Skocz do zawartości

Featured Replies

Napisano

Po 7 latach pracy społeczności programistów, artystów i użytkowników, darmowy edytor grafiki GIMP doczekał się wersji 3.0! Przynosi ona ogromne zmiany w interfejsie, funkcjonalności i wydajności, sprawiając, że GIMP jest bardziej nowoczesny i przyjazny dla użytkowników.

Najważniejsze nowości w GIMP 3.0

🔹 Nowoczesny interfejs oparty na GTK3

  • Lepsza obsługa ekranów HiDPI – interfejs skaluje się poprawnie na wysokich rozdzielczościach.

  • Wsparcie dla tabletów graficznych – lepsza czułość i precyzja rysowania.

  • Nowy system motywów oparty na CSS – większe możliwości personalizacji wyglądu.

  • Nattywna obsługa Wayland – oprócz wsparcia dla X11, GIMP działa teraz lepiej na nowoczesnych systemach.

🎨 Edycja warstw i filtrów bez utraty jakości

  • Edycja niedestrukcyjna – możliwość ponownej edycji większości filtrów po ich zastosowaniu.

  • Nowe opcje stylizacji tekstu – cienie, obrysy, efekty 3D i możliwość edycji tekstu nawet po dodaniu efektów.

  • Łatwiejsze zarządzanie warstwami – możliwość zaznaczania i transformowania wielu elementów jednocześnie.

🖼️ Usprawnienia w edycji obrazu

  • Automatyczne rozszerzanie warstw – jeśli zabraknie miejsca na rysunek, warstwa powiększy się automatycznie.

  • Lepsza obsługa kolorów – wsparcie dla AdobeRGB i innych przestrzeni barwnych. Przygotowania do obsługi CMYK w przyszłości!

  • Nowe formaty plików – m.in. BC7 DDS, JPEG XL, QOI, ICNS (ikony macOS), CUR i ANI (kursory Windows).

  • Poprawiony eksport PSD – lepsza zgodność z Photoshopem, w tym obsługa ścieżek przycinania i profili CMYK.

🔎 Lepsza organizacja pracy

  • Nowe okno powitalne – szybki dostęp do projektów i ustawień personalizacji.

  • Szybsza nawigacja po opcjach – wyszukiwarka pozwala znaleźć każdą funkcję w kilka sekund.

  • Nowy system skrótów klawiszowych – jeszcze większe możliwości personalizacji interakcji.

  • Usprawnione narzędzia selekcji – nowe eksperymentalne narzędzie Paint Select, pozwalające zaznaczać obszary jak pędzlem.

🐧 Ulepszenia pod maską

  • Nowy system wtyczek – kompatybilność z większą liczbą języków skryptowych (Python 3, JavaScript, Lua, Vala).

  • Szybsze zapisywanie i wczytywanie plików – dzięki lepszemu zarządzaniu wielowątkowością.

  • Zmiana systemu kompilacji na Meson – szybszy rozwój i testowanie nowości.

📥 Skąd pobrać GIMP 3.0?

Nowa wersja jest dostępna na Windows, macOS i Linux! Możesz pobrać ją bezpośrednio ze strony GIMP lub skorzystać z opcji Microsoft Store (Windows) oraz Flatpak/AppImage (Linux).

🔗 Pobierz GIMP 3.0oficjalna strona GIMP

GIMP 3.0 to ogromny krok naprzód! Jeśli znajdziesz błędy, zgłoś je twórcom, a jeśli chcesz pomóc – dołącz do społeczności! 🚀🎨


Zobacz cały news

  • Odpowiedzi 8
  • Wyświetleń 187
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Napisano

Ja wiem, że to niepopularne, ale uważam, że przy całej toporności niektóre funkcje są rozwiązane bardzo dobrze. (chociażby zaządzanie kanałami, szybki eksport) Jako dodatek do Substance Paintera/Designera w zupełności mi wystarcza. Krita, która jest super do malowania, nie do wszystkiego się nadaje.

Napisano

@Jedaith o proszę :) A jest coś w tym czego nie ma np w affinity photo bo mnie trochę zainteresowałeś a tak niespecjalnie mi się chce gimpa ściągać żeby zobaczyć czy ma coś unikalnego. Np inkscaspe jest toporny i czasem wydajność jest tragiczna ale ma kilka całkiem fajnych funkcji których nie wiedziałem w innych vektorowych softach i zastanawiam się czy i gimp ma coś specyficznego co może przyciągnąć choćby dla jednej funkcji?

Napisano

no dla mnie to jest mega wygodne przy edycji pliku, że na jednym skrócie nadpisujesz plik. Niby pierdoła, ale w Photoshopie trzeba to robić przez save a copy as.
Druga rzecz to jak działa lasso tool, jest bardzo wygodne, enter zamyka kształt, kliknięcie robi kąt ostry itp.obraz.png

Edytowane przez Jedaith

Napisano

No i to czego mi brakowało czyli niedestrukcyjne filtry, które właśnie dodali. Widzę że poprawiono też faktycznie współpracę z tabletem i wykrywa poprawnie nacisk nawet bez wgranego sterownika. (a na przykład krita - nie)

Napisano

@Jedaith z tym lassem to przysiągłbym, ze kiedyś podobnie było w photoshopie a potem to coś pozmieniali na gorsze. Z zapisaniem pliku to chyba wystarczy spłaszczyć obrazek i też zapisze do pliku wejściowego. Ale rozumiem, że nawet takie z pozoru małe i błahe rzeczy mogą decydować o tym czy być albo nie być. Moim zdaniem kiedyś hexagon nie zaistniał bardziej jako modeler bo miał dziadową nawigację i nie było opcji jej zmienić i to zaważyło na jego upadku :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności