Skocz do zawartości

News

Artykuły redakcji
Autodesk Media & Entertainment DAYS 2021
Wirtualna konferencja | 29-30 września
Zapraszamy do rejestracji!
Dla kogo? 
Dla wszystkich osób, których życie zawodowe lub pasje koncentrują się wokół produkcji wideo, tworzenia animacji, projektowania środowisk wirtualnej rzeczywistości czy scenografii i postaci z gier komputerowych. Innymi słowy, dla każdego, kogo zawodowo „kręci” tworzenie obiektów sztuki wizualnej przy wykorzystaniu najnowszego oprogramowania i rozwiązań technologicznych. 
Z myślą o nich organizatorzy przygotowali bogaty program merytoryczny – od debat i prelekcji, przez prezentacje, sesje pytań i odpowiedzi z udziałem międzynarodowych ekspertów, aż po warsztaty z wykorzystania najnowszych wersji oprogramowania Autodesk.

W programie:
Debata „Artystyczna dusza w świecie deadline'u”. Sesję poprowadzi Radosław Nałęcz – redaktor naczelny Polsat Games Dynamiczne rozmowy o trendach z czołowymi przedstawicielami branży Najlepsze praktyki prezentowane przez klientów: Bones Studio, Platige Image, 11bit studios Sesje międzynarodowych ekspertów Autodesk, gdzie poznasz tajniki oprogramowania 3ds Max, Maya, Arnold, Shotgrid (ex- Shotgun) czy MotionBuildera Media & Entertainment Days to także możliwość udziału w gamifikacji – czyli rywalizacji sprawdzającej wiedzę z tematyki poruszonej na konferencji! Świetna zabawa i adrenalina gwarantowane! Konferencja odbędzie się online, a wszystko co trzeba zrobić, by zostać jej uczestnikiem, to zarejestrować się! Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.
Więcej informacji o konferencji, tegorocznych prelegentach, wydarzeniach specjalnych i programie wydarzenia można znaleźć na stronie: www.autodeskday.pl
Zapraszamy do rejestracji: 
Darmowa rejestracja na konferencję

 
adek
W 19 odcinku Rozmów z Mistrzem odwiedzi nas Sebastian Kalemba.
Niektórzy o nim mówią, że jest wiedźminem cechu niedźwiedzia, niektórzy, że jest ripperdociem, czyli Viktorem Vectorem, najlepszym fixerem w mieście w świecie Cyberpunka.
Natomiast sam o sobie mówi, że jest tylko animatorem. Zawsze lubił pracowoać z ludźmi i nimi kierować. Daje mu to ogromną satysfakcję. Kierował drużyną i tworzył animacje do gier takich jak Cyberpunk 2077 czy Wiedźmin 3: Dziki Gon. Pracuje teraz w CD Project RED, a wcześniej w takich firmach jak: Platige Image, iAnimate, Realtime UK, GustoGames, SoInteractive. Zapraszam Cię serdecznie do odsłuchu tego odcinka.
Gdzie możesz znaleźć podcast:
https://rozmowyzmistrzem.pl/
https://open.spotify.com/show/1CnhxedXPgUrrbzOe4pYfu
https://podcasts.apple.com/pl/podcast/rozmowy-z-mistrzem/id1441252229?l=pl
adek
Kilka dni temu pojawiła się bardziej szczegółowa informacja o wydaniu nowej wersji programu Krita 5.0. Oficjalne wydanie zbliża się wielkimi krokami.  Nowa wersja to sporo zmian co sugeruje również zmiana numerka z przodu. 
W całkiej zgrabny sposób o nowościach w tej wersji mówi Wojtek Trybus, którego film znajdziecie poniżej.
 
Oficjalna informacja na stronie Krity: https://krita.org/en/krita-5-0-release-notes/
adek
Firmy 3Dconnexion i Pixologic zjednoczyły siły, aby zaoferować artystom cyfrowym najlepsze rozwiązanie w zakresie cyfrowego rzeźbienia i malowania dzięki precyzyjnej integracji linii myszy 3D SpaceMouse i programu ZBrush. Artyści 3D mogą teraz w pełni korzystać z naturalnej i płynnej nawigacji oraz intuicyjnego, immersyjnego powiększania i niezwykłej manipulacji i interakcji z obiektem pod każdym kątem.  

Mysz 3D SpaceMouse pozwala artystom na interakcję z modelem, podczas gdy sama przejmuje wszystkie czynności nawigacyjne, zwalniając jedocześnie kursor, co zapewnia płynność, sprzyja koncentracji i uwalnia kreatywność. SpaceMouse to jedyny na rynku produkt specjalnie stworzony i wyspecjalizowany do pracy w 3D, zapewniający intuicyjną, bezproblemową i wysoce precyzyjną nawigację 3D. 

Zbrush to aplikacja znana z tworzenia rzeźbiarskich renderingów dla popularnych filmów, takich jak Avatar, Władca Pierścieni, Star Trek, Piraci z Karaibów, czy Jak ukraść księżyc. Stosowany jest również przez twórców gier w studiach takich jak Blizzard, Electronic Arts, Epic Games i Activision. 
Dzięki połączeniu SpaceMouse i ZBrush artyści mogą również płynnie zmieniać i dodawać tekstury i kształty do środowisk za pomocą jednego kliknięcia, tworzyć makra ulubionych pędzli rzeźbiarskich, materiałów i efektów alfa w celu udoskonalania postaci i rekwizytów oraz tworzyć modele i ilustracje z niezrównaną prędkością przy jednoczesnym zachowaniu płynnej nawigacji. 
„Podczas pracy projektowej, zwłaszcza przy tworzeniu zasobów, często nie można pozwolić sobie na luksus korzystania z jednego programu 3D z jedną metodą nawigacji – od modelowania warstw 3D, poprzez aplikacje specjalizujące się w mapowaniu UV lub retopologii, programy symulacji tkanin, efekty cząstek stałych, renderowanie, silniki gier komputerowych, po modele CAD czy programy do tworzenia materiałów i tekstury... prawdopodobnie każdego dnia patrzysz na co najmniej 2 lub 3 zupełnie różne metody nawigacji. Możliwość korzystania z jednego narzędzia nawigacyjnego, które działa tak intuicyjnie, jakby się przekręcało, obracało i przesuwało model trzymając go w dłoni, może usprawnić przechodzenie między aplikacjami” – wyjaśnia Michael Pavlovich, niezwykle wpływowy dyrektor ds. kreowania postaci i zagorzały zwolennik ZBrush, który ma wielu fanów w mediach społecznościowych. 

Dodatkowo twierdzi, że otrzymuje „swobodę poruszania się i wolność pozwalającą na skupienie większej uwagi na tworzeniu, w miejsce zmagania się z pamięcią mięśniową, próbując przypomnieć sobie sposób nawigacji, w zależności od tego, które 3 lub 4 programy zostały danego dnia otwarte”. Przyznaje, że ma satysfakcję „wiedząc, że odpowiednie narzędzia mogą poprawić jakość procesu twórczego”. 

Antonio Pascucci, dyrektor generalny 3Dconnexion, wyjaśnia, dlaczego zaangażował się w nowy segment rynku: „SpaceMouse oferuje możliwość pracy oburęcznej, co ułatwia tworzenie treści cyfrowych w każdym środowisku 3D, od inżynierii produktu po projekty z zakresu architektury, a zwłaszcza mediów i rozrywki. Umiejętne poruszanie się po szczegółach treści cyfrowych ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia złożoności geometrii i trzeciego wymiaru kreacji plastycznych.” 
Artyści używający SpaceMouse nawigują w sposób ciągły i intuicyjny, ponieważ nie wymaga to wysiłku oraz określenia dominującej ręki i nie przerywa procesu modelowania. Uzyskują ogromną liczbę widoków dzieła, które tworzą. Oznacza to, że zdobywają nowe immersyjne, trójwymiarowe doświadczenie, które zdecydowanie wzmacnia ich kreatywność. 
„Jak tylko zauważyliśmy, jak wielu użytkowników ZBrush chciałoby móc korzystać ze SpaceMouse, naszym priorytetem stało się rozpoczęcie współpracy technologicznej z Pixologic. Dzisiaj cieszymy się, że udało nam się osiągnąć doskonałą nawigację SpaceMouse w środowisku ZBrush z korzyścią dla naszych wspólnych klientów. Pragniemy podziękować kierownictwu i inżynierom Pixologic za ich zaangażowanie w sukces projektu.” 

Ofer Alon, założyciel Pixologic, mówi: „Kiedy zobaczyłem SpaceMouse po raz pierwszy, byłem pod wrażeniem wysokiej jakości urządzenia i funkcjonalności, jaką może ono zaoferować artystom korzystającym z ZBrush. Dlatego zdecydowałem się współpracować z 3Dconnexion i zintegrować to świetne narzędzie z ZBrush. Jestem bardzo zadowolony z tego połączenia, dzięki któremu artyści ZBrush uzyskują płynną nawigację w przestrzeni 3D, a tym samym bardziej intuicyjny i wydajny proces tworzenia.”
 
Źródło: Informacja prasowa 3Dconnexion
 

adek
Kilka dni temu opublikowany został zwiastun, który miło zaskoczył wiele osób. Okazało się, że już 28 lutego na platformie Netflix będziemy mogli oglądać serial animowany - Kajko i Kokosz.
Tutaj warto wspomnieć, że młodsi czytelnicy mogą zupełnie nie kojarzyć tego tytułu. Zaczniemy zatem od przypomnienia czym jest owa seria.
Kajko i Kokosz by Netflix
Taki opis znajdziemy w opisie zwiastuna.
Tu nie ma co Lelum Polelum, to trzeba zobaczyć i po raz pierwszy usłyszeć! W Kajko i Kokosz występują: Artur Pontek (Kajko), Michał Piela (Kokosz), Jarosław Boberek (Mirmił), Agata Kulesza (Jaga), Jan Aleksandrowicz- Krasko (Łamignat), Grzegorz Pawlak (Hegemon), Anna Apostolakis (Lubawa), Jacek Kopczyński (Kapral), Abelard Giza (Oferma), Mateusz Łasowski (Siłacz), Eryk Lubos (Rodrus) i Maciej Kosmala (Miluś).
Kajko i Kokosz to nowy serial animowany stworzony na podstawie kultowych komiksów autorstwa Janusza Christy. Głównymi bohaterami serii są słowiańscy wojowie - Kajko i Kokosz. Przyjaciele na co dzień służą kasztelanowi Mirmiłowi, broniąc zamieszkałej przez nich osady przed wszelkimi niebezpieczeństwami. A tych nigdy nie brakuje.
Cofnijmy się jednak do roku 2006
Warto przy tej okazji wspomnieć o fakcie, iż nie jest to pierwsza adaptacja tej serii komiksów. W pewnym sensie historia zatacza koło. Sam osobiście pamiętam jak tworzony był krótki film animowany z Kajko i Kokoszem, a powstawał niegdyś we wrocławskim studiu Virtual Magic.
O ile starsi nasi bywalcy na pewno dobrze pamiętają ten film to młodsi mogli o nim w ogóle nie słyszeć.
Film (jak podaje nawet Wikipedia): Zrealizowany został również krótkometrażowy film animowany oparty na albumie Zamach na Milusia. 16-minutowy film został wyemitowany w kinach w 2006 roku i spotkał się z negatywnymi reakcjami fanów. Głosu Kajkowi użyczył Maciej Stuhr, a Kokoszowi Cezary Żak, który miał także grać postać Kokosza w wersji fabularnej; projekt ten jednak także zarzucono.
Na stronie Virtual Magic możecie znaleść jego opis i kilka "stopklatek": http://virtualmagic.com.pl/en/kajko-and-kokosz/ 
Tutaj bardziej ciekawskich odsyłam do tego wątku, który pojawił się u nas kilka dni temu (tam też znajdziecie link do  tego filmu na YT, ale w bardzo słabej jakości). 
Osobiście nie byłem, aż tak krytyczny w stosunku do tego 16-minutowego filmu. Warto wspomnieć, że były to początki tworzenia tego typu filmów w Polsce. Zdobycie funduszy na tego typu film i przekonanie kin do jego wyświetlenia z tego co pamiętam z rozmowy z reżyserem - nie było łatwym zadaniem. 
Wróćmy jednak do roku 2021
Serial od Netflix podzielony na 26 odcinków, a każdy z nich będzie trwał ok. 13 minut. Natomiast nie zobaczymy od razu wszystkich odcinków, tutaj premiera zostanie podzielona na części. 28 lutego zobaczymy 5 pierwszych odcinków.
Produkcja ta będzie filmem animowanym 2D. Tutaj Netflix podjął współpracę z EGoFILM. Lista osób odpowiedzialnych za produkcję:
REŻYSER:  Michał Śledziu Śledziński, Tomasz Leśniak, Marcin Wasilewski (GS Animation), Łukasz Kacprowicz (GS Animation), Robert Jaszczurowski (GS Animation), Marta Stróżycka, Aliaksandr Sasha Kanavalau SCRIPTWRITER: Maciej Kur, Rafał Skarżycki SCRIPT DOCTOR: Mike de Seve, Baboon Animation CHARACTER DESIGN: Sławomir Kiełbus PRODUKCJA: EGoFILM Ewelina Gordziejuk
Znamy również obsadę:
Kajko - Artur Pontek, Kokosz - Michał Piela, Łamignat - Jan Aleksandrowicz-Krasko, Jaga - Agata Kulesza, Lubawa - Anna - Apostolakis, Mirmił - Jarosław Boberek, Wit - Krzysztof Zalewski, Hegemon - Grzegorz Pawlak, Kapral - Jacek Kopczyński,Oferma -Abelard Giza, Siłacz - Mateusz Łasowski, Rodrus - Eryk Lubos, Miluś/Semko/Król - Maciej Kosmala
Z niecierpliwością czekamy do 28 lutego 😀
PS. Czy jest ktoś jeszcze tutaj kto pamięta produkcję z 2006 roku? 
 
adek
W 18 odcinku rozmów z mistrzem zobaczycie Jacka Pilarskiego. Jest bardzo utalentowanym i ciężko pracującym artystą, który mocno zgłębia tematy swoich zainteresowań. Podobno nie można znaleźć zdjęcia z nim w internecie na którym się nie uśmiecha.
Zajmuje się głównie concept artem, matte paintingiem i fotografią. Jest artystą który ciągle stara się pogłębiać swoją wiedzę.
Pracuje obecnie w Framestore i mówi, że nie wymieniłby tej pracy na żadną inną.
Prowadzi również swoją firmę locationtextures.com w której skupia się na tworzeniu map HDRi do zastosowań komercyjnych.
W 2017 roku zdobył Oskara wraz ze swoją drużyną za efekty wizualne do Księgi Dżungli.
W tym odcinku razem z ... będziemy się starać przekonać słuchaczy dlaczego warto również pracować jako matte painter. Nie zabraknie informacji dlaczego warto samemu robić zdjęcia i się nimi dzielić, tworzyć modele na podstawie fotogrametrii czy ogólnie tworzyć własną bibliotekę pod ręką.
Odcinki podcastu możesz również posłuchać na YouTube, Spotify czy Apple Podcasts.
adek
Pojawił się oficjalny zwiastun otwierający grę Cyberpunk 2077. Przypominamy, że w grę będziecie mogli zagrać już jutro (tj. 10 grudnia 2020). 
Wersja polska
Wersja angielska
Przy okazji warto dodać, że nawet jeśli nie macie konsol i super wydajnych komputerów - w Polsce oficjalnie udostępniona została usługa Google Stadia, gdzie w przedsprzedaży możecie kupić grę i grać w nią nawet na waszych telefonach czy zwykłych biurowych komputerach. 
Google Stadia: https://stadia.google.com/home
Oczywiście jeśli wolicie wersję pudełkową, polecamy przejrzenie ofert (linki afiliacyjne):
Allegro.pl  
adek
Na kanale Netflixa na YouTube w ramach cyklu "Netflix Studio" pojawiła się ciekawa rozmowa m.in. z dyrektorami artystycznymi filmu Klaus (nominowanego do Oskara) tj. Szymonem Biernackim i Marcinem Jakubowskim. 
 
Gośćmi odcinka są:
Szymon Biernacki, Marcin Jakubowski - Production Designerzy w The SPA Studios, współtwórcy filmu animowanego Netflix pt. Klaus Glen Keane - reżyser filmu animowanego Wyprawa na Księżyc, animator postaci w Walt Disney Animation Studios dla filmów fabularnych, takich jak Mała Syrenka, Piękna i bestia, Aladyn, Pocahontas, Tarzan i Zaplątani Jagoda Murczyńska - organizatorka Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków, z którą porozmawialiśmy o animacjach Studia Ghibli    
adek
Pojawił się nowy odcinek "Rozmów z mistrzem" (podcast, który powstał z potrzeby pokazania środowiska sztuk cyfrowych takich jak concept art, animacja, ilustracje czy 2D i 3D w Polsce. Jest to miejsce w którym goście dzielą się swoją wiedzą na temat sztuk kreatywnych).
W 16 odcinku Rozmów z Mistrzem odwiedzi nas Patryk Urbaniak. W chwili obecnej zajmuje się głównie lookdevem w filmach Pracował nad takimi filmami i serialami jak Dune, Top Gun: Maverick, Chaos Walking, For All Mankind, Westworld, Rim of the World, Star Trek: Discovery, The Boys, Godzilla: King of Monsters, Ant-Man and the Wasp, Deadpool 2, Justice League, Spider-Man: Homecoming, Guardians of the Galaxy Vol. 2.
W odcinku porozmawiamy między innymi na temat zim w Kanadzie, dlaczego wyzwaniem było tworzenie tekstur do Ant Mena oraz jak wygląda praca w dużym studio. 
 
adek
Adobe podczas konferencji Adobe MAX zapowiedział aktualizację swoich flagowych programów. Jednym z nich jest oczywiście Adobe Photoshop, który otrzymał naprawdę sporą ilość nowych funkcji.
Wiele z nich oparta jest o algorytmy AI (sztucznej inteligencji), które Adobe dodaje w ostatnich latach. Osobiście sam chwalę sobie inteligentne zaznaczanie obiektów na zdjęciach z którego korzystam. O ile jeszcze kilka lat temu można było mówić, że aktualizacje do Photoshopa są często kosmetyczne, iteracyjne tak teraz wraz z aktualizacjami dostajemy naprawdę coś nowego, coś co bez wątpienia zaczyna wyróżniać Adobe na tle konkurencji (moja osobista opinia).
Nowością w Photoshopie są tzw Neural Filters czyli filtry wzbogacone o algorytmy uczenia maszynowego. Zachęcam obejrzeć poniższy film.
 
Inną nowością jest narzędzie do podmiany nieba z zachowaniem prawidłowego oświetlenia.
Jedną z kolejnych nowości to Intelligent Refine Edge

Nowe narzędzie przeznaczone do selekcji obiektów radzące sobie świetnie z krawędziami i takimi obiektami jak włosy, sierść. 
 
Lepszy panel wyszukiwania

 Pattern Preview


Nowości jest naprawdę wiele. Nie chcę kopiować czy powtarzać w całości wpisu na blogu Adobe, który tam się pojawił. Jeśli interesują was nowości w Photoshopie koniecznie przeczytajcie oficjalny wpis na blogu Adobe
Więcej: https://blog.adobe.com
PS. Aktualizacja Adobe Photoshop 2021 jest już dostępna 🙂
 
adek
Przypominamy, iż 20 października rozpoczęła się konferencja Adobe MAX (w tym roku wyłącznie w formie wirtualnej) na której prezentowane są między innymi nowości od firmy Adobe. W tym roku jest ich sporo.
Prezentacji jest naprawdę sporo i warto zapoznać się z rozpiską.
Do wyboru sporo ścieżek: od ilustracji, zdjęć po 3D i VR.
Więcej: https://www.adobe.com/max.html
adek
Polskie studio Juice specjalizujące się w postprodukcji obrazu i dźwięku, a także animacji (Ares/Our Greatest Adventure, BBC/Winter Olympics) oraz Trioscope Studios specjalizujące się w animacji hybrydowej nowej generacji, ogłosiło datę premiery nadchodzącej i długo oczekiwanej serii Netflix „The Liberator”. Premiera jest planowana na 11 listopada – w Dzień Weteranów obchodzonego tego dnia w Stanach Zjednoczonych.
Czteroodcinkowy serial „The Liberator” jest oparty na książce Alexa Kershawa, opowiadającej o losach bohaterskiego oddziału prowadzonego przez gen. Feliksa Sparksa w czasie II Wojny Światowej. Feliks Sparks przez ponad 500 dni prowadził specjalną grupę amerykańskich żołnierzy z Włoch do Francji do wyzwolenia Dachau. Jednostka ta stała się jedną z najbardziej utytułowanych amerykańskich jednostek bojowych II wojny światowej.
Wyjątkowość serialu opiera się przede wszystkim na technice, w której jest produkowany. Technologia „Trioscope Enhanced Hybrid Animation” łączy grę prawdziwych aktorów z efektami powstałymi w CG. 
Zakres prac Juice przy serialu obejmuje nadzór produkcyjny zdjęć do serialu odbywających się w Łodzi (we współpracy z Opus Film) oraz współpracę z Trioscope nad realizacją całego procesu postprodukcji. "The Liberator" jest produkowany przez Trioscope Studios, A+E Studios oraz Unique Features. Scenariusz napisał Jeb Stuart (Szklana Pułapka, Ścigany), serial reżyseruje Grzegorz Jonkajtys
„Od wielu lat śledziłem projekty Juice z ogromnym zainteresowaniem. Talent, energia, znakomity gust plastyczny i technologiczne „know-how” spowodowały, że zwróciłem się do nich o pomoc przy realizacji projektu „The Liberator”. Opowiadamy tę fascynującą historię w niecodziennym stylu dzięki technologii Trioscope, która łączy grę aktorska, animację i specyficzny „komiksowy” look. Właśnie ze względu na ten specyficzny styl, potrzebowaliśmy partnera z odpowiednim doświadczeniem zarówno w „standardowej” postprodukcji i animacji VFX, ale też z talentem i wizją do stworzenia czegoś co wychodzi poza granice fotorealizmu. Juice ma na swoim koncie właśnie taki bardzo szeroki wachlarz artystycznych projektów. Ich wrażliwość i doświadczenie uczynił z Juice świetnego partnera zarówno przy tej serii jak i wielu innych, które nadchodzą” – Grzegorz Jonkajtys, reżyser oraz Chief Creative Officer w Trioscope.
„To krok milowy dla całego naszego studia. Rozmowy o współpracy nad serialem trwały ponad 2 lata – wspólnie z Grześkiem konkretyzowaliśmy, jak powinien wyglądać serial. Początkowo we dwóch, a następnie z całą drużyną Juice stworzyliśmy coś co potocznie nazywa się "proof of concept". Technologia Trioscope pozwala nam zachować autentyczność emocji granej przez aktorów, a elementy CG pozwalają nam zadbać o każdy, nawet najmniejszy szczegół przedstawiony na ekranie. Stworzyliśmy zupełnie nowy, oryginalny język wizualny, a Grześka wrażliwość i podejście pozwoliły nam wykreować coś co będzie unikatowe na tle innych produkcji filmowych” – Michał Misiński, dyrektor artystyczny serialu i reżyser Second Unitu.
W główną rolę wciela się Bradley James znany z m.in. seriali Merlin i Damien, obok niego wystąpią Martin Sensmeier, Jose Vasquez, Bryan Hibbard.
 





adek
Jeszcze do jutro można skorzystać z okazji na HumbleBundle i kupić pakiet z oprogramowaniem Corela i dodatkami. Płacąc 25.43 EUR można kupić takie oprogramowanie jak  CorelCAD, PaintShop Pro 2020, CorelDRAW Graphics Suite 2020, paczki z brushami i wiele innych dodatków.
Przypominamy, że korzystając z okazji z wykorzystaniem poniższego linku wspieracie Max3D.pl:
Link do okazji: humblebundle.com
adek
W serwisie YouTube pojawiła się ciekawa prezentacja z tegorocznej konferencji SIGGRAPH. Przedstawia ona osiągnięcia kandyjskiej firmy JALI Inc., która wraz z twórcami gry Cyberpunk 2077 stworzyła algorytmy mimiki twarzy do tej gry.
Algorytmy naprawdę robią wrażenie i mają też zastosowanie do animacji twarzy podczas mowy postaci. Tutaj warto zwrócić uwagę na pokazanie animacji twarzy postaci w różnych językach. Animacja jest w stanie bardzo dobrze odwzorować ruch ust podczas mówienia i dostosuje się do różnych języków dostępnych w grze.
Prezentacja developerów JALI Inc. oraz CD PROJEKT RED na Siggraph 2020:
Pif Edwards JALI Research Inc.U of T
Chris Landreth JALI Research Inc.U of T
Mateusz Popławski CD PROJEKT RED
Karan Singh JALI Research Inc.U of T
Eugene Fiume JALI Research Inc.Simon Fraser University
Robert Malinowski CD PROJEKT RED
Sarah Watling JALI Research Inc.
 
adek
Dzisiaj chcielibyśmy wyróżnić jednego z naszych użytkowników, który pracując od dłuższego już czasu nad swoją grą podczas jej tworzenia dzieli się niektórymi swoimi rzeczami, które udało mu się stworzyć.
Chodzi tutaj o Rafała Urbańskiego i jego wątek na forum:
Do dnia dzisiejszego materiałów udostępnianych za darmo uzbierało się naprawdę sporo. Zachęcamy tam zerknąć lub na GumRoad Rafała.
Kilka słów od samego autora
Nazywam się Rafał Urbański (Link do portfolio: https://www.artstation.com/brainchild ), od 10-12 lat tworzę grafikę 2d i 3d - pierwsze lata spędziłem na projektowaniu szablonów do gier (ręcznie malowane elementy UI/interface-ów do gier) i tworzeniu ikon. Teraz zajmuję się głównie modelami 3d low poly, malowanymi i stylizowanymi teksturami - ostatnie lata spędziłem także nad rozwijaniu się w PBR (substance painter/designer). Pracuję w blenderze, zbrushu i na pakiecie substance.

Ostatnio spędzam swój czas głównie na tworzeniu własnej gry (Pelagos: Rise of Greece - city builder w Starożytniej Grecji - Link do tematu z grą na max3d.pl i tworzeniu własnych paczek z assetami.
Mam wiele darmowych assetów do pobrania. Cały czas dodaję nowe - możecie je znaleźć na https://gumroad.com/brainchildpl
Wątek poświęcony grze:
Zachęcamy do rzucenia okiem na te dwa wątki Rafała.
 
adek
CD Projekt RED wypuściło dzisiaj sporo nowych materiałów związanych z Cyberpunkiem 2077. Na początku oczywiście trzeba wspomnieć o nowym zwiastunie (The Diner), ale zachęcam również do rzucenia okiem na pozostałe materiały.
Nowy zwiastun - Cyberpunk 2077 - The Diner
Fury z Cyberpunk 2077 - materiał poświęcony samochodom z gry!
Rozmowa z twórcami na temat samochodów w grze, za kulisami, Keanu Reeves...
Cyberpunk 2077 — Za kulisami: O Arch Motorcycle z Keanu Reevesem i Gardem Hollingerem
Cyberpunk 2077 — Za kulisami: Night City na najwyższych obrotach
Cyberpunk 2077 — Style 2077 roku
Cyberpunk 2077 — Wielki Finał Konkursu Cosplayowego
Ufff.. to chyba wszystko co dzisiaj przesłało prasie CD Projekt RED. Miłego oglądania!
Przypominamy, że premiera gry juz 19 listopada!
 
adek
Dzisiaj o godzinie 18.00 na specjalnej konferencji (która oczywiście będzie się odbywać w formie online) zostaną zaprezentowane nowości jakie znajdą się w programie Houdini 18.5.
Stream będzie dostępny w serwisie YouTube. Będzie go można oglądać również tutaj.
 
adek
Dzisiaj swoją premierę miał nowy teledysk piosenki, która jest efektem współpracy Piernikowskiego i Moniki Brodki -"Horyzont".  Dlaczego o tym piszemy? Bo nawet jeśli nie jest to wasz ulubiony gatunek muzyczki warto zwrócić uwagę na oprawę graficzną i efekty specjalne.
Za produkcję teledysku odpowiada studio DOBRO, a za postprodukcję Platige Image.
Lista osób odpowiedzialnych za niego jest naprawdę spora, a wśród nich znajduje się kilka osób, które pojawiają się tutaj od czasu do czasu.
Credits
Written & Directed by
Sebastian Pańczyk
Cinematography
Piotr Sobociński Jr
PRODUCTION DOBRO
Executive Producers
Ewa Brzózka, Jarosław Sawko, Piotr Sikora, Karol Żbikowski
Producer    
Anna Pietkun
Production Assistants
Monika Ossowska, Piotr Kołodziej
Edited by  Wojtek Włodarski PSM
Set Designer
Marcin Płaszczyk, Weronika Masalska
Costume Designer
Maria Górska, Karolina Rodanowicz
Costume Designer Assist.
Sonia Ziółkowska, Andzia Moes, Flora Kamusińska
Makeup    
Liliana Gałązka, Ludmiła Krawczyk
Special Makeup & Hair Effects
Liliana Gałązka
Publisher: Asfalt Records
POSTPRODUCTION PLATIGE IMAGE
VFX Supervisor
Rafał Sadowy
VFX Producer
Magdalena Gnaś-Szymaniak
Head of Production
Justyna Supernak 
On Set Supervisor
Rafał Sadowy
VFX Artists
   
Michał Bereś, Piotr Borowski, Michał Grądziel, Jarosław Kapuściński, Marcin Klicki. Adrian Klimczak, Grzegorz Mazur, Zofia Nagy, Michał Niewiara, Łukasz Nowicki, Rafał Sadowy, Bartek Sławiński, Oleh Ridzel, Rafał Szyc, Paweł Szczęsny, Klaudiusz Wesołowski, Waldemar Woźniak
Online Artist
Piotr Popielawski
Grading    
Piotr Sasim
DI Piotr Dutkiewicz
DI Support
   
Maciej Żak, Kamil Steć, Cezary Musiał
CTO Tomasz Kruszona
Pipeline TD
   
Jarosław Zawiśliński, Witold Duraj, Tomasz Krugan, Maksim Kuzubov, Marta Nowak
Head of IT
   
Piotr Getka
IT Jakub Dąbrowski, Łukasz Olewniczak, Damian Sobczyk, Kamil Słupecki
SOUND 
JUICE SOUND
Kuba Pietrzak
Michał ‚Jurgen’ Jaroszewicz
STARRING:
Robert Piernikowski
Monika Brodka
Sumo   
Michał Zbroja
Białasy   
Agnieszka Michułka
Wojtek Grzesiak
Daniel Rasielewski
Iwo Świłło
Fans   
Dawid Kosmal, Zuzanna Czerczak, Maxime Cresseaux, Jan Szalasny, Orhidee, Marrec, Michał Szczepaniuk, Kacper Siemaszko, Maria Szydłowska, Alicja Łabądź, Wiktoria Łuczak, Marta Pop, Gładki, Agata Gołąb, Adrian Ambeatz, Paulina Sokołowska, Rootshot, Bartosz Biniek, Dawid Quinones-Kulisz, Jan Anusz, Katarzyna Brzozowska, Patryk Wancerz, Bartosz Biniek, Adam Rajkiewicz, Jan Dawidowicz, Jan Antosiewicz, Natalia Cybulska
1AD Bartosz Jarzębski
Focus Puller
Tomasz Habrewicz
DIT Marcin Boguszewski
Video   
Józek Grzymała
Steadicam Operator
Mateusz Wasążnik
Steadicam Assist.
Fryderyk Ślęzak
Drone   
Marcin Kukla
Props   
Łukasz Pypno, Rafał Rusin
Gaffer    
Bogusław Modzelewski
Spark   
Janek Wojtczak, Dominik Banasiuk
Grip   
Jarosław Pawłowski, Tomasz Sternicki
Pyrotechnist
Tomasz Bykowski
Set Menager
   
Łukasz Wiewiórski
Stage Hand
   
Marcin Skajnowski, Łukasz Hlebek
Cars   
Head2Head Team
Krzysztof BRYLANT Szymański, Jakub WARIAT Siemczuk
Motion Control
Alan Blackfish & Phantom Gravity Motion Control
Bartosz Dąbrowski
Grzegorz Najder
Robert Obiała
Leszek Obiała
Leszek Adwent
Bartłomiej Stempień
Maciej Żemojcin
Camera Equipment
ATM System 
Light Equipment 
FireFly
Special Thanks
Anna Błachnia
PTAK Expo Warsaw
Klub Progresja
---

Piernikowski & Brodka "Horyzont", długo oczekiwany teledysk doczekał się swojej premiery! Follow the primeshit. Autorem klipu jest Sebastian Pańczyk z ekipą, czyli załoga stojaca za fryderykowym sukcesem klipu Synów "Nag Champa". Wraz z premierą teledysku rozpocznie się przedsprzedaż kasetowego wydania albumu "The best of moje getto". Nagranie pochodzi z płyty Piernikowskiego „The best of moje getto”. Premiera kolejnej solowej płyty 1/2 Synów miała miejsce 17 października 2019 r.
Creditsy:
Piernikowski - Horyzont ft. Brodka
Głos, słowa: Piernikowski, Brodka
Muzyka, produkcja: Piernikowski
Mastering: Mark Bihler at Calyx Mastering
adek
Zacznę od małego podsumowania. Można powiedzieć, że rok temu wskrzesiliśmy Max3D.pl do życia na nowo. Zakupiliśmy nowy  silnik, kupiliśmy skórkę (błąd), coś tam staraliśmy się jeszcze pozmieniać. Kilka rzeczy nam się udało, ale też kilka rzeczy nie ma co owijać w bawełnę - nie udało się. I więcej było tych drugich. Troszkę byliśmy ograniczeni przez zasoby, które mamy jak i brak pewnym modyfikacji systemu. Wszystkie te wady wymieniliście w osobnym wątku na forum jakiś czas temu.
Podjęliśmy z @KLICEK rękawicę po raz drugi. Nareszcie coś więcej mogę na ten temat napisać - jakie są nasze plany, co udało się poprawić. Zacznę może od tego co widać.
 
Nowy wygląd (jasna i ciemna skórka)
Odchudziliśmy serwis, usunęliśmy skórkę którą zakupiliśmy jakiś czas temu. Skorzystaliśmy z nowej skórki IPS, która zmodyfikowaliśmy. Różnica? W szybkości jest niesamowita! Ale też naprawdę uprościliśmy stronę główną i na razie będziemy się trzymać tego kierunku.
Stawiamy na ten moment na kilka rzeczy:
Galeria (grafiki) i W.I.P-y - czekamy i liczymy na Was. W dalszej części rozwinę temat mocniej
  Newsy - no cóż, niestety sam osobiście nie mam czasu na pisanie newsów "technologicznych" codziennie, być może za jakiś czas znajdziemy kogoś kto nam w tym pomoże. Na dzień dzisiejszy stawiamy na treści własne - promocję waszych rzeczy. Skupimy się na informacjach związanych naszym polskim podwórkiem (aczkolwiek na pewno będą też wyjątki od tego). Dzisiaj myślę, że nie ma sensu przepisywać newsów z zachodnich serwisów, bo zapewne jak tylko pojawi się wersja jakiegoś softu - przeczytanie o tym na Facebooku lub w zachodniej prasie (co nie zmienia faktu, że fajnie czasami o czymś takim podyskutować - newsy społeczności zostają i te połączone z forum sprawdzają się dobrze).
Tutaj mały apel - jeśli zrobiliście coś fajnego, czy to sami, po godzinach, czy to firmowo, chcecie się podzielić making ofem, animacją - śmiało. Zakładajcie wątki, piszcie wiadomości. 
Tutaj małe przykłady jak to może działać: Statek Piracki - Cinematic, Podcasty z polskimi artystami
  Praca - chcemy rozwinąć ten dział mocniej. Na razie będziemy zachęcać firmy do zamieszczania ogłoszeń. Tutaj osobiście wiem od wielu osób, że Max3D.pl pomógł wielu osobom w zatrudnieniu, zdobyciu pierwszej pracy. Być może w przyszłości uda nam się dodatkowo ten temat zmonetyzować. 
  Forum - dyskusje. No cóż. Nie ukrywam, że o te coraz trudniej i zdajemy sobie sprawę, że forum schodzi na dalszy plan. Zostało ono mocno uproszczone, większość działów zniknęła. Natomiast główne działy zostają. Tutaj bez wątpienia najaktywniejszym działem jest Hardware oraz Dyskusje ogólne. Te kilka działów pozostaje do Waszej dyspozycji, silnik naprawdę do tego jest świetny, ale tak jak napisałem. Wiemy jak jest 🙂  
Galeria - albumy, profile i W.I.P
Tutaj zmieniło się najwięcej. Wysłuchaliśmy Was i poprawiliśmy błędy z którymi wystartowaliśmy w 2019 roku. Wiem, że przy poprzedniej wersji było sporo zamieszania.
Jak to teraz działa i co się zmieniło
Zachęcamy Was do wrzucania prac do tzw. albumów (galerii). W 2019 roku gdy uruchomiliśmy galerię wprowadziliśmy osobne kategorie, można było wrzucać prace pojedynczo lub w albumach (no i te rzeczy było zupełnie różne od siebie). Sam widok galerii był też wtedy problematyczny, wy nie wiedzieliście co i jak wrzucać. Okazało się też, że przez wrzucenie czegoś do galerii najczęściej mieliście na myśli wrzucenie kilku ujęć jednego tematu, pracy (album). 
Był też problem z nawigacją - rozwiązany 🔥
Galeria znajduje się pod adresem: https://max3d.pl/galeria/

Jest to taka "ściana", wyświetlająca ostatnio wrzucone albumy. I nie jest jak ostatnio, jeśli wrzuciliście album np. z pięcioma pracami - na tej stronie zobaczycie pierwszą pracę, po kliknięciu jednak można przeglądać wszystkie 5 prac nawigując po galerii strzałkami. 
A więc w tej chwili nawet jeśli chcecie wrzucić jedną pracę - tworzycie dla niej osobny album. Dzięki temu jest to później uporządkowane, nam łatwiej promować takie rzeczy no i dostajecie nowy wygląd profili.
Profile
Wrzucając prace w albumach dodatkowo tworzycie swój nowy profil na Max3D.pl, który może wyglądać tak


Lub tak:

 
Dział W.I.P - czyli Teczki 2D/3D, prace nieukończone, speedy...
Nie rezygnujemy z teczek. Te nadal są również promowane na stronie głównej, wątki z teczkami dostały nowe statystki po prawej, łatwiej nawigować po grafikach wrzuconych do nich. 
Nadal cieszą się popularnością i wiele osób z nich korzysta. Niech tak zostanie. A więc w serwisie macie dwie możliwości zamieszczania swoich prac. Albumy i teczki. Zachęcamy do wrzucania do albumów ukończonych prac, a w teczkach eksperymentowania, dyskutowania. 
 
Inne zmiany
Zachęcamy do przeklikania sobie ustawień profilu, serwisu, obserwowania twórców, których prace Wam się podobają.
 
Wyzwania
Wiemy, że nadal nie jest idealnie, ale w porównaniu z wersją z 2019 - różnica jest olbrzymia i mam nadzieję, że to odczujecie. Największym wyzwaniem będzie odzyskanie części ruchu, który mieliśmy kiedyś oraz monetyzacja.
Monetyzacja
Na ten moment wyświetlamy reklamy Google i zachęcamy do odblokowania AdBlocka dla Max3D.pl. Reklamy nie będą Wam przeszkadzać. Nie ukrywamy jednak, że dzisiaj z tych reklam nie da się nawet opłacić serwera. 
Mamy nadzieję jednak na znalezienie innych modeli zdobycia środków na rozwój (liczymy na zdobycie partnerów). Przeszły nam przez myśl opcje wyłączenia reklam za drobną opłatę, ale to na razie odkładamy na przyszłość i liczymy na odzyskanie pewnej części ruchu. Liczymy tak jak pisałem też wcześniej na dział z pracą.
Czekamy na Waszą aktywność!
Ojciec prowadzący od roku 1999 🙂
 
adek
Na stronie Autodesk udostępnione zostały materiały z konferencji Autodesk Media & Entertainment Days 2020. Przypominamy, że konferencja odbyła się we 23 i 24 września tego roku.
Materiały dostępne są za darmo po wypełnieniu krótkiego formularza imiennego. 
Spis wszystkich udostępnionych materiałów (prezentacje oraz wideo)
Dzień I
Sesja plenarna. Kreatywność wspierana technologią
Magdalena Lubas | Autodesk
Codzienne wyzwania w pracy artysty 3D w studiu postprodukcji
Piotr Kujko | Platige Image
Wykorzystanie fotogrametrii do tworzenia fotorealistycznej zawartości 3D w grach i aplikacjach VR
Wojciech Pazdur | The Farm 51 
Maya® 2020 – New Features And Improvements
Roland Reyer | Autodesk 
Wykorzystanie narzędzi Autodesk przy produkcjach trailerów do gier
Mariusz Radomski, Łukasz Kubiński | Dash Dot Creations
Ask the Expert - Maya session
Roland Reyer | Autodesk
 
Dzień II
Increase your rendering power with Arnold 6
John Paul Giancarlo | Autodesk
Latest and Future Workflows for Games, Design and TV in Autodesk 3ds Max®
Alex Horst | Autodesk
Tworzenie Arnold Shadera dla modelu smoka w 3ds Max
Łukasz Banaszkiewicz | Procad
Ask the Expert - Arnold & 3ds Max
Alex Horst, John Paul Giancarlo | Autodesk 
Kontrola chaosu w ujęciu postprodukcyjnym - czyli realia pracy przed i po wprowadzenie Shotgun'a
Tomasz Dyrduła | Juice
Import i obróbka danych z systemów MoCapowych z wykorzystaniem Motion Builder®
Jakub Baran, Michał Chmielewicz | PCC Polska
Najnowsze propozycje od Dell Precision ułatwiające pracę z domu dedykowane dla przemysłu media & entertainment
Konrad Pleban | Dell
Wirtualna produkcja - VR w branży filmowej
Bartosz Żuk | HTC Vive
 
Materiały z konferencji znajdziecie pod tym adresem: https://www.autodesk.pl/campaigns/me-days/library
 
adek
Na naszym forum pojawił się wątek autorstwa Artura Teodorczyka, który podzielił projektem wykonanym na pracę licencjacką w Wyższej Szkole Informatyki i Umiejętności w Łodzi.
Jest to krótki cinematic ze statkiem pirackim wraz z jego kilkoma etapami tworzenia. 
Bez wątpienia jest to projekt, który zasługuje na wyróżnienie go tutaj na stronie głównej.
Kilka słów o projekcie od samego autora:
Animacja
Breakdown
Oryginalny wątek zamieszczony przez autora znajdziecie tutaj:
 
adek
Nie jest tajemnicą, że podcasty w ostatnich latach zyskały mocno na popularności. Ba! Nadal zyskują. Cieszyć może fakt, że jakiś czas temu w polskim środowisku graficznym pojawił się kanał na YouTube i podcast o nazwie "Rozmowa z mistrzem".
Jest to podcast prowadzony przez Tomasza Szulińskiego. Do dnia dzisiejszego pojawiło się, aż 15 odcinków z osobami, których nazwiska nie powinny być wam obce. 
Sam autor w serwisie Spotify opisuje, swój podcast w ten sposób:
Osobiście po zobaczeniu kilku odcinków uważam, że warto pomóc Tomkowi w jego przedsięwzięciu bo naprawdę robi to dobrze. Uważam też, że opis zawężający podcast tylko do concept artu może być mylący. Polecam grafikom 3D/2D oraz grafikom koncepcyjnym. 
Podcastu możecie słuchać w tych miejscach:
YouTube (oczywiście w formie wideo rozmowy) Apple Podcasts Spotify Sam podcast ma również osobną stronę i znajdziecie ją pod adresem: https://rozmowyzmistrzem.pl/
Kilka godzin temu pojawiła się nowa rozmowa z Krzysztofem Rusinkiem.
Polecam!
Zachęcamy również do rzucenia okiem na archiwalne rozmowy z takimi osobami jak Marek Madej, Marcin Klicki, Grzegorz Przybyś, Wojtek Fus, Darek Zabrocki ...
Starsze odcinki:
 
 
adek
Już 23 oraz 24 września odbędzie się konferencja Autodesk Media & Entertainment Days.
Konferencja odbędzie się w formie wirtualnej, sprawdź agendę bo jest naprawdę interesująca.
Autodesk Media & Entertainment Days – gry, filmy, reklama – zapraszamy do rejestracji na www.autodeskday.pl
1 września 2020, Warszawa – Już 23-24 września (śr.–czw.) będzie miało miejsce wirtualne spotkanie dla branży Media & Entertainment. Jeżeli Twoja codzienność to produkcja wideo, tworzenie grafiki użytkowej, środowisk wirtualnej rzeczywistość, scenerii i postaci gier komputerowych – już dziś zarezerwuj czas na to wydarzenie. Rejestracja na stronie https://autodeskday.pl
Spotkanie skierowane jest dla producentów gier i filmów, twórców animacji i efektów specjalnych, producentów reklam, studiów produkcyjnych oraz wszystkich pasjonatów z obszaru mediów i rozrywki.
Program obejmuje szereg prezentacji podzielonych na dwa dni. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z nowościami w 3ds Max®, Maya®, MotionBuilder®, Arnold, Shotgun® - najważniejsze elementy przedstawią międzynarodowi eksperci z Autodesk i firm partnerskich (PCC Polska i Procad).
Ważną część stanowić będą przykłady z codziennej praktyki firm działających w Polsce. Swoim doświadczeniem podzielą się Dash Dot Creations („Wykorzystanie narzędzi Autodesk przy produkcjach trailerów do gier”), Juice („Kontrola chaosu w ujęciu postprodukcyjnym - czyli realia pracy przed i po wprowadzenie Shotgun'a”), Platige Image („Codzienne wyzwania w pracy artysty 3D w studiu postprodukcji”), oraz The Farm 51 („Wykorzystanie fotogrametrii do tworzenia fotorealistycznej zawartości 3D w grach i aplikacjach VR”).   
Dla osób zainteresowanych sprzętem, wystąpienia przygotują Dell Technologies i HTC Vive. Przewidziane są także sesje Ask the Expert, czas na zadanie pytań przez uczestników.
Spotkanie odbędzie się w formule wirtualnej, dając możliwość uczestniczenia z dowolnego miejsca. 
Autodesk Media & Entertainment Days - dlaczego warto? 
•    Nowości branżowych rozwiązań Autodesk, w tym 3ds Max®, Maya®, MotionBuilder®, Arnold, Shotgun®
•    Trendy w tworzeniu animacji 
•    Najlepsze praktyki i doświadczenia prezentowane przez klientów (Dash Dot Creations, Juice, Platige Image, The Farm 51)
•    Międzynarodowi eksperci 
•    Online – z dowolnego miejsca
Informacje o konferencji
Autodesk Media & Entertainment Days – gry, filmy, reklama
Online, 23-24 września (środa – czwartek) 
Rejestracja oraz program konferencji: www.autodeskday.pl
Patroni instytucjonalni: Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji 
Partnerzy konferencji: Dell Technologies, HTC Vive, WACOM
Partnerzy Autodesk: PCC Polska, Procad

 
adek
Jeśli myśleliście nad zakupem oprogramowania od firmy Affinity to jest w tej chwili ku temu okazja. Aktualnie programy ten firmy można kupić z 50% zniżką!
To również idealna okazja na sprawdzenie czy to oprogramowanie może wam zastąpić oprogramowanie Adobe. Warto przypomnieć, iż Affinity Photo czy Affinity Designer to największa konkurencja dla produktów Adobe takich jak Photoshop czy Illustrator. Ważny jest również fakt, że firma Affinity nie ma abonamentu na swoje oprogramowanie - więc po prostu je kupujemy i używamy. 
Zanim kupicie te produkty w związku aktualnie panującą sytuacją związaną z wirusem COVID-19, przez 90 dni możecie za darmo korzystać z tego oprogramowania.
Ceny oprogramowania wyglądają w ten sposób:
Affinity Photo - 119zł (Windows, MacOS) Affinity Designer - 119zł (Windows, MacOS) Affinity Publisher - 119zł (Windows, MacOS) Dodatkowo, za połowę ceny możecie kupić wersje Affinity Designera oraz Photo na iPada w cenie 47,99zł.
Szczegóły: https://affinity.serif.com/en-gb/
 
adek
W serwisie ART OF VFX pojawił się obszerny artykuł (wywiad) na temat tworzenia efektów specjalnych w Wiedźminie (od Netflixa). Julian Parry dosyć szczegółowo opowiada o pracy przy tym projekcie. 
Julian odpowiedzialny był całościowo za efekty specjalne. Przypominamy, że jednym z vendorów pracujących przy produkcji była firma Platige Image. Z wywiadu możemy się dowiedzieć, że w sumie była to jedyna firma spoza Londynu. Supervisorem jeśli chodzi o efekty specjalne od strony Platige Image był Mateusz Tokarz. 
Będziemy chcieli zorganizować dla Was AMA z Polakami pracującymi przy Wiedźminie. Być może się uda.
Ale zachęcamy do przeczytania artykułu: https://www.artofvfx.com/the-witcher-julian-parry-overall-vfx-supervisor/
adek

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności