Skocz do zawartości

Modelowanie różnych obiektów (pytania zielonego)


mikel1994

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie!

 

 

Z powodu swojego przyszłego zawodu, chciałbym wyskillować max'a na tyle, żeby swobodnie móc robić wizualizacje architektury. Nie będę ukrywał, że do pierwszych prac na uczelnię użyłem sketchupa, max mnie po prostu przerasta, ale nie mam zamiaru się poddawać.

 

Pierwszą, mega dręczącą mnie rzeczą, jest modelowanie zgodnie z odległościami.

Stworzenie podstawy prostokątnego domu o zadanych wymiarach nie jest problemem. Później przesuwanie różnych krawędzi to także nie problem, dopóki przesuwamy równolegle do jakiejś osi. A co jeżeli nie? Stworzę na przykład sobie sześcian 1x1x1m, obrócę go względem osi o 45 stopni i chcę stworzyć dodatkowe geometrie na którejś podstawie 15cm od krawędzi. Jak?

 

Załóżmy, że rysuję podstawy ścian budynku. Bez znaczenia już, czy liniami, czy na obiekcie typu płaszczyzna. Chcę stworzyć dodatkową krawędź/podział na przedłużeniu innej krawędzi. Jak? Nadal jeżeli byłaby ona zgodna z którąś osią nie ma problemu, a jeżeli nie jest? Na oko?

 

I teraz rzecz, do której nie mam pojęcia jak się zabrać. Załóżmy, że chcę wymodelować mniej więcej taką pochylnię jak na rysunku. 31ad205405627ae9gen.jpg

Zauważcie, że "ściany" tej pochylni są wygięte. Jak do czegoś takiego podejść? (Wybaczcie poziom szkicu, ale chyba wiadomo o co chodzi ;p).

 

Da się "sklonować" daną geometrię? Np. chcę od jednej krawędzi odsunąć drugą o jakąś odległość, wtedy stosuję magiczną kombinację przycisków i pyk z obecnej krawędzi mogę wysunąć drugą o taką odległość, jaka mnie interesuje.

 

//Edit: właśnie odkryłem, że do tego służy shift//

 

 

Wiem, że tego typu rzeczy się zazwyczaj robi importując rysunki zrobione w np. autocadzie, albo korzystając z blueprintów, ale chciałbym się nauczyć robić wszystko od początku w maxie, mając ewentualnie przed sobą kilka wydrukowanych rysunków.

A w videotutkach wszyscy wszystko robią "na oko".

 

Z góry dziękuję za jakąkolwiek odpowiedź,

pozdrawiam.

Edytowane przez mikel1994
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 12
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nie wiem o co dokładnie Ci chodzi z tymi osiami, ale co do tworzenia nowych krawędzi(spline'ów) to wybierasz na modelu opcje Editable Poly i potem Spline. Zaznaczasz krawędzie po których ma iść nowa linia i klikasz connect. Możesz kliknąć na taki kwadracik obok, żeby zmienić pozycje tego spline'a.

Co do pochylni to jest oczywiście wiele opcji. Ciężko to wytłumaczyć, warto żebyś sam do tego doszedł po prostu próbując. Możesz wymodelować samą pochylnie, a potem wyextrudować boki i zrobić kształt sześcianu, albo np. zrobić dwa obiekty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 3ds max masz kilka różnych możliwości przyporządkowania układu współrzędnych (na pasku narzędzi lista rozwijana z domyślną wartością - view)/ Możesz wtedy przesuwać podobiekty zgodnie z początkowym układem współrzędnych obiektu nadrzędnego.

Do odsuwania krawędzi masz masz "magiczny przycisk" outline, a do odsuwania płaszczyzn możesz zastosować shell lub po prostu "pociągnąć" płaszczyznę myszką z przyciśniętym klawiszem shift.

Max ma bardzo dużo przydatnych narzędzi ale raczej nikt tu nie zrobi Tobie kursu.

 

Zauważ jeszcze, że Max to program, który wykorzystasz do wizualizacji a nie do projektu architektonicznego. Więc centymetrowych odstępstw od planu nikt nie zauważy. A jeżeli chcesz być bardzo precyzyjny to każdy wierzchołek modelu możesz ustawić według współrzędnych XYZ.

Edytowane przez Dynamico
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam jeszcze kilka (może) przydatnych informacji.

 

1. W menu Customize/Units setup ustawiasz jednostki miar dla projektu. Tu pod przyciskiem System Units Setup ustalasz rozmiar jednej kratki w gridzie. Żeby nie mieć problemów z widokiem, proponuję ustwaiać jedną kratkę raczej na 10cm, niż na metr.

 

2. Na palecie Create masz Helpers. Tu są miarki, kompasy itp.

 

3. Klikając prawym klawiszem myszki na ikonki obracania, przesuwania, i skalowania możesz wpisywać wartości numeryczne (względne i bezwzględne). Dodatkowo używając takich narzędzi (przycisków), jak Snap, Angle Snap Align możesz ustawiać wszystko dokładnie tak, jak chcesz. Klikając prawym klawiszem myszki na przycisk Snap, ustalasz do czego ma być przyciągany obiekt, a na przycisk Angle Snap - co ile stopni będzie obrót obiektu itp. Jeśli tego będzie mało, na palecie Hierarchy możesz włączyć przycisk "Afect Pivot Only", i ustawić pivota tak, jak Ci pasuje. Jeśli połączysz przesuwanie Pivota z funkcją Snap, możesz na przykład obracać obiekt względem dowolnego elementu innego obiektu itp.

 

4. Jeśli chodzi o wizualizacje, to Max ma wbudowane sporo przydatnych obiektów takich, jak ściany, gotowe okna i drzwi, schody, balustrady itp. Masz je na panelu Create/Geometry w menu rozwijanym pod AEC Extended, Doors, Windows, Stairs, itp... Dodatkowo do teksturowania tych obiektów masz bibliotekę materiałów AEC_Templates, gdzie są specjalne materiały do drzwi, okien, schodów itp Nakładasz wtedy na drzwi taki jeden materiał, i w tym materiale masz sub-materiały dla przodu, tyłu framugi i innych elementów.

 

Aha. Jak poszukasz w sieci, znajdziesz pluginy do importowania plików archicada do Maxa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Wam bardzo.

 

Zdążyłem przez ten czas ustawić dwie proste sceny, na dole podrzucę do nich zdjęcia. Oczywiście wszystko modelowane z boxa (są w nich błędy, niektóre są już poprawione, ale nie chce mi się znowu włączać kilkugodzinnego renderowania. Nie, nie potrafię jeszcze ustawić sensownie opcji renderowania, żeby to szybciej szło na moim złomie)

 

W obu scenach używam światła powstałego przez system świetlny i przez światło "całego świata".

 

Jeżeli dodaję światła ręcznie, one po prostu nie działają. Ani w viewporcie przy widoku "realistic view", ani po renderze. Jest po prostu czarno. Przejrzałem i próbowałem zmienić chyba wszystkie ustawienia związane ze światłem, które znalazłem i nic się nie zmieniło.

 

Podrzucam zdjęcie ustawień dwóch losowych świateł.

 

6565add1b1549a44gen.jpg

Ktoś ma pomysł, co może być nie tak?

 

 

 

 

 

8f9058a6aef2ddbf.jpg

4dd3d0e9554c67d1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed "wyryciem tutków basic", ale po samemu zacznięciu działać popooglądawszy tutki (?) świetnie zrozumiałem powyższe wskazówki. Mam nadzieje, że nie dyskwalifikuje mnie to z możliwości dalszego rozwoju w max'ie.

 

Nadal jednak nie pomogło mi to w znalezieniu ustawień, które dezaktywują wstawiane przezemnie źródła światła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W świetle photometrycznym w zakładce advanced effect zaznaczone masz Ambient only.

W omni masz domyślnie ustawiony decay na none, wiec prawdopodobnie swiatło świeci w scenie ale nie widac efektu bo jego moc nie słabnie z odległością.

 

Jeżeli idziesz w kierunku architektury to staraj się używać świateł photometric, dają większą kontrole nad rzeczywistymi efektami.

Następna rzecz przy wizualizacjach architektury to 2 zbiegowa perspektywa, pomoże Ci modyfikator Camera Correction dodawany do kamery.

 

Rada początek nauki maxa, przeczytaj dokładnie help maxa przynajmniej dla elementów, których używasz jak światła, obiekty prymitywne i splajny.

A także o metodach modelowania, używaniu snapów i gridów, masz cały rozdział dotyczący precyzyjnego modelowania:

http://docs.autodesk.com/3DSMAX/15/ENU/3ds-Max-Help/index.html?url=files/GUID-D686C1E7-23F4-49BF-8FA6-4D63430746FF.htm,topicNumber=d30e337092

 

Powodzenia i wytrwałości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo za odpowiedni.

 

Zmiana silnika renderowania nie zmienia nic. Jest czarno zarówno przy "Quicksilver hardware render", "Default scanline", "Irayu", "mental rayu" i "Vue file renderzerze".

Vraya nie mam (korzystam z wersji studenckiej maxa z nakładką design).

 

Nie ma również znaczenia, czy używam światła "photometric", czy "standard".

 

Zmiana ustawień "decay" i odznaczenie "ambient only" także nie ma żadnego wpływu. Czerń, czerń, czerń (no chyba, że włączę global lightning).

 

Za studiowanie helpa się wezmę, pozwolę sobie tylko spytać o jedną rzecz. Dlaczego przy wizualkach architektury używać 2-zbiegowej perspektywy? A modyfikatora Camera Correction niestety nie ma na mojej liście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może zabrzmi to głupio, ale...

Na początku miałem ustawione jednostki jako metry. Stworzyłem dom wpisując wymiary w milimetrach i na tej samej scenie kanapa miała długość równą prawie połowy długości domu.

 

Tak, miałem kanapę długą na 5km.

 

Wydaje mi się, że powinno się dać ustawić światło na tyle mocne, żeby to oświetlić, no ale cóż. Przy odpowiednio małych wymiarach jest wszystko okej.

 

 

Dziękuje wszystkim za próbę pomocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach




×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności