Napisano 16 Grudzień 200519 l Hej :) Studiuję sobie historię sztuki, i chyba udało mi się przeforsować pomysł żeby na pracę magisterską zająć się modelami low - poly do gier :D Wiem że to dość karkołomne zadanie, ale musiałem jakiś temat sobie wybrać, a na tym się znam najlepiej ;) No i grafika to jest część kultury wizualnej jakby nie patrzeć. W 2 tyg stycznia mam wygłosić referacik 1,5 h żeby przedstawić zarys tej pracy i mam do was prośbę - Jakbyście znali jakieś linki do artykółów które mogą mi pomóc tą pracę napisać to podrzućcie mi je... Obecnie najbardziej intensywnie szukam materiałów o historii gier kopmputerowych pod kątem grafiki, bardzo przydało by mi się też informacje o różnych silnikach graficznych i jakie nowinki one wprowadziły.... Niżej plan pracy ;) 1)zagajenie – prośba o zastanowienie się czy taka dziedzina jak modeling low – poly może być w ogóle włączany w zakres sztuki. Czy taka praca jest potrzebna, może być potrzebna, jak należało by taką pracę napisać – od jakiej strony spojrzeć na zagadnienie. 2)Czym są gry komputerowe – ich wpływ na popkulturę, znaczenie gier współcześnie. Ogólnie o game industry– jakie obroty, jaka liczba osób zatrudniona jest przy produkcji gier. 3)Wytłumaczenie podstawowych pojęć takich jak – model, polygon, tris, tekstura, mapa, silnik graficzny, specyfika grafiki real – time. 4)Historia gier komputerowych pod kątem rozwoju grafiki – historię ograniczyć jedynie do gier w pełni 3d, czyli należało by zacząć od Quake’a. W historii skupić się na możliwościach popisu dla grafików, typu – ilość polygonów na postać, wielkość tekstur, wprowadzanie nowych rodzajów map itp. 5)Modelowanie i zagadnienia z nim związane – sposób kształtowania siatki, optymalizacja pod animację, różnice między modelowaniem low i high – poly, jak high poly wykorzystywane jest w grach. 6)Teksturowanie i problemy z nim związane – różne rodzaje tekstur (malowane, ze zdjęć) Różne sposoby tworzenia tekstur – malowane w całości i generowane częściowo przez komputer 7)Różne rodzaje map – Normalmapy, spec mapy, itp. 8)Artyści i praca w przemyśle – jak to wygląda – chodzi mi w tym punkcie o pracę od 8 do 18 i o wykorzystywanie pracowników przez różne firmy (przoduje w tym EA). Bardzo liczę na waszą pomoc :) czuję że stąpam po niepewnym gruncie ;) moja reputacja od tego zależy ;) pozdro
Napisano 16 Grudzień 200519 l Chiba sie porwałes z młotykom na słońcem;) Karkolomny i niewdzieczny temat. Pozdrawiam i zycze powodzenia w pisaniu pracy.
Napisano 16 Grudzień 200519 l Małe info o historii gier masz tu: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_computer_and_video_games Ad.4. Quake nie jest pierwszą grą full 3d, to zadziałał marketing ID. AFAIK Tomb Raider 1 był wcześniej, i jakieś inne też. Sorry że tam mało, ale dopiero wróciłem do domu, jak mi soć jeszcze do głowy przyjdzie to Ci dam znać. PS. Z całego serca Ci życzę powodzenia, ale będziesz miał ciężkie zadanie z twardogłowymi.
Napisano 16 Grudzień 200519 l Autor eee tam :) Zresztą nie napisałem - mam jeszcze rok do pisania pracy, więc temat mogę zmienić jak się okaże że nie da rady go zrealizować i napisać kolejną nudną jak flaki z olejem monografię artysty - najlepiej niedawno zmarłego bo wtedy najłatwiej o materiały... czyli zabawić się w hienę cmentarną ;P A ten mój referacik ma pokazać profesorowi że jestem w stanie coś z tego wycisnąć... Były już prace o stronach internetowych, o amigowej demo scenie lat 90 ;) były nawet o sznurówkach i kapitanie żbiku... Czemu nie game art??? Tymbardziej że jeszcze nikt chyba nic o tym na poważnie nie napisał (pracy naukowej pod kątem estetyki) - więc przynajmniej orginalny jestem ;P Wrzucajcie linki jak macie coś ciekawego pliz... Ja jak tylko zbiorę je do kupy to wrzucę moje materiały które już mam pozdro edit -> eMpeck - thx :*
Napisano 16 Grudzień 200519 l Przepraszam, pojadę "zawodowo" ;) IMO fajne i planowo tylko że jest opisanie stanu obecnego i historii ale nie widać tezy. Udowadniasz czy game art może być dziedziną sztuki ? Jeśli tak to trzebaby porównawczo- może coś z historii rzemiosła artystycznego jako dziedziny sztuki i jego późniejszej nobilitacji (bo ja wiem- plakat i secesja, arts and crafts i bauhaus) ewentualnie- ponieważ w grach "sztuka" gra rolę służebną wobec zabawy której jest podporządkowana może ugryźć to przez analogie do ludycznych gatunków parateatralnych i przedstawienie gier w ciągu rozwojowym teatr grecki- misterium średniowieczne- comedia dell arte, projekty dekoracji na wielkie przemarsze, bram tryumfalnych itp wykonywane przez "wielkich i uznanych"- teatr- film- gra jako "film z interakcją" bo inaczej wejdziesz w bolesne rozważania z teorii estetyki- co jest sztuką, jak ją definiujesz, współczesne ujęcia sztuki i jak mieści się w nich gra a co nie jest a w tym- sam wiesz co się dzieje jak się dotknie tego g... .
Napisano 16 Grudzień 200519 l Autor RK -> hehe - dokładnie, nie chcę wchodzić w tego typu rozważania... W punkcie 1 chodzi tylko o to, żeby wywołać dyskusję na seminarium czy historyk sztuki powinien zajmować się czymś tak egzotycznym ;) Nie wiem co to jest sztuka i nie lubię tego określenia... Ma za dużo naleciałości romantycznych które mnie totalnie nie interesują - sztuka, artysta, natchniony geniusz - to są wszystko bzdury imo ;) Nie chcę żeby ta praca była zbyt wykoncypowana - dlatego będę unikał porównywania game artu do sztuki tragysyjnej - nie chcę żeby wyszło z tego coś w stylu "rzeźby Michała Anioła i ich wpływ na wizerunek mężczyzny w game - arcie ;) Natomiast pewnie powiem kilka słów o typowo warsztatowym podziale prac w większości firm - tzn. jest "mistrz" (lead artist) są czeladnicy i każdy zajmuje się swoją działką - jak w warsztatach renesansowych każdy się w czymś specjalizuje teksture artist, lp modeler, hp modeler itp. Przede wszystkim chciałbym w takiej pracy 1) Pokazać proces twórczy - od konceptu do zanimowanego modelu 2) wytłumaczyć problemy tej egzotycznej formy twórczości - co jest ważne w tworzeniu modelu a co w teksturach itp. 3) Przybliżyć tą dziedzinę twórczości i pokazać jej wartość dla obecnej kultury wiem że game art służy rozrywce - nie można zapominać że chodzi zawsze o finalny produkt - o grę. Ale każda twórczość służy rozrywce tak naprawdę... teatr, malarstwo, rzeźba, film - to wszystko ma cieszyć i tyle :) imo. Aha, imo gry mają swoją specyfikę i nie można mówić o nich jako i "interaktywnych filmach" czy "interaktywnych książkach" - bez sensu jest ocenianie gry pod kątem fabuły - bo nie o to w tym medium chodzi... pozdro
Napisano 16 Grudzień 200519 l Ad.4. Quake nie jest pierwszą grą full 3d, to zadziałał marketing ID. AFAIK Tomb Raider 1 był wcześniej, i jakieś inne też. Mnie akurat przypomniał się jeszcze "Fade to Black" (kontynuacja flashback, jednak o wiele mniej znana), powstał chyba jaiś rok przed TR. A pewnie i jeszcze wcześniejsze można znaleźć, więc faktycznie quake prekursorem nie był ;)
Napisano 16 Grudzień 200519 l Fajny pomysł na prace!!!...ja za pół roku sie bronie ale nie maiałem takiego szcześcia jak ty... mój temat to "Badanie składu fazowego stopu AlCuCr" - normalnie totalna kicha,no ale sam se taki kierunek wybrałem:(((((...........tak czy siak powodzenia życze...może jak skończysz to dasz troche poczytac :)
Napisano 16 Grudzień 200519 l Autor Mrw1980 - proste że dam poczytać, bo będę potrzebował kogoś mądrego żeby tą pracę merytorycznie ocenił ;) Tylko jeszcze nie wiem czy faktycznie pracę magisterską z tego zrobię - to raz, a dwa że jeszcze to 1,5 roku potrwa ;) VGT - dzięki za info, były też chyba jakieś syulatory wcześniej w pełnu 3d - to już duużo wcześniej... Nie wiem czemu sobie ubzdurałem że to Quake :D No ale prośba o linki aktualna pliz :) pozdro
Napisano 17 Grudzień 200519 l hyhy - nie wiem czy ktos pamieta taka gra - LHX - 'symulator' helikoptera na 8-bitowce - w sumie bylo 3d :D co do pracy - powodzenia tak czy siak i jeszcze: bez sensu jest ocenianie gry pod kątem fabuły - bo nie o to w tym medium chodzi... moim zdaniem tu sie gruuuubooo mylisz - bo niektoore gry bija fabula i filmy i ksiazki... i w ogole ta fabula jest sednem gry - i moim zdaniem - nawet jak nie chcesz o tym pisac (jak widze bardziej cie interesuje 'warsztat') - to jednak trzeba to napisac (i 'oddac szacun') - jednak niektore gry niasa ze soba duuzo wiecej tresci niz tylko rozwauka chordy obcych itp. hmm strasznie inteligenty topic na tym forum musze przyznac :D RK - picza faka - normalnie masz respekta :D
Napisano 17 Grudzień 200519 l hyhy - nie wiem czy ktos pamieta taka gra - LHX - 'symulator' helikoptera na 8-bitowce - w sumie bylo 3d :D Fighter Bomber na C-64 i Amigę też było 3d ;) Jeszcze było takie coś jak Driller na C-64 hehe, też w 3d moim zdaniem tu sie gruuuubooo mylisz - bo niektoore gry bija fabula i filmy i ksiazki... i w ogole ta fabula jest sednem gry - i moim zdaniem - nawet jak nie chcesz o tym pisac (jak widze bardziej cie interesuje 'warsztat') - to jednak trzeba to napisac (i 'oddac szacun') - jednak niektore gry niasa ze soba duuzo wiecej tresci niz tylko rozwauka chordy obcych itp. Silent Hill (zwłaszcza 2)
Napisano 17 Grudzień 200519 l Autor Modele low – poly do gier 1) zagajenie – prośba o zastanowienie się czy taka dziedzina jak modeling low – poly może być w ogóle włączany w zakres sztuki. Czy taka praca jest potrzebna, może być potrzebna, jak należało by taką pracę napisać – od jakiej strony spojrzeć na zagadnienie. 2) Czym są gry komputerowe – ich wpływ na popkulturę, znaczenie gier współcześnie. Ogólnie o game industry– jakie obroty, jaka liczba osób zatrudniona jest przy produkcji gier. Postacie gier – ikony popkultury: http://www.wallpaperspecial.com/sonic-6.jpg http://dsmedia.ign.com/ds/image/article/614/614237/new-super-mario-bros-20050515005341289.jpg http://satine84.free.fr/jeux_video/Lara%20Croft%203.jpg Przenikanie gier w inne rejony kultury – filmy na podstawie gier http://membres.lycos.fr/emulcenternet/images/Wallpaper/wallpaper%20LARA%20CROFT%20(Angelina%20Jolie).JPG http://www.pixelkill.com/wp-content/finalsheet.jpg Współistnienie różnych dziedzin twórczości –gry wydawane jako uzupełnienie filmu http://www.primotechnology.com/articles/0505/e3/day4/images/kingkong/02b.jpg http://media.popularmechanics.com/images/tb_matrix-lg.jpg ogólnie http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_and_video_game_industry#Economics http://www.igda.org/ znaczenie: Chciałbym napisać tu o kilku fenomenach na rynku gier – chodzi mi np. o World of Warcraft – muszę zebrać informacje ile jest zarejestrowanych graczy (ponad 2 miliony z tego co pamiętam z jakiejś reklamy i ile płacą abonamentu – da to wyobrażenie o potędze tego przemysłu ;) Obroty w game industry – obecnie przemysł ten jest większy niż hollywod http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/chronicle/archive/2004/12/18/MNGUOAE36I1.DTL Fenomen gier – tutaj kilka interesujących opowiastek o śmierciach z wycięczenia podczas maratonów growych i rozwodzących się małżeństwach procesujących się o wspólną postać z gry J Gry w Polsce – pokutowanie przekonania że gry są dla dzieci – oczywista bzdura, duża ich cześć przznaczona jest dla ludzi starszych niż 18, 21 lat. Przemysł w Polsce – mam mało danych ale patrząc po tytułach wydaje mi się że przemysł ten dopiero niedawno zaczął nabierać jako takiego pędu – przed Painkillerem nie przypominam sobie tytułów dających rade porównaniom z zachodnimi produkcjami. 3) Wytłumaczenie podstawowych pojęć takich jak – model, polygon, tris, tekstura, mapa, silnik graficzny, specyfika grafiki real – time. Napiszę później ;) to chyba najłatwiejsza część pracy 4) Historia gier komputerowych pod kątem rozwoju grafiki – historię ograniczyć jedynie do gier w pełni 3d, czyli należało by zacząć od Quake’a. W historii skupić się na możliwościach popisu dla grafików, typu – ilość polygonów na postać, wielkość tekstur, wprowadzanie nowych rodzajów map itp.. http://www.extremetech.com/article2/0,1697,594,00.asp http://en.wikipedia.org/wiki/History...nd_video_games http://en.wikipedia.org/wiki/Game_engine Chcę też pokazać jak coraz lepsze komputery radziły sobie z generowaniem coraz lepszej grafiki – idealny przykładem byłaby tu lara croft, w pierwszej części miała trójkątne cycki :P – przez oszczędność polygonów. W późniejszych częściach coraz bardziej detalicznie oddane kobiece kształty :P Na podstawie potworka z tej strony : http://www.unrealtechnology.com/html/technology/ue30.shtml Można ładnie pokazać jak tworzone są obecne modele 5) Modelowanie i zagadnienia z nim związane – sposób kształtowania siatki, optymalizacja pod animację, różnice między modelowaniem low i high – poly, jak high poly wykorzystywane jest w grach. Siatka – musi odpowiadać jak najlepiej anatomi – mam już pomysł jak to opracować http://max3d.pl/forum/attachment.php?attachmentid=18032&d=1119700025 http://www.poopinmymouth.com/process/character_tutorial/character_process.htm http://www.nevercenter.com/tutorials/html_tutorials/user_tutorials/character_modeling/ trochę więcej materiałów mam na dysku – jak opracuję to podeślę 6) Teksturowanie i problemy z nim związane – różne rodzaje tekstur (malowane, ze zdjęć) Różne sposoby tworzenia tekstur – malowane w całości i generowane częściowo przez komputer http://www.poopinmymouth.com/process/character_tutorial/character_process_page_5.htm jeszcze teksturki billego i innych wymiataczy :) 7) Różne rodzaje map – Normalmapy, spec mapy, itp. http://www.poopinmymouth.com/tutorial/normal_workflow.htm http://www.cgchat.com/forum/showthread.php?s=&threadid=20424&highlight=normalmapping+easy mam jeszcze kilka tutków na dysku – nie znalazłem linków + napiszę o tym, jak siatka pod normalmapy różni się od takiej zwykłej – chodzi mi o siatkę z którą noramalmapa najlepiej działa – czyli gęsta, zaokrąglona, bez ostrych kątów, z jednym smoothing groups itp. 8) Artyści i praca w przemyśle – jak to wygląda – chodzi mi w tym punkcie o pracę od 8 do 18 i o wykorzystywanie pracowników przez różne firmy (przoduje w tym EA). http://games.ign.com/articles/662/662813p1.html Ufff :P Mam jeszcze masę materiałów na dysku - demoreele, tutki itp. Myślę że to co mam spokojnie już wystarczy do wygłoszenia 1,5 godninnego wystąpienia - fajnie że mam do dyspozycji rzutnik multimedialny - będą takie efekty jakich sala wykładowa jeszcze nie widziała ;) ftorek, empeck -> macie rację, zagalopowałem się i zbytnio uogólniłem, fabuła jest oczywiście ważna... Ale nawet jak jest totalnie głupia (np. inwazja z piekieł w Doomie III) to nie przekreśla gry - o jej wartości stanowi wczucie się w klimat Btw - macie coś dobrego o spec - mapach? trochę lewy z tego jestem - mam tylko blade pojęcie :/ przepraszam że tak sie rozpisałem, mam nadzieję że komuś będzie się chciało to przejrzeć :) pozdro
Napisano 17 Grudzień 200519 l W chwili obecnej patrzac na towj plan wyglada mi to jak praca licencjacka :), co bedzie wkladem autorkeim , metodologia itp?
Napisano 17 Grudzień 200519 l Autor ej, na razie to jest tylko plan referaciku :) Ale dzięki za komplement, nie sądziłem że już tak zaawansowanie wygląda :D To wszystko jeszcze będzie musiało mocne ewoluować - tak jak mówię mam jeszcze trochę czasu, pewnie jeszcze nie raz będę musiał przprowadzić pogawędkę z moim profesorem itp. To co jest zrobiłem wczoraj i dzisiaj, trzeba będzie trochę dłużej nad tym popracować :) metodologia - raczej pójdę w tradycję opisawania technik tworzenia np. powstawały pracy opisujące techniki grawernicze - to będzie coś w tym stylu, nie planuję żadnej skomplikowanej metodologii. pozdro
Napisano 17 Grudzień 200519 l Parę rzeczy przyszło mi na myśl , może się przyda :) Co do historii modeli lowpoly: - modele 3d na początku wireframe ( w grze "battlezone" zdaje sie) - low poly 3d bez tekstur ( symulatory lotu np. "red baron") - low poly 3d z teksturami ( "descent" , "mech warrior" o ile dobrze pamiętam) - zaimplementowanie fizyki do modeli ( "tresspasser" , "die by the sword" , "UT 2003"). - low poly z normal mapą Oprócz modelowania i teksturowania opisać warto by metody animacji ( np motion capture, systemy fizyki ragdoll , havoc czy jak to sie tam zwie ) Wprowadziłbym też zagadnienie wzajemnych powiązań producentów gier 3d i hardware( przede wszystkim kart graficznych ); gry jako główny czynnik wzrostu mocy obliczeniowej sprzętu .
Napisano 23 Luty 200619 l Nie wiem czy ktoś już o tym napisał, ale wydaje mi się, że jednym z najbardziej znanych przykładów grafiki lowpoly (wtedy była tylko taka i nazywała się pewnie hipoly ;-) ) jest teledysk Dire Straits -Money for nothing -chyba taki tytuł nosi ten utwór. Jeśli chodzi o gry to nie wiem czy pamiętasz takie kultowe tytuły jak: Stunts, czy Test drive 3 -pierwsze wektorówki -aż się łezka w oku kręci na samo wspomnienie :))) Co do początków gier komputerowych to pierwszą była gra kolesi z Atari -Pong, ale chyba odbiegam od tematu lowpoly :P ( potem okazalo sie, ze ta grę wymyslij jednak ktos inny -nvm. :) ) -niedawno był na discovery świetny program o początkach branży gier komputerowych :) -bracia z Codemasters, pierwszy garaż Atari, Rosjanin, który nie dostał grosza za Tetris itp -dobry program,może ktoś z Was widział. pozdro Ziomuś !
Napisano 23 Luty 200619 l Autor heh, myślałem że już zapomnieliście o tym temacie (ja prawie zapomniałem :P) Prackę wygłosiłem i wzbudziła ona dość mocne kontrowersje - jednak nie przez temat (czego się spodziewałem) ale raczej przez warsztatową metodologię :D i braku odniesień do sztuki nowych mediów (mój błąd :) W każdym razie będę musiał jeszcze pomęczyć :) Dzięki za pomysły zaki79 i Łukasz Jaskółski - z historii gier trochę na razie zrezygnowałem - czekam aż znajdę jakieś poważne opracowania - sam nie czuję się na siłach opracowywać tego tematu :) Jak tylko doszlifuję technicznie pracę i wyrzucę elemety dla was zbędne to wrzucę tu tą moją prackę, może przyda się komuś jako teoretyczny przewodnik dla początkujących :) Pozdrawiam
Napisano 24 Luty 200619 l myslalem o czyms podobnym na swoja prace licencjacka/magisterksa , ale to jest niszczacy temat. Zycze Ci naprawde powodzenia, bo mniej wiecej wiem ile trzeba czasu zmarnowac nad magisterka, pomagalem troche bratu w tym i owym i wiem jak chlopak sie meczyl :) Wytrwalosci zycze i oddania w pierwszym terminie oraz bdb na dyplomie :)
Napisano 27 Luty 200619 l Śledzę sobie ten topic juzod jakiegoś czasu i w sumie bardzo mi się podoba. Sam piszę pracę o designie w Science-fiction (kończe teraz wzornictwo w Wawie :P), więc też ciężko mi coś znaleźć i sklecić he he. Nie wiem czy już padł ten pomysł, ale jako historyk sztuki musisz do tego podejść też z innej strony, tak żeby łatwiej ta praca przeszła. Tzn porównaj współczensych 3dmodelarzy, do jakiś klasycznych rzeźbiarzy. Weź Bramantego Donatella i innych, a potem przedstaw jakiś wypasionych gości któzy robią modele do gier (takich którzy stali się ikonami i każdy chciałby być taki jak oni :]) Nastęnie opisz że tamci potrafili wyrzeźbić z jednego kawałka marmuru ludzką postać, a Ci współcześni nam potrafią zrobić postać z jednego boxa i 100 tri! ha ha. Myśle że takie coś mogłoby bardzo uświadomić twoim promotorom i innym na czym to naprawde polega i że to też jest dziedzina sztuki na miarę swoich czasów. Pozdrawiam i powodzenia!
Napisano 6 Marzec 200619 l e tam wozniaku, takie porównywanie troche bez sensu jest moim zdaniem. poza tym zabrałeś mi temat pracy magisterskiej:P ale za to ja robie projekt gry na licencjat:D raczej porównanie manufaktur/pracowni malarskich - art director jako artysta a murzyni jako czeladnicy:D nalezy pamietac ze jednak modeler dostaje juz koncepty i na ich podstawie wykonuje lowpoly - wiec ja bym położył troche wiekszy nacisk na prace zespołu - koncepciarza, modelera, texturera w koncu workflow jest taki ze dostajesz koncept, robisz model który ktoś texturuje ( tak wynika z mojego doświadczenia) a texturą można zarówno wypasić model jak i sp.....ć troche mi sie nie podoba oderwanie modelowania od pracy designerów i art directorów. na ostateczny wygląd gier i modeli 3d ma przecież (teoretycznie) wpływ artdir. tak na mój gust to jest tak że modeler/ texturer to nie jest koleś który powinien mieć duże pole manewru i swobodę przy robieniu modelu. on ma wykonać model który ma jak najwierniej oddawać to co jest na koncepcie to sprawa art directora żeby modelerom/ texturerom dać określoną stylistykę - bo inaczej ja nie wyobrażam sobie utrzymania jednolitości gry. ech żebym to ja zobaczył chociaż jeden koncept art albo jednego art directora podczas mojej kariery game developera:D ideał...:P
Napisano 6 Marzec 200619 l Autor Ok, niżej macie link do referatu: http://rapidshare.de/files/14847179/referat.rar.html dzięki wszystkim za support, zapraszam do czytania i dyskusji. Przypominam że referat był czytany, więc forma jest dość mało naukowa (raczej felietonowa). Mam nadzieję że informacje tu zawarte komuś się przydadzią :) Klicek -> heh, dzięki stary i tobie też powodzenia :) Woznkt -> takie porównania odpadają, będę starał się pokaząć specyfikę tego medium i różnice przedewszystkim. Co jest niezwykłego, nowego w game art. gutekfiutek -> heh, w referacie już to jest :D Czytasz w moich myślach :) dzięki wielkie za pomysły i sugestie, czekam na więcej :) pozdrawiam
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto