Jump to content
gregory

gamma

Recommended Posts

Witam, czy mógłby mi ktoś powiedzieć jak ma ustawioną gamme w maxie??? pomijająć renderey metodą LWF.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kotisded - czyli wiekszość jedzie na defaultowych ustawieniach gamma tak? heh probowałem LWF ale kiepsko mi idzie...

Share this post


Link to post
Share on other sites
gregory: http://pressenterdesign.com/?p=608 To są ustawienia pod lwf.

 

Z kolei defaultowe 3dsa to wyłączone "enable gamma/lut correction" w ustawieniach maxa, i gamma ustawiona na 1.0 w color mappingu (oczywiście mowa wszędzie pod vrayem).

 

Sz.

 

pressenter; jak renderujesz prace w LWF to też Ci takie blade wychodzą (jak zapisujesz render? do exr czy zwykły tiff?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nie moge tego rozkminic...swrsc twierdzil ze majac te same ustawienia co ty, z ta roznica ze w CM gamme na 1 a zapisujemy do exr to jest poprawny lwf

 

a ty na video masz w CM gamme 2.2 i zapisujesz do .exr - jak dla mnie podwojona gamma

 

chcesz powiedziec ze po zapisie do .exr twoj obraz w photoshopie wyglada tak samo jak ten ktory pokazujesz w video jako preview? czy dopiero w ps zjezdzasz z gamma do 0.454?

Share this post


Link to post
Share on other sites

viz.k: O, Ci powiem, że faktycznie zapomniałem tutaj o tym wspomnieć.

 

Faktycznie jak zapisuję przy swoich ustawieniach do exr to dostaję przepalony obraz, może nie powiem, że przepalony, a za jasny. Jednakże lekka zabawa z RGB w levelsach pozwala mi nad tym zapanować, jednocześnie dając przyjemny, lekko rozjaśniony render w wyniku końcowym. Poniżej 1.czysty render zapisany do 16bit 2.render do exr+rgb z levelsów 3.render jaki otrzymałem zapisując do exr.

 

czyste.jpg

.

lvl.jpg

.

exr.jpg

 

Sz.

 

Edit:/Ah! Powinienem jeszcze tutaj zapewne dodać, iż ta metoda też nie jest tak do końca poprawna, tzn jeśli chce się dokładne odwzorowanie kolorów to albo więcej zabawy z levelsami, albo render z gammą w cm ustawioną na 1.0 i włączonym srgb, albo zapis nie do 32bit, co już mija się z celem. Problemem jest dla mnie fakt, iż srgb zawsze sprawiało u mnie kłopoty z samplingiem, co można zobaczyć na renderach poniżej. Pierwszy bez srgb - gamma w cm na 2.2, drugi z srgb - gamma w cm na 1.0. Na pierwszy rzut oka są identyczne, ale jak zacznie się szybko między nimi przełączać to zauważy się kiepski sampling ciemnego drewna czy obicia sofy na renderze z srgb+1.0.

 

22.jpg

.

srgb.jpg

 

Edit:/A, i dzięki, zapraszam do śledzenia bloga, będą od czasu do czasu takie rzeczy branżowe (arch, cg) właśnie się pojawiały. :)

Edited by pressenter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prawidłowo ustawiony LWF to 2.2 w ustawieniach maxa, output i input 2.2.

 

Do tego w V-Ray'u ważne jest ustawienie gammy na 2.2 w color mapping i zaznaczenie "don't affect colors", ten etap tylko i wyłącznie komunikuje V-Rayowi, że ma "odszumiać" w 2.2 ale już nie zmieniać podwójnie gammy dla obrazka.

 

Renderując bufferem maxowym, obrazek będzie wyświetlany tak jak zostanie zapisany. Natomiast w V-Ray buffer trzeba zaznaczyć sRGB (wpływa tylko na wyświetlanie).

 

Teraz tak, jeżeli chodzi o zapis to ja zawsze używam .exr . Tutaj jest trochę dziwna sytuacja, render trzeba dodatkowo potraktować gammą 0.45454545 (PS) albo użyć extractora (AE). Jeżeli zapisujemy do innych formatów np .tga to jest poprawnie.

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

A to się różni od odznaczonego dont affect i wyłączonego srgb tym, że...? ;)

 

A skoro już tak robisz, to bez sensu zmniejszać gammę w PSie, skoro możesz ustawić output maxa na 1.0, lub zapisując exr'a w oknie zapisu dać gamma override na 1.0, i wtedy dostaniesz exra dokłądnie w takim stanie jak img w bufferze.

 

Sprawdź te metody, zobaczysz, że wszystkie dają ten sam efekt(przy czym mae culpa, bo faktycznie zaznaczenie dont affect colors rozwiązuje problem samplingu przy metodzie z srgb).

 

Edit:/ Jeszcze muszę wspomnieć, że tak mi coś świtało, iż jest jakiś powód nie używania zwykłego buffera z vrayem. Dokłądny zapis znajduje się w dokumentacji vraya:

In addition to rendering to the 3ds Max Rendered Frame Window (RFW or VFB), V-Ray allows you to render to a V-Ray specific frame buffer, which has some additional capabilities:

 

-Allows you to view all render elements in a single window and switch between them easily;

-Keeps the image in full 32-bit floating-point format;

-Allows you to perform simple color corrections on the rendered image;

-Allows you to choose the order in which the buckets are rendered.

 

Nas tutaj interesuje podpunkt drugi, jeśli zapisujesz do exr. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Różni się tym, że srgb powoduje tylko zmianę wyświetlania obrazka. Dajac don't affect i srgb on, V-Ray widzi to samo co Ty, wpływa to bardzo na ustawianie odpowiedniego poziomu noise'a.

 

A powód dla którego nie daję 1.0 na output to jest taki, że często też liczę do innych formatów 8 bitowych. I w zapisie odstaje tylko openEXR. Więc wolę dać extractora w AE i mieć wszystko na sztywno 2.2 w maxie aby nie mieszać :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrobiłem właśnie test, na Twoich ustawieniach i generalnie aby obraz był wyświetlany w poprawnej gammie i tak trzeba go przemielić przez extractora / gammę 0.454545 . W Twoim poście numer 10 pierwszy render jest poprawnym outputem przy LWF, to samo osiągniesz dając gammę 0.454545 na ten zapisany do exr. Akurat poziom szumu w tym pierwszym powinien być poprawny bez dziwactw w ciemnych miejscach.

 

Generalnie nie jest złe to co robisz, po prostu trochę zakręcone :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

To chyba kwestia przyzwyczajenia w takim razie.

 

Ale przyznaj, że łatwiej komuś wytłumaczyć, żeby wszędzie dał na 2.2 + don't affect colors i ready ;) ? A problem z exr i tak jest wspólny dla obu technik...

Share this post


Link to post
Share on other sites

big "a-ha" moment for me

dzieki chlopaki

jeszcze zeby ktos tak to zebral w calosc i lopatologicznie wylozyl:)

teraz juz wiem ze to co robilem to nie lwf, bo trzeba miec przepalony ten render i dopiero w ps go gamma potraktowac...rzeczywiscie fajniejsze kolorki wychodza tylko aa troche zaczyna kulec...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaczyna, zaczyna, tam w wideo mówię, że tak będzie, dlatego filtry aa jak catmull, blackman czy mitchell się nie sprawdzą. Za bardzo ostrzą, i będą robiły niezłe schodki tu i ówdzie; sam korzystam z area. Również ustawienia AA warto kapkę podbić. Można oczywiście włączyć subpixel mapping i clamp, ale to już wiadomo, że mija się z celem. ;)

 

Sz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bo mówicie o tym samym równaniu. Tylko, że odwrotnie ;) 1/2.2=0.454.

viz.k- To jest prawidłowe odwzorowanie jasności, rzeczywiste niektórzy mówią.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MF: True, true...

Panowie, zróbcie sobie teścik i zapiszcie swój render obojętnie w jakim formacie pliku 8 bpc [renderując w gammie=1.0] + Don't Affect colours. Następnie podbijcie gammę w PS lub obojętnie jakim sofice. Potem wyrenderujcie scene na nowo, tym razem z gammą = 2.2 w CM + Don't Affect colours. - Podbijcie gammę do 2.2.

 

Różnica w poziomach szumu jest znaczna i widoczna. Wniosek ?

Przy zapisie do 8 pbc renderować z 2.2 w CM

Przy zapisie do 32 bpc renderować można z 1.0 w CM.

 

To wszystko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale... co?

 

Nasze rozwiązania, znaczy MF i moje to:

 

MF: Wszędzie gamma 2.2+dont affect colors+srgb.

 

pressenter: W preferencjach maxa wszędzie 2.2, oprócz output, ustawionego na 1.0+w cm gamma 2.2-bez dont affect colors-bez srgb.

 

Tylko ta druga (z podanych przez Ciebie dwóch) metoda jest zgodna z jednym z naszych sposobów (konkretnie tym MFa), ale ta pierwsza, gamma 1.0+dont affect colors jest błędna, brakuje jej "jednej gammy".

Edited by pressenter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy możecie mi zatem powiedzieć (bo sie gubie w tym) przy takich ustawieniach jak poniżej i zapisaniu pliku do .exr musze jeszcze poprawiać gamme w PS lub innym programie, bo nie do końca to rozumiem ??? stąd moje błędy w renderze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy takich, jak podajesz, musisz jeszcze włączyć w VFB opcję srgb, aby widzieć to co chcesz uzyskać, a co do exr to zawsze powinieneś go otrzymywać takiego, każdą metodą, żebyś musiał poprawiać jego gammę w PSie, taki widać urok tego formatu. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

czyli teoretycznie każdy render tworzony metodą LWF powinien wyjść blady?! a potem post-pro np w Ps?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy