Skocz do zawartości

gamma


gregory

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 49
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

gregory: http://pressenterdesign.com/?p=608 To są ustawienia pod lwf.

 

Z kolei defaultowe 3dsa to wyłączone "enable gamma/lut correction" w ustawieniach maxa, i gamma ustawiona na 1.0 w color mappingu (oczywiście mowa wszędzie pod vrayem).

 

Sz.

 

pressenter; jak renderujesz prace w LWF to też Ci takie blade wychodzą (jak zapisujesz render? do exr czy zwykły tiff?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie moge tego rozkminic...swrsc twierdzil ze majac te same ustawienia co ty, z ta roznica ze w CM gamme na 1 a zapisujemy do exr to jest poprawny lwf

 

a ty na video masz w CM gamme 2.2 i zapisujesz do .exr - jak dla mnie podwojona gamma

 

chcesz powiedziec ze po zapisie do .exr twoj obraz w photoshopie wyglada tak samo jak ten ktory pokazujesz w video jako preview? czy dopiero w ps zjezdzasz z gamma do 0.454?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

viz.k: O, Ci powiem, że faktycznie zapomniałem tutaj o tym wspomnieć.

 

Faktycznie jak zapisuję przy swoich ustawieniach do exr to dostaję przepalony obraz, może nie powiem, że przepalony, a za jasny. Jednakże lekka zabawa z RGB w levelsach pozwala mi nad tym zapanować, jednocześnie dając przyjemny, lekko rozjaśniony render w wyniku końcowym. Poniżej 1.czysty render zapisany do 16bit 2.render do exr+rgb z levelsów 3.render jaki otrzymałem zapisując do exr.

 

czyste.jpg

.

lvl.jpg

.

exr.jpg

 

Sz.

 

Edit:/Ah! Powinienem jeszcze tutaj zapewne dodać, iż ta metoda też nie jest tak do końca poprawna, tzn jeśli chce się dokładne odwzorowanie kolorów to albo więcej zabawy z levelsami, albo render z gammą w cm ustawioną na 1.0 i włączonym srgb, albo zapis nie do 32bit, co już mija się z celem. Problemem jest dla mnie fakt, iż srgb zawsze sprawiało u mnie kłopoty z samplingiem, co można zobaczyć na renderach poniżej. Pierwszy bez srgb - gamma w cm na 2.2, drugi z srgb - gamma w cm na 1.0. Na pierwszy rzut oka są identyczne, ale jak zacznie się szybko między nimi przełączać to zauważy się kiepski sampling ciemnego drewna czy obicia sofy na renderze z srgb+1.0.

 

22.jpg

.

srgb.jpg

 

Edit:/A, i dzięki, zapraszam do śledzenia bloga, będą od czasu do czasu takie rzeczy branżowe (arch, cg) właśnie się pojawiały. :)

Edytowane przez pressenter
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawidłowo ustawiony LWF to 2.2 w ustawieniach maxa, output i input 2.2.

 

Do tego w V-Ray'u ważne jest ustawienie gammy na 2.2 w color mapping i zaznaczenie "don't affect colors", ten etap tylko i wyłącznie komunikuje V-Rayowi, że ma "odszumiać" w 2.2 ale już nie zmieniać podwójnie gammy dla obrazka.

 

Renderując bufferem maxowym, obrazek będzie wyświetlany tak jak zostanie zapisany. Natomiast w V-Ray buffer trzeba zaznaczyć sRGB (wpływa tylko na wyświetlanie).

 

Teraz tak, jeżeli chodzi o zapis to ja zawsze używam .exr . Tutaj jest trochę dziwna sytuacja, render trzeba dodatkowo potraktować gammą 0.45454545 (PS) albo użyć extractora (AE). Jeżeli zapisujemy do innych formatów np .tga to jest poprawnie.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to się różni od odznaczonego dont affect i wyłączonego srgb tym, że...? ;)

 

A skoro już tak robisz, to bez sensu zmniejszać gammę w PSie, skoro możesz ustawić output maxa na 1.0, lub zapisując exr'a w oknie zapisu dać gamma override na 1.0, i wtedy dostaniesz exra dokłądnie w takim stanie jak img w bufferze.

 

Sprawdź te metody, zobaczysz, że wszystkie dają ten sam efekt(przy czym mae culpa, bo faktycznie zaznaczenie dont affect colors rozwiązuje problem samplingu przy metodzie z srgb).

 

Edit:/ Jeszcze muszę wspomnieć, że tak mi coś świtało, iż jest jakiś powód nie używania zwykłego buffera z vrayem. Dokłądny zapis znajduje się w dokumentacji vraya:

In addition to rendering to the 3ds Max Rendered Frame Window (RFW or VFB), V-Ray allows you to render to a V-Ray specific frame buffer, which has some additional capabilities:

 

-Allows you to view all render elements in a single window and switch between them easily;

-Keeps the image in full 32-bit floating-point format;

-Allows you to perform simple color corrections on the rendered image;

-Allows you to choose the order in which the buckets are rendered.

 

Nas tutaj interesuje podpunkt drugi, jeśli zapisujesz do exr. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różni się tym, że srgb powoduje tylko zmianę wyświetlania obrazka. Dajac don't affect i srgb on, V-Ray widzi to samo co Ty, wpływa to bardzo na ustawianie odpowiedniego poziomu noise'a.

 

A powód dla którego nie daję 1.0 na output to jest taki, że często też liczę do innych formatów 8 bitowych. I w zapisie odstaje tylko openEXR. Więc wolę dać extractora w AE i mieć wszystko na sztywno 2.2 w maxie aby nie mieszać :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem właśnie test, na Twoich ustawieniach i generalnie aby obraz był wyświetlany w poprawnej gammie i tak trzeba go przemielić przez extractora / gammę 0.454545 . W Twoim poście numer 10 pierwszy render jest poprawnym outputem przy LWF, to samo osiągniesz dając gammę 0.454545 na ten zapisany do exr. Akurat poziom szumu w tym pierwszym powinien być poprawny bez dziwactw w ciemnych miejscach.

 

Generalnie nie jest złe to co robisz, po prostu trochę zakręcone :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba kwestia przyzwyczajenia w takim razie.

 

Ale przyznaj, że łatwiej komuś wytłumaczyć, żeby wszędzie dał na 2.2 + don't affect colors i ready ;) ? A problem z exr i tak jest wspólny dla obu technik...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

big "a-ha" moment for me

dzieki chlopaki

jeszcze zeby ktos tak to zebral w calosc i lopatologicznie wylozyl:)

teraz juz wiem ze to co robilem to nie lwf, bo trzeba miec przepalony ten render i dopiero w ps go gamma potraktowac...rzeczywiscie fajniejsze kolorki wychodza tylko aa troche zaczyna kulec...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczyna, zaczyna, tam w wideo mówię, że tak będzie, dlatego filtry aa jak catmull, blackman czy mitchell się nie sprawdzą. Za bardzo ostrzą, i będą robiły niezłe schodki tu i ówdzie; sam korzystam z area. Również ustawienia AA warto kapkę podbić. Można oczywiście włączyć subpixel mapping i clamp, ale to już wiadomo, że mija się z celem. ;)

 

Sz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MF: True, true...

Panowie, zróbcie sobie teścik i zapiszcie swój render obojętnie w jakim formacie pliku 8 bpc [renderując w gammie=1.0] + Don't Affect colours. Następnie podbijcie gammę w PS lub obojętnie jakim sofice. Potem wyrenderujcie scene na nowo, tym razem z gammą = 2.2 w CM + Don't Affect colours. - Podbijcie gammę do 2.2.

 

Różnica w poziomach szumu jest znaczna i widoczna. Wniosek ?

Przy zapisie do 8 pbc renderować z 2.2 w CM

Przy zapisie do 32 bpc renderować można z 1.0 w CM.

 

To wszystko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale... co?

 

Nasze rozwiązania, znaczy MF i moje to:

 

MF: Wszędzie gamma 2.2+dont affect colors+srgb.

 

pressenter: W preferencjach maxa wszędzie 2.2, oprócz output, ustawionego na 1.0+w cm gamma 2.2-bez dont affect colors-bez srgb.

 

Tylko ta druga (z podanych przez Ciebie dwóch) metoda jest zgodna z jednym z naszych sposobów (konkretnie tym MFa), ale ta pierwsza, gamma 1.0+dont affect colors jest błędna, brakuje jej "jednej gammy".

Edytowane przez pressenter
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy możecie mi zatem powiedzieć (bo sie gubie w tym) przy takich ustawieniach jak poniżej i zapisaniu pliku do .exr musze jeszcze poprawiać gamme w PS lub innym programie, bo nie do końca to rozumiem ??? stąd moje błędy w renderze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg tych ustawień gregory, powinien Ci wyjść poprawny render w exr. Tzn to co widzisz z sRGB to będziesz mieć po otwarciu exr w Photoshopie.

Natomiast rendery zapisane do tga, jpg itp, wyjdą za ciemne, trzebaby je zapisać z gammą 2.2 albo dodać gammę 2.2 w postprodukcji. Co mija się z celem, bo trafisz dużo informacji.

 

Generalnie nie ma złotego środka :D... chyba że jest jakiś inny plugin do zapisywania exr z maxa któremu da się ustawić inną gammę na sztywno, ale po co się bawić, skoro dodanie 0.4545 w post to kwestia sekund.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie no, zakładam że przy tych ustawieniach gregory zapisuje do exr. Jeśli do innego, nie 32bitowego formatu, to przy zapisie, w okienku tegoż zapisu, w lewym dolnym rogu, tam gdzie masz "gamma", zaznacz override, i wpisz 2.2. Ogólnie MF ma rację, złotego środka się nie znajdzie, chociaż ja lubię myśleć o tym, że to wygląda jak srebrny środek, a w rzeczywistości jest białym złotem. :D

 

Sz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejka, ustawiłem LWF wg wcześniej podanych parametrów z gammą 2.2 w Color mappingu i zapisałem do .exr w 32bit

Otworzyłem plik w Ps i wszytko byłoby super gdyby:

1. Nie mogę w pełni modyfikować obrazu (krzywe, kontrast itp)?? fot.1 (widziana przeze mnie w Ps (screen shot))

2. Nie mogę zapisać obrazu jako tiff z Ps ?? fot.2 (efekt zapisu do tiff)

3. pressenter: "zawsze powinieneś go otrzymywać takiego, każdą metodą, żebyś musiał poprawiać jego gammę w PSie, taki widać urok tego formatu" Dlaczego render w LWF musi wyglądać tak by trzeba było modyfikować gamme w Ps???

4. przy okazji co byście zmienili w oświetleniu?

Edytowane przez gregory
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś do soboty nagram kolejnego tuta co i jak z tym naszym obrazem z lwfa robić, i dlaczego tak,a nie inaczej. Chwilowo nie mam czasu żeby to zrobić, więc proszę o chwilkę cierpliwości. ;)

 

Tak jeszcze w ramach ciekawostki podam, że będę tam omawiał workflow z tym plikiem:

 

EXR

 

Sz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś do soboty nagram kolejnego tuta co i jak z tym naszym obrazem z lwfa robić, i dlaczego tak,a nie inaczej. Chwilowo nie mam czasu żeby to zrobić, więc proszę o chwilkę cierpliwości. ;)

 

Tak jeszcze w ramach ciekawostki podam, że będę tam omawiał workflow z tym plikiem:

 

EXR

 

Sz.

 

Dobra wiadomość, czekam z niecierpliwością:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejka, ustawiłem LWF wg wcześniej podanych parametrów z gammą 2.2 w Color mappingu i zapisałem do .exr w 32bit

Otworzyłem plik w Ps i wszytko byłoby super gdyby:

1. Nie mogę w pełni modyfikować obrazu (krzywe, kontrast itp)?? fot.1 (widziana przeze mnie w Ps (screen shot))

2. Nie mogę zapisać obrazu jako tiff z Ps ?? fot.2 (efekt zapisu do tiff)

 

najpierw na exr ustaw expozycje i gamme a potem skonwertuj do 16 albo 8 bit (image/mode)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Ostatnio miałem małą przerwę i po powrocie do maxa mam kilka niejasności związanych z LWF:

 

Mam wszędzie gammę ustawioną na 2.2 i sRGB ON. Oraz don't affect colors ON.

 

1. Teraz nie muszę nic zmieniać jak ładuje tekstury do disp albo bump ?

 

2. Jeżeli chce plik zapisać do PNG albo jpg tga to najpierw trzeba zapisać go do exr dopiero wtedy konwersja do 16 albo 8 i mogę zapisać plik do jakiego formatu chce ?

 

3. Ciekawi mnie dlaczego zmiania color mappingu nic u mnie nie zmienia.

 

4. dlaczego jak sprawdzam wartości pikseli w frame buffer wiele potrafi mieć wart 0 dla 8-bit a i tak są jaśniejsze od czarnego który je otacza więc ja tu czegoś nie rozumiem. - dopiero przy konwersji w PS do 8-bit pojawiają się dodatnie wartości.

 

5. dlaczego jak robię kobie frame buffera to obraz kopii jest jaśniejszy ?

 

 

Pozdrawiam.

Edytowane przez Oleksiak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Ostatnio miałem małą przerwę i po powrocie do maxa mam kilka niejasności związanych z LWF:

 

Mam wszędzie gammę ustawioną na 2.2 i sRGB ON. Oraz don't affect colors ON.

 

1. Teraz nie muszę nic zmieniać jak ładuje tekstury do disp albo bump ?

 

2. Jeżeli chce plik zapisać do PNG albo jpg tga to najpierw trzeba zapisać go do exr dopiero wtedy konwersja do 16 albo 8 i mogę zapisać plik do jakiego formatu chce ?

 

3. Ciekawi mnie dlaczego zmiania color mappingu nic u mnie nie zmienia.

 

4. dlaczego jak sprawdzam wartości pikseli w frame buffer wiele potrafi mieć wart 0 dla 8-bit a i tak są jaśniejsze od czarnego który je otacza więc ja tu czegoś nie rozumiem. - dopiero przy konwersji w PS do 8-bit pojawiają się dodatnie wartości.

 

5. dlaczego jak robię kobie frame buffera to obraz kopii jest jaśniejszy ?

 

 

Pozdrawiam.

 

1. Nie musisz, ale za to przy wybieraniu zwykłego koloru diffuse (nie tekstury, koloru!) będziesz musiał załadować go do mapy ColorCorrect, i tam podać mu gammę 0,4545, żeby wyszedłCi taki kolor RGB jaki masz na przykład w PSie.

 

2. Tak, dokładnie.

 

3. Na pewno zmienia, może scena, na której to sprawdzałeś, była zbyt prosta? Zauważ na przykład jak łatwo w exponentialu czy reinhardzie się kontroluje przepalenia, w przeciwieństwie do lineara. Zobacz jak na przykład w reinhardzie są wyblakłe kolory, w porównaniu do lineara.

 

4. Tego nie zrozumiałem do końca, ale możliwe że to przez tą podwójną gammę, czyli jeśli Później w PSie obniżasz o 0,4545 to masz czarny w efekcie końcowym, i tak to framebuffer interpretuje.

 

5. Bo framebuffer vrayowy (VFB) automagicznie robi Ci korekcję gammy 2.2(w końcu podajesz to w ustawieniach vraya), a zwykły(ponieważ nie podlega pod wspomniane ustawienia vraya jako tako) pokazuje Ci czysty render, taki jaki Ci wyjdzie po zapisaniu do 32bitowego exr.

 

Witam,

zastanawiam się po co sie tak męczyć z LWF skoro Exponential daje przyzwoite efekty? Możecie mnie przekonać do LWF (jakieś argumenty na tak)?

 

Wiesz, tak po prawdzie to nie nasza rola żeby Cię przekonywać, sam musisz sprawdzić jakim sposobem Twoja praca daje lepsze efekty. Wielu z nas po prostu lubi wykonywać pracę ponad poziom "przyzwoity", stąd próby z różnymi technikami, ciągłe szukanie nowych tricków itpitd. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Nie do końca rozumiem... chodzi Ci o podawanie koloru w slotach ? (obrazek poniżej) czy coś innego ?

1-2.jpg

 

3. Już wiem o co chodzi: mam włączoną opcję don't affect colors. Dlatego też nie widzę zmiany kolorów.

 

 

Dzięki za pomoc pressenter.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki lukasjogabonito.

 

Nie wiem co robię nie tak. Wartości kolorów w frame buffer vray'a pokazuje mi wartości pikseli inne niż wyglądają. Wydaje mi się że mam problem gdzieś z gamma...

Wartość rgb w pkt czerwonym wynosi jak widać 3,3,3 Co jest dziwne bo wygląda na jakieś 40,40,40.

aaa.jpg

 

Moje ustawienia:

help.jpg

 

Dodam że mam włączone sRGB ON w bufferze. Kolor diffuse oraz reflect załadowany z color correction.

 

Zwyczajnie nie wiem jak sobie z tym poradzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj, coś tu namieszałeś.

 

Jeśli masz srgb włączone to musisz odznaczyć Don't affect colors w CM, to raz.

 

Dwa to nie wiem czy dobrze wytłumaczyłem z tym color correctem. Taki kolor jaki masz na kulce podglądu materiału, taki otrzymasz na renderze. Color correct musisz zastosować gdy klient na przykład poda Ci, że chce mieć ścianę koloru rgb:150,92,17. Wtedy, aby uzyskać dokładnie taki kolor w renderze jak i na kulce podglądu materiału, musisz ten nasz 150,92,17 wrzucić do color correct, i nadać mu gammę 0,4545. Jeśli nie masz z góry narzuconego jakiegoś koloru, a chcesz po prostu w renderze uzyskać taki kolor jak masz na podglądzie w material editorze, to nie używasz color correct.

 

Sz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawidłowo ustawiony LWF to 2.2 w ustawieniach maxa, output i input 2.2.

 

Do tego w V-Ray'u ważne jest ustawienie gammy na 2.2 w color mapping i zaznaczenie "don't affect colors", ten etap tylko i wyłącznie komunikuje V-Rayowi, że ma "odszumiać" w 2.2 ale już nie zmieniać podwójnie gammy dla obrazka.

 

Renderując bufferem maxowym, obrazek będzie wyświetlany tak jak zostanie zapisany. Natomiast w V-Ray buffer trzeba zaznaczyć sRGB (wpływa tylko na wyświetlanie).

 

 

 

To ja już nic z tego nie rozumiem :D Dzięki za pomoc tylko teraz mi powiedz czemu MF tak napisał ?

Lepiej jest mieć włączone Don't affect colors w CM a wyłączony sRGB bo wtedy mam lepsze samplowanie w cieniach - czy tak ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z takimi ustawieniami, wzorowanymi na MFa, u mnie też działa jak złoto.

 

gamma.jpg

 

Nie przegiąłeś może gdzieś po prostu z jasnością, na przykład w ustawieniach kamery?

 

Sz.

 

Edit:/ Tak sobie jeszcze myślę... a wrzuć na hdrkę gammę 0,454.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hdrka tu nic nie zmienia bo na scenie ze zwykłymi światłami też tak jest. Obraz wygląda ok jak jest wyłączone sRGB - chodzi mi o to że jak mam wartość piksela 1,1,1 to powinien być praktycznie czarny a nie szary.

 

Czy w zarządzaniu kolorami w ustawieniach zaawansowanych monitora masz profil sRGB IeC61966-2.1 jako domyślny ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poddaje się. Przy wyłączonym sRGB wszystko jest ok w programie i PS. Samo wyłączenie tej opcji tak naprawdę nic nie zmienia bo to tylko podbija gammę po renderze, więc skoro bez sRGB wszystko jest ok to właściwie nie mam się czym martwić ?

 

Dobrze prawię ? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności