Skocz do zawartości

Pytania o:3d cursor, subobject selection, axisy.


gutekfiutek

Rekomendowane odpowiedzi

Hej, zacząłem się uczyć blendera - na początek samochód.

Takie pytania:

 

W 3dmaxie i XSI mogę na poziomie subobject selection (w Blenderze TAB) wybierać cały element (w XSI to zdaje się było polygon island).

W Blenderzeradzę sobie powiększając selekcję (ctrl+plus), dodatkowo jest "linked flat faces".

Czy jest możliwe wybieranie całego elementu w Blenderze?

Dodatkowo, czy jest możliwe coś takiego jak w Maxie, że vertexy są pod 1, edgesy pod 2, faces pod 4 itd?

Wybieranie ctrl+TAB jest rochę wolne.

 

Problem mam z przesuwaniem obiektu z dwoma axisami aktywnymi- - wiem jak używać środkowego przycisku myszy, niby mogę czasem wybrać 2 axisy z shiftem, ale niezupełnie rozumiem koncept tego jak to ma działać, wybieranie określonych osi jest nieco chaotyczne.

 

I dodatkowe pytanie: jaki jest koncept 3d cursora? Bo zupełnie nie kumam po co to ustrojstwo jest.

 

EDIT:

Dodatkowo: czy jest możliwe w perspective view zoomowanie na selekcje jednym przyciskiem?

podro

G.

Edytowane przez gutekfiutek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 6
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

W blenderze do wersji 2.49b włącznie nie można zmieniać skrótów klawiszowych z tego co wiem, przynajmniej w cywilizowany sposób. Więc musisz się zadowolić ctrl + tab lub przesiąść na gałąź 2.5x. ;)

Jak chcesz wybrać dwie osie (płaszczyznę) klikasz shift + oś prostopadłą do tej płaszczyzny. Chyba o to chodzi.

Z tym 3d cursor też miałem podobne wrażenie ale teraz zaczynam dostrzegać jego zalety np możliwość podczepienia go do dowolnego obiektu a potem użycia jako punktu odniesienia do różnych przekształceń, ale jest tego więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może te linki Ci coś pomogą http://www.katsbits.com/tutorials/blender/blender-basics-2.5-keyboard-mouse-navigation.php

http://www.katsbits.com/images/tools_utilities/blender-2.5-keyboard-layout.pdf

koncept cursora w blenderze jest taki ,że możesz cokolwiek do niego skalować ,przesuwać,odbijać czy wykonywać inne przekształcenia właśnie szukałem czegoś podobnego w maxie ale jeszcze nie znalazłem jedynie pivot coś tam pomaga ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zacznę od końca:

-zoomujesz kropką na numpadzie, zreszta wszystkie operacje kamery masz tam pod odpowiednimi cyferkami.

-Kursor się przydaje do snapowania (pobaw się z Shift + S) i do zmieniania punktu względem któego blender ma np obracać obiekty itd. prócz tego możesz ustawić w jego miejscu piwot (Shift+Ctrl+Alt+C) ale musisz wyjść z trybu edycji, (itp)

-Co do przesuwania to klikasz G (jak grab) i np wybierasz sobie oś x,y lub z (wciskając odpowiednią literę) lub Shift + litera osi i wtedy blokuje daną oś. Ten patent z Shiftem się przydaje przy skalowaniu jak chcesz skalować w każdą stronę tylko nie np. po osi z.

-nie znam innej metody zawsze możesz dać Ctrl+Tab+1 jako verts Ctrl+Tab+2 jako edges i 3 jako faces, a prościej zmienić skrót w preferences, tam mozęsz praktycznie wszystko sobie zmodyfikować. Presety Maykowe wiem ze są, mozna je zmienić jak się pojawia splashscreen, ale w pracy testowałem i nie wszystko działa prawodłowo jeszcze.

-na pytanie z polygon island nie znam na razie odpowiedzi, wiem ze w UV edytorze jest takie coś, ma nawet swój przycisk i w UV edytorze można wybierać części siatki z viewportu i tak można ominąc ten problem nie wiem tylko czy to nie jest nadmierne kombinowanie.

EDIT:

Ok stary, mam. Najedź kursorem na część modelu (na ten "island" ;) ) i kliknij L powinno zadziałać podobnie jak Polygon Island. Mam nadzieję że o to Ci chodziło.

Edit2:

Albo Ctrl + L

Edytowane przez Creator
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dodatkowo L, ctrl+L w trybie zaznaczania vertów i edgów zaznacza całą siatkę, w trybie zaznaczania face zaznacza tylko do seamów.

co do 2.5 musze zmartwić bo mu niektórych narzędzi brakuje, choć ostatnio widziałem 2.55 z kupą addonów i dawał rade.

ps. wow, gutekfiutek na blenderze :) miło będzie odwdzięczać się wiedzą za tutki ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności