Darkon Napisano 27 Październik 2014 Napisano 27 Październik 2014 (edytowane) Witam Postanowiłem podzielić się z wami efektami mojej miesięcznej nauki Zbrusha To zaledwie początki ale będe wdzięczny za konstruktywną krytykę. Powiedzmy ze dłubanie w Zbrushu pozwala mi się oderwać od problemów dnia codziennego i sprawia ogromną radość. A to już wystarczająco dużo aby się w niego zagłębić :) Na pracki za wyjątkiem pierwszej poświęcam około 30 min do godziny maksimum. Edytowane 10 Styczeń 2016 przez Darkon
Sebazx6r Napisano 28 Październik 2014 Napisano 28 Październik 2014 Fajnie ze wybrales Z-tke. Duzo pracy prze Tobą. Fajnie , ze masz teczke pozwoli Ci to na obiektywnie spojrzenie na swoje prace i postep z perspektywy czasu. Na chwile obecna duzo trzebaBy poprawic. Nie wchodzilbym w detal na tym etapie. Proporcje twarzy bym sprawdzal w trybie orto lub lekko oddalajac kamere.
Darkon Napisano 28 Październik 2014 Autor Napisano 28 Październik 2014 Dzięki Sebazx6r. Zgodnie z Twoją sugestią nie wchodzić w detal - Z kulki .. czas około 40 min Pozdrawiam D.
JackTheRippy Napisano 28 Październik 2014 Napisano 28 Październik 2014 Nie jestem pewny czy nie poswiecasz czasu, bo go nie masz czy umyslnie, ale jako newbie polecam wolniej a lepiej :) Robienie na czas duzo Ci nie da na poczatku. Jesli chodzi o prace to super to wyglada jak na miesiac cwiczen, rysowales wczesniej ?
Darkon Napisano 29 Październik 2014 Autor Napisano 29 Październik 2014 Hej JackTheRippy Nie poświęcam więcej ponieważ mam wiele innych obowiązków ... tak wiec ciesze się jak mam godzinę dla siebie ;) Tak odpowiadając na Twoje pytanie lata temu uwielbiałem rysować ale później jakoś samo przeszło ... Czas podaje ponieważ czasami sam się zastanawiam ile czasu ktoś poświecił na swoja prace a przy okazji całkiem fajny miernik efektywności ;) Pozdrawiam D.
tr3buh Napisano 29 Październik 2014 Napisano 29 Październik 2014 Duuużo nauki przed tobą, poza tym jeżeli chodzi o zbrusha to polecam nie rzeźbić tylko głów bo po pierwsze jest to bardzo trudne, po drugie w gamedevie odchodzi się powoli od ręcznego rzeźbienia anatomii teraz przyszłością są skany 3D, także raczej nie warto marnować czasu na naukę anatomi główek itp. chyba że nie chcesz na zbrushu zarabiać tylko robisz to dla funu
Domi Napisano 29 Październik 2014 Napisano 29 Październik 2014 Duuużo nauki przed tobą, poza tym jeżeli chodzi o zbrusha to polecam nie rzeźbić tylko głów bo po pierwsze jest to bardzo trudne, po drugie w gamedevie odchodzi się powoli od ręcznego rzeźbienia anatomii teraz przyszłością są skany 3D, także raczej nie warto marnować czasu na naukę anatomi główek itp. chyba że nie chcesz na zbrushu zarabiać tylko robisz to dla funu Chętnie bym poczytał jakbyś rozwinał temat skanu i tego nad czym warto się obecnie skupiać w przypadku początkującego. Tak właśnie ostatnio się zastanawiałem, na co poświęcić więcej czasu i jaki tak naprawdę ma sens nauka anatomii skoro obecnie można zeskanować i jest idealna anatomia. Osobiście uczę się anatomii ponieważ chcę rozumieć dlaczego jest tak , a nie inaczej, ale z tyłu głowy krążą myśli co z przyszłością skoro wszystko będzie można zeskanować, to co wtedy zostanie tak naprawdę do roboty dla "zbrush artysty" : )
rice Napisano 29 Październik 2014 Napisano 29 Październik 2014 a jak zeskanujesz przekonującego kosmitę?
ikkiz Napisano 29 Październik 2014 Napisano 29 Październik 2014 po prostu będzie się łapać trolle, orki i gobliny i je skanować, a zetbruszowcy będą siedzieć na chodniku z lapkiem i kartką: sculptuje za jedzenie.
Sebazx6r Napisano 29 Październik 2014 Napisano 29 Październik 2014 W dużej mierze anatomie kosmitów etc.. opiera się na ludzkiej. Warto się tego nauczyć. A potem brać się za trole i inne stwory. Po prostu będzie łatwiej. Podobnież z anatomią zwierząt. P.S. Zeskanownie nieboszczka czesto nie wchodzi w gre :).
Darkon Napisano 29 Październik 2014 Autor Napisano 29 Październik 2014 Hej tr3buh Nauki się nie boję ... a robię to dla czystej przyjemności .. bez najmniejszej myśli o zarobkach :) Uważam ze każdy kto tworzy dobre postacie obojętne czy dłubie dłutem, rysuje w realu czy tez wirtualnie znajomość budowy mięśni musi mieć na takim samym poziomie co ludziska na medycynie (może bez zapamiętywania zbędnych nazw każdego z nich ;) Załączam kolejny rezultacik od kuleczki poczynając ... ponad półtorej godziny (zmarnowałem trochę czasu, zbrush się zwiesił a ostatni autosave był jakiś czas temu) ... ale jak quicksavea doceniłem po stracie ;) Z pozdrowieniami D.
Sebazx6r Napisano 29 Październik 2014 Napisano 29 Październik 2014 https://www.anatomy4sculptors.com/ Dużo nie ma do oceniania. Anatomicznie źle. Powieki usta to nie detal... Modeluj je podobnie Uszy (ja wstawiam z insertbrushem, jak wybierzesz bodyparts to pod m czy n masz brushe do wyboru z czesciami ciala) Potem Dynamesh. Duplikuje sobie jednak model przed dynameshem by sobie zrobic projekcje detalu. Czasem robi Zremesher by odtworzyc subdivy. Potem projekcje. Maskujac czesc obszaru zrobisz projekcje na elementy ktore sa nie zamaskowane. Pory, zmarsczki i włosy to już detal. Sprawadz na jakiej wysokosci sa standardowo oczy usta nos. Proporcje sprawdzaj w widoku ortogonalnym bez perspektywy. Do oceny dawaj widok z boku i z przodu plus jeden perspektywiczny. P.S. Nie jestem tu jakimś guru, mogę powtórzyć to co jest wałkowane na forum w kółko, bez hejtu. Sculpcic Cię nie nauczę bo to naprawdę są dupogodziny! Szukaj konstruktywnej krytyki. Porownoj swoje prace z pracami lepszych od razu zobaczysz co jest nie tak, albo przynajmniej, że coś jest nie tak :).
Darkon Napisano 1 Listopad 2014 Autor Napisano 1 Listopad 2014 Dziękuje Sebazx6r za każda poradę i wskazówki skupiłem się trochę na częściach twarzy .. dalej z kulki z tymi częściami ciała mam pewien problem ... a mianowicie one dalej stanowią odrębne obiekty .. nie potrafię połączyć tych siatek ... troszkę mi to przeszkadza tak wiec na ta chwile tak wiec postanowiłem wymodelować sam .. Pozdrawiam D.
rice Napisano 2 Listopad 2014 Napisano 2 Listopad 2014 Wg mnie, - poznać Michaela Hamptona, książka albo najlepiej workshop. (jak je zdobędziesz nie moja sprawa;) - - wgryźć się w temat https://www.google.pl/search?q=planar+head&client=firefox-a&hs=njX&rls=org.mozilla:pl:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=m-tVVIqXA9TXasubguAP&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1680&bih=913 - wykuć na blache główkę asaro, i wtedy po wielu próbach będziesz rzeźbić przekonujące facjaty w 30min
Darkon Napisano 3 Listopad 2014 Autor Napisano 3 Listopad 2014 Dzięki Rice Zabieram się do lektury ;) A tutaj mały update Pozdrawiam D.
ikkiz Napisano 4 Listopad 2014 Napisano 4 Listopad 2014 (edytowane) kanciaste wygląda lepiej niż obłe - to fakt, ale to wciąż do nikogo nie podobne. W ten sposób można zrobić portret statystycznego Jana Nijakiego z anatomią do przesady poprawną (według gościa, co zrobił kurs, szkice...) albo mordę robotnika z socrealistycznego monumentu. Jak by się za to nie sypały na mnie minusy, to bym dał taką tajną podpowiedź, że w internecie można znaleźć fotografie prawdziwych ludzi i wykorzystać jako referencje prawdziwe twarze z charakterem ... Ale ode mnie tego nie słyszałeś, to całkowicie nieprofesjonalne podejście ... Lepiej trzymać się kanonu wydumanych płaszczyzn i ustalonych kątów. Edytowane 4 Listopad 2014 przez ikkiz
rice Napisano 4 Listopad 2014 Napisano 4 Listopad 2014 @ikkiz na początkowym etapie nie ma co tracic czasu na wyłapywanie podobieństwa bo to jest najtrudniejszy etap, któś kto rzeźby glupty musi mieć fundament w postaci wiedzy co gdzie na jakiej wysokości itd. Dużym ułatwieniem jest właśnie wiedza na temat płaszczyzn, tylko cymes polega na tym żeby wiedzieć jak te płaszczyyzny wyglądają gdzie sie zaczynają gdzie kończą. Każda głowa jest taka sama pod względem budowy. Podobieństwo to wisienka na torcie. ;) @darkon, to wciąż nie są płaszczyzny ale kańciasty glutek no ale ćwicz dalej wyrzeźb główkę asaro i to
ikkiz Napisano 4 Listopad 2014 Napisano 4 Listopad 2014 W książkach do klasycznej rzeźby są zaznaczane te płaszczyzny, bo glinę się wygodnie odcina drutem i zbiera oczkami Zamiast klupać glinę na siłę, aż się rozpłaszczy, można odciąć kawałek, tak samo można pociągnąć drutem raz i jest wstępna płaszczyzna czoła, policzka, czy czegoś tam. Czy w sculpcie 3d jest to najkrótsza droga do celu? - nie wiem, ja tak nigdy nie robiłem. Na marginesie może cię zainteresuje, albo już wiesz, że trwają pracę nad wprowadzeniem takiego odpowiednika odcinania drutem w Blenderze w dynamicznej topologii.
rice Napisano 4 Listopad 2014 Napisano 4 Listopad 2014 "Czy w sculpcie 3d jest to najkrótsza droga do celu?" wg mnie tak, w bardziej dokładnych modelach są zaznaczane takie płaszczyzny które widać tylko pod pewnym kątem, takich niuansów nie wyłapiesz z fotografi a dodanie ich nadaje modelowi wiekszy realizm. To odcinanie drutem o którym piszesz w zbrushu bodaj clip brush jest w blenderze w addonie blender_sculpt_tools działa troche nieporadnie ale czasem się przydaje.
ikkiz Napisano 4 Listopad 2014 Napisano 4 Listopad 2014 ja o tym pisałem: ale dobra, robimy offtop w WIPie, a to tylko moja osobista opinia i już jej nie będę dłużej argumentował.
Darkon Napisano 4 Listopad 2014 Autor Napisano 4 Listopad 2014 Witam Mały update: modelik .. z fotek Jakoś ot chciałem się sprawdzić .. Glowka asaro nastepnym razem .. obiecuje ;) Pozdrawiam D.
ikkiz Napisano 5 Listopad 2014 Napisano 5 Listopad 2014 Powieki są za cienkie - to częsty błąd bo w naturze masz szanse je oglądać z rzęsami na krawędzi i mają subsurface scattering, tak że cięzko optycznie ocenić ich grubość u człowieka, ale stań przed lustrem i odciądnij na policzku dolną powiekę tak żeby odstawała od oka i popatrz jaki ma przekrój. Będzie też coś źle z kątami i wielkością mózgoczaszki. obstawiam, że jest za mała w kierunku tył-góra i zwęża się brzydko, spłaszcza. Z przodu wygląda dobrze, ale z boku i pod kątem źle. Ale z gluta powstał człowiek z drobnymi błędami, ja widzę progress.
Darkon Napisano 5 Listopad 2014 Autor Napisano 5 Listopad 2014 Dzięki ikkiz za uwagi Przyznaje ze z okiem to mam jeszcze do popracowania I sprawiło mi nie lada kłopot Ale drobne poprawki naniosłem (Troszke oczka poprawiłem i tą potylice) Taki temacik za spotkało mnie troszkę problemów... Pozwolę sobie opisać sposób w jaki zaczynałem od kulki z włączonym Dynamesh, po wstępnym wymodelowaniu głowy wyłączyłem dynamesh i zrobiłem pierwszy divide Kiedy okazało się ze z jakiś przyczyn zniknęła mi pierwsza siatka (siakiś skrót na delete lower res??) juz miałem problem typowego początkującego. A mianowicie zbyt szybkie zagęszczenie siatki ... i później problemy nad utrzymaniem całości w ryzach. Powieka na oku to kolejny problem ale juz powoli łapie ... jeszcze kilkanaście przykładów i będzie dobrze .. ;)
ikkiz Napisano 6 Listopad 2014 Napisano 6 Listopad 2014 Trudo mi to tak na oko ocenić, ale być może robisz jeszcze jeden błąd, który i ja robiłem często. Miałem tendencję do robienia za dużych gałek ocznych. Średnica gałki ocznej waha się między 22 a 24 mm a średni rozstaw (odległość żrenic) to 62mm - czyli jak pomiędzy dwoma głakami powinno się jeszcze zmieścić przynajmniej ponad półtora gałki, a ja robiłem tak, że by się zmieściła jedna galka. Sprawdź sobie czy nie masz też za dużych, bo ja nie widzę, są zasłonięte przez powieki.
Darkon Napisano 6 Listopad 2014 Autor Napisano 6 Listopad 2014 Hej przyznaje ze .. gałki oka robiłem na ... oko .. i tak do samego końca nie bylem pewien proporcji. Tak więc dzięki za informacje Ale mam ponad 1,5 oka pomiędzy gałkami więc nawet mi sie udalo ;) Tylko nazwałbym to raczej szczęściem początkującego niż zaplanowanym działaniem pozdrawiam D.
Darkon Napisano 10 Listopad 2014 Autor Napisano 10 Listopad 2014 Witam Postanowiłem trochę popracować z tym modelem kobiety ... Dużo tutoriali oglądam ... ale miałem trochę problemów: Rzęsy ... koszmar. Dziesiątki prób ... tutoriali .. aż wreszcie się udało samym fibermeshem bez najmniejszego czesania :) Z problemów jakie jeszcze nie rozwiązałem jest brew .. tutaj juz fibermesh troszke słabo ... z tym czesaniem ciezko Skórę zrobiłem trochę porowatą ... poniżej efekty:
ikkiz Napisano 10 Listopad 2014 Napisano 10 Listopad 2014 1. uszyty masz jak u fantomasa, nie są cienkie, nie będzie szans na SubSurface Scattering 2. Liniia pod żuchwą idzie u ciebie do tyłu, zakręca do tyłu pod uchem, a powinna po prostu wchodzić pod ucho 3. usta są trochę przesadzone, a już na pewno ta szminka z ostrą krawędzią nie wygląda dobrze 4. powieki wokół oczu, na samej krawędzi powinny być bardzo jasne, bladoróżowe i tak samo w kąciku oka 5. wogóle będzie trzeba zrobić jakiś SSS, wtedy krawędź ust, nosa, uszy, krawędzie powiek będą wyglądały dobrze, inaczej nie ma sposobu 6. Oko nie wygląda dobrze. tęczówka powinna być płaska albo nawet lekko wklęsła ukrywa za soczewką, która musi być bardziej wypukła iż reszta gałki. Rogówka to białe, powinna być zewnętrzną warstwą oka, z przodu przeźroczystą o a boku białą, ale nie 100 % białą, tylko trochę mniej. ona się wydaje czasem nawet niebieskawa w ospowienim świetle, a w dodatku potem jest żółtawa, pomarańczowa i ma naczyńka krwionośne wodoczne. Na krawędzi tej przeźroczystej części rogówki i tej "białej" części rogówki jest takie płynne przejscie między nimi, które ukrywa "kąt przesiąkania" i daje tam trochę cienia. Sama tęczówka może mieć bump, jeśli planujesz zbliżenia 7. obojczyki są ostro zrypane, nie ma przyczepów mięśni szyi i zagłębienia między nimi. Chyba cała szyja miże być za krótka, jest za blisko od brody do obojczyka 8 jak juz się będziesz mierzył z amteriałami skóry, to nie błyszczy się ona równo na całej twarzy, tylko ma bardziej i mneij matowe części. 9 brwi brzydko, wsłosy brwi muszą być przeźroczyste, nie mogą dawać tak ciemnego koloru... Nie wiem, czy nie za dużo na raz. popraw może anatomię na jakimś zwykłym clayowym materiale jako rzeźbę, a potem dopiero rób materiały i tekstury
Darkon Napisano 7 Kwiecień 2015 Autor Napisano 7 Kwiecień 2015 Witam Troszkę po przerwie ... kolejny modelik. Zostawiam na tym etapie ... detale bardzo pochłaniają czas i w moim przypadku nie przekladaja się na zamierzony efekt ;) Pozdrawiam! D.
Darkon Napisano 8 Kwiecień 2015 Autor Napisano 8 Kwiecień 2015 Masz rację Ikkiz nie oświetliłem zupełnie Model poszedł w miarę szybko a później się zaczęły schody przy detalach ... przy fibermesh do włosów ... przy samych wlosach ... kompletnie nie rozumiem tez podejścia do materiałów. Uzyskanie przezroczystości przy zewnętrznej warstwie oczu spowodowało dziwne błędy w zbrushu ... troszkę poprawiłem światło co dało zupełnie inny efekt materiału ... przy tym samym materiale... Pozdrawiam D.
Darkon Napisano 8 Styczeń 2016 Autor Napisano 8 Styczeń 2016 Witam Zamieszczam mały update trening mięśni i kształtu od kuleczki. Postaram się zamieszczać postępy mojej pracy Pozdrawiam!
Darkon Napisano 10 Styczeń 2016 Autor Napisano 10 Styczeń 2016 Witam Zamieszczam mały update ... troszkę się zapętliłem, jeszcze przede mną całkiem spora lekcja anatomii Starałem się uzyskać w miarę poprawna sylwetkę umięśnionych pleców ... zacząłem od nałożenia warstwy mięśniowej (aby się jej nauczyć i zapamietać): A następnie wygładzić zamieniając na efekt nałożonej skóry: Nie wiem czy taki sposób jest poprawny ... Czy mógłbym szanownych kolegów/koleżanki z większym doświadczeniem prosić o poradę ? chciałbym się upewnić czy jest to poprawny sposób na opanowanie sylwetki i umięśnienia ... PS. Tak o rękach nie wspomniałem ale nie ma jeszcze o czym ... A przy okazji na Wrocławskim ASP rusza w marcu kurs: Z zakresu podstaw rzeźby odbywają się marzec- maj 2016 we wszystkie soboty (oprocz świątexcznych) w godz 10-15 oplata: 50 zł za dzień Może kogoś zainteresuje... Pozdrawiam!
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się