Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Hello ponownie ;)

Szkoła skończona, wakacje zaczęte, mogę zapisać się jako bezrobotny :D Tak więc teraz będzie trochę więcej czasu no i chce go jakoś spożytkować sensownie i dokończyć to co zacząłem w sumie już dawno - Aventadora w aliasie. Projekt ma na celu naukę modelowania powierzchni samochodowych A-Class. Zwracam się zatem z prośbą o pomoc do nurbsowych wyjadaczy, mam nadzieję, że jeszcze jacyś tu wpadają :D Na screenach poniżej pokazuje to co jest na ten moment, powoli idzie to do przodu.

Na pewno na ten moment do poprawy leci przód, jako że środkowa część jest nieco za nisko, wlot przy dachu za szybą, jedna powierzchnia jest tam nieco za bardzo wygięta no i słupek bo jego przednia część trochę mi się nie widzi.

 

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

 

4.jpg

 

I problem, którego nie mogę ogarnąć. Chce mieć G2 między powierzchniami 4-1 i 1-4, ale to może się udać tylko wtedy gdy powierzchnia 1 nie jest w position z powierzchnią 2. Jeśli jest w free nie ma problemu ale wtedy między 2 i 1 robi się przerwa, zmiana degree powierzchni nie pomaga:

 

5.jpg

 

Dzięki i pozdrawiam ;)

Edytowane przez Berger
  • Odpowiedzi 20
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Na koniec dorzucam mały up, trochę się pogubiłem na tylnym nadkolu ale już wiem gdzie był błąd więc jutro, dzisiaj to poprawię :)

 

7.jpg

Napisano

Cent: Co masz na myśli? Na pewno bok zderzaka rozbiję na dwie powierzchnie bo teraz nie wygląda to tak jak powinno ale nie wiem o czym mówisz:

 

8.jpg

Napisano

vision3d: Dzięki, na razie nie ma budy więc o wnętrzu nawet nie myślałem :P Zależy jak dokładnie uda mi się karoserie zrobić bo jeśli będzie dość mocno odbiegać od oryginału to raczej nie.

Napisano

legomir: Nie do końca rozumiem, nie ma tutaj isoparms bo każda powierzchnia jest 1 spanowa. Chyba, że coś źle zrozumiałem :P Ale z tego co pamiętam isoparms to linie wizualizujące łączenia wielu spanów danej powierzchni. 2 spanowa powierzchnia powinna mieć 1 isoparme, natomiast 1 spanowa żadnej. Dlatego nawet gdy włączam wyświetlanie isoparms na tych obiektach nic się nie pojawia.

Napisano

Sory, mam głowie jakoś isoparm = span. Chodziło mi o to, że powierzchnia 4 1 3 mają taką samą ilość panów tam gdzie się łączą powierzchnia 4 i 2 nie różnicy w umiejscowieniu spanów i ilość w 2 i 1 jest być może dlatego nie potrafi jej odpowiednio styknąć. Ale to takie radzenie po omacku, bo mi NURBSy służą głównie do rzeczy jakie robię proceduralnie żeby mieć automatyczne rozłożone UV.

Napisano

Drobny up, chyba z 6h zajęło mi zrobienie nadkola i na końcu okazało się, że miejsce, które mi sprawiało problemy można było zrobić na 2 powierzchniach :P Co prawda nie jest to jeszcze idealnie tak jak bym chciał ale na ten moment odpuszczam i idę dalej:

 

9.jpg

 

10.jpg

 

11.jpg

Napisano

Oh, szacuneczek! Ileż to już razy ściągałem demo aliasa, i uciekałem szybciej niż się zainstalowało. Bardzo bym chciał, ale nie mogę!

 

Niestety nic ci nie poradzę, bo niewiele w temacie wiem, ale zamierzam wątek śledzić!

 

Powożka.

Napisano

Jednak to chyba wina wczesnego wipa. :) Jak Ci się pracuje w Rihno? Czy jest trudniejszy od dajmy na to 3Ds max lub Blendera? Model oczywiście, czekam na koniec modelowania bryły.

Napisano

Cent: Dzięki, to akurat jest Alias :P Przypuszczam, że nie jest dużo trudniejszy niż inne programy do 3D, problem tutaj jest taki, że jak się siedziało kilka lat w poly to utrwaliły się pewne schematy działania, które tutaj się kompletnie nie nadają. Dlatego początki są trudne, trzeba pozbyć się pewnego myślenia i w jego miejsce wrzucić całkiem nowy schemat, który też trzeba ogarnąć.

Z początku Alias straszy interfacem i mnogością narzędzi, które nie wiadomo do czego służą ale z czasem okazuje się, że interface jest bardzo intuicyjny a szeroka gamma narzędzi pozwala czy na efektywne tworzenie powierzchni czy rozwiązywanie błędów.

 

Loozack: Dzięki, a ja właśnie polecam Aliasa, Rhino jest dobrym programem ale nie ma takiej możliwości manipulacji powierzchniami i krzywymi jak Alias, ale to wynik innej półki cenowej.

 

Dorzucam mały update tyłu, na pewno większość powierzchni przerobie jeszcze raz bo są dwie miejsca, które trzeba podciągnąć ale layout powierzchni będzie zbliżony do obecnego:

 

13.jpg

Napisano

O, fajnie, że ktoś się interesuję aliasem. Co do problemu - rzecz w tym, że dla zachowania ciągłości g2 powierzchnie górne i powierzchnie boczne wymuszają nieco inną krawędź, która nie mieści się w przyjętych tolerancjach. Musisz manipulować powierzchniami zewnętrznymi, aby wpłynąć na blendy.

Napisano

GRiPi: Dzięki, przypatrzę się jeszcze tym miejscom. Mam też dwa pytania, czy jeśli między tymi wszystkimi powierzchniami mam ciągłość G2, to jest to A-Class modeling, czy musi być G3 między głównymi? Bo widzę, że ciągłość G3 jest tylko w niektórych narzędziach takich jak blend itd. a w większości teraz działam na "square".

Nie wiem czy nie robiłem źle do tej pory, bo powierzchnie łączące tworzyłem w taki sposób, że łączyłem dwa płaty za pomocą curve degree 3 i ustawiałem mniej więcej jak ma kształt blenda wyglądać a potem tworzyłem za pomocą square to przejście i już nie opierałem krawędzi na tych krzywych tylko leżały sobie jako "free" dzięki czemu miały przy degree 5 te przejścia G2. Jeśli miałem kilka powierzchni przy jeden krzywej to wtedy zostawiałem te krawędzie jako position ale problemu wtedy z G2 nie ma bo krawędzie są na tej samej krzywej co reszta powierzchnie które łącze. Mam nadzieję, że wiadomo o co chodzi mniej więcej :P

 

I jeszcze nad jednym się zastanawiam, jak zrobić obiekt oparty na okręgu np. rant felgi, kulę w technologi A-Class? Bo normalnie jak obniżę ilość spanów do 1 a degree powiedzmy do 9 to niby to jakoś wygląda ale mam wrażenie, że okręgi nie do końca są okręgami, przy mniejszym degree widać wyraźnie złamania na wykresie. Jak to obejść kiedy się chce mieć taki obiekt w klasie A?

Napisano

Heh, to nie jest takie proste i jednoznaczne ;) Klasa A powierzchni, to nie tylko odpowiednia ciągłość między płatami, to tylko jedno z kryteriów. Można stworzyć model, który ma same ciągłości G2 i G3, a w żaden sposób nie będzie klasą A, bo np. jest krzywy, ma nieestetyczne załamania światła, jest zanadto uproszczony itp. Podstawą jest kontrola krzywizny. Ogólnie przyjmuje się, że model klasy A powinien mieć ciągłość G3 między większymi blendami, kiedy może mieć G2 na mniejszych filletach. Jest to podyktowane rzeczywistością - nikt nie dostrzeże różnicy pomiędzy G2 a G3 na np. rancie wlewu paliwowego. Do niedawna Alias w ogóle nie miał narzędzi który wymuszałyby G3 - one są raczej dodatkiem do zastosowania w szczególnych przypadkach. Dlaczego? Bo do uzyskania G3 używają po prostu dodatkowego stopnia swobody, a kontrolowanie 8 punktów na jeden wymiar jest skomplikowane. Co do tworzenia square, krzywe wejściowe przeważnie powinny mieć wymaganą ciągłość - użyj np. blend curves.

 

Do tworzenia okręgu używa się 4 ćwiartek o degree 5.

Napisano (edytowane)

Dzięki wielkie, na szybko sprawdziłem różnicę między G2 i G3, jest dość duża:

 

14.jpg

 

15.jpg

 

A co do tych ćwiartek okręgu to nurtuje mnie pytanie jak się je konstruuje żeby miało identyczną krzywiznę? I jak konstruować teraz bazę skoro przy używaniu narzędzi które umożliwiają G3 nie można definiować pozostałych dwóch krawędzi powierzchni? Align też nie ma dopasowania do G3.

Edytowane przez Berger
Napisano

Witam,

 

Mam pytanie do osób działających w Rhino; otóż nie mogę określić czasem, czy to, że 2 powierzchnie się nie stykają w określonej tolerancji (G2,3 itd) jest wynikiem uproszczenia wyświetlania w viewporcie czy moim błędem. Tutaj mam przykład:

 

42.jpg

 

43.jpg

 

Problem jest taki, że nieważne, czy przejście jest position czy curvature zawsze ten profil niżej nie pasuje do profilu wyżej. Są też takie podobne miejsca w modelu gdzie tak się dzieje ale tam jest to ewidentnie wina wyświetlania a tutaj nie jestem pewien bo rozbieżność jest strasznie duża. Ktoś się spotkał z takim problemem?

 

Pozdrawiam

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności