Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Czy format obrazu sprawia dla was jakąś różnicę? Wolicie np. 1,85:1, a może panoramiczny 2,40:1? Zauważyłem, że wiele osób całkowicie nie zwraca na to uwagi, ja miałem kiedyś okres fascynacji formatem 2,40:1, po prostu filmy w tych proporcjach niesamowicie mi podchodziły, czułem jakąś wyjątkowość w tym, ruch z lewej do prawej i z prawej do lewej wydawał się taki interesujący hehe, teraz trochę mi to minęło, ale zastanawia mnie, czy wy również macie jakieś swoje preferencje :)

Edytowane przez matizlob
  • Odpowiedzi 14
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano (edytowane)

2.35

 

pozdro.,

skk.

 

 

ps format nie jest kwestią upodobań. Każdy ma swoje lepsze i gorsze strony. Stosuje się je do różnych filmów. Niestety postęp technologii kinowej sprawił, że standard, to jest 1.6 (albo 1.3) wyszedł z użycia, więc nie da się kręcić w 'kwadratowej' ramce (kręcić się da, ale nie da się dystrybuować takich filmów). Jest po poważne ograniczenie artystyczne. Warto zauważyć, ze wielu filmowców (na przykład Kubrick) kręciło wyłącznie w standardzie, który znacznie bardziej nadaje się do kina aktorskiego. W 2.35 nie da się właściwie zrobić dobrego portretu na standardowym obiektywie :(

Edytowane przez SYmek
Napisano
O, właśnie, skoro już przy tym jesteśmy, to nigdy nie widziałem porno w formacie 2.35 na przykład. Czyżby dłuższy nie oznaczało lepszy? ;D

 

Kaligula ?

Napisano

no jak narazie większość jest za anamorficznym :)

jeszcze dodam od siebie, że w szerszym obrazie mniej znaczący jest ruch po skosie i od góry do dołu, bardziej za to uwydatnia się ruch poziomy, i chyba dlatego działa tak na mnie ten format,

ale czy nie drażni was czasem mimo wszystko węższy, czyli mniejszy obraz w 2,35? Ludzie starsi np. zawsze wolą obraz "wyższy", przynajmniej ci, których znam :)

Napisano
Ludzie starsi np. zawsze wolą obraz "wyższy", przynajmniej ci, których znam

 

Na starość zawęża się nam pole widzenia- podobnie jak po alkoholu.

Napisano

Skrajności są ciekawe. 2.35 w filmach od zawsze był dla mnie bardzo atrakcyjny, ale ostatnio zainteresowało mnie na kadrowanie fotografii w kwadrat. Mam nadzieję, że nie jest to wynikiem przemian starczych, o których pisze ola-f.

Napisano

Owszem, w pełni ostre widzenie ogranicza się do jakiś 5-10 stopni, ale pole wyraźnego widzenia jest większe, tak samo pole widzenia w ogóle (chyba koło 120 stopni). Gdybyśmy potrafili skupić się wyłącznie na jednym punkcie, raczej nie bylibyśmy w stanie w ogóle oglądać obrazów albo np. prowadzić samochodu.

Napisano

no dobra, wspomnieliście, że wybór formatu, to nie kwestia upodobań, a względy praktyczne, więc jakie są względy praktyczne?

 

Wspomniałem SYmek, że obrazy "wyższe" nadają się bardziej do kina aktorskiego i że w 2,35 nie da się zrobić dobrego portretu na standardowym obiektywie.

 

Od siebie dodam, że przy 2,35 inaczej przechodzi się często z ujęcia ogólnego do zbliżenia, często przechodzi się w dwóch krokach, czyli ogólne -> zbliżenie, w 1,85 częściej wygląda to częściej ogólny->średni->zbliżenie, oczywiście jest to jakieś tam zaszufladkowanie i wcale tak być nie musi, ale prawdą jest, że w obrazie panoramicznym, widać więcej po bokach i często przejście do zbliżenia w trzech krokach, może oznaczać powtórzenie się sporej części obrazu.

 

Znacie jeszcze jakieś "za i przeciw" za stosowaniem danego formatu?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności