Posted February 28, 201510 yr Witam wszystkich, Jestem początkujący w 3DS maxie. Przerzuciłem internet do góry nogami wpisując różne hasła i nie mogę znaleźć zagadnienia które doprowadza mnie do białej gorączki. Na wielu tutorialach widziałem jak 2 przeciwległe vertexy w danym kształcie nie były idealnie w prostej lini i za pomocą przenoszenia ktoś dopasował ich poziom względem siebie tak, że były tak jakby w 1 linii i później bez problemu można było użyć modyfikatora symetry. Podejrzewam że może ustawia się to w Snap Toggle ale próbuję i nic nie wychodzi. Proszę o pomoc
February 28, 201510 yr Jeśli dobrze pamiętam bo nie mam teraz maxa: Włącz snap vertex, kliknij na vertex, chwyć za pionową strzałkę (jeśli chcesz wyrównać w pionie) i przeciągnij ją na vertex do którego wyrównujesz. Podziękuj, jeśli się udało.
February 28, 201510 yr Nie za pomocą przenoszenia, tylko za pomocą skalowania (scale). łapiesz nieuporządkowane vertexy i skalujesz je np. w osi X i masz je już równiutenko ułozone w tejże osi. Identyczną rzecz uzyskasz za pomocą opcji "Make Planar" (roleta Edit Geometry)
February 28, 201510 yr Przy pomocy skalowania przesuwasz oba vertexy. Przy metodzie o której pisałem dociągasz jeden vertex do tej samej wysokości co drugi nie zmieniając położenia tego drugiego.
February 28, 201510 yr Jesli chcesz wyrównać rząd werteksów pod symetry modyfikator, to metoda skalowania jest najlepsza. Zaznaczasz werteksy, skalujesz az sie wyrownaja, przesuwasz w miejsce srodka symetrii i gotowe.
March 1, 201510 yr Czyli tak jak pisze @waza. 1. Klikasz najpierw na snapy prawym przyciskiem myszy, wybierasz "snap to vertex" (oczywiście aktywujesz snapy) 2. Zaznaczasz teraz vertex który będziesz przemieszczał. 3. Łapiesz za jedną strzałkę gizma, lub zaznaczasz względem której osi ma się przemieszczać dany vertex (pion czy poziom) "pion czy poziom" traktować należy oczywiście umownie :) 4. Ciągniesz go przesuwając kursor na vertex do którego ma zostać przesunięty, pojawi się gizmo przesunięcia, a po najechaniu na vertex mały krzyżyk, wtedy puszczasz LMB. 5. Gotowe.
March 1, 201510 yr Author Niestety problem nadal występuje. Próbowałem tak jak pisze waza natomiast po zaznaczeniu snap to vertex, włączeniu snap toggle gdy chce złapać konkretną strzałkę nie mogę, ponieważ kwadrat między strzałkami (zieloną/niebieską/czerwoną) świeci się na żółto co powoduje, że nie przeciągam wzdłuż osi a w 3 wymiarach. Pozatym gdy najadę na vertex fakt przyciąga wybrany przeze mnie do innego vertex ale mi zależy, żeby vertex na dole przesunąć wzdłuż osi X/Y tak, żeby był w tej samej osi co vertex nad nim. Dziękuje za wskazówkę ze skalowaniem, na pewno się przyda natomiast chodziło mi o problem na który odpowiedział waza czy 2013. Proszę jeszcze o pomoc, jeśli ktoś wie co robię źle, pozdrawiam.
March 1, 201510 yr Snap to Vertex przyciaga jeden vertex do drugiego, jesli chcesz wyrownac kilka punktow po okreslonej osi, to albo skalowanie, albo Make planar. Chyba ,ze nie rozumie o co Ci chodzi. Może daj jakis obrazek i bedzie wiadomo co chcesz zrobic.
March 1, 201510 yr http://prntscr.com/6ba3i1 Zmień na 2,5D albo 2D, ustaw widok na front(?) tak żeby te dwa vertexy były widoczne i będziesz mógł tylko po osi Z.
March 1, 201510 yr Author Niestety nie pomaga, po zmianie na front i wybraniu 2.5/2 ciągle mam aktywny kwadracik miedzy strzalkami i nie moge tego dorównać do vertexa polozonego wyzej.
March 1, 201510 yr 1. Skopiuj wartość odpowiedniej współrzędnej z jednego vertexa do drugiego. albo 2. Zastosuj "make planar" i ewentualnie popraw wartość w odpowiedniej osi albo 3. Zastosuj np. ten skrypt http://miauumaxscript.blogspot.com/p/miauus-script-pack-vol2.html -> align verts to vert albo ... jeden ze sposobów wymienionych we wcześniejszych postach
March 1, 201510 yr Możliwe, że popełniasz prosty błąd z zaznaczaniem strzałki. Gdy strzałka jednej z osi jest wybrana zmienia ona kolor. Ja mam włączony Axis Constraints Toolbar dzięki temu jestem pewien po której osi przeciągam. Aby go aktywować klikasz prawym przyciskiem myszy na jednej z górnych belek 3ds Max, i wybierasz z menu, które się wyświetli. http://knowledge.autodesk.com/support/3ds-max/learn-explore/caas/CloudHelp/cloudhelp/2015/ENU/3DSMax/files/GUID-9974EB8A-AE38-42AE-AC83-75DAA3F7D5E7-htm.html Pamiętaj także, o tym, że modelując ta metodą ważne jest abyś przełączał się na EDGE CONSTRAINT, o ile przemieszczenie vertexa tego wymaga, oszczędzisz sobie wyrównywania względem pozostałych osi.
March 1, 201510 yr Author Dzięki wszystkim za porady, dokładnie mi chodziło i manewr, który wykonał autor filmiku w 1:20 Za chiny nie mogę zrobić tego samego.
March 1, 201510 yr Właśnie pamiętałem, że czegoś w moim sposobie brakowało;p Klikasz prawym gdzieś tam, gdzie jest wolne miejsce tam na wstążce(?) i szukasz takiego tentegesa który wygląda tak jak na screenie: http://prntscr.com/6beup1 Niestety nie pamiętam nazwy, a nie sprawdzę, bo laptop by mi wybuchł nawet przy próbie włączenia maxa;p
March 1, 201510 yr Dzięki wszystkim za porady, dokładnie mi chodziło i manewr, który wykonał autor filmiku w 1:20 Za chiny nie mogę zrobić tego samego. Zrób screeny swoich ustawień. I opisz dokładnie jak to robisz.
March 1, 201510 yr Author Udało się! Problem tkwił w tym, że nie miałem wyciągniętego Toolbara z osiami tak jak pisał 2013 i czaaje. Gdy zaznaczę XY żółty sześcian podczas przesuwania vertexu się dezaktywuje i przy zaznaczonym 3 Toogle przyciąganie do Vertexów mogę przyrównywać względem innych. Podczas manewru wyświetla się zleona linia pomocnicza z kółkiem, w miejscu gdzie łapię vertex. Dziękuje wszystkim za pomoc !
March 2, 201510 yr W sumie problem rozwiązany ale myślę że warto o tym wspomnieć, może komuś się przyda. Po prawej stronie są trzy przycisk x y z i nimi można łatwo wyrównać vertexy.
March 2, 201510 yr To jest prosty model - w takich wypadkach ja poprostu kopiuję współrzędne jakie mnie interesują do wybranych punktów i myk wszystko równiutko :)