ławymi do powtórzenia i stosowania. Bardzo fajne designy, zarówno fantasy jak i scifi. Warto pooglądać jego filmiki bo spokojnie wszystko tłumaczy i bardzo łopatologicznie pokazuje co i jak robi. 5. New Masters Academy Kiedyś to była po prostu strona z tutorialami za subskrypcję, teraz się to rozrosło do jakiegoś mało przejrzystego czegoś. Natomiast mają bardzo dobry, jeśli nie najlepszy, kurs do perspektywy Linear Perspective Master Course | New Masters Academy. Od A do Z, ultra kompleksowe. Polecam zacząć w tych miejscach z tutorialami i na początku samemu podziałać. Dlaczego tak - jak będziesz miał niedostatki skilla, powiedzmy, że w rysunku, to mało wyciągniesz z kursu podstaw designu, bo nie będziesz w stanie tej wiedzy w praktyce zastosować i kasa zmarnowana. A za feedback się płaci, i to zwykle sporo. Z takich miejsc gdzie są pełnoprawne kursy z feedbackiem to są: 1. CGMA CG Master Academy - Online Courses in Art, Games & VFX Ja robiłem u nich lata temu różne kursy i były bardzo dobre. Nie wiem jak poziom dzisiaj, ale wygląda w porządku jak teraz patrzę. Kursy kosztują koło 700$ za jeden. Zwykle trwają 8 tygodni i wygląda to tak, że masz nagrany wykład, pracę domową, do której dostajesz nagrany komentarz z poprawkami i QnA gdzie możesz pogadać z prowadzącym. Niektorzy są bardzo fajni i zaangażowani (bardzo zapamiętałem Shannon Beaumont, od rysowania zwierząt), inni mniej, jak to w szkołach 🙂 2. Focal Point Focal Point School Polska szkoła w Gdańsku. Prowadzi ją Darek Zabrocki ArtStation - Darek Zabrocki i Michał Kus ArtStation - Michal Kus, dwóch bardzo znanych polskich koncepciarzy. Nie są tani, szczególnie jak masz kawałek do Gdańska i musisz w jakimś AirBnB nocować, ale mi się bardzo podobało i miło wspominam, choć kurs trafił na absolutnie njgorszy okres w moim życiu. Warto mieć już jakiś warsztat zanim do nich trafisz, ale tak zapodaję bo to dobre miejsce. 3. Syn Studio Syn Studio - Concept Art School and Art Classes in Montreal Robiłem u nich tylko jeden kurs, ale był bardzo fajny, podobny do CGMA ale nieco tańszy i prowadząca Diana Cearley (wtedy pod innym nazwiskiem) dawała spoko feedback. Hajtnęła się z Clintem Cearleyem ArtStation - Clint Cearley, też znanym artystą, i teraz mają swoje kursy jako Swatches Academy Online Digital ART Classes | Swatches Academy Jakie książki powinieneś mieć: How to Draw i How to Render, Scott Robertson Framed Ink 1+2, Marcos Mateu-Mestre Framed Perspective 1+2, M M-M Rysowanie postaci, Andrew Loomis (i w ogóle wszystko Loomisa) Color and Light, James Gurney (ma sporo tutoriali do tradycyjnego malowania, absolutny mistrzu) Klasykę w stylu Constructive Anatomy Bridgmana (bardziej) albo ksiażki Burne'a Hogartha (mniej bo trochę dziwne jednak są:P) Animators Survival Kit, jeśli interesuje Cię trochę animacja, ale do rysunku też warto znać bo sporo dodaje jeśli chcesz rysować rzeczy dynamiczne i w ruchu. To tyle z głowy. Z 3D jestem debilem, więc tutaj ktoś inny będzie musiał doradzić. Ja robiłem tylko Blender Lanuch Pad i jak dla mnie był fajny 🙂 Oczywiście wrzucaj tutaj na forum, bo zawsze ktoś tam się znajdzie i w wolnej chwili absolutnie zrujnuje Twoją samoocen... znaczy się da Ci kilka bardzo delikatnych wskazówek 😛 Bardzo dziękuję! A tak przy okazji researchu dotyczącego tego tematu wpadłem na taki kurs: Potega Obrazu Studio Digital Paintingu – Nowe STACJONARNE kursy Potęgi Obrazu I muszę przyznać, że zrobił na mnie wrażenie, bo jak dla mnie, jest to coś, co jest w kręgu moich zainteresowań i chciałem zapytać na ile wydaje się to... porządne (?) 😅
Destroyer Napisano wczoraj o 12:07 Napisano wczoraj o 12:07 O i jeszcze jedno o czym nawet sam zupełnie ostatnio zapomniałem mimo, że od dawna to zalecam przy wielu okazjach - bierzcie kreatynę! 😄 1 1 1
SebastianSz Napisano wczoraj o 12:29 Napisano wczoraj o 12:29 (edytowane) 24 minutes ago, Destroyer said: O i jeszcze jedno o czym nawet sam zupełnie ostatnio zapomniałem mimo, że od dawna to zalecam przy wielu okazjach - bierzcie kreatynę! 😄 Tylko nie mylcie z keratyną! 33 minutes ago, d2797 said: Bardzo dziękuję! A tak przy okazji researchu dotyczącego tego tematu wpadłem na taki kurs: Potega Obrazu Studio Digital Paintingu – Nowe STACJONARNE kursy Potęgi Obrazu I muszę przyznać, że zrobił na mnie wrażenie, bo jak dla mnie, jest to coś, co jest w kręgu moich zainteresowań i chciałem zapytać na ile wydaje się to... porządne (?) 😅 Z pewnością czegoś się nauczysz. Wiesz co, jak masz jakieś swoje dotychczasowe prace to założ teczkę tutaj na forum Work in progress (WIP) - Max3D.pl to łatwiej będzie coś doradzić widząc poziom. Chodzi o to, że jeśli masz problemy z podstawami rysunku i malarstwa albo nie znasz za dobrze anatomii ludzi ani zwierząt, nie do końca łapiesz kolor, to bardzo wiele z zajęć o punktowej tematyce jak design potworów, opowiadanie historii obrazem, czy renderowanie różnych materiałów będzie w sporej części czasem (i kasą) straconym. Owszem, na tych kursach w PO masz 1 miesiąc (czyli 12 godzin zajęć online raz na 2 tygodnie, w sumie raptem 24 godziny) takich podstaw, ale nie nauczysz się ich w miesiąc. Ani w rok for that matter. Przerób bardzo dobrze podstawy rysunku i malarstwa, a jeśli Cię interesuje to również 3D. Dobrym startem mogą być kursy stancjonarne przygotowujące na architekturę albo ASP, gdzie będziesz mieć właśnie takie bazowe rzeczy jak podstawy perspektywy, światłocienia i kompozycji. Aha i jeszcze bym zapomniał o najwazniejszym: Edytowane wczoraj o 12:32 przez SebastianSz 3
kengi Napisano wczoraj o 12:47 Napisano wczoraj o 12:47 Tak, zdecydowanie najważniejszy jest karoten! Ja jem codziennie minimum jedną marchew. 1
Destroyer Napisano wczoraj o 13:11 Napisano wczoraj o 13:11 20 minutes ago, kengi said: Tak, zdecydowanie najważniejszy jest karoten! Ja jem codziennie minimum jedną marchew. Tylko pamiętaj, że jesteś tym co jesz dlatego unikaj beta karotenu a jedz sam alfa karoten żeby być samcem alfa a nie beta Samiec alfa dla podglądu 🙂 Z tego samego powodu od lat nie jem serków homogenizowanych i rozglądam się za psem albo kotem do adopcji z homofobią w oczach 😄 1 1
kengi Napisano wczoraj o 13:15 Napisano wczoraj o 13:15 2 minutes ago, Destroyer said: jedz sam alfa karoten Oczywista oczywistość, dlatego jem sigma karoten. 1 1
blood_brother Napisano wczoraj o 13:28 Napisano wczoraj o 13:28 2 godziny temu, SebastianSz napisał: fakt posiadania wyższego wykształcenia, co samo w sobie jest przydatne. Możesz rozwinąć? Bo zakładam, że mówisz wciąż w kontekście ogólnie pojętej branży graficznej. W czym taki papierek mógłby się faktycznie przydać, gdzie raczej wszyscy, a przynajmniej zdecydowana większość grzmi "TYLKO PORTFOLIO!!!111"?
SebastianSz Napisano wczoraj o 13:34 Napisano wczoraj o 13:34 Just now, blood_brother said: Możesz rozwinąć? Bo zakładam, że mówisz wciąż w kontekście ogólnie pojętej branży graficznej. W czym taki papierek mógłby się faktycznie przydać, gdzie raczej wszyscy, a przynajmniej zdecydowana większość grzmi "TYLKO PORTFOLIO!!!111"? Eee chodziło mi tak ogólnie w życiu - lepiej mieć wyższe niż nie mieć jak masz opcję, kiedyś się może przydać. W samej branży graficznej to raczej niewiele daje, ale uj wie co tam sobie korpo wymyśli przy jakiejs rekrutacji 😄 1
Destroyer Napisano wczoraj o 13:35 Napisano wczoraj o 13:35 5 minutes ago, blood_brother said: Możesz rozwinąć? Bo zakładam, że mówisz wciąż w kontekście ogólnie pojętej branży graficznej. W czym taki papierek mógłby się faktycznie przydać, gdzie raczej wszyscy, a przynajmniej zdecydowana większość grzmi "TYLKO PORTFOLIO!!!111"? choćby tam gdzie jest baba z HRu i odrzuca z automatu CV bez wyższego 🙂 dosłownie z automatu bo czasem idzie algorytm a nie ludzik na pierwsze sito 1
adek Napisano wczoraj o 14:36 Napisano wczoraj o 14:36 Godzinę temu, SebastianSz napisał: Eee chodziło mi tak ogólnie w życiu - lepiej mieć wyższe niż nie mieć jak masz opcję, kiedyś się może przydać. W samej branży graficznej to raczej niewiele daje, ale uj wie co tam sobie korpo wymyśli przy jakiejs rekrutacji 😄 Dokładnie tak. Szcególnie przy takim rynku jaki mamy. Te algorytmy w HR to na razie fikcja (ze to AI wybiera). Ale dzisiaj, też tak uważam, że może to być pewien wyróżnik na tle innych kandydatów.
Destroyer Napisano wczoraj o 14:51 Napisano wczoraj o 14:51 6 minutes ago, adek said: Dokładnie tak. Szcególnie przy takim rynku jaki mamy. Te algorytmy w HR to na razie fikcja (ze to AI wybiera). Ale dzisiaj, też tak uważam, że może to być pewien wyróżnik na tle innych kandydatów. No nie do końca https://economictimes.indiatimes.com/news/india/from-hiring-to-firing-entire-hr-team-terminated-after-managers-resume-fails-automated-screening/articleshow/113812083.cms?from=mdr ale też nie "ai" zwykły filtr wystarczy zwłaszcza gdy jest dużo kandydatów to mozna przebierać. Np mój znajomy z gamdeveu jeszcze rok temu miał dwa etaty i odkładał więcej niż ja zarabiałem, ba nawet junior którą trochę uczył robiła na pół gwizdka na dwóch juniorskich stanowiskach w dwóch firmach i robiła 11k miesięcznie 🙂 Teraz chłop szuka roboty bo jedna firma się poskładała a druga już zaraz zrobi to samo, złożył ofertę do małego studia poniżej 10 osób i na rozmowie powiedzieli mu, że było ponad 180 chętnych i ostatecznie wrócił do freelansu a w innym dziale tj planszówki dla klioenmta dla którego robił od ok dekady jak się zgłosił do nowego zlecenia to powiedzieli mu że jest 86 zgłoszeniem 🙂 w QA na polskiej grupie gadevowej była rozmowa, że jednej firmie było 800 zgłoszeń na jedno stanowisko, nikt tego nie będzie ręcznie przeglądał tylko filtrował aż zostanie ilość akceptowalna i dopiero zerknie 🙂
blood_brother Napisano wczoraj o 15:17 Napisano wczoraj o 15:17 @SebastianSz Czyli klasyczna nadinterpretacja😛 Wracając do tematu, to w sumie stety i niestety nie ma Świętego Graala na jutubie, czy gdziekolwiek indziej, po obejrzeniu/przeczytaniu nagle wszystko będzie jasne i naumiane. Dupogodziny same się nie zrobią. Pamiętaj, liczy się droga, a nie cel! Teraz w sumie nie ma sensu robić nawet kursu na wózek widłowy, bo roboty i inne ejaje przejmują magazyny, a co dopiero branża kreatywna. Tak jak koledzy wspomnieli, zdecyduj co faktycznie lubisz/chcesz robić, rób to, poświęć się temu całkiem albo chociaż w większości i jakoś to będzie. 2
Sw.Konrad Napisano wczoraj o 16:38 Napisano wczoraj o 16:38 Dobra, muszę Wam powiedzieć, że rozmowa tutaj na forum bardzo mi pomogła. Mam już wszystkie informacje, których potrzebowałem, i zamierzam podjąć decyzję w zgodzie ze sobą oraz tym, co chciałbym robić 😊 Dziękuję bardzo! Pewnie jeszcze czasem wpadnę z jakimś pytaniem 😜 2
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się