Skocz do zawartości

Featured Replies

Napisano

Hej, zacząłem się uczyć blendera - na początek samochód.

Takie pytania:

 

W 3dmaxie i XSI mogę na poziomie subobject selection (w Blenderze TAB) wybierać cały element (w XSI to zdaje się było polygon island).

W Blenderzeradzę sobie powiększając selekcję (ctrl+plus), dodatkowo jest "linked flat faces".

Czy jest możliwe wybieranie całego elementu w Blenderze?

Dodatkowo, czy jest możliwe coś takiego jak w Maxie, że vertexy są pod 1, edgesy pod 2, faces pod 4 itd?

Wybieranie ctrl+TAB jest rochę wolne.

 

Problem mam z przesuwaniem obiektu z dwoma axisami aktywnymi- - wiem jak używać środkowego przycisku myszy, niby mogę czasem wybrać 2 axisy z shiftem, ale niezupełnie rozumiem koncept tego jak to ma działać, wybieranie określonych osi jest nieco chaotyczne.

 

I dodatkowe pytanie: jaki jest koncept 3d cursora? Bo zupełnie nie kumam po co to ustrojstwo jest.

 

EDIT:

Dodatkowo: czy jest możliwe w perspective view zoomowanie na selekcje jednym przyciskiem?

podro

G.

Edytowane przez gutekfiutek

  • Odpowiedzi 6
  • Wyświetleń 1,1k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

W blenderze do wersji 2.49b włącznie nie można zmieniać skrótów klawiszowych z tego co wiem, przynajmniej w cywilizowany sposób. Więc musisz się zadowolić ctrl + tab lub przesiąść na gałąź 2.5x. ;)

Jak chcesz wybrać dwie osie (płaszczyznę) klikasz shift + oś prostopadłą do tej płaszczyzny. Chyba o to chodzi.

Z tym 3d cursor też miałem podobne wrażenie ale teraz zaczynam dostrzegać jego zalety np możliwość podczepienia go do dowolnego obiektu a potem użycia jako punktu odniesienia do różnych przekształceń, ale jest tego więcej.

Napisano

Może te linki Ci coś pomogą http://www.katsbits.com/tutorials/blender/blender-basics-2.5-keyboard-mouse-navigation.php

http://www.katsbits.com/images/tools_utilities/blender-2.5-keyboard-layout.pdf

koncept cursora w blenderze jest taki ,że możesz cokolwiek do niego skalować ,przesuwać,odbijać czy wykonywać inne przekształcenia właśnie szukałem czegoś podobnego w maxie ale jeszcze nie znalazłem jedynie pivot coś tam pomaga ;)

Napisano

zacznę od końca:

-zoomujesz kropką na numpadzie, zreszta wszystkie operacje kamery masz tam pod odpowiednimi cyferkami.

-Kursor się przydaje do snapowania (pobaw się z Shift + S) i do zmieniania punktu względem któego blender ma np obracać obiekty itd. prócz tego możesz ustawić w jego miejscu piwot (Shift+Ctrl+Alt+C) ale musisz wyjść z trybu edycji, (itp)

-Co do przesuwania to klikasz G (jak grab) i np wybierasz sobie oś x,y lub z (wciskając odpowiednią literę) lub Shift + litera osi i wtedy blokuje daną oś. Ten patent z Shiftem się przydaje przy skalowaniu jak chcesz skalować w każdą stronę tylko nie np. po osi z.

-nie znam innej metody zawsze możesz dać Ctrl+Tab+1 jako verts Ctrl+Tab+2 jako edges i 3 jako faces, a prościej zmienić skrót w preferences, tam mozęsz praktycznie wszystko sobie zmodyfikować. Presety Maykowe wiem ze są, mozna je zmienić jak się pojawia splashscreen, ale w pracy testowałem i nie wszystko działa prawodłowo jeszcze.

-na pytanie z polygon island nie znam na razie odpowiedzi, wiem ze w UV edytorze jest takie coś, ma nawet swój przycisk i w UV edytorze można wybierać części siatki z viewportu i tak można ominąc ten problem nie wiem tylko czy to nie jest nadmierne kombinowanie.

EDIT:

Ok stary, mam. Najedź kursorem na część modelu (na ten "island" ;) ) i kliknij L powinno zadziałać podobnie jak Polygon Island. Mam nadzieję że o to Ci chodziło.

Edit2:

Albo Ctrl + L

Edytowane przez Creator

Napisano
  • Autor

Hej, dzięki za szybkie odpowiedzi:)

Co do polygon island/select element to ctrl+L tak działa, przypadkiem zresztą odkryłem.

 

No i używałem v2.49, Ubuntu mi automatycznie taką ściągnął, ta 2.54 wygląda wreszcie jak normalny program do 3d na pierwszy rzut oka, popróbuję:)

G.

Napisano

w 2.5 masz w zasadzie wszystko pod spacją. Jak ją naciśniesz otwiera się okienko i wpisujesz czego szukasz. Pokazuje nawet skrót klawiszowy, jeśli oczywiście jest przypisany.

Napisano

dodatkowo L, ctrl+L w trybie zaznaczania vertów i edgów zaznacza całą siatkę, w trybie zaznaczania face zaznacza tylko do seamów.

co do 2.5 musze zmartwić bo mu niektórych narzędzi brakuje, choć ostatnio widziałem 2.55 z kupą addonów i dawał rade.

ps. wow, gutekfiutek na blenderze :) miło będzie odwdzięczać się wiedzą za tutki ;)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności