Napisano 30 Październik 201014 l Hej, zacząłem się uczyć blendera - na początek samochód. Takie pytania: W 3dmaxie i XSI mogę na poziomie subobject selection (w Blenderze TAB) wybierać cały element (w XSI to zdaje się było polygon island). W Blenderzeradzę sobie powiększając selekcję (ctrl+plus), dodatkowo jest "linked flat faces". Czy jest możliwe wybieranie całego elementu w Blenderze? Dodatkowo, czy jest możliwe coś takiego jak w Maxie, że vertexy są pod 1, edgesy pod 2, faces pod 4 itd? Wybieranie ctrl+TAB jest rochę wolne. Problem mam z przesuwaniem obiektu z dwoma axisami aktywnymi- - wiem jak używać środkowego przycisku myszy, niby mogę czasem wybrać 2 axisy z shiftem, ale niezupełnie rozumiem koncept tego jak to ma działać, wybieranie określonych osi jest nieco chaotyczne. I dodatkowe pytanie: jaki jest koncept 3d cursora? Bo zupełnie nie kumam po co to ustrojstwo jest. EDIT: Dodatkowo: czy jest możliwe w perspective view zoomowanie na selekcje jednym przyciskiem? podro G. Edytowane 30 Październik 201014 l przez gutekfiutek
Napisano 30 Październik 201014 l W blenderze do wersji 2.49b włącznie nie można zmieniać skrótów klawiszowych z tego co wiem, przynajmniej w cywilizowany sposób. Więc musisz się zadowolić ctrl + tab lub przesiąść na gałąź 2.5x. ;) Jak chcesz wybrać dwie osie (płaszczyznę) klikasz shift + oś prostopadłą do tej płaszczyzny. Chyba o to chodzi. Z tym 3d cursor też miałem podobne wrażenie ale teraz zaczynam dostrzegać jego zalety np możliwość podczepienia go do dowolnego obiektu a potem użycia jako punktu odniesienia do różnych przekształceń, ale jest tego więcej.
Napisano 30 Październik 201014 l Może te linki Ci coś pomogą http://www.katsbits.com/tutorials/blender/blender-basics-2.5-keyboard-mouse-navigation.php http://www.katsbits.com/images/tools_utilities/blender-2.5-keyboard-layout.pdf koncept cursora w blenderze jest taki ,że możesz cokolwiek do niego skalować ,przesuwać,odbijać czy wykonywać inne przekształcenia właśnie szukałem czegoś podobnego w maxie ale jeszcze nie znalazłem jedynie pivot coś tam pomaga ;)
Napisano 30 Październik 201014 l zacznę od końca: -zoomujesz kropką na numpadzie, zreszta wszystkie operacje kamery masz tam pod odpowiednimi cyferkami. -Kursor się przydaje do snapowania (pobaw się z Shift + S) i do zmieniania punktu względem któego blender ma np obracać obiekty itd. prócz tego możesz ustawić w jego miejscu piwot (Shift+Ctrl+Alt+C) ale musisz wyjść z trybu edycji, (itp) -Co do przesuwania to klikasz G (jak grab) i np wybierasz sobie oś x,y lub z (wciskając odpowiednią literę) lub Shift + litera osi i wtedy blokuje daną oś. Ten patent z Shiftem się przydaje przy skalowaniu jak chcesz skalować w każdą stronę tylko nie np. po osi z. -nie znam innej metody zawsze możesz dać Ctrl+Tab+1 jako verts Ctrl+Tab+2 jako edges i 3 jako faces, a prościej zmienić skrót w preferences, tam mozęsz praktycznie wszystko sobie zmodyfikować. Presety Maykowe wiem ze są, mozna je zmienić jak się pojawia splashscreen, ale w pracy testowałem i nie wszystko działa prawodłowo jeszcze. -na pytanie z polygon island nie znam na razie odpowiedzi, wiem ze w UV edytorze jest takie coś, ma nawet swój przycisk i w UV edytorze można wybierać części siatki z viewportu i tak można ominąc ten problem nie wiem tylko czy to nie jest nadmierne kombinowanie. EDIT: Ok stary, mam. Najedź kursorem na część modelu (na ten "island" ;) ) i kliknij L powinno zadziałać podobnie jak Polygon Island. Mam nadzieję że o to Ci chodziło. Edit2: Albo Ctrl + L Edytowane 30 Październik 201014 l przez Creator
Napisano 30 Październik 201014 l Autor Hej, dzięki za szybkie odpowiedzi:) Co do polygon island/select element to ctrl+L tak działa, przypadkiem zresztą odkryłem. No i używałem v2.49, Ubuntu mi automatycznie taką ściągnął, ta 2.54 wygląda wreszcie jak normalny program do 3d na pierwszy rzut oka, popróbuję:) G.
Napisano 30 Październik 201014 l w 2.5 masz w zasadzie wszystko pod spacją. Jak ją naciśniesz otwiera się okienko i wpisujesz czego szukasz. Pokazuje nawet skrót klawiszowy, jeśli oczywiście jest przypisany.
Napisano 31 Październik 201014 l dodatkowo L, ctrl+L w trybie zaznaczania vertów i edgów zaznacza całą siatkę, w trybie zaznaczania face zaznacza tylko do seamów. co do 2.5 musze zmartwić bo mu niektórych narzędzi brakuje, choć ostatnio widziałem 2.55 z kupą addonów i dawał rade. ps. wow, gutekfiutek na blenderze :) miło będzie odwdzięczać się wiedzą za tutki ;)
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto